CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 28 augusti 2008

SAS forvirring

Eftersom flygbiljetter alltid blir sa fruktansvart dyra nar man vill aka hem over jul och nyar sa bestamde vi oss for att sla till redan nu och fixa biljetter. I gar kvall slog vi oss darfor ner vid datorn och gick till www.sas.se dar vi glada i hagen borjade var bokning. Fyllde i namn, datum och all annan vasentlig information men nar vi kom till betalningssatt tog det stopp! Vi ville anvanda ett mastercard som vi maste ha anvant i alla fall tio ganger tidigare pa samma websida men fick hela tiden tillbaka ett felmeddelande som sa att vi skulle kontrollera vara uppgifter. Det gjorde vi saklart (ca 15 ganger) och forsokte igen, och igen och igen men utan att nagra biljetter bokades. Humoret borjade tryta lite sa vi bestamde oss for att det maste vara nagot temporart fel pa websidan och att vi skulle prova i dag istallet.

Sagt och gjort, i morse loggade jag pa datorn pa jobbet och forsokte aterigen, men med samma resultat, att boka biljetter. Till slut gav jag upp och ringde SAS support i Stockholm dar forsaljaren forklarade att ibland kan det bli sa har med ett kreditkort eftersom SAS inte kan se om det finns pengar pa kortet (sedan spelar det ingen roll hur mycket kredit man har kvar). Later som en underlig forklaring men jag kopte den. Hur som helst sa erbjod han sig att boka biljetterna for mig pa telefon istallet och det lat ju bra. Anda tills han forklarade att han inte kunde komma ner i samma pris som vi erbjudits pa websidan utan det skulle ga pa ca 2500 kr mer att boka med honom. Den siffran inkluderade nastan 1000 kr i serviceavgift for att jag bokade over telefon istallet for over internet. Detta var ju alldeles for mycket pengar sa jag sa hej och nej tack och la pa telefonen. Tillslut tankte jag att det kanske skulle vara vart att ringa SAS i London istallet och kolla med dem (med tanke pa att bada vara kreditkort ar engelska) och det ar jag glad att jag gjorde!!

Forsaljaren i London sa att hon sjalvklart kunde hjalpa mig och att jag sjalvklart inte skulle betala nagon serviceavgift eftersom jag trots allt forsokt boka pa internet. Sa hon bokade resan till oss, till exakt samma pris som jag fatt pa internet och SAS fick en mycket nojd, glad men forvirrad kund. Hur sjutton kan tva manniskor som jobbar for samma foretag fa upp tva sa olika priser for exakt samma rutt? Och hur kan en av dem utan att tveka saga att vi sjalvklart inte ska betala nagon serviceavgift medan den andra inte lyfte ett finger for att forsoka hjalpa till??

Resan ar nu alltsa bokad och klar och vi aker hem i 3 (!!!) veckor over jul och nyar. Hurra!!

15 comments:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

det där harjag ocksa varit med om..dee inte klokt hur daligt servicemindade de e pa kontoret i stockholm!!!! bra att du fick hjälp i london!! vad kul med 3 veckorhemma!! ja de gäller att vara ute i tid med sina julbiljetter.. första aret pa 8 ar.. som vi slipper boka biljetter "hem".. känns lite mysko??!! :-)

Marianne sa...

Är det konstigt att SAS går dåligt? De tar betalt för mat och dryck och vet inte hur man stavar till service. Vart tog alla charmkurser vägen som han Carlzon körde för SAS på 70-talet?

Skönt i alla fall att det ordnade sig och att ni får hela tre veckor över jul! Och med en liten Böna då förstås!

Petchie75 sa...

Härligt med 3 veckors jullov!! Och så klart jättekul att ni kan vara hemma så länge med lilla bönan! Kan Ben stanna i tre veckor också?
Jag har själv nästan aldrig åkt med SAS, de var aldrig billiga från Bryssel MEN jag har hört från andra kompisar som har haft värsta problemen med bokningar och olika priser... Så himla dålig service, och speciellt nu när SAS är i kris så borde de verkligen bara vara glada att ni vill åka med dem!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

rädd för att glömma det i morgon sa tittar jag in redan nu och säger GRATTIS PA FÖDELSEDAGEN MILLAN!! Hoppas du far en kanonfredag i morgon och blir irktigt uppvaktad av dina grabbar!!! stor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Millan sa...

Lotta - ok sa det ar ett kant problem med sas alltsa. Det hade jag ingen aning om. Visserligen hade vi otroliga problem med dem en gang tidigare da min morfar gick bort och vi behovde anda var resa till att aka ut en dag tidigare. Det blev ett sadant bok att vi var tvungna att ringa nagon chef i Estland eller liknande som till slut gick med pa att andra resan om vi kunde skicka morfars dodscertifikat via fax till dem. Helt otroligt och inte det lattaste att fixa fram bara nagra dagar efter det hela hant.
Forstar att det maste kannas jatte konstigt men valdigt skont att slippa lagga dyra pengar pa flygbiljetter till sverige over jul i ar! :-)

Marianne - Ja det ar verkligen underligt hur dalig service SAS kundservice erbjuder!
Pa nagot satt hade man ju kanske vantat sig sadan service om man akte med nagot av budget flygbolagen men som sagt, SAS priser ar ju inte billiga!
Men nu har vi i alla fall vara biljetter och det ska bli jatte skont att komma hem och vara lediga sa lange tillsammans. Tror faktiskt aldrig vi varit det tidigare! Och sa far vi hoppas att det inte blir problem nar vi vill lagga till Bonan till bokningen sedan...

Petra - ja det ska bli jatte gott att komma hem sa lange och slippa flanga runt for att hinna traffa alla! Blir lite intressant att bo vi fyra i var lilla etta dock.. vi kan ju hoppas att bebisen inte far kolik!
Ja aven Ben foljer med hela de tre veckorna och det kanns ruggigt lyxigt maste jag saga!
Som jag skrev till Lotta sa visste jag inte att det var ett kant problem att SAS har sa dalig kundservice. Jag trodde bara vi haft otur med dem! De borde absolut gora nagot at det sa fort som mojligt innan kunderna flyr faltet...

Millan sa...

Lotta - tack :-). Vi har inga stora planer for morgondagen eftersom vi redan kalasat sa mycket den har manaden. Ben ska laga mat till mig och nagra kompisar men det ar det hela... och det racker fint :-). Kram

Desiree sa...

Oj det var verkligen olika bud du fick. Vilken tur att du lyckades boka genom någon så att du slapp service avgiften. Håller verkligen med om att det är både dålig stil och service från den första personen. Skönt dock att höra att ni nu bokat biljetterna och har tre härliga veckor att se fram emot i Sverige under julen och nyåret. Det har jag också och det är något jag verkligen själv ser fram emot. Vad kul!

Petchie75 sa...

Jag får också gratulera idag eftersom vi åker till fastlandet ikväll! Annika och jag får skåla i kaffe till din ära imorgon när vi ska äta frukost tillsammans i Reston!
Jag vet att iaf en kompis fick ringa till SAS för att det var så mycket strul med bokningen via internet och tror att hon till slut fick samma pris som om hon hade lyckats med internetbokningen. En annan kompis satt en hel förmiddag och "refreshade" biljettsidan - och efter nga timmar hade biljettpriserna gått ner! Tror att förklaringen var att så fort någon annan köpt en lite dyrare biljett, så kan man, om man har tur, hitta en billigare biljett! Överhuvudtaget är väl både flyg- och tågpriserna en hel vetenskap utan någon som helst logik..
SKönt att ni iaf har biljetterna fixade - vi ska fira jul i Spanien och har förhandlat fram att det är Os företag som betalar biljetterna :D

Millan sa...

Desiree - ja man kan verkligen bli forvirrad for mindre :-D. Men jag gick ialla fall nojd ur 'striden'! Harligt att du ocksa kommer hem till Sverige over jul. Hur lange blir ni hemma??

Petra - Hoppas att ni far jatte skoj pa fastlandet!! Jatte skoj att du ska traffa Annika :-). Sa spannade med alla dess bloggtraffar. Jag blir lite avis nastan. Far nog snacka mig samman med Jess om en traff!!
Jag tror att du har helt ratt i det dar med att det kan finnas billigare biljetter om man kollar lite nu och da under ett dygn. For oss gick priset ner med £50 nar vi kollade i morse (sa det ar vi ju glada over!) Men som sagt... det kanns mer som tur an skicklighet for jag har ingen aning om hur man far de basta priserna... Fast att fa makens foretag att betala ar forstas det allra basta sattet :-D.

Anonym sa...

Skönt att det ordnade sig med flygpriserna.
Skandal att det ska vara ett sånt bök.
Jag har själv inte råkat ut för nått bök med SAS ännu. *peppar, peppar*

Härligt att ni ska stanna länge "hemma" över jul.
Jag ska se till att boka våra biljetter så snart T vet när han har ledigt.

Tänk att lillbönan snart finns här!
39 dagar kvar!! Så spännande!

Kram!

Desiree sa...

Jag blir hemma i nästan tre veckor precis som du. Ska bli helt underbart. Känns verkligen kul och lyxigt :-) Flyger hem den 19 december (ser redan fram emot detta).

Lullun sa...

Nej, men vad knas! Men ja, man ska verkligen inte acceptera första budet man får. Tråkigt att man måste vara så "misstänksam" hela tiden ändå. Men kul hur som helst att ni kommer er till Sverige över jul, med nya lill*n också. Hur går förresten det, att boka flygbiljetter till en som inte är född och namngiven?!

Själv har jag också börjat tänka på julresan, som går mot Europa och Danmark för vår del. Fick ok från min chef igår och av min underordnade (konstigt ord det där) idag. Inte för att den senare hade kunnat stoppa mig, men ändå... ;-) Så återstår bara att fixa biljetterna (och då förhoppningsvis utan era problem). :-)

Marianne sa...

JA MÅ HON LEVA, JA MÅ HON LEVA, JA MÅ HON LEVA UTI HUNDRADE ÅR!!!

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!

Hoppas du får en supertoppendag!

Millan sa...

Jess - skont att du sluppit braka med SAS. Ar det dem du brukar aka hem med eller aker du med Ryanair fran Dublin?? Hoppas att ni far tag pa bra piser pa biljetterna ni ocksa! Ja hjalp.. jag sag att det bara var 39 dagar kvar nar jag kikade harom dagen. Tiden gar verkligen fort den har gangen!
kram!

Desiree - harligt!! 3 veckor hinner man ju ta det rejalt lugnt pa och traffa alla utan att stressa. Ska bli jatte skont!
Vi aker den 20e :-)

Lullun - jag tankte precis pa det dar med att det ar sa trist att man maste vara sa cynisk hela tiden och inte forvanta sig nagon bra service. Men nar man alltid for tjafsa och ringa och dona sa blir man ju sa less!! Men som sagt.. vi har inte haft just det har problemet med deras sida innan o jag hoppas att det var en one off for annars vet jag inte hur vi ska boka biljetter med dem i fortsattningen. De allra flesta anvander sig ju av kreditkort nu for tiden...
Harligt med hemresa for er ocksa! Verkar som om manga av bloggarna kommer vara hemma over jul och nyar i ar! Hoppas att du far tag pa bra biljetter du ocksa!

Marianne - tack :-)!! Jag har blivit uppvaktad pa sangen med frukost och presenter sa jag kanenr mig riktigt bortskamd nu :-).

Miss Marie sa...

SAS är ju helt otroliga, så inget förvånar mig numera! Ingen verkar veta hur saker och ting går till där.

Kul med långt jullov! =)