CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 13 augusti 2008

3 ar!

Nu har var lille kille fyllt 3 ar och plotsligen kanns det som om han har blivit sa stor. Fodelsedagen blev valdigt lyckad tycker jag! Ben och jag vackte Nils med skonsang (?), frukost och nagra sma presenter pa sangen. Nils, som i vanliga fall behover ratt lang tid pa sig for att vakna satte sig upp i sangen pa en gang och var idel solsken. Vi satt pa sangen och mos ett ratt bra tag innan vi gick upp och borjade fixa infor eftermiddagens kalas.

Var present till Nils var en riktig cykel som hade levererats till oss pa fredagskvallen. Dock kom den i ungefar 100 delar sa vi hade inte hunnit satta ihop den till morgonfirandet. Under formiddagen satte Ben ihop cykeln i ett av sovrummen medans jag distraherade Nils dar nere. Nar cykeln sa var klar sa borjade Ben plinga i ringklockan pa cykeln och jag tog med mig Nils for att leta upp var 'oljudet' kom ifran. Jag tror aldrig jag har sett en sa lycklig Nils som nar han fick se sin nya cykel! Han spenderade resten av dagen med att cykla fram och tillbaka i hallen eftersom regnet vrakte ner utanfor.

Klockan 15 var det dags for fodelsedagskalas med slakt och vanner och huset var an en gang fullt av folk. Jag tror att vi som mest var 25 personer som at korv med brod, bullar och tarta (fast inte samtidigt da). Vi gjordet det hela ratt sa traditionellt pa svenskt vis och avslutade darfor med fiskdamm for de sma. Nagot jag inte tror att nagon av gasterna varit med om forrut men som var en hit bland barnen!

Aven de vuxna tyckte om Nils fodelsedagspresent!

Caroline hade tid for igangsattning i mandags sa under lordagens kalas tog vi det har fotot pa magarna. De var tvungna att satta igang henne tva och en halv vecka innan BF eftersom hon fatt graviditetsdiabetes och barnet (och magen som har synes) da oftast vaxer med rasande fart. I mandags foddes sa lilla flickan Elliott! :-) Sa jatte liten var hon dock inte for hon vagde 4.025 kg och det var tur att hon fick komma ut tidigare for hade de vantat till BF datumet sa tror de att hon skulle ha vagt minst 1 kg till...hjalp. Skont att allt gick bra hur som helst!

Nar de flesta gasterna gatt hem drog Ben fram tapetseringsbordet och borjade tapetsera i hallen dar uppe. Nils och jag var helt slut fran dagens festande att vi sjonk ner i soffan och tittade pa stora favoritfilmen 'Bilar' och inom kort hade Nils somnat och sov for natten. Det enda missodet med dagen var att jag 18 tiden pa kvallen insag att jag tagit en massa foton utan att ha minneskortet i kameran under dagen. Eftersom kameran inte har nagot internminne sa innebar det att jag bara har nagra fa foton fran kvallen men alla de jag tagit under morgonen och kalaset blev det inget med. Sa trist!

15 comments:

Anonym sa...

Åh vad stolt han såg ut, Nils på sin fina cykel. Tilda fick också en cykel när hon fyllde tre men har knappt använt den sen dess. Hon blir ju sååå trött i benen :-) Måste ju säga att din kompis valde ett mycket fint namn på sin bäbis!

Visst är den bra, Bilar-filmen, Elliot älskar den fortfarande. Han ville se den senast i morse innan dagis :-)

Finfin magen förresten!

//Malin

Millan sa...

Ja visst ar Elliott fint men bade jag och Ben blev helt stallda nar textet kom. Vi visste ju att det var en tjej och sa stod det att Elliott is here... vi trodde ju att det var ett killnamn men tydligen kan det vara bade ock i det har landet. Urskumt! Gissar att det kommer forkortas till Elli..
Ja bilarfilmen ar en hit! Till och med jag och Ben tycker att den ar bra. Om inte annat ar det roligt med lite omvaxling med tanke pa att vi ar sa trotta pa Pippi att vi vill krakas bara vi hor sangen ;-)
Kramis!

Mia sa...

Vilken stolt och glad kille! Jämfört med Carolines mage så är din pytteliten! :-)
Måste säga att jag börjat tröttna på "Cars"! Den är i och för sig bättre än mycket annat, men ser man den (eller i alla fall hör den från köket)varje dag i stort sett så lessnar man. :-)
Kram

Millan sa...

Mia - hahaha ja det ar sakert valdigt sant. De flesta filmer blir ju trottsamma efter ett tag. Nils fick aven filmen Djungelboken i present och forra veckan ville han enbart se avsnittet dar elefanterna sjunger och marcherar. Det blev ocksa liiiite tjatigt efter ett tag ;-).
Ja Carolines mage sag faktiskt lite ut som om hon stoppat upp den med en kudde eller sa. Hon var sa otroligt stor och det sag verkilgen inte bekvamt ut. Sa hon ar glad nu nar flickan ar ute och hon kan andas som vanligt igen ;-). kram

Lullun sa...

Åh vad trist med kameran, men ett bra firande fick ni ju!! Kul med det svenska "temat". :-)

Stolt kille med cykel också; kan tänka mig att han blev glad. Minns ju så väl hur det var när Aaju fick sin i våras. Hans lyckligaste dag typ. Tyvär var det någon %&¤%&# som stal hans cykel igår, så när vi gick ut för att gå på dagis idag på morgonen låg bara stödhjulen och några skruvar kvar... SÅÅ tråkigt (och jag som alltid tar med mig cykeln in, men med matkassar och lägenhet på 4:e våningen hade jag tillåtit mig att låta cykeln stå under trappan (som alltså är inne i huset) över natten). så idag blir det att gå på cykelspaning i diken... :-(

Men vad skönt att det gick bra med tjejen. Ja, fint namn fick hon också, men blev också förvånad. *hihi*

Saltistjejen sa...

Wow vilken underbar bild på Nils när han sitter på sin nya cykel!!!!! :-)
Ni verkar ha haft en härlig födelsedag med ett bra kalas. Nils lär prata om detta långt efteråt....
Men jättetråkigt med kameran. man tycker att det borde finnas en varningssignal i desplayen när man inte har ngt kort i. Någon symbol eller lampa som blinkar så man inser att det inte är något minneskort i kameran. Jag gjorde en liknande grej när jag var tonåring, men på den tiden var det ju gammaldags kameror med film som gällde. Jag var utomlands på resa m kompisar och hade glömt att sättta i film i kameran, tog en massa bilder och insåg för sent att det inte blivit några kort eftersom det inte var någon film i kameran. Buhu!! Skittrist!
Men kasnke tog en del av era gäster lite bilder under kalaset??

och detta med graviditetsdiabetes tycker jag verkar lite läskigt. Tur hon fickd et såpass sent i graviditeten ändå. Så att hon gick nästan hela tiden innan de var tvungna att sätta igång henne. Och du Elliot som flicknamn finns ju. Har ni aldrig kollat på "Scrubs"??? Där är ju Elliot en av huvudkaraktärerna - den där vimsiga men otroligt snälla tjejen som hela tiden gör helt fel saker vid helt fel tillfällen...
Jag älskar Scrubgs! Stror det är en av mina favoritserier faktsikt även om jag aldrig följt den "på riktigt" utan endast ser några avsnitt här och där, ugenfär som Seinfeldt och Vänner som visas hela tiden i olika kanaler.

Hoppas nu att Nils cyklar fint på sin cykel så det inte blir några brutna ben!! :-)
Kram!!

Millan sa...

Lullun - nej vad trist med Aajus cykel. Alltsa att folk har mage att stjala en barncykel. Fy sa trakigt :-(. Hoppas att ni antingen hittar den eller kan fa ut pa forsakringen i alla fall??!
Ja firandet blev jatte bra aven om det kanske var liiite kaotiskt med sa mycket folk i huset. Men vad gor man... i den har aldern sa kommer ju inte barnen sjalva pa kalaset utan foraldrarna hanger pa o i lordags blev det sa att bade mammor och pappar och i vissa fall syskon foljde med ocksa :-).

Saltis - ja sa retfullt med kameran! Jag kande mig dessutom rejalt dum nar jag insag mitt misstag. Till saken hor att jag maste ha glomt stanga av funktionen att kunna fota utan kortet... men den ar nu avstangd och ska sa forbli! Jag tror att det var nagon som hade en kamera med sig till kalaset sa jag hoppas kunna fa lite foton av henne. Men det kanns lite ledsamt att det inte blev nagra foton fran ogonblicket da Nils insag att cykeln var hans for hans ansikte var sa uttrycksfullt!!
Sa otroligt retfullt for dig nar du var ute pa resa och fotade utan film ocksa. Klart man blir besviken!!!

Ja just det ja, Scrubs storgillar vi och hon heter ju Elliott! Det har jag faktiskt inte tankt pa forrut... Precis som hos er visas Scrubs pa TV mest hela tiden har och jag gissar att jag sett nastan alla avsnitt men aldrig i foljd utan lite hur som haver :-).

www.gottablandat.wordpress.com sa...

sa fiiin han e nils och sa stolt han ser ut i nya hjälmen och pa nya cykeln!!! aj va trist att du inte fick nagra foton frankvällen.. jaja...
e elliott ett flicknamn ocksa??!! det hade jag ingen aning om! man lär sig sa länge man lever!
ha en underbar vecka!! kram

Anne sa...

Det riktigt syns hur lycklig Nils är med sin cykel, bra att du fick den bilden sparad i alla fall.
Gulligt det där att Nils som du skriver normalt är seg på morgonen just den här dagen vaknade till direkt av uppvaktningen och var hur pigg som helst och mottaglig.
Helt otroligt med allt som ska skruvas ihop nuförtiden, "förr i världen" var det ju typ bara Ikea som hade det så men idag tycker jag man inte kan köpa nånting utan att det ska sättas ihop. Alla verkar sälja sina grejer som skruva-ihop-själv-grejer.
Fiskdamm har jag tänkt att bara måste vara en succé på barnkalas utanför Sveriges gränser. Hade jag barn och kalas skulle jag helt klart introducera det. Vad kul det blev uppskattat, det är ju en aktivitet man kan långt upp i åldrarna också. Bra kalasgrej.
Jag reagerade också på Elliot och tänkte att det är ett pojknamn, men tydligen funkar det även på tjejer.
Hihi, apropå namn. Snart är det visst fler som får annonsera namn på det där som finns i magen :)

Millan sa...

Lotta - Ja visst ser han stolt ut dar pa cykeln :-). Det ar definitivit hans nya favorit 'leksak' och han har liksom kollat oss hela veckan for att se om cykeln verkligen ar hans och vi inte tanker ta den i fran honom igen. Ja det verkar ju som om Elliott ar ett tjejnamn ocksa och dessutom ar det ett efternamn i det har landet (Bens moster och morbror heter det). kram

Anne - Ja nar jag insett mitt misstag sa overkompenserade jag lite och tog massor av foton hela kvallen :-).
Vi pratade faktiskt om det dar med att allt kommer i delar nu for tiden i helgen! Alla mobelaffarer saljer ju i 'flatpack' nu men vi blev anda forvanade att cykeln kom i sa manga delar, det hade vi inte raknat med!!
Fiskdamm rekommenderas definitivt. Jag blev lite osaker forst och undrade om alla skulle tycka att det var lite tontigt men det var en hit!!
Det dar med namn ar sa svart. Vi hade ju ett definitivt pojknamn (Leon - sa samma som Jess lille kille) som vi tyckt om lange men nu har vi borjat tanka fram och tillbaka och vet inte vad vi vill langre....
Tjejnamn har vi knappast brytt oss om att fundera pa eftersom det kanns sa osannolikt att det skulle vara en flicka.

Lisa Christensen sa...

Grattis till Nils! Jag har en hel del att ta igen på din blogg inser jag... Hoppas allt är bra med din graviditet!

Petchie75 sa...

Grattis till Nils, 3 år är stort! Och roligt att han fick en cykel, det är något speciellt med första cykeln. Tråkigt att det inte blev så många foton men de du har publicerat var jättefina. Intressant att Elliot även kan vara ett flicknamn!
Trevlig helg!

Marianne sa...

En sådan stolt liten kille på sin cykel! Han kanske börjar med dirtbiking och freestyle en vacker dag som min Daniel! Har du sett den bilden hos mig?

Roligt att kalaset blev så lyckat, och vad roligt att införa den svenska traditionen med fiskdamm! Vem vet, det kanske sprider sig över hela England med tiden.

Grattis igen till lille - nä, store - NIls!

Annika sa...

Grattis till Nils, 3!!! Och jösses vad länge sen det var jag var här!!!! Tänk att du är i v.33 redan!! I cannot believe it!!! Fina bilder!!
KUL att vara tillbaks hos favvisbloggarna igen!!!
KRAM!!!

Millan sa...

Lisa - Tack och ja allt verkar bra med graviditeten hittills. Bebisen ar valdigt aktiv sa det ar lite skont men jag har kommit in i en period nu nar jag har lite mer tid att tanka och darfor oroar mig for allt och inget...

Petra - Ja jag kommer ocksa ihag min forsta cykel och visst ar det nagot speciellt med just den forsta! Lite synd att det inte alls ar nagot vader att ga ut och cykla i dock... men det verkar ga bra har inne ocksa :-)

Marianne - ja vem vet :-). Jag sag fotot hos dig och det var himla haftigt!! Han verkar duktig din Daniel och jag fattar inte hur de vagar!!! Fiskdamm var en himla bra ide faktiskt och barnen har pratat om det sedan dess sa det far om inte annat bli var nya tradition pa Nils kalas!!

Annika - Vad skoj att du ar tillbaks igen :-). Nu maste jag in och kika pa din blogg men du har kanske inte haft sa mycket tid att uppdatera den annu i och for sig!? Ja idag ar jag i vecka 34 och det ar 49 dagar kvar till BF. Visserligen tror jag att jag far ga over minst 2 veckor men anda.. tiden gar sa fort nu! Kram!!