CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 12 januari 2009

Nils och napparna

Nu ar vi tillbaka i Bristol igen och det kanns faktiskt helt ok. Jag har inte ens nagon kanslomassig jetlag som vi brukar saga utan kanner att det var roligt att vara hemma i 3 veckor men helt ok att ha kommit tillbaks hit igen!

Eftersom jag tagit en valdig massa foton och vi hunnit med en hel del sa delar jag helt enkelt upp det hela i nagra olika inlagg den har veckan och kanske lite nasta ocksa.

Pa sondagen den forsta helgen vi var hemma var en STOR dag for Nils. Han gav namligen bort sina kara nappar till kaninerna pa Liseberg! Han var val forberedd eftersom vi pratat om det sedan vi var dar i somras och sag andra barn gora det men vi var nog anda lite nervosa hela familjen for hur det skulle ga.

Liseberg har haft juloppet de senaste aren med en stor julmarknad och alla trad och vissa attraktioner smyckade med miljoner sma lampor. En riktigt maffig upplevelse att se och nagot vi sett fram emot att fa ga pa igen sedan vi var dar julen 2005. Tyvarr var inte vaderguden pa var sida den har gangen utan regnet fullkomligen vrakte ner och vi kunde inte direkt njuta av upplevelsen.

Vi bestamde oss for att fa napparna ur varlden forst av allt och lockade Nils med att fa aka Farfars Bilar och fiskdamm efterrat.

Nils med en av sina nappar precis innan det var dags att aka in till Liseberg

Pa vag fram till en av kaninerna for att ga bort sina nappar

Kaninen vinkade hej da till napparna innan han la dem i glasbehallaren pa vaggen

Efterat poserade Nils med kaninen. Han var helt stum under hela den har stunden (bade Nils och kaninen forresten) och verkade narmast overvaldigad av hela situationen...For att vara arlig var nog aven jag lite overvaldigad for pa filmen som vi spelade in later jag helt hysterisk och svarar hela tiden med galet fnittrig rost pa alla kaninens fragor... till Nils!

Sedan fick Nils ett diplom dar det star att han ar en 'sann kaninkompis'

Efter att ha statt i ko till Farfars Bilar i fyrtio minuter och sedan gatt ett varv pa marknaden var vi helt genomfrusna och gick och fikade for att varma upp oss lite. Den enda som var varm och go var Sofia som sov i vagnen hela tiden.

Nar man har gett bort sina karaste agodelar ar man allt vard en san har stor kaka!

Vi hade vantat oss totalt kaos pa kvallen nar det var sovdags men aven om Nils fragade efter napparna sa somnade han faktiskt fort och sedan dess har det inte varit nagra problem alls. Ratt sa imponerande med tanke pa att han inte somnat utan napp en enda gang sedan han var tio dagar gammal. Vi undrade ocksa om det skulle bli jobbigt med tanke pa att Sofia har napp men han har inte reagerat pa det annat an att saga att han ar stor nu och Sofia fortfarande en bebis. Gott att ha detta ur varlden tycker vi och vi ar riktigt stolta over Nils och hur latt han tog det har!

10 comments:

Saltistjejen sa...

Wow!! Impressive!
Vilken kille. Ja, vår lilla tjej har ju också napp och jag vågar inte ens fundera över när den dagen ska komma då hon ska "avänjas". Hon är en riktig nappsugare nu minsann.
Bra att det gått så bra hittills och underbart det där att det blev en ritual kring det hela. Tror det är lättare för Nils att "förstå" att napparna är borta då. Och även att känna att han verkligen GJORT något! Inte bara slutat med napparna, utan det är mer officiellt på ngt vis vilket säkert kan hjälpa honom när han saknar dem.
Kram!!!

Millan sa...

Saltis - jag ar ocksa imponerad for Nils var verkligen en riktigt nappsugare!! Han blev halvt hysterisk om vi akte nagonstans och glomde napparna hemma! Sa vi hade helt klart forvantat oss att det skulel bli ett rejalt trauma for honom att ge bort dem. Jag tror att just det att vi dels forberett honom i flera manader och liksom planerat den stora dagen ihop med honom hjalpte. Han var redo och ar valdigt stolt over sig sjalv. Hela semestern har han berattat for alla om kaninerna som nu har hans nappar :-). Vi har sagt till honom att istallet for att suga pa napp om han blir ledsen sa far han komma o be oss om en kram och harom natten vackte han Ben och sa: Du, nu nar jag har lamnat napparna behover jag en kram! :-D. Kram!

Mia sa...

Vad roligt att få se bilder på den stora stunden! ;-) Skönt att det gick så bra att ge bort dem. Ser fram emot fler bilder från julen, ska själv ta mig i kragen och lägga upp några i dag. Och så ska jag kika på busstider som passar flyget när jag kommer till er! Tjohooo!:-)

Marianne sa...

Välkommen tillbaka Millan! Du har varit saknad här på bloggen!

Så DUKTIG Nils är! Men det är nog som du säger, förberedelse och ritual gör det lättare att känna sig stor och se att Sofia är bebis.

Kram!

Annika sa...

Vilken duktig KILLE!!
WOW!
Jag är också impad! Det tog lite längre tid med min dotter, och hon var äldre än Nils också.
BRA jobbat! Smart att ge napparna till nappkaninen. Det blir stort då.
Hihi! jag kan förstår om du var tagen av ögonblicket också! :-)
Välkommen tillbaka hem ,och vad skönt att det känns OK att vara hemma igen!
Kram!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

duktiga nils!! sa cooolt där på liseberg att man kan lämna napparna så!!!

Desiree sa...

Härliga bilder Millan. Jag minns hur vackra träden dekorerats på just Liseberg under julen. Det är verkligen imponerande vackert med all julbelysning som de har på träden. Vad duktig Nils var som gav bort alla sina nappar till kaninnen. Vilken bra idé att fixa något sådant för barn så blir det liksom en fin ceremoni då man bestämt sig för att sluta med napp. Nils är verkligen en stor kille nu som du kan vara stolt över.

Anna, Fair and True sa...

Duktig han är! Det kanske kommer en backlash men det klarar nog både han och ni galant!

Anonym sa...

Hej Millan, nu har jag tankat lite Millan liv o läst igenom dina tidigare inlägg med dina funderingar kring bloggandet, jag tycker att du har mycket bra tankar runt det o jag själv är jätte glad över att du bloggar på det vis du gör så att jag kan följa med lite i ditt liv! Är grymt impad över att du får allt så fint, jag måste nog komma över och gå en kurs hos dig!

Borta bra men hemma bäst! Det är ett stort företag att dra runt på 4 pers o allt vad de behöver, jag är impad av er alla i familjen! Skönt med 3 veckor så att ni ändå hann andas lite hos familj o släkt o vänner. Ta nu vara på dagen o bara njut av alla roliga minnen o det ska bli kul att se o läsa om allt ni varit med om!

Stora kramen Anna m fam.

Millan sa...

Mia - Det faktum att albin lamnat sina nappar till kaninen hjalpte ju oss mycket eftersom Nils ville vara lika duktig som honom!! :-). Jag kan inte fatta att du faktiskt ska komma hit... hurra!! kram

Marianne - tack :-)! Jag tror ocksa att just det att vii gjorde hela nappgrejen till en stor sak gjorde det lite lattre. Han till och med sag fram emot att fa ge bort napparna pa slutet. Fast det var nog inte forran pakvallen nar det var dags att ga och sova som han forstod inneborden riktigt. Kram

Annika - Jag ver verkligen nervos infor det har med napparna for Nils var sa oerhort fast vid dem. Sa jag ar positivt overraskad!! Jag tycker att det ar jatte bra att de fixat en nappkanin pa liseberg for jag vet iinte hur vi skulle ha gjort det annars. Jag ar inte sa glad i iden att ge bort napparna till tomten till exempel... Hur gjorde ni med Karolina? kram

Lotta - ja visst ar det bra att man kan lamna napparna pa liseberg?? Dar finns ju sa mycket roligt att fokusera pa och locka med efterrat!! kram

Desiree - ja jag ar verkligen stolt over honom och hur bra han tog det har med napparna!! Jag ar lite besviken over sjalva lisebergsbesoket dock eftersom det regnade och var sa kallt att det var svart att riktigt njuta. Vara fotter tog LANG tid pa sig att tina upp efterrat...vi hade ju sett framfor oss hur vi skulle strosa omkring dar inne och kika pa marknaden men sa blev det inte riktigt ;-). kram

Anna - ja jag tror ocksa att det kan komma en backlash nagon gang... men det far vi ta da kanns det som! kram

Anna kusin - hahaha vad gullig du ar. Det ar ju latt som en platt att fixa en blogg eftersom allt redan finns dar fardigt och man mest fyller i texten och lagger i bilderna sjalv! Sa nagon kurs behovs nog inte ;-). Kul att du gillar bloggen. Faktum ar att det ju ar ett lite roligt satt att hall kontakt med vanner och familjen pa! Jag skulle onska mig lite fler bloggar dar hemifran ;-) hint hint....
Jag kommer hem nagra veckor i april tror jag, och da formodligen bara till Goteborg. Sa fort jag vet nar och hur sa hor jag av mig sa att vi far boka in nagot pa en gang! kramis