CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 8 februari 2008

Helrenovering

Det ar inte bara varat hus som renoveras for tillfallet utan hela Bristol centrum haller pa att fa sig en rejal omgang! Bristol ar en vacker stad tycker jag men manga grona parker, vackra gamla byggnader och kullar som gor att man ofta har otrolig utsikt over hela staden. Men sjalva centrum har inte fornyats pa langre och i och med det stora kopcentrat utanfor stan - The Mall - sa har de flesta overgett affarerna i centrum och akt ut dit istallet. Det har gjort att manga affarer har slagit igen sina portar i stan och flyttat ut till The Mall och lamnat centrum att se slitet och trakigt ut.

Men nu ska det blir andring verkar det som! Bristol centrum haller pa att fa sig ett rejalt ansiktslyft da ett nytt jatte kopcentrum (under tak) haller pa att byggas och manga av de gamla 60-tals byggnaderna rivts och ersatts med oppna torg och parker. Ska man tro ritningarna sa kommer det att bli toppen!!

Arkitekterna har inspirerats av andra Europeiska stader med ett stort torg i mitten fullt av resturanger och barer och sedan det stora kopcentrat med alla de hippaste affarerna.

Just nu ser det dock inte sa hippt ut (fotona ar tagna fran bilen):





Arbetet med det nya centrat har hallt pa i over ett ar nu och raknas vara fardig i host. Det har aret har centrumet varit i fullt kaos for vagarna runt om har dragits om och ofta ar en fil avstangd pa grund av arbetet och med tanke pa hur mycket trafik det redan ar som trangs pa vagarna sa ar ju det ingen hojdare. Men jag tror att det blir vart det!!

*Det har inlagget kan ocksa fungera lite som en varning till Malin och tjejerna som kommer over i Mars sa att ni vet vad ni har att vanta er ;-)

10 comments:

Cecilia sa...

Då får vi hoppas att ritningarna talar sanning och så blir det till att hålla hårt i plånboken kanske.Hihi.

Millan sa...

:-) Helt klart!! De oppnar sakert i lagom tid till julhandeln i ar!! Dessutom ska det finnas nagon jatet biograf i mitten av centrat ocksa sa det blir nog bra :-).

Annika sa...

Trist det där när ngt stort köpcenter slår ut en hel stadskärna. Men det låter ju som om det är BÄTTRING på väg! JÄTTEBRA. Det blir nog urmysigt när det är klart. Stadens kärna måste leva. mall or no malls...

Millan sa...

Annika - Visst ar det trist nar en stadskarna blir overgiven och mest ser ut som en kakstad! Det som ocksa hander ar att hyrorna blir billigare och en hel del 'skrapaffarer' oppnar upp.

Petchie75 sa...

Vad spännande att se hur Bristols centrum kommer att se ut när det är färdigt. Det är väl ganska många brittiska storstäder som har fått renoverat sina centrum på senare år - har för mig att Birmingham och kanske Manchester också fått sina face-lifts! Det är samma problem i Bryssel, det finns en del av centrum som är fruktansvärt fult, från 60-talet.. men de höll på att riva byggnaderna när jag flyttade.
Jag tycker att det är så tråkigt när stadskärnorna blir avfolkade. Även i SJ finns det en fd affärsgata som nu är helt öde och alla affärerna ligger i Plaza las Americas - den stora mallen utanför centrum. Det är ju praktiskt för att parkera men det är ju absolut inte särskilt mysigt eller charmigt att alltid shoppa i ett shoppingcenter.
Kul att du får tjejbesök i mars!

Anne sa...

Det enda jag kunde koncentrera mig på när jag tittade på bilderna var att fascinerat notera att ni körde på "fel" sida av vägen ;)

Desiree sa...

Det låter som om det kommer bli väldans bra när det väl blir färdigt. Mysigt med ett torg omgivet av resturanger och barer och sedan ett modernt shoppingcentrum. Nice.

Anonym sa...

Längtzr efter att se det & träffa er såklart!!! Kramar Malin

Saltistjejen sa...

Det är ju alltid rätt jobbigt under tiden som det pågår renoveringar. Oavsett om det är i ens eget hem eller i ens stad. MEN när det är färdigt brukar man belönas!!!!! Nytt, fräscht oftast med bättre praktiska såväl som estetiska lösningar! :-)
Tror det kommer bli jättefint i din stad när renoveringarna är klara i höst! :-)

Millan sa...

Petra - ja det ar flera av englands stora stader som har fatt sig ett ansiktslyft de senaste aren. Jag gissar att de centrum som ny byggs om alla byggdes under 60 talet eller sa och sedan dess har inget gjorts alls for att halla staderna fina. Det ska bli jatte skoj att se hur det blir nar det ar fardigt i bristol!
Visst ar det trist med stora malls! Visserligen ar det ju ett bra satt att handla pa om man vet precis vad man vill ha och alla stora kedjor ligger nara varandra men vill man bara strosa runt i affarer sa ar det ju mycket roligare att ga i stan!

Anne - ja visst kor de pa fel sida vagen! Och jag ocksa nar jag nu ar ute och kor ;-). Jag har faktiskt vant mig.. dock tycker jag fortfarande att det kanns HELT fel att sitta pa hoger sida i bilen och darfor vaxla med vanster hand.. nej usch!

Desiree - Ja jag tror faktiskt att det blir bra nar det ar klart!! Jag ser fram emot att shoppa i stan igen :-). Just nu saknas verkligen trevliga resturanger i stan, alla ligger liksom lite utanfor eller vid vattnet och i sjalva stan finns mest McDonalds och andra snabbmatskedjor.

Malin - Vi langtar ocksa!! Ska bli sa skoj att ses och visa dig hur vi bor (=just nu i kaos!!)

Saltis - Ja visst ar det jobbigt att renovera. Och vi har ju dubbelt upp med bade stan och vart eget hus ;-). Det ar inte reda nagonstans for tillfallet ;-). Nej men allvarligt talat tror jag som du att det blir vart det i slutandan!!!