CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 5 juni 2008

Skoltankar

Maste borja det har inlagget med att skicka en stor grattishalsning till Saltis med make som halsade sin lill-skrutta valkommen i gar. Sa skont att hora att allt gatt bra!

Sa till nagot helt annat. Min egna lilla bebis (Nils menar jag da - inte Bonan) ska borja skolan nasta ar i September. Det innebar att vi redan nu maste borja kika pa vilka skolor vi ska ansoka till och det ar nagot jag fasar lite infor. Bade lite for att min lille plutt fortfarande kanns sa himla liten och aven om det ar 15 manader kvar tills han borjar skolan sa vet jag hur fort tiden gar och innan vi hinner blinka star han val dar i sin skoluniform och vinkar hej da. Hjalp! Men aven lite for att just det har med skolsystemet ar en av sakerna som verkligen skiljer England och Sverige at!

I england funkar det som sa att man borjar skolan i September efter att man har fyllt fyra ar. Nils som fyller i Augusti kan alltsa jamforas med ett decemberbarn i Sverige och kommer att borja redan nar han ar fyra ar och tre veckor. Hade han daremot fyllt ar i September sa hade han inte borjat forran September aret darpa. Jag tycker att det kanns valdigt tidigt att slappa ivag honom till skolan vid fyra ars alder men jag har med aren forstatt att de forsta aren i skolan har ar mer som dagis i Sverige. Det vill saga de lar sig genom att leka och exprimentera och inte sa mycket genom att ploja igenom skolbocker.

Den stora fragan nu da ar vilken skola vi ska ansoka till. Ben och jag har fort 'livliga' diskussioner om huruvida vi ska satta honom i kommunal eller privat skola. Ben vill helst skicka honom till privatskolan runt hornet fran vart hus eftersom han sjalv gick dar och stortrivdes. Men jag forstar inte var vi ska fa pengarna ifran att gora det. Det skulle kosta oss ca 6000 kr i manaden (plus fritidskostnad, plus skoluniform, plus skolresor, plus skolmat etc etc) att lata honom ga privat medans de kommunala skolorna ar gratis (fast man far ju fortfarande rakna med alla extrakostnader namnda ovan). Visserligen betalar vi ca 6000 kr i manaden for de ynka dagar Nils gar pa dagis men nu kommer vi ju ha tva barn som ar i dagis och skolaldern och jag vet att det skulle bli oerhort tufft och innebara att vi aldrig skulle ha en krona (eller pund da) over.

Sa om vi nu raknar med att ansoka till de kommunala skolorna i omradet sa finns det manga att valja mellan men de ar inte alla speciellt lockande alternativ. Man ansoker direkt till kommunen och far da valja tre alternativ och sedan hoppas pa att man far plats pa en av dem och inte helt enkelt bara blir placerad nagonstans.

Jag tror att vi hittat tre ok skolor i omradet och framst en av dem verkar valdigt valdigt bra! Men det stora problemet ar att det inte bara ar vi som tycker att skolan verkar bra for varje ar soker ca 120 personer till de 60 platser som finns. Vi bor nagon kilometer fran skolan vilket nog innebar att vi bor for langt bort for att kunna vara sakra pa en plats tyvarr. Den ligger dock pa topp pa var 'onskelista' sa jag tanker inte ge upp hoppet.

Sedan finns det tva skolor till som bada verkar ok men som bada ocksa har negativa sidor. Den ena skolan ligger fint i en av parkerna i narheten av dar vi bor men vi kanner ingen annan som ska soka dit och jag vet egentligen inte sa mycket om skolan forrutom att den styrs av Church av England, vilket gor att jag oroar mig lite for att den ar lite mer 'strikt' an de andra skolorna. Hemsidan ger ett 'dystrare' intryck an de andra. Men jag lockas av det faktum att den ligger sa fint och att barnen alltid verkar spendera sa mycket tid utomhus.

Den sista skolan vi funderar pa att ansoka till ligger bara nagra hundra meter ifran Bens foraldrars hus och vi har hort mycket bra om den. Det enda negativa for oss ar att den ligger ca 5 km i fel riktning och kommer innebara en himla massa mer korande och fixande till och fran skolan. Fem kilometer later inte mycket i Svenska termer men i det har landet med konstant trafikkaos skulle det innebara atminstonne en extra halvtimmes korande per dag skulle jag tro. Dock tycker jag om det faktum att den ligger sa nara Bens foraldrar sa skulle det vara nagot problem sa finns de alltid till hands och kan hjalpa till med hamtning och liknande. Dessutom har skolan stora falt runt sig dar barnen spelar fotboll och leker och det ar man inte bortskamd med sa har i stan.

Vad gora? Allt verkade sa mycket enklare nar vi var sma. Det var liksom helt sjalvklart att man skulle ga i skolan som lag narmast hemmet. Bodde man i Surte sa gick man helt enkelt i Surteskolan. Latt som en platt! Fast jag vet i och for sig inte om det funkar sa i Sverige nu for tiden heller? Och speciellt inte om man bor i stan som oss? Soker man sjalv till de skolorna man vill att ens barn ska ga i i Sverige eller far man helt enkelt en kallelse till den lokala skolan?

Nu nar jag skrivit det har inlagget som kanske ar urtrist for er att lasa har jag insett att det nog far bli den forsta skolan i forstahand, skolan vid Bens foraldrar i andrahand och skolan i parken i sistahand. Fast jag kanske borde diskutera med Ben ocksa ;-). Jag kommer sakert skriva en hel del mer om det har de narmaste 15 manaderna. De har besluten kanns plotsligen sa otroligt vuxna och jag kanner mig lite villradig... Speciellt som jag pratade med en mamma till en av Nils kompisar haromdagen och hon sa att hon redan varit och besoka alla skolor de ar intresserade av och vet precis hur de ska soka. Varfor ar inte vi sa organiserade? Samma mamma var i och for sig o besokte alla dagisen i omradet nar hon var ca 12 veckor gravid sa jag ar inte sa forvanad ;-).

12 comments:

Mia sa...

Hej! Förstår att ni har beslutsångets över skolval. Känns precis som du sa väldigt tidigt att börja när man bara är 4. I vår stadsdel är det vilket dagis man går på som styr vilken skola man hamnar på tror jag(finns två skolor ganska nära varandra, en ny och en gammal). Där få barnen automatiskt plats. Vill man däremot att de ska gå på någon annan skola, tex friskola så inbillar jag mig att man får söka dit. Det blir säkert bra oavsett vad ni får.
Ha en bra helg! Vi ska på Singing in the Rain, mamma o pappa kommer ikväll och ska vara barnvakt!
Kram

Anonym sa...

Intressant inlägg Millan.
I mitt bakhuvud har jag också redan skoltankar för Leon. Eller kanske ska börja med dagis tankar.
Visst verkar det lättare i Svea med sånt här.
Vet inte hur det funkar här med skolstarten men kan tänka mig att det är liknande med UK.
Hoppas att vilken skola de än blir funkar för Nils och att han kommer att trivas där.

Nu är min högerhand trött att skriva så nu blir det paus. På vänsterarmen sover lillen.

Kram!!

Annika sa...

Intressant att läsa om hur det funkar i engelska skolor, Millan.
Karolina går ju på kommunal skola och det har jag inte ångrat en enda dag. Nu är ju skolorna i min kommun superbra, men...
Du får kolla hur skolorna är i din kommun, och är dom bra skulle jag inte tveka att skicka mitt barn till en kommunal skola.
Så man börjar som 4 åring i england. Här börjar man som 5 åring. "Året" börjar i oktober, så är man född innan 1 oktober så hamnar man i skolan ett år tidigare.
Tiden går så fruktansvärt fort, och jag minns det som igår när jag satt och planerade Kindergarten. NU ska min baby börja i sjuan i höst...hjääälp!!
Tack så mkt för din kommentar om satc-filmen!!

Petchie75 sa...

Det var ett jätteintressant inlägg Millan om skolval - jag förstår att du inte tycker att privatskola är ett alternativ eftersom det är så dyrt, tänk 6000 för Nils skola + 6000 för bönans dagis!!
Mina syskon och jag gick i kommunal skola i England och det gick bra men visst beror det så mycket på skolorna... och hur villiga föräldrarna är att hjälpa till (min mamma som var hemmafru under det året vi bodde i England hjälpte till på båda mina syskons skolor). Och japp, kommer ihåg det där systemet med september-starten, vilket innebar att det fanns både 74:or och 75:or i min klass. Konstigt system men kanske ändå inte eftersom skolan börjar just i september..
Ha ha, jag antar att vissa människor är bara alltid superorganiserade och duktiga på allt, men det är inte dem man ska jämföra sig med ;-)
Jag håller tummarna att det blir en bra skola som Nils hamnar på till slut.

Anonym sa...

Hej Millan, jag inser att vi kommer ha samma problem nar Elsa blir storre & om vi bor kvar. Om skolorna har samma vantelista som dagisen vi tittat pa sa borjar hon val skolan nar hon ar 10 :) Det ar inte latt med alla val man maste gora, hade det varit lattare & hade vi varit nojda om det inte fanns valmojligheter? Jag gillar att kunna valja men ibland ar utbudet for stort & kraver allt for mycket tid for att kunna satta sig in i saker for att fatta ratt beslutet och da vore det battre om det bara fanns vanilj eller choklad att valja mellan.
Sen sa vet man ju aldrig forran efterat om man gjorde det basta valet. Jag tror att man maste fatta ett beslut som for studen kanns bra & sen gora det basta av det. Oj nu blev det kanske svammligt, vi far prata om detta over ett kopp te nan kvall. kram

www.gottablandat.wordpress.com sa...

usch ja vilken angest med skolval. Det är precis som här da, att de maste börja redan det aret de fyller 4. rätt tigigt kan jag tycka. hoppas de löser sig iallafall coh att ni hittar nat bra!! stor kraaaaaaaaam

Millan sa...

Mia - Ja visst kanns 4 ar som ratt sa tidigt. Men jag tittade pa skolschemat for de forsta aren och det ar valdigt mycket 'playtime' sa det blir nog bra anda. Ben har bara goda minnen fran skolan och han borjade nar han var 3 (!!!) sa jag hoppas han har ratt och det blir bra!
Later skoj att ga pa musikal!! Harligt med lite barnvakt och fa komma ut lite bara du och Bjarne. Jag och Nils aker till Delphine i Frankrike i morgon och stannar tills pa tisdag. Det ska bli himla skoj! Kram

Jess - Gott med en liten sovandes Leon pa armen!!! Da kanns allt vad skolor och dagis ratt sa avlagset kan jag tanka mig :-). Det ar helt klart sa att man maste borja tanka pa skolval och liknande saker tidigare i det har landet. Jag tror att vi alltid tankt att vi nog skulle bo i Sverige nu sa att vi aldrig skulle behova stalla oss i skolko har ... men det maste vi ju gora trots allt. Nar det galler dagisval sa rekommenderar jag att ni gar ut och halsar pa pa de dagis ni ar intresserade av. Jag behokte en hel del innan jag hittade vart och det var STOR skillnad mellan dagisen!

Annika - Jag vet att jag last om Karolinas skola pa din blogg och den verkar ju himla bra!! Jag tror absolut att kommunala skolor kan vara valdigt bra det enda problemet har ar att vissa skolor ar ratt mycket battre an andra i vart omrade vilket gor att intagningarna till de skolorna blir mycket svarare. Man maste i stort sett bo granne med skolan for att vara saker pa en plats!
Jag onskar faktiskt att de borjade vid 5 ars alder har ocksa. Det kanns som om det ar ratt stor skillad mognadsmassigt pa en 4-aring och en 5- aring. Men men.. det blir nog bra till slut!
Ja aren gar verkligen jatte snabbt!! Forstar att det kanns urskumt att din lilla tjej redan ska borja sjuan!

Petra - Skolvalen ar helt klart lite mer komplicerade i England men jag tror du har helt ratt i att det handlar mycket om hur mycket man som foralder har tid att hjalpa barnen ocksa!! Jag hoppas vi far in Nils pa en skola vi kan vara nojda med!! :-D visst ar det sa att vissa ar sa organiserade att man sjalv blir stressad... men som sagt man ska nog inte jamfora sig med dem ;-).

Elin - det har ar helt klart en diskussion som passar att ta en kvall med en kopp te (eller vin kanske om min lille skrutt ar ute da ;-)). Jag tror att det blir lite extra komplicerat for oss som inte har nagon egen erfarenhet av skolsystemet och vet vad man ska titta pa. Alla pratar tex om Ofstead rapporterna som om de visste exakt vad de visar...
Hoppas att ni kan hitta ett dagis for Elsa snart. Det ar ju fanigt att koerna ar sa himla langa!! Men satt upp henne pa ko i alla fall for man vet aldrig!
Jag haller for ovrigt med om att det ar bra med valmojligheter men jag onskar att man som foralder visste lite mer om vilka kriterier man ska kika efter!! kram!!

Lotta - Ja jag har forstatt att systemen i Schweiz och England ar ratt lika varandra. Det lat som om dagis var ratt likt ocksa (dvs dyrt!). Lite skont for er som kommer hem till Sverige nu och inte behover borja tanka pa skolval annu! kram

Lullun sa...

Inte alls något tråkigt inlägg kära du. ;-) Snarare väldigt aktuellt. Vi har dock turligt nog lite längre tid på oss. Här börjar man som 6-åring, så jag ska först söka skola om ett år (Aaju blir 4 i september).

Vi har inte riktigt lika många skolor att välja mellan, men tyvär är det mest som att välja mellan pest eller kolera (inklusive den privata, som dock är något billigare än er. Knappt 4000 svenska tror jag, inklusive passning efterskoltid, dock utan mat, men det får man inte på några skolor här heller). Kanske skulle man t.o.m överväga att flytta helt?!

Visst var det ändå bättre & lättare förr?! ;-)

Marianne sa...

Inte alls trist, väldigt intressant och jag förstår att ni känner er bekymrade. Men av din beskrivning att döma håller jag med om er prioritering. Så hade nog jag också valt. Visst, har man pengar, så ... Men om han kommer i en bra kommunal skola är det knappast värt att behöva snåla och gneta med allt i vardagen för att han ska gå i privatskola. Och som du säger, ni har ju snart två barn och båda ska gå i skolan.

Kan du be att få vara med på någon lektion eller så, så att du ser mer av själva verksamheten? Då kanske det känns lite tryggare?

Håller med om att fyra år är tidigt, men om det är mer som en pedagogisk förskola kanske det är bra?

Ska bli intressant att höra hur allt blir!

Anonym sa...

Hej Millan, intressant inlägg! Jag förstår precis vad du menar för vi är i samma situation. Vi har inte heller bestämt oss för vilken skola vi ska ställa Oliver i kö till. Han börjar iofs skolan ett år senare än Nils, i sep 2010, men i detta landet måste man ju agera i god tid om man vill få en plats på de populära skolorna! Välmenande vänner och släktingar har länge sagt åt oss att kolla upp skolorna i området där vi bor, och det har jag tänkt göra nära jag är mammaledig. Vi har nämligen fortfarande inte sålt vårt hus och vem vet hur lång tid det kommer ta i detta ekonomiska klimatet... Hoppas allt är bra med er och med 'Bönan'! Vi har nu bara ca 5 veckor kvar av väntan... Kram, Maria

Millan sa...

Oj av nagon anledning har jag inte svarat har.. jag vet inte vad som hande!

Lullun - Skont att ni har nagra ar till pa er att fundera over skolor och liknande. Jag onskar lite att vi ocksa hade det!! Det kanns helt klart som om det var lattare och battre forrut, men framst kanske det beror pa att vi slapp ta sadan har beslut da.. det lamnade vi glatt till vara foraldrar ;-).

Marianne - anledningen till att barnen borjar i skolan sapass tidigt har verkar vara att folk helt enkelt inte har rad att skaffa mer an ett barn annars eftersom dagis ar sa fruktansvart dyrt. De kommunala skolorna ar ju i alla fall gratis. Jag tror faktiskt att vi ska hora av oss till skolorna runt oss och se om vi kan fa komma pa besok. For visst ar det bra med hemsidor pa internet men det ar anda svart att fa nagot riktigt grepp om skolan dar igenom.

Maria - ja just det ni kommer ju vara i precis samma situation om inte allt for lang tid! Visst tror jag det ar bra att kika pa skolor i tid men samtidigt tror jag inte att man kan soka in forran oktober aret innan skolstarten. Men funderar man pa att flytta till ett nytt omrade sa ar det ju helt klart vart att kolla pa skolorna i omradet!!
Visst ar det trist med det ekonomiska klimatet som det ar nu!? Det tar ju evigheter for folk att fa salt sina hus och priserna verkar ju ga ner snarare an upp. Det som dock ar positivt for er ar ju att priset pa det hus ni koper ocksa kommer ga ner da!

Lisa Christensen sa...

Intressant att läsa! Vi hade ju varit i samma situation om ett par år om vi bott kvar i London. Tycker också att fyra år är lite väl tidigt att börja skolan. Det är väl därför som engelska barn är lite lillgamla :) Men på ett sött vis! När de är i tv pratar de nästan som små vuxna. Men jag tycker att de är charmiga i sina skoluniformer!
Hoppas att ni får en bra skola för Nils!