CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 18 november 2008

On a mission

Nu nar Sofia ar en manad gammal har jag kommit fram till att jag maste sluta sitta hemma och ata kakor och borja komma ut och rora pa mig ordentligt igen. Jag gick upp 15 kg i och med graviditeten och har 5 kilo kvar att ga ner... och det lar jag inte gora om jag spenderar dagarna med att titta pa Gilmore Girls och ata cookies ;-).
Den senaste veckan har jag suttit hemma och vantat pa att vadret skulle bli fint nog for en lang prommenad. Fint blev det aldrig sa i slutandan tog jag pa mig och barnen regnklader och gick ut anda! Ska jag vanta pa att vadret blir fint far jag nog vanta tills nasta ar.. och det kanner jag inte for!

I sondags gick vi alltsa ut pa var forsta langprommis med 'nya' (begagnade) Phil and Ted vagnen och hittills kanner jag mig valdigt nojd med inkopet! Vi hade nog trott att Nils skulle orka ga overallt nu nar han ar tre ar men med tanke pa hur backigt det ar i Bristol sa fick vi investera i en dubbelvagn for annars skulle jag aldrig kunna ta mig nagonstans nar Ben ar pa jobbet och har bilen med sig.

Nils sitter som pa en tron i vagnen och trivs finfint!

Sofia ligger dar bak och tar det lugnt

Vart nya vralak

Eftersom var gata ar en tvargata mellan tva parallella backar sa kommer man liksom inte ifran att behova ta sig upp och ner for dem om man ska ga nagonstans sa det blev en ratt svettig prommenad. Min plan ar nu att komma ut pa atminstonne en liten prommenad varje dag - varesig det regnar eller inte - for man mar verkligen valdigt mycket battre efter att ha varit ute och rort lite pa sig!

I ovrigt har vi haft en riktig hemmahelg den har helgen. Lordagen gick at till att handla och fixa hemma och i sondags kom grannarna over pa middag. Vi hade riktigt trevligt aven om Nils var pa sitt allra samsta humor och plotsligen vander sig till grannfrun och sager: You are stupid! Pinsamt varre kan man saga men vi forstar ju att det ar ett satt att fa en reaktion... men skoj var det inte!

Allt som oftast ar dock trotsmonstret urgulligt och valdigt hjalpsam...

Idag ar jag och Sofia hemma och tar det lugnt men sjalvklart har vi varit ute och promenerat ;-). Sedan har vi aven premiar-testat babygymmet.

Och det storgillade tjejen!

18 comments:

Anonym sa...

Så söta bilder på barnen!!
Och vilken bra vagn ni inhandlat, de där twin på bredden lär ju mest vara otympliga medan den ni köpt verkar lika smidig som en enkelvagn.

Du har så rätt i att man borde ta sig ut varje dag. I ur och skur!
Och detta med backar, och i mitt fall, trappor är ju en extra bonus. Fast när man kånkar barn och annat uppför och dryper av svett är man inte lika nöjd. :D

Oj, så det lilla trotsmonstret kom fram minsann. Varför blev han så arg på granntanten?

Hoppas att ni får lite finväder under helgen så ni kan vara ute mer och raca runt med Bill & Ted.

Kram!

Anonym sa...

Ha,ha.. PHIL & Ted ska det såklart stå!! :D

Millan sa...

Hahaha vad lustigt, nar Ben skulle satta in en annons pa arbetets intranet skrev han att vi ville ha en 'Bill o Teds' ... :-).
Jag ar jatte nojd med vagnen just for att den ar latt att gora om till en enkelvagn och med tanke pa att nils inte kommer vilja aka sa lange till sa kandes det onodigt att investera i en ren dubbelvagn.
Jag tror inte nils var arg pa Lynette alls egentligen... utan han ville bara testa ett nytt uttryck som han uppenbarligen lart sig nagonstans (dagis?) for att se hur vi skulle reagera. Det trotsas och testas en hel del har hemma just nu....
kram

www.gottablandat.wordpress.com sa...

fin vagn, härligt att bade du o barnen e nöjda med den!!!kram kram

Mia sa...

Vilken tjusig vagn! Tittade lite på den när Oscar skulle komma men det blev en Baby Travel. Vilka fina bilder på Sofia i babygymet, hon ser ut att trivas som fisken i vattnet! Klart att Nils måste få avreagera sig ibland men man önskar kanske inte att han gör det på grannen! :-)
Kram

Millan sa...

Lotta - :-) tack! Jag gillar att den ar rod dessutom... kanns lite fargglatt i hostrusket! kram

Mia - jag tyckte jatte mycket om er dubbelvagn! Men... det har landet ar tyvarr inte byggt for ordentliga vagnar sa att ha tva barn brevid varandra skulle inte funka. man skulle inte kunna ta sig ini affarer och upp pa bussar osv :-(. Det som jag tycket om med P&T ar att den blir omgjord till enkelvagn pa ett latt satt sa att det sedan kan bli sofias vagn... utan att den liksom ser halvtom ut om du forstar vad jag menar...
Usch ja... vi far ju tala att han trotsar och gnaller runt oss men det ar skitpinsamt nar de avreagerar sig eller beter sig illa nar andra ar runt omkring. Nu har hon som tur var ar 3 barn sjalv (och ett fjarde pa vag) sa hon vet val hur det ar... men anda. pust... kram

Anonym sa...

Hej, vilka fina bilder på barnen! Visst är det bra med dubbelvagn. För är det något som man kan vara säker på så är det att det stora barnet också vill åka vagn när den lilla får det. Trots att man kanske inte har åkt vagn det senaste året. Smart dessutom att man kan göra om vagnen till en enkelvagn. För det är ju ganska så kort tid som de använder vagnen samtidigt. Vi sålde vår dubbelvagn när Elliot var 1 1/2. För mina barn kunde inte sitta brevid varandra utan att nypas, dra varandra i håret, retas, spottas....Så nu nu har vi en ståbräda till Tilda istället. Funkar bra det med nu när Tilda är lite större!

5 kg kvar är väl ingetting!!! När Elliot var en månad så hade jag nog inte ens gått ner fem kg :-) Men jag kan hålla med om att det är skönt att komma ut lite om dagarna.

Ha det gott - Malin O

Anonym sa...

Massor av mysig o rolig läsning med urgulliga foton på de dina! Ja tiden den rullar fortare för varje dag tycker jag, så glöm ej att stanna upp o bara vara allt annat blir det tid för längre fram, men denna tid med en liten söt Sofia o allt nytt för storebroren o hans föräldrar det är NU!!!!!! Så nöt sönder visdomsordet - CARPE DIEM !

Må så gott i höstrusket - stora kramen Anna o co.
ps, vi firar vit jul i fjällen (hoppas vi) är borta från den 19:e hur går era planer? Glöm ej att andas även här!!!!!!

Anna, Fair and True sa...

De är smarta de där bunkbed-vagnarna!

Cool top Sofia har på bilden!

Desiree sa...

Den där vagnen såg riktigt bra och praktisk ut. Skönt att slippa en sådan där stor dubbelvagn som lätt blir så himla bred om man ska ut. Jag är säker på att du snart kommer iform igen. Du får skynda långsamt vännen. Fin färg på vagnen också förresten. Nils verkar så himla gullig. Vilken söt liten hjälpsam kille du har. Baby gymet ser fint ut. Verkar som om Sofia är riktigt interesserad av allt som finns där. Ha det bra och sköt om dig i höstrusket.

Petchie75 sa...

Vilken bra dubbelvagn, en sådan har jag aldrig sett förut!! Men jag kan tänka mig att det blir tungt i uppförsbackarna. Vi pratade förresten just om det, min mamma och jag i somras hur de gjorde när min bror föddes när jag var 3 år och hon påstod att jag fick snabbt lära mig att gå bredvid liggvagnen... det fanns väl knappt dubbelkombivagnar på den tiden :-)
Sofia är ursöt på den sista bilden, gillar också molntoppen!
Stor kram och lycka till med gåendet (själv har jag omvända problemet att kommer jag inte upp i tid på morgonen så blir det så VARMT att ta min PW!!)

Saltistjejen sa...

Å sådana där Phil and Ted vagnar är superpoppis här. Man ser dem lite överallt. Anledningen till att jag kännner igen dem så väl är att kompisar till oss bad oss köpa en online till dem när de skulle få sitt andra barn. Så vi köpte den och fick den hemlevererad till oss. Sedan var det ett annat kompispar som tog hem den till Sverige när de kom och hälsade på oss. Den var nämligen typ hälften så dyr här som i Sverige. Iallafall då.
Gissar att anledningen till att de är så populära här i NYC är just det att de är smala som en enkelvagn och därför mer lättkörda inne i staden. Dessutom är de ju supermsarta eftersom man kan välja när och hur man vill ha den som en vanlig enkelvagn och som dubbel.
Haha! Jag skrattade gott åt Nils! Kan tänka mig att det lär bli en hel del sådana där lite småpinsamma ögonblick när barnen blir äldre! :-)
Och vilket fint gym Sofia har. Vi fick ett gym till Ella också, men det är inte förrän för kanske ngn månad sedan eller så som hon verkligen började bli mer intresserad av det.
Tycker att Sofia har en superfin tröja också! Med molnen på! Ni har väldigt fina kläder till henne tycker jag! Här i USA är det svårare att få tag i fina kläder som inte är supersockersött-gulliga till bebisar. Det finns såklart, men då är de ofta väldigt dyra. Ha, jag såg en träja i en barnaffär som kostade 80 (!) dollar!!! Hm, så dyra kläder köper jag ju knappt ens till mig själv!
Sköt om dig nu och oroa dig inte för vikten! Jag tycer att kilona bara rasar av mig nu när jag ammat. Helt sanslöst. Jag stoppar i mig hur mycket glass, godis, vispgrädde mm och ändå rasar allt av.... Men jag har hört att det är rätt vanligt när man ammar? Men att komma ut en stund varje dag är ju bra ändå! Oavsett om man vill gå ner i vikt eller ej så det hoppas jag att du kommer dig för med att göra i vilket fall som helst.
Kramar!!!!

Elin sa...

Ah, vad harligt det ser ut! Vi kan forhoppnignsvis ses i parken nan regning dag :)
kram elin xx

Annika sa...

Vilken cool vagn!!! Jag spanar ju inte vagnar så mkt längre, men Saltis säger ju att dom är poppis här och det kan jag tänka mig!!
Sofia är så GULLIG!!! Och tänk att hon är så snäll!! What a JOY!!
Nils är såklart också urgullig, precis som alltid!
Kram!!

Fia sa...

Vilken läcker vagn!! Vilka grejor det finns nuförtiden det är ju jättebra för er med mer än ett barn.

Jag undrar hur min mamma gjorde när vi var små, jag var ju bara 2 när min syster anlände. Har aldrig tänkt på det. Ska ta och fråga henne nästa gång jag pratar med henne, för jag VET att hon var den som handlade all mat osv iom att pappa jobbade så galet mycket.

Sofia ser ju helgullig ut där hon ligger på golvet!

Marianne sa...

Så fina de är dina barn! Och vilken smart vagn! Antar att man kan bygga om den efter behov.

Haha, trotsmonstert! Men duktig är han som kan dammsuga, det är inte alla som kan det minsann!

Vad fort tiden går, redan över en månad. Jag förstår inte var tiden tar vägen!

Kram!

Millan sa...

Malin - ja det ar toppen med en dubbelvagn.. och just det att de sitter 'pa rad' istallet for brevid varandra gor ju att det blir svarare att kivas ;-). Nu har tyvarr vadret varit for jakligt i helgen sa det har inte blivit nagra prommisar alls.. men jag hoppas pa morgondagen. Tyvarr verkar jag inte vara sadan som gar ner av att amma... det maste mer till!
kram

Kusin Anna - faktum ar att jag ar ratt mycket battre pa att stanna upp och ta vara pa dagarna den har gangen. Dels for att allt kanns lite lattare den har gangen men aven for att jag nu inser hur fort tiden gar ... o den har tiden far vi ju aldrig tillbaka!!
Aj da... vi kommer hem den 20e :-(. Da blir det inget julbad i tunnan for oss i ar ju! Men nar kommer ni ater? Vi ar i goteborg till annandagen tror jag.. och sedan aker vi soderut i nagon vecka. Men sedan ar vi tillbaks i Gbg igen sa da kanske vi kan ses?
kram

Anna - Ja dom ar faktiskt ratt klipska de har vagnarna.. de tar sa mycket mindre plats an en vanlig dubbel! Toppen kommer saklart fran Sverige.. Lindex.. for jag koper knappt nagra barnklader i England :-).

Desiree - hostrusk ar det verkligen har! Riktigt trist vader den har helgen. Toppen om man vill sitta inne och blogga :-). Du har helt ratt i att man ska skynda langsamt... men jag ar nog lite for otalig... det ar sa trist att inte komma i sina vanliga klader!! Men ... det loser sig nog! kram

Petra - i england har P&T vagnarna blivit jatte poppis. Dels for att manga far barn tatt i alder nu och dels for att de tar sa lite plats. Det har landet ar definitivt INTE byggt for stora vagnar! Visst ar toppen lite sot... den ar fran Lindex. Sadana 'retro' klader ar svara att fa tag pa i traditionella england ;-).

oops matdags for sofia

Millan sa...

Saltis - Jag kan helt klart tanka mig att P&T ar poppis i New York for jag gissar att inte den staden ar byggd for stora vagnar (sadana som man har i sverige alltsa) heller??
Det dar med vikten ja... tyvarr verkar inte jag vara byggd for att rasa i vikt med hjalp av amningen. Jag minns att det var likadant med Nils men da trodde jag att det var for att jag inte producerade sa mycket eller bra mjolk (Nils gick ju inte upp i vikt) men den har gangen har jag gott om mjolk och ammar ofta men star anda still i vikt :-(. Typiskt! Det som ar sa trist ar ju att inte komma i sina vanliga klader...
Gymmet ar Nils gamla som han tyckte mycket om! Sofia kan ju inte leka med sakerna dar annu men de blir ju lite omvaxling fran att bara ligga pa en filt eller i nagons kna!
Ah jag vet precis vad du menar med barnklader!! Det ar samma sak har... allt 'neutralt' ar vitt eller beige och sedan ar det framst blatt till killar och rosa till tjejer... och inte en san dar fin rosa.. utan grisrosa och da garna med rosetter, blommar, bjornar eller annat pa.. Inte min grej alls! Sa jag koper nastan alltid barnklader i Sverige och har gjort sedan Nils var bebis. Trojan med molnen kopte jag for 30kr pa Lindex sommarea i ar :-). Lite skillnad mot 80 dollar - josses!!!!! Det ar ju helt meningslost att kopa dem klader for sa mycket nar de vaxer ur dem pa tva manader... Jatte skoj att hora att du tycker hon ar fina klader for manga har tycker nog att jag klar henne alldeles for 'retro' och tycker inte man kan se att hon ar en tjej. Men det spelar inte mig sa mycket roll.. jag vet ju att hon ar en tjej i alla fall ;-).
Kram

Elin - :-) ja vi far ta en parkrunda snart... aven om det regnar mest varenda dag just nu! Kram!!

Annika - Jag ar vagnsfreak och kollar alltid pa vagnar... men jag gissar att jag inte kommer gora det nar mina ar sapass stora som Karolina :-). Sofia ar verkligen valdigt lugn och harmonisk just nu. Helt underbart... vi kan inte fatta att vi haft en sadan 'tur' och njuter sa mycket vi kan av det!! kram

Fia - som Petra skrev sa gissar jag att dubbelvagnar knappast fanns nar vi var sma?! Jag har en kansla av att man ibland satte barnen pa nagon liten 'stol' vad 'handtaget' pa vagnen... men jag vet inte! Det kan ju inte ha varit latt for en 2 aring att ha gatt overallt... eller rattare sagt, jag gissar att din mamma bara kunde ta sig fram i snigeltakt i sa fall ;-).
kram

Marianne - ja just det dar att man liksom kan bygga om vagnen ar toppen! Att kunna gora om den till enkelvagn sedan ar ju kanon sa att vi inte behover ha en 'onodigt stor' vagn att dra omkring med nar Nils sedan inte vill sitta i den langre.
Ja trotsmonstret kommer pa besok allt som oftast tyvarr... men det far man ju rakna med! I helgen har dock gulliga Nils varit har sa det ar himla skont :-). kram