CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag 7 december 2008

Baka Baka Liten Kaka

Nu ar det riktigt vintrigt i Bristol och det borjar kannas att det ar juletider. Alla ljusstakar och stjarnor lyser mysigt i huset men jag saknar lite att inte alla grannar har nagra i sina fonster. Jag borde ha vant mig med tanke pa att det ar min tionde jul i det har landet men det har jag nog inte riktigt. Dock har grannen mitt emot en ljusstake i sitt fonster sa jag ignorerar de andras hus och tittar bara pa deras :-).

Stjarnan over Bristol

For att man ska fa den dar ratta julkanslan sa tycker jag att alla traditioner veckorna innan jul ar valdigt viktiga. En sadan ar att traffas med tjejkompisarna och baka. Eftersom vi alla ar fran olika lander sa blir det ar harlig mix av tjeckiska smakakor, lussebullar och andra mumsiga grejer. I gar var det dags for det arliga julbaket vilket var himla trevligt trots forkylningar och bebis med magknip...

Medans Nils bakade satt Elsa med fotterna pa bordet...

... och nar hon tagit ner fottena fran bordet satte hon salladsslungan pa huvudet istallet!

Elin bakar och Sara undrar om det verkligen stammer att man ska ata for tva nar man har en bulle i ugnen (nagot jag ar MYCKET exalterad over!!)


Saras mamma ar pa besok fran Italien. Har har mina barn kidnappats av italienarna!

Nu ar det dags for glogg och pepparkakor framfor den engelska versionen av Inspector Wallander. Joda, BBC har filmat en serie i tre delar av Henning Mankells bocker. Lite roligt tycker vi!

I morgon ar det dags for mer bakande... da ska vi till Elin och baka pepparkakor. Vi behover knappast oroa oss for brist pa kakor i det har huset och kommer val hem till Sverige tjocka och glada :-).

Oops, nu har jag andrat layout... och da forlorade jag alla foton och listor pa hogersidan. Bra, da har jag nagot att gora i morgon ocksa ;-).

15 comments:

Petchie75 sa...

Jag tycker att din jultradition med julbak med tjejkompisarna är sååå mysig. Jag gjorde det ett år med min franska tjejkompisar i Bryssel och det var mycket lyckat - vet inte varför jag fortsatte med den traditionen!? Förra året bakade svenska B och jag lussekatter i PR, ska kolla om jag kan lura hit henne nästa helg för gemensamt bak för på söndag ska vi bjuda in alla vänner och kollegor på adventsfika - ska bli sååå kul!
Är det Elin eller Sara som har en bulle i ugnen? ;-)
Jag har läst om om BBCs Wallander-filmer, du får berätta hur Kenneth Branagh funkar som Wallander...
Stor kram!

Anonym sa...

Hej vänne, Himla mysig bild över Bristol. Ni har så otroligt fin utsiktrolig. den går inte av för hackor. Skall bli så kul att ses snart!!Vad heter saffran på eng ? Jag & Tove skulle förklara det för hennes Alex som kommer fr Canada. Puss & kram Malin M

Petchie75 sa...

Vilken härligt julig layout - den missade jag första gången jag läste inlägget!

Mia sa...

Mysigt med julbak! Jag kommer ihåg när vi brukade baka i Växjö och vi gjorde så mycket deg att den aldrig tog slut. Och så började den jäsa på bakbordet eftersom det var så varmt i lägenheten! Också nyfiken på vem det är som ska ha barn, Sara eller Elin?! :-)
Kram

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vilken ur´fiiiin layout!! mysigt ni ser ut att ha haft det med allt julstök!!
kram

Annika sa...

My GODNESS´!! SÅ fin din blogg blivit, Millan!
HUR gjorde du??? Undrar en dator analfabet som jag!
Skitsnyggt!
OCH vilka mysiga bilder du tagit. Visst är det en skön tid nu! Mmmm....
Er utsikt är bara FÖR FIN!!!
Kram!!!

Elin sa...

Va fin bloggen ar!
Jag kan tala om att det inte ar jag - Elin som har en bulle i ugnen - manga lussekatter :) men ingen bebis.
kram xx

Saltistjejen sa...

Så mysigt med ert traditionella julbak!. jag försökte vårt andra år här men det var ingen av mina icke-svenska vänner jär som riktigt förstod det här emd "julbak". De flesta dök upp med kakor som redan var färdiga "så att vi inte skulle behöva stöka ner så mycekt". Haha! Men vi bakade iallafall pepparkakor det året. Sedan dess har det blivit dåligt med julpyssel och pynt. Jag har varje år drabbats av den där "Shit är det redan december ojojoj men jag hinner ju inte något alls..."-känslan. Och i år blir det inget alls. jag orkar bara inte. För lite sömn på nätterna och mycket jobb dagarna tar ut sin rätt. Men vi ska iallafall göra egen glögg och ha vårt årliga julglöggsparty innan vi reser till sverige. Det ska bli skoj! Det brukar bli uppskattat och roligt.
Hoppas nu peppisarna blev bra!!
kramar!

Desiree sa...

Vad jättefint du har juldekorerat bloggen. Oj jag känner att jag också måste försöka piffa till min blogg lite. Hur har du gjort jultemat på din blogg? Vad har du andvänt för program? Härligt med adventsbak. Fina bilder.Mycket vackert adventsfoto med stjärnan över Bristol. Mycket vackert ljus och vädigt stämningsfullt foto! Kram och ha ett jättetrevlig fortsatt bakande idag.

Anne sa...

Jag gillar också er årliga baktradition, låter så mysigt! Jag skulle gärna ha en sådan tradition jag också. Visst, man kan ju ha egna baktraditioner. Men det låter ju så mycket roligare att ha det tillsammans med ett gäng kompisar.
Precis som du säger så är det ju alla förberedelser och annat före och runt omkring jul som ger stämningen. Min julinspiration rann dock av mig, tänkte massor tidigare i höstas vad jag skulle göra och greja med men nu har jag helt tappat lusten. Tråkigt på nåt sätt. Men har man inte barn och kanske bara firar jul för sig själv så känns det lite som det kanske kvittar....
Jag läste om brittiska Wallander, tydligen hade skådisen och serien fått väldigt bra kritik och blivit populär (enligt svenska tidningar i alla fall...).

Millan sa...

Petra - ja det ar verkligen en mysig tradition att baka ihop. Hoppas ni far kul nar det ar er tur till helgen!! Adventsfika later jatte gott!! Kenneth Branagh funkar jatte bra som wallander. Men kanske ar det for att jag inte sett sa manga av de svenska som det kanns ok med en engelsk skadespelare som Wallander ;-). Du kanske sag svaret fran Elin nedan? I alla fall ar det Sara som ar gravid! Kram

Malin -saffran heter ratt och slatt 'saffron' pa engelska :-). kram

Mia - ja det var den traditionen som lag till grund for den vi startade har forra aret. jag kom ihag hur mysigt vi brukade ha sa ville gora nagot liknande har. Jag har foton fran min lagehet med en JATTE deg mitt pa bordet :-D.
Det ar Sara som ar gravid :-). Kram

Lotta - Tack! ja lite julstok ar aldrig fel. I morgon ska har rullas kottbullar eftersom vi ska ha Bens foraldrar pa julmiddag pa lordag. kram

Annika - ja det var superenkelt att fixa den har layouten. Jag ar inte alls haj pa hur man fixar sadant har utan googlade helt enkelt 'free blogger layouts' och hittade pyzam.com. Om du klickar pa den orange lanken langst upp pa min sida sa kommer du nog direkt dit. Var bara lite forsiktig for i mitt fall sa blev jag av med alla mina lanklistor o foton jag hade till hoger.... kram

Elin - tack. tyckte jag behovde julpynta den lite :-). Ja lussekatter finns det gott om i min mage ocksa!! Och pepparkakor... mums! kram

Saltis - hahahaha vad roligt att de tog med sig fardigbakade grejer. Vilken grej!!! Jag vet och forstar helt att du inte orkar fixa sa mycket hemma i ar. Jag gor ju det eftersom jag ar hermma hela dagarna... och da kanns det ocksa lite viktigare. Dessutom marker jag att det borjar bli lite viktigare for Nils eftersom han verkligen forstar jul i ar for forst agangen. Dret ar lite mysigt att ha borjat ha lite egna traditioner!
Er gloggkvall kommer jag ihag att jag laste om forra aret. Later jatte mysigt! hoppas ni far skoj! kram

Desiree - tack :-). Men du... jag har helt enkelt anvant mig av ett fardigt tema for bloggen. har inte alls kunskap att kunna fixa sadant sjalv, men skulle vilja lara mig! Jag anvande pyzam.com! kram

Anne - jag forstar faktiskt vad du menar... jag brukar ocksa ha en massa planer for vad jag skulle vilja gora infor julen men det ar sallan eller aldrig sa att jag hinner eller orkar fixa allt. I ar har det blivit lite si sa dar... jag har inte stallt fram nagra tomtar alls. Forra aret hade vi gran och hela grejen fast vi firade i sverige, men i ar tror jag inte vi bryr oss om att skaffa en har i england.
Var baktradition ar himla trevlig maste jag saga. Du far baka ihop med din svenska kompis i Oregon!!
Ja det har blivit riktigt Wallander yra har i england vilket jag tycker ar himla skoj! Kenneth Branagh spelar himla bra och jag tycker han passar perfekt i rollen. DOck ar det lite lustigt att allt ar inspelat i Ystad, poliserna har svenska uniformer, allt ar i svenska miljoer men alla skadisarna ar engelska :-). kram

Anna, Fair and True sa...

Fin utsikt ni har över Bristol! Jag vill också se brittiska Wallander! Tror att TV4 har köpt in det men det lär väl dröja ett tag innan de visar det :(

Millan sa...

Anna - ja den ar jatte bra!! Fast man vet aldrig, nu for tiden tycker jag att allt visas i alla lander jatte snabbt sa den kommer kanske snart till Sverige! Var utsikt ar vi valdigt glada over. Utrymme ar inget man ar bortskamd med i england dar huset ligger tatt, tatt, men utsikten gor att man far en kansla av mer rymd pa nagot satt...

Anna, Fair and True sa...

Den där funktionen på blogger/gmail som skickar ett mejl när någon svarar på ens kommentar verkar inte funka längre. Jag får inga mejl längre utan måste gå in och kolla. Skumt. Fast jag klickar i krysset. Är det samma för er?

Anonym sa...

Hej! Vilken fin blogg du har, den kommer jag läsa fler gånger! Jag har precis flyttat till Bristol för fem månader sen så det är alltid kul att läsa om andra Svenskar här:)
Ha det bra!//Hanna

Ps. Vad tyckte du om Wallander? Jag tyckte dom gjorde det bra! Ds.