CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 21 augusti 2008

Liten!

I veckan fick vi sa traffa lilla Elliott for forsta gangen och hon var sa go att man bara smalte. Hon var precis en vecka gammal nar vi traffade henne och hon hade fortfarande det dar magiska over sig, som bara helt nyfodda bebisar har. Det gjorde inte langtan efter Bonan mindre direkt ;-)

Som alltid forundras jag over hur svart det ar att fanga en bebis litenhet pa foto! Det spelar ingen roll hur man tar fotot sa ser det anda ut som om de ar mycket storre an de verkligen ar. En bebis pa 3.8kg (ja hon har gatt ner lite sedan fodseln) ar ju ingen stor manniska precis..

Medans vi satt och o'ade och aa'ade over Elliott sa lekte killarna med Playdough. De var val mattligt intresserade av den lilla egentligen. Fast pa vagen hem sa Nils: "I lob Ethans baby!" (han kan inte saga 'v' ordentligt...)


Kommer ni forresten ihag min galna barnmorska Scary Mary? Aven Caroline har henne som barnmorska och idag var det dags for hembesok av Mary. Efter att ha spenderat tjugo minuter med att mata, vaga och prata om Elliott lamnar Mary Caroline med orden: What a lovely little lad (boy) he is!!

Fullstandigt otroligt!! Visst ar Elliott kanske ett typiskt pojknamn men visst sjutton maste man veta om man just undersokt en pojke eller flicka efter ett tjugo minuters hembesok, oberoende av barnets namn!! Den lilla vagdes ju for ovrigt helt naken! Manniskan har verkligen ingen koll alls! Snacka om fel person pa fel jobb!!

16 comments:

Desiree sa...

Åh Eliott ser jättesöt ut. Vilken gullig kommentar av Nils. Den där barnmorskan verkar ju hur konstig och knäpp som helst. Jag förstår verkligen att ni döpt henne till just Scary Mary. Gud vad märkligt att tro att Eliott var en kille. Jättekonstigt.

Petchie75 sa...

Ha ha, det måste ju vara något fel på människan - alltså Scary Mary!!
Vilken sött foto på Elliott, hon ser så rofull ut. Jag förstår att killarna inte var lika intresserade ;-) Men det kanske blir lite förändring när bönan kommer ut? Mina kompisar därhemma som har en 3-åring fick en dotter i våras och storebror är helt överförtjust i sin syster (han kallade henne för sin fru, hi hi).

Annika sa...

Elliott...Det är nog första ggn jag hör att en tjej heter så...Hehe, jag kan ju slå mig ihop med Scary Mary!! men allvarligt, känner du ngn annan flicka som heter Elliott? Det blir väl Elli som smeknamn då kan jag tro.
GULLIG är den lilla iallafall. Och Scary Mary borde skärpa sig, vare sig tösen har ett märkligt namn eller inte...suck! Förstår att du längtar efter din böna nu!!!
Kram!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hahah sitter här och gapskrattar.. fy fasiken va pinsamt för scary mary att kläcka ur sig en san groda.. totalt borttappad pa sitt jobb maste hon ju va!!???!!! förstar att du längtar efter bönan bnär du ser sa fiiiina bebisar!!
stor kram och trevlig helg!

Millan sa...

Desiree - speciellt konstigt ar det eftersom Elliott hade pa sig en rosa sparkdrackt tror jag ;-). I det har landet ar det ju fortfarande valdigt mycket rosa for tjejer och blatt for killar sa hon borde ju ha kunnat se vad det var bara fran kladerna. Och om inte annat nar hon vagde henne utan klader ;-)!
Elliott ar verkilgen jatte sot! Nyfodda ar inte alltid sa dar jatte sota om man tanke efter men hon sag sa dar alldeles rosig och fin ut. Och sa liten... men som sagt pa fotot ser hon jatte stor ut!

Petra - Ja det kan sakert bli sa att Nils blir lite mer intresserad nar var bebis ar har. Han var framme och pussade och klappade pa Elliott nagra ganger men sedan forsvann han for att leka igen. Men sedan dess har han faktiskt pratat mycket om varan bebis och nar den kan tankas kika ut...
Scary mary borde inte fa vara barnmorska!! Om hon inte kan se vad for kon en bebis har (en naken bebis dessutom!) sa undrar man ju hur hon skulle kunna lura ut om nagot ar fel med dem.. eller mamman??

Annika - jag trodde ocksa att det var forsta gangen jag hade hort namnet Elliott pa en tjej men sedan redde Saltis ut begreppen da hon sa att den kvinnliga huvudrollen i Scrubs faktikt ocksa heter det! Det verkar vara ett sadant dar namn som funkar bade pa tjejer, killar och som efternamn (Bens moster heter det i efternamn tex).
Sot ar hon hur som helst!! :-). Otroligt att en manniska som varit barnmorska i sa manga ar inte har huvudet med sig nog att liksom kolla sadant innan hon ens gar hem till 'patienterna'. Sjalv hade man ju kollat i journalen for att se vem man precis var pa vag hem till...
Kram!

Lotta - ja borttappad ar verkligen ordet!! Men det varsta ar att hon ar sa 'borta' att hon nog inte ens skulle reagera om nagon sa till henne att det faktiskt ar en flicka utan nasta gang hon traffade dig skulle hon anda hanvisa till bebisen som en kille!! Hon ar lite otroligt pa sa vis...
Ja Caroline var den i narheten som vantade barn samtidigt o som skulle ha innan det ar dags for mig... sa nu nar E ar har sa kanns det lite mer verkilgt att det forhoppningsvis ska komma ut en Bona aven har ;-).

Lullun sa...

Åh ser också fram emot att få göra sådana besök. :-) Alla "mina" småttingar kommer dock att vara lite stora innan vi hinner dig. *buhu* underbara foron dock. Och Scary Mary hon går ju från klarhet till klarhet. Otrolig människa! (På lite fel sätt... ;-) )

Lullun sa...

Foton alltså; inte foron. *hihi*

Anne sa...

Vilken gullunge!
Alltså, Scary Mary är ju bara för otrolig. Man börjar nästan fundera om hon har nån skada, nån rubbad funktion vad gäller minnet eller nåt. Man kan ju bara inte vara sådär nonchalant att man t.om. glömmer/pratar om fel kön på en bebis man just vägt naken!!!! Skönt på nåt sätt för dig i alla fall att höra och se att hon är lika "konstig" även med andra föräldrar.
Jag tyckte också det var så gulligt med I lob...det var sött.
Jag kommer att tänka på en Sverige-kompis dotter som, när lillebror kom, tyckte att det var väl lite spännande och roligt ett tag sådär men sen när storasyster fattade att lillebror nog skulle vara där för alltid. Ja, då var det inte så kul mer utan storasysrer tyckte att kan ni inte skicka tillbaka lillebror dit in i magen igen....

Saltistjejen sa...

Himmel vilken barnmorska!!!!! Ska man skratta eller gråta?!?
Elliot var iallafall ursöt!!! Och visst är det svårt att se storleken på de små.ni får fota med ngn sak som referens, typ en tändsticksask eller linjal... ;-)
Själv är man ju lite störd eftersom Ella var mindre än en fullgången bebis så jag tycker allt över 3kg låter stort, haha!!
Ella var ju mer än 1,6 kg lättare när hon föddes, och första dagarna gick hon ner under 2,1 kg tror jag, innan hon började lägga på sig igen.
Så gullig kommentar av Nils också!
Kram!

Anonym sa...

Snacka om att jag fick en klump i halsen innan jag fattade att det inte var er bebbe som kommit ut... Hann tänka många tankar som att jaha där fick man inget sms eller oj vad tidigt eller så stor o så för tidigt född... Jisses vad du skrämde mig där...

Hoppas att allt är bra, det är det här! Ha det jättebra så kan vi väl försöka få till det där telefonsamtalet! Kramar i massor Emma

Marianne sa...

Men nu måste jag fråga, för jag har inte läst om Scary Mary tidigare. Måste ni ha henne, kan ni inte välja någon annan? Eller är hon så medicinskt duktig att man har henne trots att hon har något annat fel i huvudet?

Bara en sådan sak som att barnet har ett "tvärtom-namn" borde ju göra att man kommer ihåg.

Väldigt söt liten tösabit. Och snart får du din! Hur är det, vet du vad det blir för kön? Jag kommer inte ihåg om du har skrivit om det tidigare. Någonting säger mig att du inte vet men kallar "den" Bönan i alla fall? Stämmer det?

Hoppas du har en toppensöndag!

Anonym sa...

Men åh vilken söt liten Elliott.
Jag hann också tänka tusen tankar när jag först såg bilden på henne innan jag läste vem det var.

Det är ju inte helt ovanligt att bloggbebisarna kommer tidigare än beräknat. :)

Angående föregånde inlägg om ert hus så kan jag bara säga två saker.
SUPERSNYGGT och jag är AVIS! :D

Kram!!

Emmama sa...

Verkar som om Scary Mary har ett ganska passande smeknamn.. ;) Hoppas föräldrarna kunde skratta åt eländet! Jättefin är hon i alla fall, lilla Elliott! Söt kommentar från din son (som jag antar att det är?), pratar han svenska också eller satsar ni mest på engelskan?

Millan sa...

Lullun - ja det ar nagot speciellt med att fa traffa de sma nar de fortfarande ar sa 'nya'. Jag missar ju i de flesta fall alla bebisar som fods i sverige sa jag passar pa att traffa alla har sa tidigt som mojligt ;-). Och ja Scary Mary ar verkligen en otrolig manniska pa fullstandigt fel satt!! :-)

Anne - Faktum ar att jag ocksa tankt tanken att nagot ar lite fel med henne. Hon har liksom inte de dar normala 'sociala' kunskaperna som de flesta manniskor har! Det kanns som om hon helt saknar narminne och for en barnmorska kanns det som en valdigt viktig egenskap!
Jag tror att det ar ratt sa vanligt just det dar med att barnen ar valdigt exalterade over lillasyskonet nar det ar helt nytt men sedan nar det inser att det innebar att de maste dela mamma och pappas med nagon annan pa fulltid sa ar det inte sa roligt langre.... Men de vanjer sig ju!! :-)

Saltis - det ar lite roligt det dar med storleken! Jag kommer ihag nar Nils var helt nyfodd och vagde runt 3 kg. Han kandes sa liten och fin och sa traffade jag en kompis som hade en tre manader gammal pojk som hon bytte bloja pa nar vi var dar. Pojken hade sa dar harliga goa tjocka lar men i mitt huvud sag han helt grotesk stor ut och jag kunde inte for mitt liv forsta att Nils nagon gang skulle se likadan ut. Fast det gjorde han saklart.... :-). Sa jag kan bara tanka mig hur det maste vara for dig som har en san liten pluttis!

Millan sa...

Emma - hahaha nej jag lovar hora av mig nar varan liten ar har!!!! Snacka om att var bebis skulle vara stor for sin alder med 3.8 kg 6 veckor for tidigt. :-D. Ja vi maste horas snart. Var telefon funkade inte i helgen men nu ar den pa igen sa jag ska ringa!!!!

Marianne - Jag hade Scary Mary som barnmorska forra graviditeten och blev jatte besviken nar det var hon igen den har gangen. Sa jag var lite klipsk och bad att fa ga pa mandagar istallet for tisdagar eftersom jag anda ar ledig da och pa sa satt fa en annan barnmorska. Sa jag fick en kanon trevlig tjej i nagra veckor... men sedan blev hon langtidssjukskriven och gissa vem som tog over hennes patienter?? Scary mary saklart!! Hur som helst sa verkar det som om jag nu kommer ha Mary och en annan tjej som heter Maria lite blandat. Bada ar ungefar lika glomska men Maria ar i alla fall trevligare! Jag tror att de jobbar i ett lag om 4 barnmorskor och hjalper darfor varandra och det innebar ocksa att vem som helst av de 4 kan komma hem pa alla de dar besoken efter fodseln.
I borjan av den har graviditeten kandes det jatte viktigt att slippa ha henne igen men nu nar det borjar narma sig slutet sa kanner jag att jag inte orkar braka om det... det ar ju inte sa manga besok kvar!

Nej vi vet inte om det blir flicka eller pojke men vi tror bada tva helt pa en pojke. Den har graviditeten ar sa lik den andra, magen ser likadan ut, jag mar precis likadant etc etc. Dessutom sa har det pa allvar inte fotts nagra flickor i Bens familj pa 4 generationer sa det kanns helt osannolikt att det skulle bli det nu. Att vi kallar honom/henne Bonan beror pa att h*n sag ut som en bona pa ULet i vecka 7 :-). Min italienska kompis Sara dopte da bebisen till Baby Bean och det tyckte vi passade bra :-).

Millan sa...

Jess - :-) Ja nu nar aven Emma skrivit att hon forst tankte att vi fatt var lille sa kan jag helt se hur man skulle kunna tro det. Men nej sa ar det inte!! Magen ar lika stor (storre!!) an aldrig forr och bebisen verkar vilja stanna dar inne. Eftersom bade du och Saltis fick for tidigt sa far val jag ga nagra veckor over for att liksom jamna till det i statestiken :-). Jag gick ju over 2 veckor forra gangen och jag tror det blir likadant igen den har gangen!
Om huset - tack!!! :-) Nu borjar det kannas som ett hem antligen och det ar gott eftersom jag hittills inte kunnat borja kanna mig glad over att bo i hus... det var ju mycket enklare i var nya, rena lagenhet. Men snart sa blir det nog bra har ocksa!

Emmama - ja visst ar Scary Mary ett passande namn!! Och Caroline skrattade gott at elandet. Hon vet ju att hon snart slipper traffa henne mer!
Nils (och ja han ar min son :-)) pratar framst engelska men jag pratar alltid Svenska med honom. Det gor att han forstar all svenska och ofta slanger in svenska ord o fraser i sina annars overvagande engelska meningar. De senaste veckorna (sedan var 2 veckors semester i Sverige) har han faktiskt borjat prata mycket mer svenska vilket kanns roligt for mig!!!