CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 22 februari 2008

Fredagstema: Siffror/Nummer

Sa var det Fredag igen och dags for ett nytt tema. Veckans tema, Siffor och Nummer, ar nagot jag spenderar den storsta delen av mina dagar att klura over. Jag har alltid gillat siffror sa det ar nog inte sa konstigt att jag jobbar med just det.

Mitt jobb ar tudelat. Jag ar dels kontorschef och dels tar jag hand om foretagets ekonomi. Att vara kontorschef pa ett foretag med 11 anstallda ar knappast nagon heltidssyssla och inte lika roligt som att sitta och lura over siffror!

Och eftersom jag faktiskt gillar mitt jobb sa har jag aven tagit pa mig nagra freelance kunder som jag bokfor for. Det har inlagget for mig att verka som en valdigt spannande manniska marker jag...hm...

Vagade mig inte pa att fota pa jobbet eftersom jag gissar att jag skulle bryta fler an en regel da... Sa jag tog nagra foton av jobbet jag gor hemma istallet.
Rakningarna hopar sig och laggs in i bokforingssystemet

Manadens forsaljningar listas upp av kunden och laggs in i systemet av mig

Och momsdeklarationen fixas till och skickas till Customs and Excise

Eftersom vi inte har nagot kontor just nu utan har satt datorn i sovrummet lite provisoriskt sa har vi inte heller nagon ordentlig kontorsstol. Men Nils ville garna hjalpa till och hamtade glatt sina stolar for oss att sitta pa! (kanske tur att kunden inte kunde se mig dar jag satt pa den lilla ministolen...)

Nog for att det ar roligt med siffor men det ar ju annu roligare att titta pa SVT online

13 comments:

Petchie75 sa...

Oj, det visste jag inte att du var en sådan siffermänniska, och att du jobbar extra med bokföring! Jag är imponerad! Jag har aldrig gillat siffror och lyckades ändå jobba med finansiella frågor och revision på Europeiska Kommissionen i 3.5 år - min pappa undrade alltid hur jag lyckats få de jobben!! Jag brukade svara att det finns ju excel... ;-)
Vad gullig Nils är som hjälpte dig med sittplats!
Ha en trevlig helg!

Annika sa...

Siffertjejen!!
Verkligen! Igen, vad härligt att du tycker så mkt om siffror. Du verkar verkligen tycka om jobbet. Roligt!
Jag får lite andnöd när jag ser siffrorna där på pappret...Pust...
Nils är så himla söt!!

Anonym sa...

Åh, jag tycker att det låter häftigt med siffror. Jag önskar att jag var bra på matte för då skulle jag nog hålla på med bokföring.
Gillar att ha ordning och se att saker och ting stämmer överens.
Tyvärr är man dock en sån där som är helt värdelös och fick ha allmän matte på högstadiet. :)

Nils är ju såå söt!
Han vill nog leka kontor kan jag tänka mig. Söt blå stol förresten.
Är den gjord i Sverige?

Kram!

Millan sa...

Petra - Jag har alltid gillat tex matte och tycker det ar valdigt roligt nar man far saker och ting att 'ga ihop' (ja jag sager ju att jag inte ar en speciellt spannande manniska.. ;-)) men anda var jag nog aldrig sa dar speciellt duktig pa just matte i skolan. Ekonomin vi laste tycker jag ocksa var otroligt trakig... men nu nar jag jobbar med det sa tycker jag att det ar jatte skoj! Jag halkade in pa det har jobbet pa ett bananskal. Bad chefen fa chansen nar tjejen som jobbade har innan slutade och han sa ja.. som tur var! :-)

Annika - Ja jag far sjalv ofta andnod nar jag ser just de har siffrorna eftersom kunden i fraga ar sa himla oorganiserad och skriver allt lite huller om buller... ;-). Men annars ar inte siffror nagot som ger mig andnod...
Ja visst var Nils lite sot dar han kom dragandes med sina stolar. Han ar visserligen inne i en trotsalder utan dess like men ar samtidigt valdigt hjalpsam och vill vara med pa allt vi gor.

Jess - Jag tror att det ar precis det dar med att se att saker och ting stammer overrens i slutandan som gor att jag tycker om siffror. jag ser det lite som en utmaning pa nagot satt. Far ju full angest nar bokforingen INTE gar ihop dock.. usch!

Den bla stolen fick Nils i doppresent av nagra av vara vanner. Den ar gjord i Kungalv i Sverige och var en av vara favoritpresenter till honom (den ar ju sa personlig och har malade engelska och svenska sagofigurer pa sitsen)!! Han alskar sina sma stolar och drar runt med dem i hela huset... :-)

aurorabuddha sa...

Jassa. Du ar *san*. :o)
Snygg kille du har dar i sovrummet... :oD

Millan sa...

aurorabuddha - Jajeman! Sa jag gillade veckans tema!! :-D
ja visst ar han snygg min lille man! ;-)

Desiree sa...

Roligt att se allas tolkningar då det gäller siffor och nummer. Roligt att du gillar siffor själv är jag och siffor inte så himla kompatibla. Ha en riktigt skön helg.

Saltistjejen sa...

Aha, du är en Siffroman11 ;-)
Skoj! Jag gillar att ha ordning på t ex utgifter och inkomster men är tyvärr lite slarvig med att försöka följa upp varje månad. Annars är jag nog ingen direkt siffermänniska. Tyvärr. Jag var inte något mattegeni direkt. Fast jag har rätt bra sifferminne, typ telefonnummer och sådant. :-)

Hoppas du får en skön helg!
Kram!

Anonym sa...

Hej,vännen! Alltid lär man sig något nytt om en person som man tror sig känna... Jag visste inte att du hade "extra jobb" eller vad man ska säga, med att bokföra åt andra bolag... Vad kul, jag älskar ju också siffror, kanske tur eftersom jag ju jobbar på bank! ;)

Vad stor Nils ser ut när han sitter där på stolen, den lilla godingen! Vad roligt att se att han gillar stolen som han fick av oss... Elias har inte börjat använda sin så mycket än, men han gillar att stå o titta på den o klappa Emil som han har på sin!

Många kramar från mig...

Anne sa...

Jag ar ocksa impad, djupt imponerad! Jag skulle aldrig klara av ett sant jobb, sparken efter en dag skulle jag fa. Visste inte du ar en siffermanniska, visste inte du tar extra jobb vid sidan om ocksa. Som sagt, impad :)
Sjalv ar jag usel pa matte och siffror, tyvarr.... Nils kan sakert mer siffror och matte an jag ;)

Millan sa...

Desiree - visst ar det kul att se hur olika alla tolkar de olika fredagstemana! Jag kommer ihag att jag tyckte det var lite lustigt nar jag laste alla era 100-listor att ni nastan allihopa skrev att ni inte gillar siffror...

Saltis- jag har nog ocksa ratt bra sifferminne och har latt att memorera pa vilket nummer folk bor, telefonnummer osv. Lustigt nog, med tanke pa att jag gillar siffror, sa ar jag urusel pa att halla koll pa var egen ekonomi och Ben ar den som skoter vara rakningar osv. Kanske for att jag ar trott pa siffror nar jag val kommer hem fran jobbet...?

Emma - Ja att du gillar siffror ar ju bekant :-). Jag tror egentligen att jag har borjat gilla siffor forst nu nar jag jobbar med dem. Eller rattare sagt... ekonomilararen vi hade pa gymnasiet var ju sa trist att nog inte manga i klassen faktiskt tyckte om de amnena... Allt blir ju dessutom roligare nar man gor det pa 'riktigt'.
Ja nils storgillar sin stol och har alltid gjort!! Han drar med sig den over hela huset!! :-D

Anne - Nej jag kommer ihag fran de dar 100-listorna att det inte var manga av er som tyckte om siffor. Men det ar ju tur att nagra av oss gor det :-). Nils ar for ovirgt ratt bra pa att rakna... one, three.. five.. brukar han saga mest hela tiden ;-)

Anonym sa...

Hej, jag visste inte heller att du hade nåt extrajobb. Jag kan inte förstå hur du får tiden att gå ihop:-) Har dygnen fler timmar i Bristol än i Nättraby??

Siffror kan ju faktiskt vara ganska kul. Gillade inte heller siffror nåt vidare i skolan. Det kanske var Urbans fel? För visst hette han så, vår ekonomisnubbe? Siffror är ju logiskt och för det mesta ganska så exakt och det passar nog mig. Jag chockade mig själv med att fixa 30 högskolepoäng i matte. Det trodde nog aldrig Urban...

Mina barn är också duktiga på matte. Till och med den lille som glatt "ramsar" upp till 10! En, så, sre, syra låter det i och för sig. Men han hinner nog lära sig kan jag tro! Tilda visar raskt upp fyra fingrar när man frågar hur mycket hon fyller nästa gång. Sötisen!

Kram - MalinO

Millan sa...

Malin - Ja Urban var det kanske som vi hade i ekonomi? Jag kommer faktiskt inte ihag!! Men trakigt kommer jag ihag att det var ;-) Jag har inte 30 hogskolepoang i matte men dock i Ekonomi... speciellt roligt var mot all formodan statestik.. skumt!

Det ar sa gulligt nar de sma rabblar upp nummer. Nils kan nog upp till 20 men oftast glommer han ett eller tva nummer och sa blandar han lite svenska och engelska.. :-D

Nja.. jag tror bara vi har 24 timmar har ocksa men jobbet jag gor just nu tar valdigt lite tid. Bara nagra timmar i manaden! Har precis fatt en forfragan om att gora en kompis bokforing (som ager en affar) men jag kanner inte att jag har tid nu med renovering o annat. Men i framtiden kanske...