CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 4 juni 2007

Dobri Den

Sitter i koket och tittar pa fotona vi tagit i helgen. Jag kan inte fatta att den har brollopshelgen i Prag redan ar over. Men skoj har vi haft!! Det ar alltid trevlig att ga pa brollop men det blir annu mer speciellt nar man ar involverad som brudtarna. Eftersom jag var brudtarna pa Emmas brollop for nagra ar sedan och vet hur roligt det ar blev jag verkligen glad nar Jana fragade mig om jag ville vara en av hennes tarnor nar hon gifter sig. Sjalvklart ville jag det. Det ar ju en stor ara att fa dela en sa viktig dag med en van.

Det har brollopet var ju ocksa speciellt eftersom det innebar att vi fick en weekend in Prag pa kopet. De hade verkligen lyckats mixa Engelska och Tjeckiska seder och tradioner pa ett valdigt bra satt. Till och med prasten som egentligen inte pratar ett ord Engelska gjorde ett suverant jobb med att oversatta i stort satt hela ceremonin till bada spraken.

Brollopsdagen

Relativt tidigt i lordags morse hoppade jag o Sara in i en taxi som tog oss till Zamek Jemniste, slottet dar brollopet skulle hallas (http://www.jemniste.cz/en/fotogalerie/). Val dar motte vi upp med Jana, hennes foraldrar och den tredje brudtarnan - Monika. Vi drack champagne, fnissade valdigt mycket, fick haret iordning gjort och kladde oss i vara klanningar. Det ar verkligen roligt att fa vara med nar bruden gor sig i ordning. Sa mycket forvantningar och spanning i luften! Klanningen Jana hade pa sig var otroligt vacker!!



Nar det borjade dra ihop sig och det sista sminket lades pa Janas kinder blev hon blekare och blekare av nervositet. Jag som hade varit nervos hela natten blev plotsligen kolugn. Fraga mig inte varfor...

Nar vi kom in i kyrkan stod Ian langst fram och vantade och nar han fick se sin brud rann tararna pa honom och han viskade 'Wow'. Da grat de allra flesta i kyrkan. Aven vi brudtarnor. Tur att vi hade med oss massor av nasdukar! Sjalva ceremonin var valdigt hogtidlig och en hojdpunkt var nar koren sjong medans brudparet skrev under aktenskaps papprena. Koren var ditflugen ifran London och var en present till paret fran best mannen. Jana och Ian hade ingen aning om att en kor plotsligen skulle stalla sig upp och borja sjunga och blev valdigt rorda!

Den otroligt vackra bruden


Karlek


En Tjeckisk tradition som innebar att brudparet klads i en 'duk' och matar varandra med soppa


Efter middagen gick vi ut i tradgarden dar Jana o Ian fick plantera ett trad


Min o Janas chef Pete och hans vackra fru Mandy


Sara och Jim


Pa vagen tillbaka till festen overraskades paret av detta skadespeleri dar 3 musketorer tavlade om Jana! Ian gav sig in i leken med ett paraply till allas fortjusning :-) Efterrat fick alla prova pa att skjuta med pilbage.



Festen holls sedan pa slottet och var kanon rolig. Mycket mat, mycket vin och mycket dansande. Mitt under kvallen spelades CDn som vi spelat in i Edinburgh upp. Vi lat precis lika hemska som vi kom ihag och resten av gasterna skrattade gott! Klockan 2 pa natten gick den hyrda bussen tillbaka till Prag och nar vi var 'hemma' igen vid 3 var vi ordentligt trotta. En otroligt rolig dag som vi aldrig kommer att glomma!! Jag lyckades tyvarr inte fa en enda bild pa mig sjalv i klanningen och heller inga foton ifran ceremonin men jag ska be att fa av andra som var pa brollopet! Sa det kommer i sinom tid.

Jana och Ian har akt pa smekmanad till Italien. Fick ett sms idag dar det stod 'I am so happy. I can't stop smiling'. Underbart!

Nagra foton fran ovriga helgen. Tyvarr blev Ben sjuk i lordagskvall och har inte varit pa topp alls sedan dess. Men de har hann jag ta innan han blev dalig.

Ben och jag forsta kvallen i Prag pa en himla mysig resturang - Kogo's

Mitt favoritstalle i Prag - Bakeshop Praha. Vilka kakor!! ;-)


Den har lille godingen har haft det kanon hos Farmor och Farfar men blev sa glad nar han fick se oss i kvall att han tjot av gladje. Han har sedan hjalpt oss att packa upp vara saker och ville INTE ga och lagga sig. Men nu sover han gott.

4 comments:

Desiree sa...

Vilken kul helg och trevligt bröllop ni har varit på. Både bröllop och mini-weekend i ett.

HAREKRISHNAJI sa...

beautiful pictures

Annika sa...

Jättefint!! Vad roligt att få gå på bröllop! Dessutom i Prag!

Millan sa...

:-) Ja det var en himla rolig helg. Prag ar kanonfint! Tyvarr blev det inte mycket sightseeing for oss eftersom Ben blev sjuk, men brollopet var otroligt roligt och det ar ju huvudsaken!