CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 14 januari 2009

Julen

Eftersom vi dels har familj i tva olika land och aven familjen i Sverige bor pa olika hall sa blir det oftast sa att vi firar jul mer an en gang per ar kan man saga. Som jag skrev for nagra veckor sedan sa firade vi jul med Bens familj pa lucia och val i Sverige firade vi jul med min styvfar Leifs barn den 23e December och sedan med mammas familj pa julafton. Veckan efter firade vi dessutom med pappa och hans familj i Karlskrona sa att saga att vi blev bortskamda vore att ta i i underkant!

Lilljul 23e December
I vanliga fall brukar vi traffas klockan 12 den 24e december och da fira med mina tva styvsyskon Martin och Mariann men i ar bestamde vi oss for att det vore mysigare att fa en hel kvall ihop sa darfor firade vi redan den 23e. Mamma hade bullat upp med allt som hor ett julbord till och Leif stod for Janssons Frestelse som vanligt :-). Efter maten blev det julklappsutdelning med for att inte 'forvirra' barnen allt for mycket kommer bara den riktiga jultomten pa besok pa sjalva julafton... de andra utdelningarna far vi lov att skota sjalva.

Ben har faktiskt lart sig tycka om sill och tar glatt till sig av all mat

Sofia berattar nagot spannade for styvmorbror Martin

Nils och Ben vantar med spanning pa att utdelningen ska borja

Mariann med en ratt sa imponerande tomteluva

Nils har fatt paket!


Julafton 24e December
Julafton har vi firat pa samma satt i manga, manga ar nu. Vi firar en valdigt traditionell jul hemma hos min moster Agneta och morbror Anders med Kalle Anka, julbord och julklappsutdelning och jag skulle inte vilja ha det pa nagot annat satt. Jag har ju lite tur i att aven Ben tycker att det har ar ett toppensatt att fira jul pa for annars skulle jag val tvingas ata kalkon varannat ar ;-).

Gloggtime framfor Kalle


Agnetas julbord skojar man inte bort. Det maste finnas atminstonne 7 sorters sillar och vi ska bara inte tala om efterratterna som innebar bade risgrynsgrot och allskonts kakor och godis... mumsigt varre!

Nils undrar vad Noel har onskat sig av tomten..

Sa kom da den efterlangtade tomten. Vi brukar fa valja vilken tomte vi vill ha och i ar var det en med dansk dialekt som dok upp :-).

Det riktigt svallde i mammahjartat att se Nils sa totalt lyrisk som nar tomten kom. Han var inte det minsta radd utan pratade glatt om allt och inget. Nils farfar hade under hela december pratat med Nils om ett brev han tankt skicka till tomten dar han antingen skulle skriva att 'Nils has been a very good boy' eller 'Nils has NOT been a very good boy' och nar tomten kom sa hade han med sig det brevet fran farfar. Tomten borjade lasa: 'Nils has been'... och dar blev han avbruten av Nils som tjoade: A VERY GOOD BOY! (det rader delade meningar om det kan man saga ;-))

Robin kramade tomten. Han holl masken hela kvallen men vi gissar att han numera ar helt inforstadd med att det ar morfar Anders som klar ut sig...

Nils och kusinen Melvin leker med nagra av klapparna de fatt ...

... och Ben och Johan tar sig en juldrink

Det var en trott med glad familj som kom hem till lagenheten vid midnatt pa julaftonens kvall. Nagon midnattsmassa var det inte tal om!

Juldagen 25e December
Pa juldagen skulle vi ha akt till Leifs bror med familj och firat vidare men eftersom hela slakten (forutom vi) vaknade med en influensa pa juldagens morgon sa bestamde vi oss for att ta det lugnt och fira lite 'engelsk jul' istallet. Pa morgonen akte vi till min bonusfarmor Maria och halsade pa.

Jag alskar det har fotot. Det gor mig sa glad!

Pa kvallen gjorde vi en riktig engelsk Roast Dinner fast med kyckling istallet for kalkon och sa gav vi en liten extra juklapp till Nils - filmen WallE som maste vara varan nya favoritfilm!

Valdigt enkelt men ratt mysigt anda...

Pa annandagen packade vi in oss i bilen och styrde kosan mot Karlskrona och familjen dar. Men mer om det, besoket i Skane och nyarsafton nasta gang!

12 comments:

Saltistjejen sa...

Vilken mysig jul ni hade Millan! Mycket folk och gamla traditioner, god mat och tomte. Precis som det ska vara! Mysigt!
Och vad stor Sofia blivit nu. Även om jag tycker hon är väldigt liten och söt jämfört med min lilltjej som viúxit enromt under julledigheten, haha!
Kraaam!

Anna, Fair and True sa...

Låter mysigt! Härligt att få fira så många gånger! Och vad kul att se ett familjefoto på er, alla fyra alltså!

Desiree sa...

Många fina foton. Ni verkar ha haft en riktigt bra och mysig jul med familjen. Härligt att tomten betyder så mycket för Nils. Sådant ska man ju verkligen ta vara på och njuta av så mycket som möjligt så länge de är små och tror på tomten. Måste varit jättekul att hela familjen därhemma fick träffa Sofia.

Petchie75 sa...

Åh Millan, jag fick gåshud här borta i PR av att läsa ert härliga och långa julfirande!! Så mysigt, fina bilder på alla familjemedlemmar i olika generationer (fint att se även er fyra på ett foto!). Tänk att det redan är en månad sedan Lucia, tiden går bara så fort!
Och vad duktig Nils är som slutat med napparna, jag förstår att du är stolt!
Stor kram och god fortsättning, hoppas att ni får ett toppen år med de små sötnosarna!

Annika sa...

Vad härligt att läsa om ert julfirande. Jag förstår att ni har det innerligt mysigt med släkten, så som det ska vara.
Vad trevligt att se alla fina bilder också.
Hur går det med engelskan när ni är så många? Blir det så att Ben ibland blir lite utanför i all svenska omkring honom? Så kan jag ibland känna för Peter. Men ofta så får man gå in och styra upp då. Jag är rätt dålig på att snacka engelska i sverige, glömmer liksom bort att jag borde.
Så jag är nyfiken på hur det går för Ben...
KRAM!!

Millan sa...

Saltis - jag tror att Sofia ocksa vuxit en hel del over julen. Kanske pga all julmat jag stoppat i mig ;-) hahahaha. Det kanns inte som om hon ar nagot spadis langre direkt...
Jag ar himla glad att vi fick firat en traditionell jul i ar i gen och nar jag gick igenom alla bilderna igar sa kande jag mig valdigt glad! kram

Anna - :-) jag ar inte speciellt glad over att se mig sjalv pa foto just nu sa det blev inte manga foton tagna pa just mig under julen... men ett familjefoto maste man ju ha trots allt! :-)

Desiree - ja det ar sa roligt nar det ar nagot som ar med som fortfarande tror pa tomten. Det gor ju att alla vi andra ocksa lagger manken i for att det ska bli sa 'trovardigt' som mojligt!! Nils var sa allvarlig nar han pratade med tomten som om han tog allt pa storsta allvar :-). kram

Petra - jag har haft en sadan tur som fatt fira jul pa 'mitt' satt i hela mitt liv och aldrig 'behovt' fira nagon annanstans. Men jag inser ju att vi nog far stanna i england och fira har ocksa nagon gang. Men i och med att vi bor har och kan fira med Bens familj nar som helst sa har det liksom blivit sa har. Speciellt som de inte har nagra traditioner pa samma satt som vi har. Men lite skyldig over att alltid aka hem till sverige kanner jag mig faktiskt....
Det ar sa skont att ha det har med napparna ur varlden for jag var riktigt nervos for hur det skulle ga. Men bade det och att bli av med blojan har gatt sa otroligt mycket lattare och snabbare an jag trodde!!
God fortsattning till er ocksa!! Kram

Annika - Ja en riktig slakthelg blev det och det kanns sa bra!
Jag kanner precis som du att Ben ibland hamnar utanfor. Det kanns sa onaturligt for oss svenskar att liksom prata engelska sinsemellan. Med kompisarna blir det ju oftast sa men nar vi har slaktkalas blir det faktiskt sa att han hamnar lite utanfor. Jag forsoker fylla i sa gott det gar och Ben forstar ju en hel del svenska men eftersom vi babblar i mun pa varandra och skojar och sa dar sa ar det inte helt latt for honom att hanga pa. Vi har pratat en del om det har med de svengelska par vi umgas med har och kommit fram till att det ar ungefar likadant for oss alla.... det ar valdigt svart att veta hur man ska gora for att undvika att det blir sa. Min engelska blir dalig sa fort jag landat pa landvetter.... och jag ar urkass pa att forst prata svenska med nagon for att sedan vanda mig till Ben och prata engelska med honom... jag blandar hej vilt och det ar ju ingen hojdare. Forstar Peter nagon svenska? kram

Annika sa...

Jadu, det där är ett dilemma!!! Jag brukar tycka att det går skitbra med kompisar, att vi alla snackar engelska då...MEN så fort man blandar in lite äldre, och en större grupp så försvinner engelskan som i ett nafs. Alla snackar svenska, och jag ser ju hur trist det börjar bli för Peter då.
Han förstår en hel del svenska, men att prata själv är en annan femma. OCh speciellt svårt är det när det blir ett enormt kackel på folk som det ju blir vid stora släktsammankomster. Jag vill liksom höra vad alla andra säger, och prata och hänga på. INTE lätt...
Ju mindre sällskap, desto mer engelska. Ju äldrte personer desto mer svenska...
Ben och Peter har det nog inte helt lätt alla ggr! Men dom vet ju om detta också, att det blir mkt svenska. Jag brukar få dåligt samvete...
KRAAM!!

Sandrissen sa...

Hej Gumsan
Vad fina bilder och vad bra du skrivit om varför du bloggar tycker jag!

Kul att du gillade bilderna! Jag ska fortsätta uppdatera nu när jag vet att du kollar in ibland! :)

Bilderna på Sofia vid två månader var kanonfina! Proffsiga!

Saknar dig redan!

Puss o kram

Anne sa...

Mysigt att läsa och se så fina bilder från er jul!!! Vilket fint utseende bloggen fått också, känns som vår. Kram!

Millan sa...

Annika - nej det ar ett riktigt dilemma... o jag vet inte vad man kan gora at det. Forrutom att i sa fall oversatta allt som sags, men det skulle ju bli lite trist for oss da... Kram!

Sandrisen - Jag saknar dig ocksa! Onskar vi kunde ta en LANG fika nu!! Vad bra att du ska fortsatta uppdatera sidan. jag tycker att det ar sa roligt att se hur ni har det dar hemma och se hur pojkarna vaxer! kramis

Anne - ja det kandes som om jag behovde fixa till lite har nu nar julen ar over. Lite tidigt for var kanske... men jag langtar :-) Kram

Marianne sa...

Å vilken härlig jul ni har haft! Så fina foton och så gulligt av Nils att avbryta tomten för att tala om att han har varit en GOOD BOY! DET tror faktiskt jag också!

Det kan vara skönt också att ha en lugn mellandag i allt firande.

Kram!

Anonym sa...

Hej! Har precis hittat din blogg och tycker den är jättekul att läsa, speciellt då ni är ett svenskt - brittiskt par precis som jag och min sambo. Jag undrar lite bara över ifall du pratar engelska eller svenska med barnen, det verkar som om Nils mest pratar engelska? Kram Helena