CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 4 augusti 2008

Hemma hos Ali G

Det visade sig vara fler an vi anade som tycker att Ben paminner om Ali G och Borat! Av Jana och Ian fick Ben en Borat T-Shirt och en Ali G mossa. Eftersom Ian jobbade pa filmen Ali G sa ar det faktiskt en av de mossor som Ali G anvande pa riktigt som de fatt tag pa. Behover jag saga att Ben ar makta stolt over sin mossa!

Joda - Ali G hade skoj pa fodelsedags festen!! Vi hade en otrolig tur med vadret och kunde vara utomhus tills ganska sent och tur var det for det var liiiiite trangt med 30 personer i koket.


Hemma hos oss hander det lite just nu. Vi kanner ju en viss tidspress med renoveringen eftersom Bonan vantas anlanda om si sa dar tva till tva och en halv manad. Vi vill i alla fall att de riktigt stora inomhus jobben ska vara fardiga for tanken pa att sitta och amma mitt i byggdammet kanns inte sa lockade. Som ni kanske kommer ihag hade vi ju problem med fukt i yttervaggen i hallen dar nere? For nagra veckor sedan hackade Ben ner det gamla gipset och sedan dess har vi latit vaggen sta och 'torka' for att idag borja det otroligt smutsiga jobbet med att bredspackla vaggen dar igen. De flesta jobben har vi gjort sjalva men vid bredspackling gar var grans sa klockan 8.30 i morse kom en mycket trevlig man vid namn Mark och borjade jobba. Han har nu lagt forsta lagret spackel pa vaggarna i hallen och fuktflacken a la 'Great Britain' is no more. I morgon ska han jobba lite med vaggen fran utsidan och pa onsdag ska han gora fardigt har inne.

Det ar sa skont att fa detta gjort men herre gud vad smutsigt det ar i huset. Det ar gipsdamm i precis varenda vra och eftersom vi gar omkring i det sa drar vi med oss det runt hela huset. Usch!

Om man har riktigt, riktigt livlig fantasi sa kan man latsas att vaggen har en brun fondtapet med nagot coolt monster...

Har ser man hur jakligt golvet i hallen ser ut nu. Tur att vi inte gjort nagot med det (forutom att ta bort heltackningmattan och slipa det da..)

Sa har ser det ut under trappan nu. Snyggt varre!

Nar jobbet ar gjort ska vi bara behova vanta i nagon vecka och kan sedan mala och greja - hurra!!

9 comments:

Anonym sa...

Ha,ha.. Ben ser cool ut i sin Ali G mössa. Häftigt att det är äkta vara också!!

Jag tänkte faktiskt att det var en cool fondvägg när jag såg bilden på trappan!! :D
Åh, det kommer att bli så snyggt hos er!! Avis! :D

Tänk att det bara är 2 månader tills bönan ska titta ut hos er. Kanske kommer h*n också lite tidigare eftersom det verkar tradition för bloggbebisarna! :)
Men vi får hoppas att det inte blir så naturligtvis.

Kram!!

Saltistjejen sa...

Ojoj vilket jobb med väggen. Och ja, bredspackling men framförallt slipningen av spacklet ÄR SKITJOBBIGT!! och det blir slipdamm precis överallt! Det tränger in i skåp, lådor, garderober... När vi renoverade lägenheten i Stockholm tyckte jag att man torkade slipdamm flera månder efter att renovering var klar... ;-)
Så vad skönt för er att ni ahr anlitat någon som kan göra jobbet. oftast går det ju snabbare när ett proffs gör det. Samt resultatet blir ju faktiskt oftast snyggare.
Och du vad lik Ben är Ali G när han har hela outfiten på sig! Supercoolt att mössan är "äkta vara"! Förstår att han är stolt.

Tänk att Bönan ska titta ut om inte alltför många veckor!
Haha, när jag trodde jag ahde två månader kvar hade jag ju egentligen endast 1,5 vecka kvar.... Det du! ;-)
men om du gick hela vägen med Nils så gör du det säkert med Bönan också!
Ska bli så spännande att få se vad det blir av Bönan. Tjej eller kille. För visst ahde ni inte tjuvkikat i förväg?

Kram!!

Lullun sa...

*haha* Roliga presenter Ben fick! Och vad skønt att ni ændå "får" hjælp med denna del av jobbet. Ni har ju varit så flitiga så, så det får ni væl unna er att få hjælp med. Ser fram emot att se resultatet! :-)

Marianne sa...

Nu har jag missat något igen. Ali G?

Så skönt att ni har kommit så pass långt med väggen, snart klart med andra ord. Ska bli spännande att se "efter" när allt är färdigt.

Millan sa...

Jess - :-) ja visst ar han fin i mossan. Jag har sallan skrattat sa mycket som nar han fick den presenten!! Valdigt passande!
Hahaha ja med lite god fantasi ser den faktiskt ut som en fondvagg pa fotot. Men sa ar alltsa icke fallet! Bade jag och Ben ar sa trotta pa renverandet nu och langtar verkligen tills det ar fardigt. Problemet med ett gammalt hus ar val att det aldrig riktigt blir fardigt dock...
Ja det ar nastan lite konstigt att sa manga har fott tidigt i bloggarna. Jag har aven last andra bloggar det senaste dar bebisarna fotts for tidigt, och till och med i bilen pa vag till sjukhuset. Men jag skulle bli valdigt forvanad om varan bebis kommer ut tidigt!!

Saltis - det kostar ju skjortan att ta in folk som gor jobbet med spacklingen men det kanns som om det ar sa viktigt att just den har vaggen blir ratt med tankte pa fuktrisken och sa dar. Jag ser INTE fram emot slipdammet for det ar redan nu dammigt av sanden han anvanda. Usch... det var ett tjockt lager av damm overallt nar jag kom hem.
Ja visst ser Ben ut som Ali G lite. Vi sa att om han bara haft sant dar skumt skagg och stora gula glasogon sa hade det varit perfekt! Jag tror det far bli det pa nasta maskerad... och da aven forsoka fa tag pa en orange plysh overall!!
Nej vi vet inte om det ar flicka eller pojke och jag ar SA nyfiken pa vem som rumsterar om dar inne nu!! Dock ar jag nastan 100% saker pa att det ar en pojke igen. Jag mar precis likadant som vid forsta graviditeten och magen ar valdigt lik i formen o sa dar. Oddsen for tjej i Bens familj verkar ocksa valdigt sma sa det blir nog en liten kille igen tror jag! Men jag ar anda sa nyfiken pa vem som ar dar... hur h*n ser ut och hur h*n ar! Jag kopte nagra sma sma klader i sverige nu och det kanns helt skumt att nagon forhoppningsvis ska ha dem pa sig om nagra manader...

Lullun - :-) Ja Ben fick en hel del suspekta presenter som kanske sager en del om honom sjalv. Bland annat fick han en 'belly button brush' i silver av min chef och hans fru. Jag lovar lagga ut foton senare i veckan nar sista lagret spackel ar pa och sedan nar vi malat och gjort klart (om typ 100 ar eller sa... ;-))

Marianne - Ja alltsa vissa i var bekantskapskrets tycker att Ben ar sa jatte lik Ali G/Borat och skojar mycket om det. I fredags namnde jag det i ett inlagg har och sedan fick han lustigt nog den har Ali G mossan och Borat T-shirten pa lordagen av ett par kompisar :-).
Ja det ar verkligen skont att ha borjat med vaggen nu for den har statt dar och stirrat oss i ansiktet i mer an ett ar da vi inte riktigt vetat vad vi skulle gora med den...

Anne sa...

som jag skrivit förut nån gång, roligt att renovera själv för att på så sätt lägga en personlig prägel på sitt hus och hem. Kul också med ett hus som har en historia och varit med. Men, förstår det tar på krafterna ibland och att ni vill ha mycket undan förrän nya familjemedlemmen tittar ut.
Förutom att göra klart det du visar på bilderna, är det nåt mer ni ska/behöver göra förrän bönan är här?
Haha, vilka kul födelsedagspresenter Ben fick. Din Ben verkar ha humor. Händelserik och fin sommar ni haft, många kul minnen ni samlat på er hör jag!

Marianne sa...

Aha, Ali G är alltså han som spelar Borat? Eller är det ännu en figur på hans repertoar?

Fast jag tycker nog att Ben ser bättre ut ... Mycket bättre ... : )

Millan sa...

Anne - Ja visst ar det kul med ett hus som har lite historia! Jag onskar bara att det inte kom med sa mycket problem som fukt etc... igar nar vi kom hem tyckte vi oss skymta Great Britain i spacklet igen.. far angest bara jag tanker pa det :-(.
Som det ser ut nu sa ska vi mala hallen pa overvaningen en gang till, satta upp en fondtapet pa ena vaggen och lagga golvet. Planen ar att detta ska vara fardigt tills slutet av augusti. Da hoppas vi att spacklet i hallen darnere har torkat sa att vi kan mala vaggarna, dorrarna och alla lister dar da. Golvet i hallen ar tankt att vara morkt klinkers men vi har insett att vi helt enkelt inte har rad med det nu sa det far vanta tills nasta ar eller sa. Vi kanske helt enkelt oljar golvet dar sa lange...
Sedan finns det ju en massa andra grejer vi vill och masta gora men det far vanta tills efter nyar!

Marianne - Ali G ar en annan av Sacha Baron Coens figurer. Kanske den som ar mest kand men egentligen ar humorn i lagsta laget sa jag har aldrig sett filmen.. bara nagra sketcher. Jag tycker ocksa Ben ser battre ut och tur ar val det :-D.

Anne sa...

Jag tycker trägolvet ser jättefint ut, det blir nog super att bara olja in!