CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag 16 december 2007

En alldeles ovanlig sondag

I dag har vi gjort nagot vi aldrig gjort tillsammans en sondag forrut, namligen gatt i kyrkan. Vi bor granne med prasten i den narliggande kyrkan och i forra veckan knackade han pa dorren och undrade om vi kanske ville narvara vid den har veckans gudstjanst. Det ar ju inte direkt en fraga vi far varje dag men vi nappade for den har sondagen skulle det vara barngudstjanst med julspel (Nativity Play). Vi tycker valdigt bra om var granne sa sa ja mest for att gora honom glad men vi ar glada att vi gick dit for det blev en himla trevlig sondagsmorgon.

Jag har alltid varit valdigt nyfiken pa religion och har aldrig haft nagot emot att ga i kyrkan men tyvarr ar val Svenska Kyrkans gudstjanster ofta lite stela och langtrakiga. Nu gor jag givetvis en otrolig generalisering men jag talar enbart av egen erfarenhet och hoppas egentligen att jag har fel! Eftersom jag bara har varit kyrkan i England en gang, vid en vigsel, sa sag jag fram emot att se hur det gar till vid en 'vanlig' gudstjanst har. Kyrkan vi besokte ar inte speciellt vacker och jag blev lite besviken pa insidan da den inte alls var sa vacker som jag hade antagit med tanke pa hur den ser ut pa utsidan. Vaggarna var malade rosa och hela interioren kandes valdigt mycket 70-tal.

Sjalva gudstjansten var valdigt avslappnad och trevlig. Var granne, L, ar en karismatisk person och han fangande till och med de flesta barnens uppmarksamhet. Gudstjansten kandes valdigt modern da det bland annat fanns en stor skarm langst framme i kyrkan dar bland annat texterna till psalmerna spelades upp. Min forsta tanke var att det var lite 'fel' att ha nagot sa modernt som en dator och skarm i en kyrka men det visade sig vara ratt smidigt for jag kunde absolut ingen av texterna till de psalmer som sjongs. Skarmen anvandes ocksa till att visa nagra foton under tiden L predikade. Han pratade om hur vi ska vara tacksamma for vara barn och ta hand om dem och ocksa hur snabbt tiden gar och att man ska ta vara pa tiden man har tillsammas med dem som barn. Predikan var over huvudtaget otroligt lattsam och aven skamtsam sa alla, bade barn och vuxna, skrattade mycket!

Sjalva julspelet var intressant kan man val saga. Skadespelarna var 3-4 ar gamla och mer intresserade av att vinka till mamma och pappa i publiken an faktiskt saga sina rader men det gjorde inte sa mycket ;-)

Hela upplevelsen i dag var valdigt olik nagot jag varit med om i en svensk kyrka. Det var till och med mer lattsamt an skolavslutningarna jag minns i fran barndomen. Bland annat spelades inte orgel utan L spelade gitarr och bakom sig hade han ett litet band med bade trummis, pianist och basist. Det spelades en blandning av psalmer och visor och till en Irlandsk visa dansade nagra sma flickor en form av 'riverdance' (ni vet Lord of the Dance). Lite haftigt pa nagot satt och inte nagot jag vantat mig fa se i kyrkan!

Nils verkade fascinerad av hela handelsen och enda gangen han egentligen sa nagot var nar han hittade pa alternativa texter till psalmerna ;-). Jag hade oroat mig for att han inte alls skulle vilja sitta stilla for min erfarenhet fran Svenska kyrkan ar att man ofta tystar barnen och hors de sa tar man med dem ut. Sa var det inte alls har utan barnen var valdigt mycket medverkade. Jag fragade L om detta var fallet enbart eftersom det var en barngudstjanst men han sa att barnen alltid ar en stor del av hans gudstjanster.

Efter gudstjansten bjods det pa kaffe och hembakta kakor och de flesta verkade kanna varandra och stod och pratade i sma grupper. Jag gissar att vi var ca 60-70 personer dar vilket imponerade mig lite for jag trodde inte kyrkan skulle vara sa valbesokt.

Nar vi gick dar ifran enades vi om att det hade varit en lite smamysig morgon och aven om vi med all sakerhet inte kommer borja ga i kyrkan varje sondag sa ar vi glada att vi gick dit idag!

5 comments:

Annika sa...

Vas roligt att det var ett lyckat besök i kyrkan.
Jag är heller ingen flitig besökare, sak du veta. Och egentligen vet jag inte hur en vanlig gudstjänst i svenska kyrkan är numera.
Här tillhör vi en Episcopal Church eftersom Peter har den kyrkan med sig från barnsben. Den vi går i ligger här i Reston, och ja, visst är det rätt avslappnat. Vi ska gå nästa söndag, har vi sagt. Då är det julspel så detär ju lite roligt, kan jag tycka.
Bra att du var nöjd. Tror du ni går tillbaks?

Anonym sa...

Det där du nämde med Sveska kyrkor tycker jag stämmer bra. Har samma erfarenhet av att det är stelt.
Mamma sjunger i en kör (dock ej religös) och de besökte en gospel kyrka i USA. De var grymt imponerade av svänget!
När mamma var hit till Dublin så följde hon med min karls pappa till en katolsk kyrka. Hon tyckte att det var lite stelt där också.. :)
Själv är jag en absolut ateist som helst inte vill döpa mitt barn men min karl säger att jag lovat.. :)
Vi får se hur det blir..
Va bra att ni hade det trevligt i kyrkan i a f.
Skulle faktiskt vilja se en nativity play, för att se på barn skådisarna.. :)

Kram!

Anonym sa...

Hej, låter mysigt med lite kyrkbesök. Det är nog som du säger att det är lite stelt i svenska kyrkor. Även om jag faktiskt kan uppskatta stillheten och andakten i kyrkan de få gånger jag faktiskt är där! Jag har dock aldrig varit på någon barnuppvisning i kyrkan. Tror att kyrkan har särkild verksamhet för det. Typ sång- och rytmik, Kyrkans Barntimma mm! Och där kan det nog gå ganska livat till...Själv har jag planer på att sätta Tilda i Kyrkans Barntimma efter nyår. Jag har ju inte själv någon tro men tycker dock att kyrkan i sig är viktig. Mest av tradition. Och jag är nog som du, intresserad av religon(er)! Jag har även planer på att läsa Julevangeliet för Tilda nu innan jul, bara för att hon skall få lite insikt i varför vi firar jul. För som det är nu så tror hon att man firar jul enkom för att hon skall få julklappar :-) Och visst, det ligger ju lite i det!! Iallafall om man få tro farmor!

Men ibland kan jag faktiskt önska att jag var lite religös och hade en tro att luta mig tillbaka på. Ibland kan livet kännas väldigt tungt, när man tex får svåra besked inom familjen. Hade varit skönt att kunna "förlita" sig på typ Gud! Men tyvärr så tror jag inte på nåt som jag inte kan se med blotta ögat. Varesig det är tomtar eller troll, spöken, ödet eller gud!

Men nåt jag tror på är att vi kommer få himla kul efter jul när vi träffas alla tjejjerna!!! Lite go mat, gott vin och massa goa tejer! Kan det bli bättre! Kram - Malin

Anne sa...

Jag har samma minnen från barndomen och kyrkan som du. Intressant höra om hur en engelsk gudstjänst en söndag 2007 kan gå till. Även om det nu var inriktat på barn så verkar det ju (du skrev du frågat) som det ofta är sådär gudstjänsterna ser ut. Det där med en tv-skärm och att texterna kom på skärmen och att även bilderna visades där, det tycker jag låter bra. Jag är nog av den uppfattningen att kyrkan måste hänga med i sin samtid (på alla områden) och måste modernisera sig också.

Millan sa...

Annika - Episcopal church tror jag att jag har hort talas om men jag vet inte riktigt vad det innebar? Kyrkan vi gick till ar en Baptist Church vilket tydligen ar valdigt likt missions kyrkan och jag tror den storsta skillnaden ar att de utovar vuxendop! Jag har en kansla av att frikyrkorna ar lite mer avslappade om man jamfor med Svenska kyrkan hemma i Sverige ocksa faktiskt. Jag tror inte att vi kommer bli regelbundna besokare i kyrkan men sa har vi hogtider kommer det sakert bli sa att vi gar dit igen!

Jess- Lustigt nog pratade vi om det dar med 'gospelkyrkor' med prasten har for ett tag sedan. Han berattade att just de kyrkorna far allt fler besokare medans de mer traditionella/vanliga kyrkorna gar ner i antalet besok. Jag kan forsta det faktiskt for det verkar vara otrolig stamning i gospelkyrkorna! Haftigt for din mamma att vara med!

Malin - Det ar verkligen intressant med religion tycker jag!! Jag tror visserligen pa gud och har alltid gjort men har for den delen aldrig gatt i kyrkan som du vet. Jag haller med om att det ar nagot rofyllt med kyrkor men jag insag nar vi var pa ett brollop har att det var valdigt trevlig nar alla gasterna klappade nar akten var over. Det kandes som om det var lite mer liv och gladje i kyrkan har liksom! Jag haller aven med om att det nog ar sa att det ar lite skont att ha gud att luta sig mot nar livet ar hart! Bland anant sager de ju att manga blir religiosa i slutet av livet for att man pa nagot satt behover tron pa att livet inte snart ar over. Jag ar en riktig skeptiker och har ocksa svart att tro pa saker jag inte ser med blotta ogat men jag gissar att min tro ar mer ett hopp - jag hoppas att det finns en gud och ett efterliv!

Anne - jag kan arligt erkanna att det kandes helt fel med den stora skarmen i kyrkan nar jag forst sag den. De kyrkan jag besokt i sveige har alltid varit ratt sa pampiga och vackra och dar skulle det nog ha kannts annu mer fel med en datorskarm! Men ungefar halvvags igenom gudsstjansten sa insag jag att det var jatte smidigt att ha texten rullandes dar pa skarmen och nar vi gick hem enades vi om att det var en himla bra ide faktiskt!! Det ar lustigt hur snabbt man kan vanja sig vid saker och jag haller med om att aven kyrkan sa klart maste hanga med i utvecklingen!!