CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag 6 september 2009

Kalastider



Var lille kille hann fylla fyra ar under var sverigeviselse. Detta firades med tartkalas med slakten pa den stora dagen men Nils hade ocksa en onskan om att ha ett piratkalas sa det hade vi for honom och hans kompisar forra veckan. 7 sma pirater levde rovare i huset och pa Nils uppblasbara piratskepp at fiskpinnar till lunch och var pa skattjakt. Ett riktigt lyckat och roligt kalas!

Vi har inte bara haft fodelsedagskalas det senaste utan aven en kraftskiva. 12 vuxna och 7 barn traffades hos oss i gar kvall och festade pa 4,5 kilo farska kraftor tillagade pa svenskt vis av Jennie och Niall. Forutom kraftor bjods det pa rakor, vasterbottenpaj, mogelostpaj, sallad, brod och efterratt som alla hjalpt till att fixa och ta med sig. Det blev en riktigt trevlig kvall och forhoppningsvis ar det nagot vi i svenneganget kan gora till tradition!








Det ar inte utan att det kanns lite speciellt den har sondagen for framfor oss har vi en stor och viktig vecka. Nils borjar i skolan pa torsdag och en helt ny era borjar for oss som familj!

12 comments:

Desiree sa...

Hej Millan, man ser verkligen en mycket lycklig Nils på korten från hans födelsedagsfirande. Inte illa att faktiskt både firas i Sverige och hemma i England. Piratklas låter som en hit för en liten kille i den åldern. Jag kan nog tänka mig att det blev livat med ett helt gäng små priater hemma hos er. Mums, kräftorna såg himla goda ut. Roligt att det blev så lyckat och att ni blev så många. Var det bara svenskar eller var det även engelska kompisar som ni bjöd på kräftskivan. Jag förstår att ni har både en stor och spännande vecka framför er med att Nils nu börjar skolan. Jag kan tänka mig att han är lite pirrig men full av förväntan också. Hoppas att allt blir jättebra och att han får många bra kompisar och trivs i skolan. Ha det gott. Kram.

Lullun sa...

Kul med kalas! Här blir det också piratkalas om dryga veckan - men Aaju blir enda barnet. Här har man inte riktigt traditionen med barnkalas. Fast jag kan ju inte låta bli att göra i alla fall något lite barnsligt av det hela, så ja, det blir lite piratinspirerat kalas (de enda roliga servetterna och liknande de hade i affären). :-)
Hoppas det går bra med skolstarten. Lustigt egentligen. Min kille är ju ett år äldre, men ska inte börja skolan före nästa år. Men oj, vad han längtar! :-)

Lisa Christensen sa...

Grattis Nils i efterskott! Ser ut som ni har haft roligt i Sverige :) Lycka till med skolstarten!!
Kramar

Malin Olin sa...

Oj, vilka söta små pirater. Kan tänka mig att det var ganska stojjigt med så många små pojkar :-)

Gud vad gott det såg ut med kräftor. Mums. Vi hade kräftskiva här med jobbet. Tjena vad gott det var!

Ha det gott - Malin

Pernilla sa...

Härligt piratkalas! Tror minsann Nils fick samma fina pyjamas som Theo har!

Hittade några foton i arkivet från i somras på Nils, Theo, Kasper & Sofia, ska lägga upp dem i FB-gruppen tänkte jag! Kram!

Emmama sa...

GRATTIS i efterskott, lyllos honom som fick ett så häftigt kalas! :) Härliga bilder! Kräftskiva hade jag gäärna ordnat här men jag vet i 17 om jag ens får tag på kräftor här, så långt ifrån IKEA som jag bor..? :) Kram på dig!

Millan sa...

Desiree - ja det ar allt lite lyxigt med flera fodelsedagskalas. Ett tag funderade jag pa att ha ett 'vuxenkalas' med slakten har ocksa men jag insag att vi atit nog med tarta nu :-).
Vi var bara kompisar ur svenska ganget men allas man var ju engelska da sa det var en skojig blandig svengelsman och svengelska barn :-).
Lite nervigt ar det allt infor skolstarten. Jag hoppas verkligen det gar bra for honom. Han lar ju vara bland de yngsta i klassen dessutom. Jag hoppas han ska lara kanna ett gang goda vanner att leka med! kram

Lullun - jag tycker det later som en bra ide med lite piratkalas fast det inte ar ett barnkalas. Man blir val aldrig for gammal for att kla ut sig ;-)?
Visst ar det lite konstigt att Nils ska borja redan nu. Jag pratade med flera kompisar i sverige om samma sak. De har barn som ar 2 ar aldre och som anda inte borjar skolan forran nasta ar... Ja det blir intressant och nagot helt nytt for oss det har! kram

Lisa - tack! Skoltrojan ar ar i tvattmaskinen nu sa snart ar vi helt klara infor skolstarten. Kanns urskumt! kram

Malin - Livat ar bara fornamnet. Men skumt nog gick det battre an jag trott. Barnen satt som sma ljus och at sin lunch och vi fikade inte forran precis innan de skulle aka hem sa jag slapp ha 7 sockerhoga barn springandes i huset :-).
Ja kraftor ar mums!! Jag blev sa glad att vi fick tag pa farska for det ar sa stor skillnad pa smaken. Kram

Pernilla - ja det var ett riktigt lyckat tema for kalaset maste jag saga. Kul for de sma att kla ut sig dessutom! Da ska jag kika pa facebook sedan :-). Kram

Emma - Vi hade tankt kopa vara kraftor pa ikea men fick tillslut och efter mycket om och men tag pa farska levande kraftor. Jag kande inte att jag ville laga till dem men Jennie erbjod sig sa det var toppen! Kolla med nagon fiskaffar om de kan bestalla hem till er!
Kram

Anna, Fair and True sa...

Oj, ja, vilken spännande tid ni har framför er! Och det är ju verkligen en ny era som du säger!

Vi var också på kräftskiva i helgen! Mums! Men det är ju ännu mer speciellt när man är utomlands!

Anna, Fair and True sa...

Vad annorlunda Nils såg ut när han var sminkad som pirat förresten! Fast lika söt förstås!

Mimmi sa...

Grattis i efterskott till lille mannen. Att börja skolan känns stort. Tycker själv bara att lille M växt enormt och han är bara 7 veckor :). Lycka till säger vi iaf. Ska bli spännande att läsa om hans tankar om första skoldagarna.

Millan sa...

Anna - ja kraftor ar mums och det kandes faktiskt lite extra speciellt att ha en har i england...Vi fick ju kampa lite hardare for att hitta farska kraftor tex sa darfor kandes det sa roligt nar allt klaffade!
Hm... Nils ar inte sa sminkad faktiskt for det mesta hade forsvunnit nar fotot togs. Daremot ar Ethan valdigt sminkad.... det kanske ar honom du menar?
kram

Mimmi - tack! Ja det kanns verkligen jatte stort att Nils ska borja skolan. Jag vet inte vem som kommer hade tuffast pa torsdag - han eller jag!? ;-)

Anna, Fair and True sa...

Haha, ja, det var kompisen där till höger väl?! Jag tyckte väl Nils såg ordentlig annorlunda ut! :)