CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 1 december 2008

Bristol November 08

Forra tisdagen gick jag och Sofia in till stan for att julhandla lite. Solen sken och vi hade en mysig dag. Eller rattare sagt, jag hade en mysig dag medans Sofia sov i vagnen...De allra flesta klappar fick jag dessutom tag pa eller har nu i alla fall en ide till sa det kanns bra.

Jag vet inte om ni kommer ihag ett inlagg jag gjorde for nastan ett ar sedan om hur Bristol undergick en jatte renovering och skulle fa ett helt nytt centrum? Hur som helst sa var det hela klart for invigning i slutet av September och jag tycker att resultatet blev kanon bra! Till saken hor att Bristols centrum varit otroligt trakigt sa lange jag har bott har. Trakiga byggnader och massor av tomma affarslokaler och inte alls ett stalle man kande for att ga och strosa och shoppa pa. Darfor kanns det himla roligt att vi nu fatt en helt nytt fint centrum!

Precis nar man kommer in till centrum sa gar man over en a. Tittar man at vanster ser man detta:

Baten har narmast ar en resturang som heter The Glass Boat och ags av en svensk kille faktiskt. Innan de byggde ut baten sa satt det alltid en svensk flagga i aktern. Nagot jag alltid tyckte kandes lite roligt och som jag alltid papekade for alla som ville, eller inte ville, hora.

Tittar man at hoger ser man ut over Castle Park och en kyrka som ar som ett tomt skal bara. Inget tak eller 'innehall' alls efter att den bombades under vardskriget. I Castle Park ar det alltid ett tivoli sa har ars. Lite skumt och valdigt kallt tycker jag som foredrar tivolin pa sommaren!

Nu har jag gatt igenom den gamla delen av stan och kommit fran till det har torget som ar helt nytt. I byggnaden till hoger brukade vart Registry Office vara och dar var vi bland annat och registrerade Nils fodsel. Numera ligger dar resturangen Brasserie Blanc som ags av krogaren Ray Montblanc. Alla som har varit dar sager att det ar toppen men vi har inte provat annu. Resten av torget var parkeringsplatser och 'baksidan' av affarsbyggnader och ser ju betydligt trevligare ut nu!


Snett rakt over Brasserie Blanc huserar varuhuset Harvey Nicholls. Ett svindyrt men valdigt populart varuhus dar jag inte ens vagat mig in annu.

Hela den har langan av affarer, ja till och med gatan ar helt ny.


Alla de storre affarskedjorna har flyttat till den nya delen av Bristol. I mitten allra langst bort ser man delen som nu ligger under tak ocksa. Har finns mangder av fik och resturanger, affarer och en helt ny cinema de lux dar man kan bestalla mat och dryck till sin sittplats. Later haftigt tycker jag och jag ser fram emot att kunna ga dit nar Sofia ar lite aldre och inte ammar sa ofta.

Detta blev lite av ett mastodontinlagg vilket jag inte alls hade planerat. Har tankt att jag under de nastkommande veckorna ska forsoka lagga ut lite kortare inlagg lite oftare. Det har ar definitivt min favorittid pa aret och vi har julbak och julfester inbokade tills det ar dags att resa hem till Sverige for julfirande. Adventsljusstakar och stjarnor sitter nu pa plats i fonstrena och jag trivs!

12 comments:

Saltistjejen sa...

Jättekul att få se bilder på centrum! Jag minns ditt inlägg om renoceringen av Briosto Centrum så det är roligt att nu se hur fint det är!
Och vad härligt med julbak och julpyssel inbokat. Usch, jag tycker att jag totaldegraderat de senaste åren vad beträffar just julpyssel. För ca 10 år sedan gjorde jag jättemycket sådant, men de senaste åren har det alltid varit så stressigt innan jul att det blivit mindre o mindre. I år har jag faktiskt inte gjort ngt alls. Mest pga att jag varit så trött och jobbat så mycket nu under hösten sedan jag avslutade mammaledigheten. Jaja, vi får se omd et blir ngn mer ork att dekorera lite. Igår hade jag egentligen tänkt att göra det men det blev inte mer än att jag tog fram ett stort rött ljus som jag tände eftersom det var 1:a advent...
Stor kram till er!!!

Petchie75 sa...

Jag kommer också ihåg ditt inlägg om Bristols centrum, är det verkligen redan ett år sedan!? Det har ju blivit jättefint! Vi var i Toronto förra veckan och O var mäkta imponerad över hur mycket affärer det fanns i centrum och många "självständiga" affärer, dvs inte bara kedjor. I SJ finns det ingen riktig affärsgata / centrum utanför den stora mallen - så tråkigt.
Men visst ska du våga dig in på Harvey Nichs ;-) Inte för att jag själv besökt någon av de varuhusen men vi var på Bloomingdales i NYC - jättemysigt!
Stor kram

Desiree sa...

Hej Millan, vad fint det blivit i shoppingcentret och kring det sedan renoveringen. Jättekul att få se lite bilder därifrån. Jag ser att du har HM, åh vad jag längtar efter att gå dit. Jag ska passa på då jag är hemma över julen. Vårat närmaste HM ligger i Atlanta i grannstaten Georgia som ligger 2.5 timmar enkelväg härifrån så det är inte så enkelt att ta sig dit. Ser som sagt jättetrevligt ut från dina bilder. Skönt att du kan gå dit och få njuta lite när du är mammaledig. Ha det gott och sköt om dig.

Mia sa...

Kul att få se bilder på hur fint det blivit. Jag kommer ihåg lite av hur det såg ut när vi var och hälsade på för en massa år sedan. Får ta och hälsa på i vår och uppdatera mig! Ses snart! Kram

Annika sa...

Jag minns ditt inlägg om Bristols C och renoveringen.
Jag måste säga att det ser superbra ut! DÄR skulle jag vilja shoppa!! Ser inbjudande ut!
Klart du ska kolla in det "fina" varhusuet!!!
TACK för fotopromenaden! Älskar sånt!
Kram!!

Millan sa...

Saltis - jag vet precis vad du menar! Jag har alltid en massa tankar och ideer infor julen men sedan springer tiden ifran mig. Nar nils var nyfodd fixade jag knappt ingenting infor julen jag heller. Nu nar han forstar julen och verkligen ar exalterad sa kanns det viktigare att fixa! Vi tjejer har har paborjat en tradition att julbaka nagon lordag i December vilket ar himla kul och nagot jag brukade gora med mina kompisar i sverige ocksa och saknade nar jag flyttade hit! kram

Petra - jag var tvungen att kolla och det var 8e februari i ar som jag skrev om renoveringen.. sa inte riktigt ett ar sedan!
I bristol finns definitivt mest affarskedjor men aker man till de lite finare kvarteren finns en del butiker... ungefar som det ar i de flesta stader kan man val saga. Kul ar det i alla fall med nya centrum och jag ar valdigt glad att Zara har oppnat sina portar har nu! :-). Jag ska ngo vaga mig in pa Harvey N. snart ;-),. kram

Desiree - just HM har jag inte egentligen varit sa intresserad av nar jag sjalv bodde i Sverige men jag maste saga att de har himla bra barnklader till bra priser. Inte sa himla snutte tuttigt som alla de andra affarernas klader!! Det ar verkligen kanonbra timing med nya kopcentrat for mig :-). Kram

Mia - ja nu ar det dags for ett nytt besok sa att vi kan ga och shoppa och fika i stan ;-). VI far kika pa det nu nar vi traffas!! kram

Annika - ja det ar himla skoj med nya centrat och det har helt klart gjort julshoppingen mer intressant i ar! Perfekt aven att jag kan ga in pa en halvtimme sa man slipper bussar och annat... kram!

Miss Marie sa...

Skönt att det blir bättre, även fast det tar lång tid innan det blir bra! Kul med bilder från Bristol!

Du har förresten en utmaning hos mig!

Anonym sa...

Jag kommer också ihåg ditt inlägg om att Bristol center skulle få en ansiktslyftning.
Det ser jättefint ut.
Nu vet jag ju inte hur det såg ut innan men ett bra jobb har de i a f gjort.

Vad härligt att du varit och julhandlat med Sofia.
Här är det ingen direkt julstämning tycker jag.
Jag saknar nog snön trots allt.
Men snart bär det av till Sverige och snön.. :)

Ang ditt förra inlägg om Nils konversation med fönsterputsaren så skrattade jag när jag läste att nils sagt: "Oi... be careful with my curtains there!!"

Ha,ha,ha... SÅÅÅÅ söt!

KRAM!

Anonym sa...

Gud va kul att fa se hur d ser ut dar du bor!!! :D

www.gottablandat.wordpress.com sa...

OO SÅ KUL ATT FÅ SE BILDER FRÅN BRISTOL!!KRAAAAAAAAAAM

Millan sa...

Marie - jag antar saklart utmaningen! :-)

Jess - jag saknar ocksa sno. Undrar om vi far lite till jul i sverige? Tycker det skulle vara skoj for Nils att fa aka lite pulka for det blir det ju aldrig har! Ja visst ar barn roliga med sina funderingar :-) kram

Ullis - ja sa har ser det ut har! Det ar himla skoj med ett nytt shoppingstalle och kanon att kunna traska in!! kram

Lotta - :-) tankte det kunde vara lite skoj! kram

Anonym sa...

Hej Millan!
Vilken fin blogg du har! Jag hittade den idag, men aterkommer definitivt!

Vad roligt att du lagt ut bilder pa Bristols nya centrum. Jag bodde namligen i Bristol nagra ar, da jag pluggade pa universitetet dar och min sambo och jag stortrivdes! Sa roligt att fa se nagra bilder fran den uppfraschade stadskarnan. Vilket ansiktslyft!

/Sofia