CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lördag 15 november 2008

Sofia 1 manad


Kikade precis pa klockan och hon ar 14.50 den 15e November. Det innebar att Sofia ar pa minuten en manad gammal nu. Hjalp! Tiden gar sa fort! Den har manaden har nog varit bland det basta jag upplevt i mitt liv. Varje dag forundras jag over att vi haft en sadan tur som fatt tva sa fina barn. Det ar inget man ska ta for givet och nagot jag ar otroligt tacksam over!

Det ar sa roligt att fa vara en helt ny person sa nara och att se alla deras sma framsteg. De utvecklas ju sa fort de forsta manaderna att man nastan kan se hur de vaxer fran dag till dag. Sofia har gatt upp nastan exakt ett kilo sedan hon foddes och borjar bli rund och go. Hon ar valdigt lattsam att ha att gora med och grater bara om det ar nagot som ar fel. Hittills har ingen kolik satt igang men lite magknip far hon ju saklart ibland. De senaste dagarna har hon borjat le mot oss sa nu gor vi ju allt for att hon ska le hela tiden! Hon har aven borjat sova lite battre men hurvida det fortsatter sa har vet jag ju inte. De senaste kvallarna har vi gatt och lagt oss klockan 22 och hon har sedan sovit anda till klockan tre da jag matat henne och bytt bloja. Sedan har hon somnat om och sovit till sextiden och efter det har hon legat och slumrat lite men inte direkt somnat in ordentligt. Men anda... fem timmar i rad ar inte illa!!

Sin enmanadsdag har Sofia firat med att sova middag i hela 2,5 timmar (och hon sover an) vilket innebar att jag har hunnit stada huset och skriva en inkopslista. Nast pa tur den har lordagseftermiddagen star att mata den lilla, ta pa oss regnkladerna och ge oss ut i rusket for att storhandla. Pa vagen kikar vi nog in till Elin och dricker en kopp the (vi bor ju i england trots allt och maste uppehalla seden 'afternoon tea').

Ha en finfin helg alla! Forsokte for ovrigt ge mig in i Fredagstemat igen i gar. Tog foton och insag sedan att de var sa daliga att jag inte kunde lagga ut dem har. Jag far forsoka igen nasta vecka...

13 comments:

Petchie75 sa...

Åh, vad härligt det låter med lilla Sofia och lördagsmys i England ;-) Jag tycker okcås att tiden går fort, tänk så stora Ella och Leon är nu, speciellt i jämförelse med Sofia! Fortsätt att njuta och ingen panik med fredagstemat!
Stor kram

Mia sa...

Hjälp vad tiden går fort! Vilken liten sötnos hon är Sofia, ser såååå mycket fram emot jul när vi får träffa er allihop. Vad skönt att magen håller sig lugn och att hon börjat sova bra på nätterna. Allt blir ju så mycket lättare och roligare när man är utvilad.
Vi har precis varit och tränat för första gången på jag vet inte när och jag kan redan känna hur ont jag kommer ha i morgon! Nu ska jag hoppa in i duschen. Sen ska Bjarne och jag in till stan och gå på bio följt av middag, bara vi två! Svärmor är här!
Massor med kramar!

Cecilia sa...

Ja tänk vad tiden går fort.Jag tycker att den gångna månaden bara har rusat iväg i raketfart.Tänk när Nils och Sofia börjar leka med varandra,det blir roligt det.
Vad skönt att hon sover så bra,det är ju underbart.För är det något man inte får tillräckligt som småbarnsförälder så är det ju sömn.
Ha en trevlig helg.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Härligt!!!
Och jag blir riktigt avundsjuk när jag hör hur länge hn sover! REDAN!
Ella sover som längst runt 4-5 timmar på raken och det är alltid de förta timmarna efter att vi lagt henne. Sedan vakanr hon med 2-3 timmars mellanrum och vill äta. Och då är hon ju ändå drygt 5 månader nu!
Jaja, sova kasnke man får göra någongång sena rei livet... :-)
Och du, visst rusar tiden iväg. Jag kan inte riktigt fatta att vi åker till Sverige för julfirande om ca en månad!!! Helt galet!
Och att Ella då kommer vara drygt ett halvår! Shit! Helt otroligt!
Men det är verkligen så fantastiskt att få följa med på deras resa genom livet! Jag njuter verkligen trots sömnbrist.
Ha e fortsatt skön helg nu och hoppas ni får bättre väder. Här har regnet vräkt ner idag men hoppas på lite uppehåll imorgon.
kram!

Fritt ur hjärtat sa...

OH vad fort tiden går. Hon är så fin på bilden att det skär i hjärtat. Njut av tiden den rusar förbi. Härligt att hon sover och inte har ont i magen!

Anonym sa...

Hej, vad söt hon är. Jag tycker att hon var jättelik dig på kortet. Visst är det härligt när de börjar sova ordentligt. Fem timmar i ett sträck är ju rena lyxen och man tror knappt att det är sant. Och man känner sig utvilad...Konstigt!

Visst går tiden snabbt!! Man tror inte att det riktigt sant! Idag har jag varit med min blivande fem-åring på simskola och hon har fått sitt första sim-märke och är stolt som en tupp. Hur overkligt är inte det? Det var ju alldeles nyss som hon låg där på min mage alldeles ny och kladdig!

Och min lilla bäbis här hemma har precis slutat med sina blöjor och går omkring i nyinköpta kalsonger med Blixten McQueen på. Även han stolt som en tupp. Man kan lätt säga att mamma inte har hunnit med i svängarna. Hur blev de så stora, så fort?

Nu skall vi röja lite här hemma innan det är dags att åka till Hästö och äta lite kroppkakor. Mums!

Kram - Malin O

Anna, Fair and True sa...

Vilket perfekt barn Så det ska vara! :) Men verkar det inte så att andrabarn är lite lugnare? Som om de redan innan de föds förstår att "jag är inte ensam, jag kommer behöva dela uppmärksamheten med storasyster/storebror, bästa jag bara tar det lugnt".

Annika sa...

Underbart söt, Millan!
Om det inte kommit ngn kolik ännu så kommer det inte heller, hurra!! SÅ skönt!
Tycker du att allt känns lugnare denna ggn? Coolare?
Det verkar alla fldrar vittna om när deras andra barn kommer. Antar att mkt av det ligger i fldrarnas LUGN!!!
Fortsätt att njut. Hon är supersöt!!
KRAM!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

shit vad tiden gar, e hon redan en manad nu lilla stumpan. Sa sööööt hon e!!!

Millan sa...

Petra - Ja lordagsmys ar aldrig fel! Eller helgmys over huvudtaget egentligen. Och nar det bara regnar ute sa finns det inte mycket annat att gora an att mysa! Det ar lite laskigt det dar med hur stora de 'sma' blir sa fort det kommer ett nytt litet barn. Nar jag var o fikade haromdagen sa kom det in ett par med en precis nyfodd liten bebis och josses vad stor Sofia sag ut plotsligen... kram!

Mia - ah vilken mysig lordag det later som om ni haft!! Hoppas ni hade det bra! Kom nu precis pa att jag borjade texta dig tillbaka i morse men att nagot kom emellan sa jag skickade aldrig textet.. maste gora det nu! Visst gor det under for humoret om man far sova ordentligt. Jag behover mycket somn marker jag... ;-). Kram

Cecilia - ja somn ar lite av en bristvara for foraldrar :-). Nils ar ju 3 ar och jag kan nog rakna pa en hand de natter som han inte vaknat atminstonne en gang. Forr for att han ville bli trostad eller sa, och nu for att han maste kissa... Sa en hel natts oavbruten somn var det lange sedan vi fick!! Kram

Saltis - ja det ar precis sa Sofia sover ocksa. Alltsa det langsta passet forst under kvallen/natten och sedan 2-3 timmar i strack tva ganger till om vi har tur. Sa det ar ju inte alls illa for en sadan liten bebis. Men... vi ska nog inte ropa hej for jag minns hur vi sa fort Nils hade nagra bra natter tankte att NU.. nu far vi snart sova genom natterna.. men sedan andrades det igen.
Jag kan inte heller fatta att julen ar sa nara nu. Jag har liksom helt fokuserat pa att vi skulle fa en bebis och sedan levt i bebisbubblan.. sa julen kanns avlagsen fast den inte ar det,. Snart ar det ju advent... kram

Fritt ur hjartat - ja tiden rusar forbi... och jag vill att den ska ga lite langsammare just nu! Kram

Malin - ja forsta gangen hon sov 5 timmar vaknade jag fore henne och fick panik och undrade om hon var ok...
Vad stor och duktig Tilda ar! jag forstar att hon ar stolt idag!! Och Elliott ocksa! :-) Men visst undrar man da var tiden tagit vagen... helt otroligt. Jag ser fortfarande Tilda framfor mig som hon sag ut nar jag sag henne forsta gangen. Det var jul och hon var nog 9 manader ungefar. Hon satt i sin stol vid matbordet och babblade och var SA sot!
Kroppkakor... din lyckost!!!!! kram

Anna - haha nej perfekt ar hon nog inte (eller jo... i vara ogon ar hon ju det ;-)) men det ar stor skillnad pa ett normalskrikande barn om man haft ett kolikbarn forru!!
Jag tycker ocksa att det verkar som om andra barnet ofta ar lugnare an forsta. De tar val den plats som finns over i familjen och den kanske inte ar lika stor som den var nar forsta barnet kom!!??

Annika - :-) tack!! Hon ar sa gullig!! Jag tror (peppar peppar) inte heller att det blir nagon kolik den har gangen for jag har i alla fall fatt for mig att det brukar komma nastan pa en gang i sa fall?!
Jag har funderat en hel del pa det dar med att andra barnet ofta verkar lungare och tror helt klart att det faktum att man sjalv ar lugnare bidrar! I vart fall tror jag att det allt gar hand i hand. Det borjade nog med att forlossningen var sa mycket battre o att jag darfor madde battre efterrat och var mer redo for en bebis an forsta gangen. Det och att hon helt klart inte har lika mycket problem med magen som Nils hade gor ju att hon ar sa mycket lattare att hantera och da blir ju aven vi lugnare!
Jag njuter!! :-)
kram

Lotta- ja det ar helt otroligt.. en manad gammal redan. Hon ar ju nastan ur spadbarnsaldern kanns det som.. har borjat kommunicera pa ett helt annat satt redan. Laskigt att tiden gar sa fort! kram

Desiree sa...

Oj har det redan gått en hel månad sedan Sofia kom till världen. Så söt som sagt. Det är ju toppen att hon sluppit kolik för det måste vara jättejobbigt både för er och för lilla barnet. Vad skönt att hon verkar sova riktigt bra. Jag håller tummarna för att det håller i sig. Det måste verkligen vara speceiellt att se det där första leendet hos sitt barn. Underbart! Ha det riktigt gott. Sköt om dig och resten av familjen din.

Kram

Anonym sa...

Tiden springer iväg minsann.
Sofia en månad redan och snygg som sjutton!! :D
Och i år får ni fira er första jul med två små. Så underbart.
Julen är ju barnens högtid.

Massor av kramar!

Millan sa...

Desiree - ja det ar laskigt vad tiden gar fort. I morgon ar Sofia 5 veckor gammal och om fem veckor till ar det julafton...
Det forsta leendet ar nagot otroligt speciellt!! Man smalter lite som foralder.... :-)
Kram

Jess - Ja julen ar verkligen barnens hogtid och det ar extra roligt att fira nar man har barn med pa nagot satt. Forra aret var forsta gangen som Nils verkligen forstod vad som hande och det var nog en av de bast a jularna i mitt liv. Att se honom sa exalterad och forvantasfull var underbart. Jag ser verkligen fram emot jul i ar ocksa! Och speciellt som det blir forsta gangen manga dar hemma traffar Sofia! Kram