CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 4 november 2008

Vardag

Usch vad kass jag varit pa att uppdatera bloggen. Det ska bli andring pa det nu!! Jag kan allvarligt saga att det helt enkelt varit lite brist pa tid att gora nagot annat an att amma och fixa har hemma de senaste veckorna. Hela kvallarna ammar jag ungefar en gang i timmen i 20 minuter eller sa. Hungrig tjej!

I dag ar forsta dagen av vanlig vardag for oss igen. Ben ar pa jobbet, Nils pa forskolan (han ska ga tva dagar i veckan) och jag och Sofia ar ensamma hemma. Mamma har varit har i fem dagar men har nu akt hem igen :-(. Usch vad jag avskyr de dar avskeden! Men vi har haft det valdigt lugnt och skont nar hon var har och nu ser vi fram emot att komma hem i jul och traffa resten av familjen och alla vanner ocksa!!

Sofia vaxer sa det knakar kan man saga!! Med Nils var de forsta veckorna oroliga eftersom han inte gick upp i vikt och vi fick borja ge tillagg och liknande efter nagon manad men den har lilla damen har borjat fa runda trinda kinder och vager nu lika mycket som brorsan gjorde vid 6 veckors alder :-). Nagon kolik har annu inte satt igang (peppar peppar) men val lite magknip och allmant korande i magen om kvallarna. Just nu sover vi inte sa mycket pa natterna... Sofia skriker inte sa mycket men bokar och grymtar sig igenom natterna... lite som att ha en gris i sangen skulle jag tro ;-).

Forra veckan var vi och registrerade Sofia sa nu ska vi forsoka skaffa ett pass till henne sa att hon kan folja med hem till jul. De senaste veckorna har varit fulla av 'forsta gangen saker' for Sofia. Forsta badet (gillades mycket!), forsta besoket hos farmor och farfar, forsta promenaden med vagnen, forsta gangen hon traffade mormor (och en hel massa andra vanner och bekanta), forsta gangen i babysittern och sa vidare... Har kommer lite foton av vad vi haft for oss de senaste veckorna:


Efter forsta promenaden med vagnen sov Sofia i 2 (!!!!) timmar i vagnen och storebror sov ungefar lika lange pa soffan.. Ben och jag tittade pa varandra och konstaterade att det ju ar rena barnleken att vara foraldrar till tva barn ;-). Lat mig saga att nagot likande inte hant sedan dess...


Med mormor, farmor och mamma (ni kan val forsoka ignorera att det ser ut som om jag precis har stigit ur sangen?? ;-))


Trots de runda kinderna sa ar Sofia fortfarande sa liten pa nagot satt. Har ligger hon i varan sang och dar forsvinner hon nastan :-).


Jag maste fa passa pa att saga TACK for alla fina kort och presenter som skickats fran Sverige!! Vi har verkligen blivit bortskamda och Sofia har nu en imponerade garderob! Det har fotot tog jag i morse och har har hon pa sig toppen hon fick fran Mia med familj.

Nej nu pips och grymtas det fran vagnen sa det ar nog matdags igen verkar det som...

17 comments:

Petchie75 sa...

Jätteroligt att läsa ett inlägg från dig Millan, och bli uppdaterad om lilla Sofia och hur det går borta i Bristol MEN ingen stress, vi förstår nog alla att det är mycket att göra just nu!! ;-)
Fin bild med de 4 kvinnorna i familjen! Och inte ser du ut som du precis stigit upp - då skulle du se hur jag ser ut (just nu, precis uppstigen), ha ha.
Hur går det med Nils och lillasyster? Någon svartsjuka eller är han stolt att vara storebror?
När åker ni hem till Sverige? Jag har för mig att ni ska vara hemma ganska länge, eller hur?
Stor kram till hela familjen.

aurorabuddha sa...

Ah, sa himla fina bilder! Hon ar ju hur sot som helst! Och sa fina klader hon har!

Och jag har val aldrig *sett* sa stolta grandmothers. :o)

Jag har blivit sa blodig med aren, jag grater for ingenting numera. Visa mig lite babybilder och bade tarar och snor rinner for fullt. :o/

Annika sa...

Men vad SÖT och gullig den lilla är!! SÅ gullig bäbis!
Hoppas det går bra nu när vardagen knackar på...
FIN bild på mormor,farmor, mamma (SNYGG) och baby!!

KRAMAR!!!

Anonym sa...

Åh, vilka fina bilder Millan!
Lilla Sofia har vekligen växt massor sedan vi "såg" henne sist! :)

Skoj med Sofias alla "första gången"-grejer.
Kul att hon gillade att bada. Leon skrek som en gris! :D

Kram!

Saltistjejen sa...

Å vad ni verkar ha det bra!! Härligt! Och hon är såå himla söt! Det roliga är att jag tycker faktiskt hon är lik Nils på flera av bilderna! :-)
Och jättefina kläde har hon! Här var det ju så varmt när vi fick Ella att man (iallafall efter första tiden då vi var rädda att hon skulle bli för kall) var lite oroliga att hon skulle bli överhettad. Så byxor var ju liksom inte att tänka på då haha!
Ella gillar att bada och jag tror hon gjorde det redan första gången. Å andra sidan är det svårt att sgäa riktigt eftersom första badet var hon såpass liten att hon knappt orkade skrika alls. Så hon hade liksom inte kraft att protestera även om hon hade velat. Hemskt va?! ;-)

Kramar!!!

Millan sa...

Petra - :-) jag hade glomt av hur tiden bara rinner ivag dar i borjan innan man kommit in i nagon form av rutin. Helt otroligt... och pa nagot satt onskar jag att jag kunde halla fast tiden lite. I morgon ar sofia redan 3 veckor gammal...
Nils ar valdigt gullig och karleksfull mot Sofia men testar mig och Ben valdigt mycket. Han vill tex garna att just den personen som haller sofia ska hjalpa honom med nagot annars far han ett raseriutbrott. Han har sagt nagra saker som 'yesterday I was angry with sofia' vilket jag blev lite forvanad over... for han hade inte visat att han var arg pa henne. Men visst maste han kanna att hon inkraktar en hel del!
Vi aker hem 20 december och stannar hela tre veckor. Alla fyra!! Ska bli jatte roligt och jag hoppas hinna traffa alla dar hemma utan stress den har gangen! Dessutom ska vi forsoka dopa Sofia nar vi ar hemma ocksa. kram!

Aurorabuddha - tack :-) Ja hon borjar fa en ratt sa imponerande garderob nu och da har jag anda inte shoppat nagot alls (nastan... ;-)). Det marks att det inte varit nagra tjejer i vare sig min eller Bens familj pa valdigt lange for all ar lite sugna pa att shoppa tjejklader nu :-). Ja du... blodig ar jag ocksa. Jag grater for ingenting. Oftast ar det lyckotarar dock sa det ar ju 'bra'!

Annika - forsta dagen av vardag ar snart avklarad och vi har haft det valdigt lugnt och skont (och jag har till och med hunnit uppdatera bloggen och lasa mina favoritbloggar!! inte illa!!) men da har vi bara varit jag o Sofia och jag gissar att dagarna da Nils ar hemma kommer vara lite mer hektiska ;-).
Hahaha nja ... snygg ar nog att ta i nar det galler fotot pa mig! Jag ser ut som en blek disktrasa som glomt av att det finns nagot som heter maskara ... och att man kanske borde kolla att inte hastsvansen ar halvt utdragen nar kameran aker fram ;-). Men tack! Kram

Jess - Ja hon vaxer verkligen otroligt mycket!! Nils hade storlek 50 i klader i en manad... Sofia har redan vaxt ur alla 50 klader... och har runda goa kinder och lar! Hon vagde 4160 i gar sa hon har ju snart gatt upp ett kilo!! Valdigt skont att slippa oroa sig for om hon far i sig nog med mat... ett standigt dilemma med Nils dar amningen inte funkade som den skulle!
Hittills har badandet varit en hit!! I gar badade hon med Nils och det verkade bada tycka var valdigt skoj! Tycker Leon om att bada nu??
Kram

Millan sa...

Saltis - jag kanner igen det dar med att det ar varmt. Nar Nils foddes sa var det rekordvarmt ute och aven i var tranga lagenhet. Jag minns att jag kollade pa termometern som visade 27 grader inne mitt i natten och att jag i panik fragade barnmorksan vad vi skulle gora eftersom den 'rekommenderade' temperaturen inomhus for bebisar ar 16 (later skitkallt!) till 20 grader. Hon skrattade mest at mig o sa att det vaxer upp barn i betydligt varmare klimat an England som mar alldeles utmarkt ;-). Men byxor tror jag inte Nils hade pa sig pa ratt lange heller... mest sma vita kortarmade bodisar (som kanns alldeles for kalla for sofia nu!).

Jag tror att de flesta nyfodda gillar att bada faktiskt. Jag laste nagonstans att det varma vattnet har en lugnande inverkan och till och med Nils som skrek som en stucken gris hela kvallarna blev mycket lugnare nar man stoppade ner honom i badbaljan! Sa Ella tyckte sakert om det hon med ;-).

Sofia ar valdigt lik Nils tycker jag ocksa!! Fast nu nar hon blivit rundare sa ar hon mer lik honom som han sag ut nar han var lite aldre ... for han var himla smal valdigt lange!!
kram

Fritt ur hjärtat sa...

Härlig, Härligt! Roligt att du tog dig tid att uppdatera, det var roligt att läsa.Fortsätt att njut och ta vara på varje stund att mysa och vila. Hon ser härlig ut på bilderna och så stolta mor och farmödrar!!

Marianne sa...

Hahaha, menar du verkligen att du har annat att göra än att blogga? Kära söta du, ägna dig åt din fina familj och hoppa in här om du får tid och lust någon gång ibland. Vi finns kvar!

Visst är hon väl en liten tjejkopia av Nils? Jättefina bägge två! Och vad roligt att mormor har kunnat vara hos er en vecka! Förstår att hon saknar er som attan. Men roligt att ni får vara där över jul i alla fall.

Stora kramar!

Mia sa...

Vilka fina bilder! Och vilka underbara stora fina ögon lilla Sofia har. Du ser inte alls ut som om du precis klivit ur sängen! :-)
Jag ska bearbeta Bjarne så att vi stannar i K-na över nyår med. Då hinner vi ses massor! :-)
Puss o kram

Desiree sa...

Vad kul att få se lite fler bilder på Sofia. Hon är ju sååå söt! Skönt att höra att allt är bra med er och att vardagen funkar bra även om du får sitta och amma väldigt mycket och sova alldeles för lite. Det är ju bra att S inte har fått kolik. Jag håller tummarna för att hon och ni slipper sådant. Kanske mysigt att vara hemma bara du och hon och få lära känna varandra i lugn och ro. Sköt om dig.

Kram
Desiree

Anne sa...

Jätteroligt att du orkar och tar dig tiden att uppdatera, men full förståelse fokus inte ligger på det just nu. Jag kollar dock in med jämna mellanrum för att se om du skrivit nåt, så det var en väldigt trevlig överraskning se att det fanns både text och bild från er vardag.
Er lilla prinsessa blir bara sötare och sötare, hon ser så pigg och vaken ut. Det är nästan lätt att glömma att hon är en färsking. Å andra sidan så känns det som att hon alltid funnits hos er, fullkomligt självklart att hon ska ligga där på stora sängen och breda ut sig och se så liten och bedårande söt ut.
Hoppas att det går bra med passfotot!
Kram!

Anonym sa...

Åh, vilka fina bilder. Sista bilden på sötisen var så fin. Jag ser också att hon är lik sin storebror. Och så söt som han är så är det ju bara ett plus :-)

Kram kram - Malin o

Anonym sa...

Vilka fina bilder på lila familjen. Den sovande lille Nils är ju så söt.. Miss ya!! Snart är det jul & då ses vi :) Kramar malin M

Anonym sa...

Hej gumman! du är rolig du...om det är någon som är duktig på att uppdatera om hur det står till i vardagen så är det väl du?!
Hon är söt som socker! Nils ser ut som att det är lite tugnt att vara storebror trots allt...tar på krafterna ;) Lillkillen...har blivit så stor. Till helgen så är det födelsedagsfirande för David. 6år! och första skolkatalogen har kommit...jisses. Hugo snackar på och är så mycket vuxnare än vad David var i hans ålder...inte ens 3 men kan så himla mycket. Vi hinner inte med! Men vad vi hinner med är en traditionell juleträff såklart! Såg att Mia och Bjarne kommer ner. Kul, då hinner mammorna iaf träffas?! Förstår om ni har fullt schema som vanligt. Men vi får bestämma mer lite närmre...fast det är snart jul. Galet! krama alla godingarna där hemma...japp du kan ge Ben en oxå ;) Kram Malin E

Millan sa...

Fritt ur hjartat - ja nog var de stolta mormorn och farmorn :-). Jag tror inte det var sa latt for mormorn att aka hem igen...

Marianne - :-) ja liiiiite annat an att blogga har jag att gora. Men inte mycket ;-)! Det var sa skont att ha mamma har i en vecka.. men sa ledsamt nar hon skulle aka igen. jag kommer aldrig att vanja mig vid avskeden!
Ja jag tycker ocksa att hon ar en kopia av Nils. Speciellt som han sag ut i samma alder.. anda skillnaden ar att Sofia vaxer och lagger pa hullet i valdigt mycket snabbare takt an Nils gjorde.. Kram

Mia - stigit ur sangen precis hade jag ju inte eftersom jag saket varit vaken sedan si sa dar 4 tiden pa morgonen... ;-). Men just darfor ser jag lite somndrucken ut... och som om jag behover paminnas om var sminkvaskan star :-).
Later kanon om ni ocksa stannar i Kna lite langre!!!! Vill ju traffas mycket ju!
kram

Desiree - ja det ar faktiskt himla mysigt att fa lite tid ensam med Sofia jsut nu. Det kanns som om det behovs eftersom tiden inte riktigt racker till nagon av dem nar bada ar hemma... Langtar lite efter lite egentid med Nils nu ocksa men det far vanta tills amningen ar mer pa rutin och sker med nagra timmars mellanrum! kram

Anne - ja just det dar att det kanns helt naturligt att hon ar har nu och att det ar just hon som kom.. det ar lite underligt hur fort man kanner sa!! Jag var ju sa installd pa en kille till... men sa fort jag fick syn pa Sofia sa var det som om vi alltid vetat att det var hon som skulle komma till oss!
Jag hade glomt hur fort de sma faktiskt borjar att vara medvetna och riktigt titta pa saker omkring sig. Jag kommer ofta pa Sofia med att riktigt studera mig nar hon ligger i knat... hon forsoker nog ta in allt det nya omkring sig :-). Kram!

Malin O - :-) Ja visst ar hon lik Nils!! Inte sa mycket sa som han ser ut nu efterom han ar sa ljus ... men valdigt lik honom som bebis!! Dock en valdigt mycket knubbigare varian :-)! Kram!!

Malin M - :-) tack! Ja nu ar det verkligen snart jul.. tiden springer ju ivag!! Det ska bli jatte skoj att ses i jul. Var firar ni?? Stor kram

Malin E - Josses.. David ar ju verkligen stora killen nu. 6 ar!! Jag tycker inte alls det kanns lange sedan vi var hemma hos dig och halsade pa honom for forsta gangen.. otroligt!! Hoppas han far en jatte fin fodelsedag!! Och for mig ar ju Hugo fortfarande jatte liten men han ar ju bara ett halvar yngre an Nils som plotsligen kanns jatte stor nu nar Sofia ar har...
Jag pratade med Emma om att forsoka fa ihop hela ganget igen i jul. Det skulle vara himla skoj!! Snackade aven med Mia om att kanske forsoka gora som vi pratade om infor forra aret.. dvs, traffas pa dagen med barnen ocksa och sedan ta en tjejkvall ihop. Hade val varit skoj?!
Kram!!

Hihihihi lite skoj att de sista tre kommentarerna ar fran Malin alliholp ;-)

anna of sweden sa...

Å, så söt!
Stort grattis!