CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 17 mars 2009

5 manader

I sondags fyllde Sofia fem manader! Hon ar inte en liten spadis langre utan en riktig liten bebis! Favoritsysselsattningen nu ar att ligga i babygymmet och dra i alla leksakerna eller att bubbla salivbubblor. Rullar runt gor hon och skrattar hogt har hon ocksa borjat gora. Detta underbara ljud!! Femmanadersdagen firade hon med att borja ata lite fast foda. Baby Rice ar det som galler i England sa det korde vi pa och det verkade faktiskt ratt uppskattat. Forst sag hon allmant forvirrad ut men sedan smaskade hon och oppnade glatt munnen nar jag narmade mig med skeden igen. Konstigt egentligen med tanke pa att Baby Rice mest smakar som kartong eller nagot liknande.




Nils fick smaka pa Baby Rice redan pa sin fyramanadersdag. Da sag det ut sa har!


Nils fyra manader och 6.89 kg tung att jamfora med Sofia fem manader och 5.9 kilo (Nils vagde 7.45 kg vid fem manader och det ar precis vad Sofia ocksa skulle ha vagt nu om hon foljt sin viktkurva fran fodseln). Hon ar en liten raka men det gar at ratt hall nu i alla fall. Vid senaste vagningen hade hon gatt upp hela 400 gramm (pa 12 dagar!!) sa uppenbarligen gor tillagget vad det ska! Hon fortsatter dock att amma ocksa sa det ar ju kanon.

De ar ratt lika vara barn. Nagon fragade om vi klonat dem haromdagen :-). Lika till utseendet ar de men till sattet kunde de inte vara mer olika. Sofia ar oerhort mycket lugnare och mer harmonisk som bebis och verkar ta det mesta med ro. Hon gor allt valdigt mycket mer forsiktigt. Till och med nar hon skrattar sa later det lite forsiktigt medans Nils brukade kikna av skratt i samma alder. Nils ar en riktig humorsmanniska med nara till skratt men ocksa nara till ilska och tarar. Sofia verkar ligga lite mer jamnt i humoret. Hon ar lite svarare att fa att skratta men grater och skriker ocksa mer sallan. Det ska bli intressant att se om det haller i sig!

14 comments:

Annika sa...

Ja jösses, Millan!
NOG är dina små sötisar LIKA!!!
Speciellt på sista bilden är sofia en kopia av Nils.
Rice cereal börjar bebbarna med här också. Verkar bra. Iallafall hade K aldrig ngt problem med det hela :-)
SÖTA bilder!!
OCH visst är det härligt när spädis blir bäbis...
*suckar längtansfullt*
Kram!!

Anonym sa...

Håller med Annika om att det är lika som bär.
Så underbart söta.

Vi skippade rice cereal men jag antar att Leon skulle gillat det.
Efter det där med allergi chocken så gick jag tillbaka till fomulan tills efter det att Leon blivit 6 månader+.

Tänk att Sofia rullar runt. Leon gör det knappt nu. Om man lägger honom på magen skriker han direkt och rullar över på rygg (om han lyckas).

Hoppas att solen skiner hos er i Bristol.Här är det fint så gungorna hägrar.

KRAM!

Desiree sa...

Ser ut som baby rice gick hem efter lite funderande och smakande. Det är ju toppen att Sofia går upp i vikt som hon ska nu. Jag tror att varje barn är väldigt individuellt och att man kanske inte ska jämföra så mycket även om man säkerligen gör det iallafall. Nils är ju kille också så jag antar att killar väger lite mer och är lite längre redan på det här stadiet eller? Nog har de sina olika personligheter och det är ju fantastiskt att få lära känna just dem. Både Sofia och Nils är riktigs sötisar. Du har två helt underbart fina barn. En liten tjej och en liten kille, det är ju liksom perfekt. Ha en skön dag.

Anna, Fair and True sa...

Vad är det gjort av det där baby rice? När börjar man ge potatis och annat puread mat?

Millan sa...

Annika - ja de ar allt lite lika :-). Vi borjade kika pa gamla foton i gar och insag da att bada barnen ar kopier av Bens bror som liten.. oops ;-). Ja det ar sa mysigt med en liten bebis!! Hon borjar vara sa 'med' nu. kram

Jess - ja vilket vader vi har! Helt underbart. 15 grader och sol i nastan en vecka. Det maste vara nagon form av rekord for det senaste aret :-).
Baby Rice smakar nog nastan ingenting utan ar val mest till for att fa dem vana vid att ata nagot 'fast'. Jag provade lite potatis idag och det funkade de tmed!
Just det nu kommer jag ihag att Leon fick en san dar laskig allergiattack. Fy sa laskigt. :-(.
Kram!

Desiree - Ja jag tycker ju att dom ar lite sota... men jag ar liiiite partisk ;-).
Det ar jatte skont att det vant nu och att hon borjat ga upp ivikt. Det ar sa oroligt nar de inte gor det som de ska... Jag vet faktiskt inte om pojkar ar tyngre och storre an tjejer i den har aldern. Men hur som helst har du ju ratt i att man inte bor jamfora mellan barnen egentligen. Huvudsaken ar ju att hon vaxer igen nu!! kram

Anna - oftast borjar man med puread mat efter bara nagra dagar. Tror baby rice mest ar till for att fa dem lite vana vid nagot annat an mjolken for jag tror inte det smakar nagot alls! Det ar valdigt finmalet rismjol som man blandar med deras vanliga mjolk.

Mia sa...

Men oj vad lika de är! Och det blev verkligen extra tydligt när man kan jämföra hur Nils såg ut vid samma ålder. Sötnosar båda två! Ser så otroligt mycket fram emot nästa vecka. Något jag ska köpa med mig? Kaffe etc? Jag vet att ni snart kommer hem men då har ni nog att släpa på! Kram!

Millan sa...

Mia - Nej nej du behover inte kopa med dig nagot alls! Jag aker ju hem veckan efter!! Men du, jag skulle ringa dig hade jag tankt och planera lite. Nar ar du hemma ikvall? kram

Anne sa...

Du har verkligen två små riktiga sötnosar, jag tycker de ser så goa ut. Kan bara instämma i det du skrev folk brukar säga, att de ser så lika ut. Jag tycker det är så häftigt det du skriver om att de förvisso är lite till utseende men hittills verkar ha helt olika personligheter. Det är vad jag tycker skulle vara det roligaste med fler barn, att i så fall få se och jämföra hur totalt olika ens barn kan vara. Visst, jag inser ju att det är egna individer som kommer ut och inte kopior på vare sig sina föräldrar eller syskon. Men ändå, just det här med att se hur olika ens barn kan vara, hur härliga och underbara de är på olika sätt. Det låter spännande att få följa.
Hur tycker du förresten att det där med moderskärleken fungerat för dig?
Jag har kompisar som sagt lite olika, klart att alla älskar sina barn från första stund men jag har vissa som säger att det tagit lite tid för alla känslor att riktigt växa sig starka. Att det krävts att få lära känna sitt lilla barn lite mer och ta ett tag innan det är där till fullo. Därmed inte sagt det inte finns känslor alls precis vid födseln, men vissa har pratat om att det behövt växa fram.
Men som sagt, alla är ju olika och det finns inget rätt eller fel. Hur har det varit för dig? Har det varit på samma sätt med båda barnen?
KRAM!!

Petchie75 sa...

Grattis till lilla Sofia som börjar bli en stor flicka - jag håller tummarna att hon växer till sig!
Jag har umgåtts med en "liten" snart 1-åring den här veckan i Sthlm, han heter också Nils och föddes 3 månader för tidigt men det skulle man inte kunna tro när man ser honom nu (förutom att han kanske inte är så stor). Han fick smaka på risgrynsgröt nu i onsdags men det gillade han inte alls - men vad jag förstår av din beskrivning så är rice cereal inte alls som någon slags risgrynsgröt!?
Kul att de är så lika varandra, syskonen! Hur är det, brukar andra barnet vara mer försiktigt och lugnare? Jag kan ju bara jämföra med mig själv och lillebror och våra personligheter är ju just så - men jag vet inte om det visade sig redan från början!?
Stor kram och trevlig helg!

Lullun sa...

Oj var kul att få uppdaterat sig på er vardag igen. Lilltjejen har ju blivit riktigt stor (i mina ögon sett). Och oj ja, vad lika de är! :-)

Blir verkligen sugen på att börja skriva igen, men tillsvidare får jag nöja mig med att läsa om er intensiva jul, nappavvänjning, dop, snöväder och din underbara toahistoria (känner så igen mig ;-) ) osv.

Strongt av dig också att gå runt att prata med alla efter grannens galna klagomål. Var med om något liknande hos familjen vi bodde hos i Danmark i sommar, där Aaju (då knapt 4) och deras 2-åriga son lekte, mitt på dagen väl att märka. Grannen kom upp ett par gånger och inte var det för att prata inte. Nej han fullständigt ropade och skrek. Han skrämde oss allihop och speciellt de små barnen. Helt hutlöst.

Sara sa...

Hej hopp,
Hoppas allt ar bra mer er och att ni hade en skon helg i solen. Vi maste som sagt flytta snart och nu borjar vi bli lite sugna pa att flytta lite langre an bara Brighton, vi har nagra olika alternativ och ett av dom ar Bristol, nu till fragorna : ) Vilka omraden i Bristol ar trevligast (och barn familj vanligast) och garna inte for dyrt att hyra? Hur mycket kostar dagis? Har i Brighton kostar dagis over £200 per vecka och hoppas att det ar lite billigare kanske : )
Sag att du skrev om era Svensk-traffar, va pa Svenska forskolan har i Brighton i Lordags vilket va trevlig, kul om det finns nagot sadant i Bristol sa Axel kan hora lite svenska inte bara fran mig. Ursakta alla fragorna, men det ar ju alltid bast att fraga nagon som faktiskt bor dar, har hort saaa mycke gott om Staden!
Kram Sara

Millan sa...

Anne - tack! Jag haller faktiskt med om att det ar lite roligt pa nagot satt att de ar sa olika till sattet. Jag tror att det ar ratt vanligt faktiskt att syskon ar valdigt olika. Men lite lustigt ar det ju med tanke pa att de har samma foraldrar...
Det ar ratt intressant att se hur tidigt man faktiskt kan se saker som humor, envishet och liknande!
Det dar med moderskarleken ar jatte intressant tycker jag och jag har pratat mycket med mina vanner om det. Alla har olika erfarenheter!! Jag ar inte sadan som brukar bli kar sa dar vid forsta ogonkastet utan brukar behova lite tid pa mig. Men med bada barnen har det varit en otroligt haftig och stark karlek pa en gang. Med Sofia kande jag mig valdigt kar redan nar hon var i magen efterosm jag visste vad som vantade sa att saga. Forsta graviditeten var det lite svarare att forsta att det verkligen fanns en bebis dar inne. Den dar enorma karleken och den kanslan jag kannt precis nar barnen fotts och lagts upp pa brostet ar helt otroligt och en kansla jag kan bli avundsjuk pa de som har den framfor sig! Men samtidigt blir man ju sedan mer och mer kar i sina barn med tiden. Det blir en annan slags karlek menar jag. Ibland kommer jag pa mig sjalv med att tanka att nu kan jag nog inte alska dem mer.... men sedan kanns det som om jag blivit annu lite mer kar i dem dagen efter ;-).
Jag har manga kompisar som sagt att det inte varit sa for dem och manga har sagt att det varit olika med bada barnen. Min svarmor berattade att hon blev sa dar hafitgt foralskad i forsta barnet men att hon hade mer komplicerade kanslor nar andra barnet kom. For da kande hon ett visst samvetskval infor det forsta barnet... nastan som omhon svek honom genom att borja alska nagon annan ocksa. Men efter ett tag forsvann saklart den kanslan. Men det ar lustigt hur olika alla upplever det!
kram!

Petra - tack! det ar jatte skont att det borjat handa lite med vikten for Sofia! Det ar sa skont nar de har lite att ta av och inte ar sa dar jatte spinkiga!
Josses ar det redan ett ar sedan dina vanner fick sin lille son. Jag kommer ihag nar du skrev om det pa bloggen!!
Baby Rice ar helt enkelt rismjol tror jag som man blandar med den vanliga mjolken (brostmjolk eller tillagg da) sa inte alls som risgrynsgrot. Det ser valdigt trist ut och smakar nog ingenting nastan...
Jag tycker ocksa att det verkar vara vanligt att andra barnet ar lite lugnare och mer harmoniskt an det forsta. kanske ar det en blandning av saker som spelar in. Tex att man sjalv ar lugnare och kanske som manga sager att det andra barnet helt enkelt tar den plats som finns kvar i familjen och tar da forsta barnet mycket plast och ar hogljutt sa tar det andra barnet oftare en mer lagmald posistion. Ratt intressant egentligen.... kram

Lullun - oj vad skoj att hora ifran dig och josses vad du har last ikapp! :-) Det var inte daligt!!! Jag tankte pa dig haromdagen och tankte forsoka hitta en mailadress till dig for att se hur ni har det!? Skulle tycka att det var jatte skoj om du borjade blogga igen saklart!!
Sa ni har ocksa fatt grannklagomal alltsa. det ar for trist... for undermedvetet sa oroar man sig ju sedan for att stora hur fel man an tycker att grannen hade. Vi ska snart aka hem till sverige och jag oroar mig redan lite for hur det ska ga...
Stor kram!!

Sara - vad skoj att ni funderar pa att dra er vasterut!! Det tycker jag helt klart ni ska gora :-D. Faktum ar att Bristol ar en jatte trevlig stad och jag trivs kanonbra har!! Den ar sa lagom stor och anda sapass nara stallen som London och flygplatserna.
Ska forsoka svara sa gott jag kan pa fragorna:
Var bo?: Det borjar andra sig lite pa den fronten kan man saga. Rent generellt ar omraden som Clifton, Redland och Henleaze (fro att namna nagra) valdigt populara och kostar darefter. De flesta jag kanner har knappt rad att kopa en etta dar.... Det senaste har sodra Bristol blivit valdigt mycket mer populart. Mest pa grund av att folk forstatt att man far mycket mer for pengarna dar. Omraden som Bedminister och Southville har blivit jatte poppis och dar finns manga fina hus och bra skolor! Bristol ar annars om england i stort, dvs det ligger valdigt fina och valdigt daliga omraden huller om buller...Jag bor i sodra Bristol och har lika nara till ett kanonfint omrade som jag har till ett mindre bra omrade.
Dagis har ar jatte dyrt. Tror att det kostar ungefar lika mycket over hela England. Nils gick tidigare pa dagis tre dagar i veckan och var rakning lag pa £470 i manaden. Men da var han aldre och darfor billigre. Vi har precis fatt reda pa att rakningen for Sofia for 3 dagar i veckan kommer ligga pa £519 i manaden. Gissar att det skulle kosta £700 ungefar eller lite mer for fulltid. Men glom inte att man kan fa hjalp genom sk child care vouchers genom arbetsgivaren.
Svenska forskolan ar jatte bra. Dessvarre har vi haft sa mycket omrking oss med renovering av hus etc att vi helt enkelt inte fatt tid over tat ga det senaste aret. Daremot traffas vi med ett gang svenska tjejer och deras barn varje torsdag och det ger ju ungefar samma sak for barnen. Bara i lite mindre skala. Jag har dock tankt borja pa svenska forskolan igen till hosten!
Kram

Anne sa...

Ville bara säga tack för att få läsa dina tankar kring det här med moderskärleken och din kommentar. Tycker det är så spännande och intressant höra.

Sara sa...

Tack for alla tipsen, later ju toppen, saaa trott pa Brighton med de hoga hyrorna och laga lonerna!!
Kram