CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 5 december 2008

Fredagstema: Kokbocker

Nu har jag tankt vara med pa fredagsteman igen. Mia har tagit over for December och det forsta ar alltsa 'Kokbocker'. Ett tema helt i min smak kan man saga!!

Sa lange jag kommer ihag har jag alskat att laga mat och baka och att lasa kokbocker ar ett rent noje for mig. Jag har alltid blivit latt uttrakad nar det galler mat och samma ratt lagas inte allt for ofta hemma hos oss. Att ata kottbullar eller falukorv en gang i veckan ar inget for mig! For att hitta inspiration till nya ratter laser jag kokbocker eller matlagningstidningar men allra vanligast ar att jag hittar nya recept pa internet. Absoluta favoritsidan nar det galler att hitta bade enkel vardagsmat eller finare ratter till fest ar Matplatsen och har ni inte hittat dit redan sa rekommenderar jag ett besok!

Jag tycker att kokbocker ar vackra (eller bocker i storsta allmanhet faktiskt) och har hunnit samla pa mig ett helt gang de senaste aren. Nar vi var fardiga med hallen har i huset sa satte vi upp tva hyllor under trappan dar vi har alla vara kokbocker. Eller rattare sagt, jag fick rensa ut en massa bocker eftersom det helt enkelt blev for tungt pa hyllorna annars.

Innan jag blev gravid lagade vi mycket GI mat hemma och de har bockena av Ulrika Davidsson ar stora favoiter:

Som en total motsats till de bockerna fick jag en fin bok av Malin i fodelsedagspresent. Man blir sugen bara man tittar i den har boken eftersom bilderna pa alla godsaker ar sa vackra!

En riktig favoritbok ar den har som vi fick av pappa och Anette i julklapp nagot ar tror jag. Otroligt vackra bilder pa bade mat och Sverige och roligt med svenska klassiker pa engelska. Tanken ar ju att Ben ska kunna laga svenskt nu han ocksa...

Nagra engelska bocker star det sjalvklart ocksa i hyllan. Jamie Oliver och Nigella Lawson lagar mycket trevlig och lite annorlunda mat. Dessvarre maste jag saga att jag har en tendens att glomma av att jag har de har bockerna och anvander dem darfor inte sa ofta. Kanske delvis for att bada anvander en del skumma ingredienser som vi aldrig har hemma eller vet var vi ska hitta...


I morgon star det julbakning pa schemat och da kommer den har gamla godingen att anvandas. Faktum ar att den har boken nog ar den jag anvander allra oftast for dar finns precis allt att hitta.

Sa dar nu har lilla trollet vaknat dar uppe hor jag. Vi ska ta pa oss varma klader och ge oss ut i det vackra decembervadret. I dag ska vi fixa lite infor julbaket i morgon och ga till slaktaren och bestalla en julskina att hamta upp nasta vecka da vi ska fira svenskt jul med Bens familj. Trevlig helg alla!!

12 comments:

Annika sa...

Visst är kokböcker vackra! Jag har mina i ett skåp så dom syns inte...
Men precis som du så letar jag upp recept på internet också, nästan mest faktiskt.
Två Systrar Söta är en UNDERBAR kokbok. Min kompis Lotta har den och ur den har hon bakat de godaste bakverk!! GOTT!!
Ha en fin helg!!
Kram!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Blir lätt avundsjuk på dig som läser recept, det ligger inte för mig. Måste nog öva. Nigella gillar jag ibland, ser jag något i ett program finns det ju tacksamt nog på nätet.

Petchie75 sa...

Åh vad härligt med svenskt julfirande med Bens familj - gör ni det varje år?
Vi har ganska många kokböcker gemensamt men jag är som du, glömmer bort mina Jamie Oliver-böcker när jag ska laga mat, men jag gillar att sitta och bläddra i dem. Bilderböcker för vuxna :D
Very Swedish-boken har jag tittat på och skulle vilja ge den till O eftersom han älskar svensk mat och att laga mat ;-) Har Ben testat något recept än... det lät inte så?
Trevlig helg!
Stor kram

Millan sa...

Annika - ja visst ar Tva Systrar Sota en fin bok! Som Petra skirver sa ar det verkligen en bilderbok for vuxna :-). Jag brukade ocksa ha mina bocker i ett skap men glomde da alltid av att jag hade dem. Nu star det sa att jag ser dem mest hela tiden sa det ar bra! Kram

Fritt ur hjartat - ja Nigella gillar jag ocksa ibland... men inte alltid liksom. Jag har faktiskt lite svart for henne som person for jag gillar inte att hon ska forsoka verka sa sexig.. tycker bara det blir helt fel och lite patetiskt faktiskt! Men hon gor ju god (och valdigt fet!) mat! :-). Recept ar roligt tycker jag, men jag onskar att jag hade lite battre fantasi sjalv och inte alltid behovde lasa recept for att komma pa nagot skoj... kram

Petra - Sa ratt du har i att kokbocker ar bilderbocker for vuxna!!! Jag sitter ocksa garna o tittar i bade bocker och magazin for att fa ideer men sedan glommer jag ofta bort det lagom tills jag ar sugen pa att prova nagot nytt. Jag vet inte hur manga recept urklipp jag har i min lada som jag har tankt prova... men som jag glommer av.
Nej Ben har inte provatg nagot recept annu... men jag ska paminna honom :-D. Han alskar faktiskt att laga mat och anvander framst Jamie Oliver bockerna eller gor nagon curry nar han ska laga mat. Han ar mycket battre fantasi an mig och anvander bara recept for att fa en ide.. och sedan slanger han i lite vad han kanner for.
Ja eftersom vi alltid firar jul i sverige sa har det blivit till en tradition att vi gor ett svenskt julbord och bjuder bens foraldrar, bror och farbror med fru pa varje ar. Det brukar bli runt lucia helgen varje ar faktiskt. Valdigt skoj!! Sedan forra aret har vi ocksa gjort sa att Nils far vara julklappar (de storre i alla fall) nar vi firar med Bens familj. Dels for att de ar for stora att ta med hem och dels for att det ar lite skoj for hans farforaldrar att vara med nar han oppnar presenter ocksa! kram

Saltistjejen sa...

Jag älskar också kokböcker! MEN jag är dålig på att verkligen använda dem! Iallafall att laga det som finns i dem. Eller baka. Däremot älskar jag att bläddra i dem. Titta på de vackra bilderna och liksom drömma om att jag skulle göra just den rätten vid dätt tillfälle...! Jag har egentligen bara två kokbäcker som jag verkligen lagar saker ur ochd et är sk baskokböcker. Den ena är Vår kokbok och den andra är Annas kokbok. Men de fungerar för vardagssaker eller ibland bara att kolla upp t ex koktid för ngåot eller temperatur etc...
Hoppas det blir ett bra julbak!
Kramar!

Millan sa...

Saltis - ja den bok jag anvander allra mest ar Bonniers kokbok och da tex for att kolla hur man lagar risgrynsgrot eller liknande... :-). Men just att sitta o bladdra i dem ar himls trevligt! Kram

Anonym sa...

Jag gillar både Nigellas och Jamies program på tv. Det ser så roligt och lätt ut där... :-)
Fint inlägg du har gjort.

Desiree sa...

GI-böcker gillar jag också och har ett flertal hemma. Den där boken Very Swedish såg spännande ut. Den ska jag nog kolla efter. Det kan vara kul att kanske ge bort som present här eller iallfall visa upp. Två systrars söta har jag också en bok av även om det inte är samma som din eller har olika framsida i vartfall. De har ju helt underbara recept där. Sedan håller jag absolut med dig om att kokböcker är så vackra att bläddra i. Mitt matlagningsintresse har ju verkligen tagit fart senaste året och precis som du gillar jag att variera mig och inte köra samma rätter varje vecka. Jag kollar ju en hel del efter olika recept dagiligen på nätet. Jag ska absolut kolla upp ditt tips vad gäller Matplatsen. Ha en bra helg och hoppas att barnen kryat på sig lite.

Anne sa...

Jag har en kompanjon i dig har jag förstått, en till tjej som gillar att baka. Bakning är verkligen ett sant nöje, det är ju som avkoppling också. Jag har också Bonniers baskokbok, det verkar som att man antingen har den eller Rutiga kokboken. Nån av de två baskokböckerna verkar finnas i de flestas hem. Nigella och Jamie Oliver på tv tycker jag är sååå inspirerande att se, Nigella gör alltid massor jag vill ha. Men jag har aldrig gjort nåt ur kokboken (har en av henne). Liknande med Jamie. Vet inte riktigt varför...
Förresten, matplatsen på internet som du nämner tycker jag också om. Kollar in där med jämna mellanrum och alltid massor som man blir sugen på. En riktigt bra matblogg. Gillar pioneer woman cooking-bloggen också. Om inte annat för de så fina bilderna. Ha en bra helg Millan!

Mia sa...

Välkommen till fredagstemat! ;-) Åh du har alla de Jamie Oliver böcker som jag är sugen på, både den från Italien och den när han lagar mat ute på landet. Och Nigella verkar också bra om än inte så nyttig kanske! Det verkar som om vi kanske ändra våra planer och stannar i K-na över nyår med. I så fall hinner vi ses massor! Kram

Millan sa...

Nilla - tack! Ja visst ser det latt ut nar de lagar mat pa tv... och sa tror man att man sjalv ska kunna fa till det likadant.. :-D

Desiree - Ja matplatsen.org ar toppen sa dar tycker jag att du ska kika! Och visst ar Very Swedish fin! Jag tycker det ar en jatte rolig present att bade fa och ge bort. Det ar verkligen skoj att laga mat och det blir ju mycket roligare nar man har tid att variera sig lite. Det ar ren avkoppling att laga mat efter jobbet tycker jag.. nagot helt annat an det man sysslat med hela dagen. kram

Anne - ja visst ar det skoj att baka! jag foredrar nog det framfor att laga mat faktiskt... fast jag tycker om bada! Jag har bonniers kokbok har och rutiga kokboken i lagenheten i Sverige :-). Lite lustigt att det verkar vara sa att flera av oss har nigellas och jamies bocker men inte anvander dem sa ofta... Ben a andra sidan storgillar dem och anvander dem ofta nar han lagar mat (vilket visserligen inte ar sa ofta... ;-)). Stor kram

Mia - a vad skoj om ni stannar lite langre i kna! Vill ju traffas sa mycket som mojligt! Du far helt enkelt komma hit och titta i mina Jamie bocker da ;-). Nigella har en himla massa god mat... men som sagt - riktiga kaloribomber med gradde och riktigt smor i... musigt varre ;-). Kram

Anna, Fair and True sa...

Ska man undvika GI-mat när man är gravid? Blev lite konfunderad att du skrev "innan jag var gravid" men du menar att det kanske bara blev så ändå