CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 25 mars 2009

10 arsdag i Swanage mars 2009

Helgen och var tioarsdag spenderade vi alltsa pa den engelska sydkusten. Narmare bestamt i en liten hala som heter Swanage och ligger nastan exakt rakt soderut fran Bristol. Ben spenderade manga av sina barndoms somrar darnere sa nu ville han visa oss sitt 'smultronstalle'. Vi hade inte gjort nagra planer alls utan tanken vara bara att ta det lugnt och umgas bara vi fyra och det var precis vad vi gjorde.

Pa fredagen forsokte vi oss pa en picknick pa stranden och killarna spelade lite cricket men det var sa in i norden kallt och blasigt att vi fick ge upp (jag ser inte mycket tjusning i ost och kex med sand pa...) och ha var picknick pa hotellet istallet. Vi gick ocksa en liten runda genom stan for att liksom bekanta oss med den lite.

Lordagen spenderade vi mestadels pa stranden. Pojkarna lekte och eftersom Sofia sov flera timmar mitt pa dagen i sin vagn sa passade jag pa att sitta och lasa och sola. Nagot jag gor valdigt sallan nu for tiden. Helt underbart och jag kande mig som en ny manniska efterrat! Vi hann ocksa med en runda pa en familjepub, lite cricket i en fin park vi hittade, en lang prommenad och fish and chips pa stranden.

Sondags formiddag var vi aterigen pa stranden. Lordagen hade varit riktigt varm och vindstilla men sondagen var lite kallare (men fortfarande valdigt solig och fin). Pa eftermiddagen packade vi in oss i bilen och styrde kosan hemat men stannade i lilla samhallet Corfe pa vagen och tittade pa ruinerna dar.

Vi ar inte direkt bortskamda med att aka ivag pa sadana har langhelger sa vi njot verkligen den har helgen. Det var suverant att fa spendera lite tid ihop med barnen borta fran hemmet och allt som alltid maste goras dar. Det fanns liksom inget annat att gora an att slappa i Swanage och det var precis vad vi behovde.

Jag later bilderna tala lite for sig sjalva nu tror jag :-).


























9 comments:

anna of sweden sa...

Vilka fina bilder! Vad härligt det ser ut!

Anonym sa...

Så otroligt mysigt! Bara vara - bortanför vardagskraven man har hemma!

Desiree sa...

Åh vad många vackra bilder Millan! Tack för alla härliga bilder. Man blir glad av stämningen de förmedlar. Jag kan verkligen förstå att detta är Bens smultronställe för det ser väldigt vackert och pitoreskt ut. En riktigt charmig och söt engelskstad. Ni verkar ha fått en underbar helg och ett riktigt fint 10-års jubileum. En sådan där riktigt mysig familjehelg då man bara umgås och får ha det riktigt gott tillsammans. Jättefint och mysigt. Tack även för de härliga bilderna i inlägget innan. Det ser så vackert och vårlikt ut. Underbart att ni har fått lite vår nu. Peggy är så söt i sina stora solglasögon. Jättehärligt kort.

Anonym sa...

Åh, vilka underbara bilder på din lilla familj och utflykten! Det är ett speciellt ljus på den tidiga våren som man verkligen ser på dina foton!
Jag har förresten hört talas om Swanage, så det var kul att se några foton därifrån! Vad bra att ni hittade en familjepub - eller de kanske är vanliga nuförtiden?
På 80-talet var det inte lika lätt, kommer ihåg att när vi var i the Cotswolds i början av 80-talet och det började ösregna, vi var två familjer med 4-5 barn varit ute och promenerat längs någon flod och PÅ NÅDER fick vi söka skydd på en pub... Visst det var ju lagen som var sådan men jag kommer ihåg, trots att jag var ganska liten, att det kändes konstigt att få "smyga" in och gömma sig i ett hörn.
Kram!

Anne sa...

Superfina bilder, verkligen kul att se!
Jag kan inte annat än hålla med, ibland behövs det sådana där långhelger då man kommer bort från hemmet och alla måsten där. Bara för att slappa, som du säger. Ny energi tankas och man känner sig på gott humör efteråt. Så jag förstår precis vad du menar. Roligt för barnen också, speciellt Nils som är så stor nu. Bästa bilden är nästan den där han äter glass. Han ser så koncentrerad ut också tycker jag.
Det ser precis ut så på bilderna som jag föreställt mig. Flera av bilderna och platserna ser ut som direkt från Morden i Midsomer ju.

Anna, Fair and True sa...

Åh vad härligt ni ser ut att ha haft det! Engelska städer kan vara så fina (ja, landsbygden också)!
Vilken fin prickig mössa Sofia hade också!

Annika sa...

Vilka bilder!!!
OCh vilket VÄDER!!!
Underbart!
O jag skulle vilja se mer av England, framförallt av landsbygden. SÅ vackert med alla kullar och gamla hus.
Bilderna från stranden är ju heöt fantastiska!
Kan liksom inte fatta att ni har så varmt just nu!!
Stor kram!!

Millan sa...

Anna - tack! Ja det var en himla mysig helg!

Pernilla - ja att komma bort sa dar ar faktiskt ratt viktigt. Hemma har ju helgerna en tendens att forsvinna ivag till stadning, handling och liknande.

Desiree -:-) man blir lite glad av varliga foton pa nagot satt!! Det ligger lite hopp i luften just nu. Efter tva somrar som regnat bort sa njuter man av varenda solstrale man far pa sig :-).

Petchie - jo nu for tiden finns det familjepubar lite varstans. Och sedan ar det ju sa att manga pubar nu har nagon form av tradgard och dar far man ocksa ha med barn. Vi satt i en tradgard den har gangen och dar hade de till och med en lekplats. Fast jag tror faktiskt det var forsta gangen som Nils varit pa puben sa vi ar inte sa vana besokare ;-). kram

Anna - Jag tankte faktiskt pa det dar nar vi akte soderut att det kandes nastan som att aka i en san dar engelsk tv-serie. Det ar sa kulligt och bulligt landskap och sa gront just nu! det var himla skont att komma hemifran litegrann och verkligen umgas. Man umgas ju inte riktigt pa samma satt nar man ar hemma!! kram

Anna - ja speciellt den engelska landsbygden tycke jag ar vacker. Det finns aven valdigt fina strander har och landskapet vid havet ar sa olikt det dar hemma.... lite mer dramatiskt med stora vita kalkberg som forsvinner ner i havet. Jag ar ju mer fortjust i var svenska skargard saklart men visst ar det vackert har ocksa! Hade man bara kunnat garantera fint vade rsa hade jag precis lika garna kunnat spendera en vecka pa en strand har som att aka till medelhavet. kram

Annika - ja england kan verkligen vara vackert. Nar man bor inne i standerna sa glommer man bort det ibland. Jag insag att jag verkligen alskar vissa delar av england nu...
Jag gissar att ni inte ofta har vagarna forbi just england. Det ar ju sa nar man bor langt hemifran... nar man val tar sig hem till europa sa blir det ju det egna landet man aker till!! kram

Frida sa...

Åh vilka härliga bilder! Våren är bra underbar.
Va stora barnen har blivit.
Kram Frida