CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 21 december 2007

GOD JUL

Idag ar sista arbetsdagen pa hela 12 dagar. Jag gillar mitt jobb, men aaahhhh vad gott det ska bli med lite semester! Jag gissar att jag kommer ha det hett om oronen i morgon. Vi ska packa, kora Smurfy till kattpensionat, halsa pa Bens foraldrar och for att gora allt lite extra krangligt (men roligt) har jag i vanlig 'Milla Ordning' bjudit in 13 kompisar pa Julfika i morgon eftermiddag. Sa darfor maste jag ju baka lite ocksa (ja jag sager ju att jag har bakmani!).

Alltsa passar jag pa att onska - GOD JUL OCH GOTT NYTT AR - nu.

Jag kommer sakert skriva har lite under julen ocksa men vi har inget internet i lagenheten sa det blir nog snarare nar vi ar hos pappa i Karlskrona i nasta vecka.

Avslutar har nu med en liten Jul'enkat' pa engelska - kopiera garna om ni vill!! :-)

Wrapping paper or gift bags?
I quite like giving gifts wrapped in thin tissue and put in a lovely gift bag.

Real tree or artificial?
Always real!! An artificial tree would not set it's foot (get it?) in our house!

When do you put up the tree?
Around 13th of December. No point for us to wait longer than that as we would then not have a chance to enjoy it as we go away for Christmas every year.

When do you take the tree down?
6th of January. Bit of a tricky one this as I think in England it's bad luck if you leave it up after that date, while in Sweden it's bad luck to take it down before (that's right isn't it?). So just to be sure, I take it down on that date!

Favorite holiday theme?
I don't really do themes, but I prefer the swedish way of decorating the house the english one. People here just hang up some golden or red tinsle on the walls and in the ceiling and that is that.. not a great look if you ask me!

Favorite gift received as a child?
I was very much into my Barbie dolls at one point in my life (Loooooong ago) and remember getting a whole box full of clothes that my grandmother had made for them one year. They were all wrapped up in fine paper and looked like real clothes, just a lot smaller.

Do you have a nativity scene?
No

Hardest person to buy for?
My brother Daniel as he NEVER ever asks for anything. He must think I am the most boring person ever as I always end up buying him the same thing...

Easiest person to buy for?
Nils and other kids!! I could have spent hundreds and hundreds of pounds on toys this year. Good thing I don't have that kind of money to spend as Nils would have become very spoilt ;-)

Worst Christmas gift you ever received?
I received a goody bag of housewify things from someone one year. Dusters, ironing board cover, washing up gloves etc. The person who gave it to me obviously didn't know me very well at the time ... but she does now! :-)

Mail or email cards?
Mail!!

Favorite Christmas movie?
Love Actually (but to be fair I haven't seen that many)

When do you start your Christmas shopping?
I always aim to be done by the second weekend of December so normally shop like a mad person at the end of November and beginning of December. Sadly I am not one of those people who can buy things throughout the year and put away for Christmas. I have to feel Christmassy to buy them and I only start feeling that way at the end of November. I could, however, never do what my stepdad does which is to wait until the 23rd and then go Christmas shopping as I never find anything when I am stressed.

Have you ever recycled a Christmas present?
If this means to give away something I have had myself, then no.

Favorite thing to eat at Christmas?
Very sad but I LOVE my grandmothers rice pudding (risgrynsgrot) and so if I can only chose one thing then that would have to be it.

White lights or colored on the tree?
White!! Absolutely NO colorued lights will make it into my house. But... and this scares me a bit, I actually like the blue lights they have decorated Bristol with this year. Am I changing into a Brit?

Favorite Christmas song?
Fairytale of New York. This song won a compition for most popular Christmas song in England recently and have sparked a big discussion. As some people finds the lyrics offensive (the words Faggot and Slut are mentioned in the song and that is just too much for some english people..their ears might fall off!!) some radio stations have blurred out these words. Crazy if you ask me!!

Travel for Christmas or stay at home?
Well, we always travel to Sweden and I wouldnt' have it any other way :-)

Can you name all of Santa's reindeer?
Um.. no!

Angel on the tree top or a star?
A star

Open the presents on Christmas Eve or Christmas Day?
Christmas Eve. I have asked Ben if he wants us to keep some of Nils gifts aside and let him have them in a Christms stocking on Christmas Day instead but he doesn't seem bothered so I won't push it.

Most annoying thing about this time of year?
The huge amount of people that will be at the airports when we try to go home.. I get nervous and stressed even thinking about Sunday...

What I love most about Christmas?
Getting together with family and friends!

Ha det bra!! xxxx

13 comments:

Petchie75 sa...

Millan, jag är precis likadan, jag skulle också ha kunnat bjuda in kompisar kvällen innan vi skulle åka! Hoppas att det inte blir alltför stressigt utan att du kan njuta av julfikat med kompisarna och att ni sedan får en smooth resa till Sverige.
Hi hi, jag sa alltid innan över min döda kropp att jag skulle ha en fejkjulgran och färgade julgransljus... och se var jag hamnade - Puerto Rico-style julgran!
Ha en härlig jul och gott nytt år!

Millan sa...

:-) ja man andrar sig helt enkelt.. Jag brukade fa rysningar over hela kroppen nar jag sag engelskt julpynt. Nu reagerar jag inte ens.
Jag har tankt packa och fixa sa mycket jag kan i morgon innan alla dyker upp sa att det ar lattare att njuta av fikan!!
God Jul till dig ocksa!!

Annika sa...

Jag skulle kunna "göra en Millan" också! Dvs bjuda in folk innan jag ska resa. Tycker det är lite småmysigt!
Hoppas det inte blir för stressigt.
Gillar din Christmas me-me också!
tar kanske efter den! Men nu är det ju snart JUL!!!
Ska kolla in din blogg under helgerna. When are you back in England again???
GOD JUL!!! KRAMAR!!

Millan sa...

Annika - Vi ar tillbaks den 2e Januari igen. Appropa att gora en Millan sa pratade jag precis med min kusin som villigt erkannde att hon alltid ocksa hittar pa nagot lite extra for att liksom krangla till saker och ting. Hon foreslog att vi har ett genetiskt fel ;-)
Ha det harligt i jul Annika!! Kram

Desiree sa...

GOD JUL Millan! Hoppas du får en riktigt bra och skön jul med familjen. Att du får njuta av din ledighet och har det toppenbra.

Millan sa...

Desiree - Tack detsamma!!Hoppas att ni far en toppenmysig jul. Kram!

Anne sa...

Vet du, jag tycker du en verkar så härlig och go tjej! Din jullista kändes lite som en "mina vänner"-lista och jag lärde mig lite mer om dig. Vad pigg och gullig du är som bjudit in en massa tjejkpompisar dagen innan ni ska åka. Beundransvärt. Själv har jag ofta sån resfeber och känner mig nervös inför en resa jag inte skulle fixa det. Därför är jag imponerad av dig, önskar jag kunde göra en sån sak innan en avresedag.

Fniss fniss, en riktig bakdrottning är du sannerligen också! NU börjar jag förstår hur mycket du bakar och gillar det :)

Stjärna ska det helt klart vara i julgranstoppen, håller med dig!

GOD JUL nu och jippie över dina dina 12 lediga dagar!!!!

Petchie75 sa...

Jag hittade jättefåniga boxershorts med tomtens renar på som jag köpte som skämtjulklapp till O - alla renarna var namngivna så på julafton ska jag kolla vad de alla heter!! (och till lillebror blev det ett par med tomtenissar där det stod "Rollin' with my gnomies" eller nåt..)

Cecilia sa...

Hoppas att ni haft en trevlig jul med mycket god mat och julklappar.
Vill passa på att önska ett Gott nytt År!
Kram från Cecilia

Desiree sa...

Gott nytt år Millan med familj. Ha ett underbart 2008!

Kram
Desiree

Anonym sa...

GOD JUL!! Hoppas att ni har det mysigt hemma. Har har vi just vaknat pa forsta dagen av det nya året & det snöar.
Vi ses snart! kramar fran elin & elsa

Tankevågor sa...

Vilken jättesöt Tomtenisse han är!

Jag kanske inte alltid gör en Millan även om det är ganska typiskt mig det också. På senare år har det blivit en annan variant och det är att jag drar ut mina kompisar på någon teater eller restaurangbesök eller annat jippo när alla egentligen känner att man "borde-vara-hemma -och-julstöka" Det brukar alltid vara så att alla hänger med och tycker det är kul ändå och tar sig tid.

Millan sa...

Anne - Men josses vad gullig du ar!! Vad kul att du tanker sa och tack det samma maste jag saga!!! :-)
Fikan pa lordagen innan avresan blev kaotiskt med rolig! Ben satt och skakade pa huvudet nar alla gatt hem. Da var klockan 19.30, vi hade fortfarade inte packat och hade hela huset fullt av disk. Men det var det vart faktiskt.. hihi.

Petra - hahahaha da kan du tala om vad renarna heter snart da!! Blev O glad??

Cecilia - Vi har haft det toppen!! Ska blogga med bilder i kvall :-). Gott Nytt ar till er ocksa!

Desiree - Gott Nytt Ar till er ocksa!! Hoppas ni haft det toppen over jul och nyar. Stor kram!

Elin - Gott Nytt Ar!! Ni ar ju fortfarande hemma era lyckostar :-). Vi har haft det kanon men ar nu tillbaks pa jobbet igen. Vi fick faktiskt ocka lite sno, men inte mycket. Hoppas ni har det jatte mysigt!!

Londongirl - tack :-). Fotot pa Nils ar lite skumt och han ser ut som om han vore 5 ar ungefar, men det var det basta av en bunt underliga foton :-). Och huvudsaken ar ju att det blev lite juligt!!
Precis sa dar gor jag ocksa.. alltsa far for mig att hitta pa nagot nar jag egentligen vet att tiden ar knapp. Men det blir ju sa mycket roliga da ;-)