CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 11 november 2008

Abra Kadabra


Den har sota trollkarlen flyttade in hos oss pa Halloween och har sedan dess gjort nastan dagliga framtradanden har hemma. Bland annat trollade han bort mormors pengar som lag pa bordet; 'Aba kada gone' sa trollkarlen - sa lag pengarna pa golvet istallet.

Just den har trollkarlen har manga funderingar kring lillasyster och livet i allmanhet just nu.

Lillasyster
Nils: I like my baby! When he is big he can play with my cars!
Pappa: She! She's a girl!
Nils: No silly! When he's big he's a boy.
Undrar nar man ska slappa bomben att Sofia ar en flicka o kommer sa forbli?

Jultomten
I sondags var vi och shoppade lite och Nils ville saklart kopa hela leksaksaffaren. Jag svarade att han far onska sig av tomten. Senare var vi inne pa en kladesaffar och jag provade en troja. Jag fragade om Nils tyckte den var fin och han svarade: Yep, you can wish for it from Tomten!

Favoritmaten Yoggi
Sedan Nils var jatte liten har han ALSKAT yoghurt och han ater det minst en gang om dagen. I gar berattade jag om vad vi ska gora innan jultomten kommer; satta upp adventsljusstakar, baka pepparkakor och lussebullar, ringa tomten och kopa en adventskalender med choklad till Nils. Nils svarar da: I like chokladkalender! But what about a bit of yoggi in there?

Artiga Nils
Britterna ar ju ett valdigt artigt folk som sager thank you och please i var och varannan mening. Det smittar saklart av sig pa de sma och jag blir alltid lika glatt overraskad over hur artiga engelska barn ar. Sa aven Nils...
Alex (efter att han puttat Nils sa att han ramlat): I am sowwy Nils!
Nils: You are welcome Alex!

Nu ska jag ringa konsulatet och se om vi kan fa komma dit och fixa ett samordningsnummer at Sofia (ett temporart personnummer som galler tills den dag vi flyttar hem till Sverige igen) och sedan ar det lunchpremiar pa Starbucks for Sofia och mig. Vi ska traffa Elin, Elsa och Jana och det ser vi fram emot!!

18 comments:

Annika sa...

Vilket GULLIGT och ROLIGT inlägg. Jag skrattade flera ggr!
Det ARTIGA Britterna tex och Nils och Alex. Härligt!!!
Och yougurten, som han hellre vill ha än choklad!
OCH tröjan som ska komma från tomten. Leksakerna som ska komma NU!!
SÅ himla gulligt.
Och ja,,,HAHA...detta att det är en syrra istället för en BROR---TUFFT!
Ha en fin dag idag och hoppas att det går fint på Starbucks där du kommer att sitta som en äkta latte-mamma!!
KRAMAR!!

Cecilia sa...

Hihi vad gulligt inlägg.Jag antar att det inte blivit någon kolik och det låter ju verkligen jätte skönt.Eric är precis likadan,han ÄLSKAR yoghurt han med.Ett tag var det nästan det enda han åt dygnet runt tror jag.Medan andra barn åt välling så åt han yoghurt men det fungerade ju det med.
Haha då vet du vad du ska önska dig av tomten?!Vilket härligt svar från Nils.Har han ändrat sig sen Sofia kom?Lillasyster som är lillebror hihi...

Kram!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hahaha :-) underbara bilder på NIls!!!!

Saltistjejen sa...

Hahaha!! Nils är ju helt underbar! Vilken insikt han har ändå! Livet sett ur ett abrns ögon tycker jag ofta är så häftigt! Och att lillasyster ska bli kille som stor. Hm, lite svårt att förstå skillnaden på pojkar och flickor i den åldern gissar jag. Men räcker det inte med att säga att hon säkert kommer vilja leka med honomändå när hon bir större. Trots att hon är en hon! ;-)
Och artigheten! Shit!!! Sitter och ler.....
Vi fick också Ellas samordningsnummer och nu har vi ansökt om pass.
Hoppas du får en härlig dag!
Kram!

Millan sa...

Annika - japp nu har jag borjat min tid som lattemamma! Fast jag har kommit fram till att jag nog far dra pa pa fikat for annars kommer jag vara lika rund som jag var som gravid snart ;-).
Visst ar barn och deras funderingar harliga!!

Cecilia - ingen kolik hittills!! Vi har hittills bara haft 2 kvallar av grat och da pga ond mage men da har hon tystat sa fort 'det lost sig' om man sager sa ;-). Det ar en OTROLIG skillnad med ett barn som inte har kolik... livet blir sa mycket lattare for alla (speciellt barnet).
Yoggi ar toppen! Men vi har nastan fatt ransonera det lite for annars ar det nog det enda han skulle ata... och det kanns inte sa sunt!
Nils trots har intagit en ny form men jag vet inte om det beror pa lillasyster utan kanske bara pa att han blir aldre?! Han far sallan sadand ar tokutbrott da de ligger pa marken och gastar langre (men hade manga i 2 ars aldern) utan nu ar det mer beraknat trots for att inte tala om tjat! Han tjatar nagot helt otroligt och ger sig bara inte... Men det ar anda lattare att hantera an vansinnes utbrotten tycker jag.
kram

Lotta - :-) visst ar de sota de sma liven?! e sager sa mycket fornuftiga saker! kram

Saltis - :-) barn ar verkligen kloka och det ar sa roligt att se hur de ser pa livet! Jag berattade for var barnmorska vad Nils sagt om lillebror/lillasyster och hon skrattade och sa att det ju faktiskt inte ar sjalvklart for barn att man fortsatter vara samma kon hela livet. Det ar ju sjalvklart for oss... men itne for dem. Sedan flinade hon och sa.. ialla fall de flesta av oss fortsatter ju vara samma kon hela livet.. men inte alla! ;-)
Vi fick en tid pa konsulatet nasta onsdag sa jag hoppas det gar smidigt att fa nummret. Dock verkar det bli engelskt pass for Sofia da de andrat reglerna sa att aven om vi ar ogifta kan Ben ansoka om pass till barnen. Det verkar lattare an att behova aka upp till london med en sa liten tjej...
kram!

Millan sa...

Annika - japp nu har jag borjat min tid som lattemamma! Fast jag har kommit fram till att jag nog far dra pa pa fikat for annars kommer jag vara lika rund som jag var som gravid snart ;-).
Visst ar barn och deras funderingar harliga!!

Cecilia - ingen kolik hittills!! Vi har hittills bara haft 2 kvallar av grat och da pga ond mage men da har hon tystat sa fort 'det lost sig' om man sager sa ;-). Det ar en OTROLIG skillnad med ett barn som inte har kolik... livet blir sa mycket lattare for alla (speciellt barnet).
Yoggi ar toppen! Men vi har nastan fatt ransonera det lite for annars ar det nog det enda han skulle ata... och det kanns inte sa sunt!
Nils trots har intagit en ny form men jag vet inte om det beror pa lillasyster utan kanske bara pa att han blir aldre?! Han far sallan sadand ar tokutbrott da de ligger pa marken och gastar langre (men hade manga i 2 ars aldern) utan nu ar det mer beraknat trots for att inte tala om tjat! Han tjatar nagot helt otroligt och ger sig bara inte... Men det ar anda lattare att hantera an vansinnes utbrotten tycker jag.
kram

Lotta - :-) visst ar de sota de sma liven?! e sager sa mycket fornuftiga saker! kram

Saltis - :-) barn ar verkligen kloka och det ar sa roligt att se hur de ser pa livet! Jag berattade for var barnmorska vad Nils sagt om lillebror/lillasyster och hon skrattade och sa att det ju faktiskt inte ar sjalvklart for barn att man fortsatter vara samma kon hela livet. Det ar ju sjalvklart for oss... men itne for dem. Sedan flinade hon och sa.. ialla fall de flesta av oss fortsatter ju vara samma kon hela livet.. men inte alla! ;-)
Vi fick en tid pa konsulatet nasta onsdag sa jag hoppas det gar smidigt att fa nummret. Dock verkar det bli engelskt pass for Sofia da de andrat reglerna sa att aven om vi ar ogifta kan Ben ansoka om pass till barnen. Det verkar lattare an att behova aka upp till london med en sa liten tjej...
kram!

Petchie75 sa...

Helt underbara kommentarer från Nils!! Kul att du samlat dem på ett ställe så att du kan visa dem för Nils när han blir äldre ;-)
Gillar hans svengelska dessutom, charmigt!
Skönt att höra att din nya barnmorska har humor - aldrig mer Scary Mary hoppas jag!
Jag är precis hemkommen från Starbucks och trots att jag bara drack en medium (tall? kan aldrig lära mig deras fåniga storlekar) latte så orkar jag nog ingen lunch nu!! Jag blir så mätt på så mycket varm mjölk!
Stor kram!

Anonym sa...

Goa killen !!! Finns det ngt mer att säga. Snart syns vi!! Många kramar till er alla.
Träffade Nina idag hon hälsar till er alla.

Anne sa...

Tack för dagens skratt och fniss. Alla var så sköna och härliga, vilken go familj du har Millan. Du/ni verkar så snabbt och enkelt ha kommit in i livet som tvåbarnsföräldrar. Även om jag inte har barn så kan jag mycket väl förstå att det är så mycket enklare med kolikfritt barn. En kompis hemifrån hade kolik med första barnet och det var ju rena rama mardrömmen.
Är det annars sådär som folk säger, att den största omställningen var med första barnet. Sen med barn nr två så knallar allting bara på och det märks/känns inte direkt som att det är ett till barn i familjen, det är lättare bara?

Jag kan inte sluta tänka på Nils härliga kommentarer till allting. Haha, frågan är om inte den med tomten och kommentaren till dig då du provade tröjan och han sa att den kan du ju önska av tomten. Hihi, det vara bara för bra sagt :)

Anonym sa...

Hej!

han är ju bra för störtskön! VÅGA VÄGRA inse att bebisen är en tjej =)

sedan att hans kommentarer är lite svengelska gör ju inte att de låter mindre charmiga. Hugos favorit lek är att ta på sig sina cyklop och ta sin vattenpistol, och titta på sig själv i spegeln när han drar pistolen så snabbt han kan...Killen är snabbare än Lucky Luke! David har blivit ordentligt firad, stora killen! det märks trots allt att han håller på att växa upp.....ibland tittar han pinsamt på mig när jag har disco i köket....gjorde han aldrig förr...då hängde han på glatt. Han dansar visserligen med mig fortfarande men lite mer generat....

sköt om er!
kram Malin E

Mia sa...

Hej!
Vilka underbara kommentarer från Nils och vilken underbar halloween kostym. Jag förstår att han vill ha den på sig och trolla! Små barn är så himla söta när de är så artiga. När jag ger Albin en leksak eller ett glas med vatten tex så säger han "Tack så mcyket mamma, vad snällt av dig". Det låter lite lillgammalt. :-)
Vi kommer nog åka tillbaka hem över nyår men vi kan väl försöka få till en träff innan vi åker!?
Kram o puss

Anonym sa...

Vilket härligt inlägg. Visst är barns funderingar för härliga! Livet är så lätt och självklart på något sätt när man är tre!

Härliga bilder på Nils. Tilda gillar också att klä ut sig. Helst till prinsessa. Det gör ju Elliot också. Han är otroligt söt i prinssessklänning, naglack och rosa prinssesskor! Magnus brukar säga att han blir stolt när han ser sin son utklädd till prinsessa. Jag tycker dock att jag hör ett stråk av ironi i rösten...

Kram, kram - malin o

Desiree sa...

Åh vilken söt liten trollkarl du har hemma. Vilka gulliga kommentarer han har på en hel del ämnen. En adventskalender med yoghurt skulle jag nog också kunna tänka mig. Ha det gott Millan och sköt om dig och familjen.

Anna, Fair and True sa...

Det är alltid så kul att höra barns funderingar! De är så smarta fast det är små! På sitt eget lilla vis!

Så ni planerar att flytta till Sverige någon dag?

Miss Marie sa...

haha, "I'm sowwy", "you're welcome!", det är ju det bästa jag har hört på länge! :) ni vill jag också ha ett tvåspråkigt litet barn ju! :)

skönt att vara latte-mamma ett tag! :)

Millan sa...

Petra - na nu blir det nog ingen mer Scary Mary for min del. Och om jag kanner henne ratt sa har hon redan glomt att vi existerar! ;-)
Jag kan heller inte lara mig Starbucks storlekar... sager alltid medium... Jag tycker egentligen att de ar otroligt overdyra for sina kaffe men jag tycker att de ar sa goda att jag gar dit anda!
Kram

Malin M - Halsa tillbaka till Nina! Helt otroligt att det ar 8 manader sedan ni var har... tiden gar sa fort! Kram

Anne - :-) tack! Jag tycker att det varit sa for oss faktiskt, att det var mycket mer kaos med forsta barnet... nu kanns det som om allt ar sa mycket lattare! Kanske dels for att vi har lite rutin redan och inte gar fran att kunna gora vad vi vill nar vi vill, men aven beror det nog valdigt mycket pga den lilla inte har kolik! Vilken skillnad det ar nar man kan sitta med dem i knat och gulla pa kvallarna istallet for att ga omkring med ett vralade barn pa armen. Jag kan nastan bli lite ledsen nar jag tanker pa att vi liksom missade den har mysiga forsta tiden med Nils :-(.
Kram

Malin E - hahahaha jag ser dig framfor mig dansandes i koket nu! Jag kommer och dansar med dig i jul ok?? Det hander ju sa otroligt mycket for de sma i de har aldrarna... och plotsligen sa blir de sa stora!! 6 ar redan.. lillfisen! Och lilla Lucky Luke sedan... sa gulligt!! :-D
Kram

Mia - de ar verkligen sa roliga i den har aldern! Och visst ar de lite lillgamla pa nagot satt... de lyssnar val pa oss och sager sedan likadant :-). Undrar nar de slutar vara sa artiga? For det ar inte ofta man hor om tonaringar som ar det?!
Sjalvklart hittar vi pa nagot innan vi aker tillbaks och sedan aven nar vi ar tillbaks i Goteborg!!
kram!

Malin O - :-D ja prinsessklanning kan ju alla barn ha!! Nils stod och strok ikladd ett rosa forklade, parlhalsband och armband nar Ben hamtade pa dagis for ett tag sedan. Aven jag horde ett spar av ironi nar Ben berattade hur stolt han var over sig son ;-).
Kram!

Desiree - Men sa kladdigt det skulle bli med en yoghurtkaldender enda... nej jag haller mig nog till choklad! :-) Kram

Anna - ja visst ar de kloka de sma. Som en van sa for ett tag sedan sa ar det svart att hanga med i svangarna for oss foraldrar nar de ar kloka ena minuten for att sedan ligga och vrala pa golvet nasta.... ;-)
Ja nagon gang ar det tankt att vi ska flytta hem. Det kanns inte somom det kommer ske inom den narmaste framtiden men vi pratar om det ratt sa ofta anda... vi far se nar!

Marie - Ja det ar val ratt sa troligt att dina barn kommer lata precis som Nils i framtiden ;-). Beroende pa var ni hamnar vill saga... for bor ni Sveirge blir det nog mer svenska med inslangda engelska ord i! Det ar inte helt fel att vara latte mamma maste jag saga :-).

Marianne sa...

Så SÖT och DUKTIG han är din stora kille! Och SMART! Hahaha, om inte han får köpa leksaker, varför ska mamma då köpa kläder? Helt rättvist : D

Lullun sa...

Underbart inlägg med trollkarlen Nils. Och ja, nu har jag äntligen återupptagit min "uppdateringsrunda". Kommer nog inte kommentera så mycket, men läser allt! Härligt att vara "tillbaka".
Kram från Grönland!