CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 10 mars 2009

Pink

Nastan varje morgon borjar Nils med att fraga mig: Mamma, what colour are you today? Och jag svarar da till exempel att idag ar jag gul, eller kanske rod. Jag tror att det ar nagot de gor pa dagis for annars vet jag inte var han har fatt det ifran. Sedan ar det da min tur att fraga Nils vilken farg han ar och svaret ar alltid samma; I am Pink!

Rosa ar namligen Nils favoritfarg just nu. Det har inget att gora med att vi ar sa otroligt 'jamstallda' att vi enbart klar Nils i rosa och Sofia i blatt utan har bara att gora med att han tycker att rosa ar fint. Dock hyser jag ingen tvivel om att nagon av hans kompisar snart, eller i alla fall nar de borjat skolan, kommer beratta for honom att: Pink is for girls... For det vet ju alla! Man kan fraga sig vem det var som bestamde att just rosa skulle vara en tjejfarg och det forvanar mig alltid lite att riktigt sma barn redan tror att det ar sa. Var har de fatt det ifran? Sina storasyskon formodligen?!

Naja, sa har sag det i alla fall ut nar Nils fick valja sin egna tandborste, tandkram och badsvamp i affaren haromdagen. Rosa, lila och barbie! Finfint tycker Nils! Jag ar inte sa glad for varesig Barbie eller Power Rangers for trearingar men vad gor man!?

Efter nagra riktigt jobbiga manader med trots over julen och i borjan av aret sa kanns det som om Nils har vuxit till sig lite. Han har lart sig en massa nya saker och borjat undra over de 'stora' fragorna. Nar jag tog pa honom skorna for nagra dagar sedan fragade han helt plotsligt: Mamma... who is God? Ja hur svarar man pa det pa ett enkelt satt?

Det verkade aven vara dags for 'hur kom Sofia in i din mage' fragan nar vi at lunch i gar. Nils konstaterade att Sofia varit i min mage for ett tag sedan och undrade: Did the doctor have to break you to get her out? Ja... det kanske man skulle kunna saga ;-). Han fortsatte med att konstatera att aven han varit i min mage nar han var liten och jag bara vantade pa att han skulle fraga hur de tagit sig in i magen. Men istallet sa han da: And when you were a baby mamma, you were in my belly!

Mycket tankeverksamhet innanfor den har mossan just nu men jag insag att han nog inte riktigt ar redo for den riktiga blommor och binforklaringen annu ;-).

20 comments:

Mia sa...

Sötnos Nils! Jag får leta efter en rosa Mack! :-) Ska bli underbart kul att ses snart, tack för hjälpen med bokningen idag. Jag tycker rosa kan vara tufft på killar med men inte med barbie mönster då kanske ;-) Vilka djupa frågor han har den lille mannen och underbara resonemang. Kram!

Sara sa...

Hmm, nu borjar jag fundera - Pratar Nils mest engelska, eller svenska? pratar du svenska med honom? Svarar han dig pa engelska fast du pratar svenska? ha ha hundra fragor, forlat! Jag forsoker prata svenska med Axel och hoppas han kommer att prata svenska med mig, men chansen ar nog ratt liten iom att han kommer att prata engelska med alla andra (Jonathan, dagis, kompisar osv.) Hur ar det nar ni ar i sverige, pratar han mer svenska da? Kan du inte skriva ett inlagg om det : )
Sara x

Millan sa...

Mia - det ska bli sa skoj att du kommer. Det kanns nastan som om det inte ar pa riktigt...
ja visst blir det en massa resonerande just nu.. mycket tankande och undrande. Why ar nya inneordet! ;-) kram

Sara - jag pratar alltid svenska med Nils. Han svarar nastan alltid pa engelska men slanger in svenska ord i leken. Han pratade forst bara svenska men sa fort han borjade pa dagis sa tog engelskan overhanden. Lite ledsamt men samtidigt gott att se att han fullstandigt forstar svenskan ocksa. jag tror att det ar det viktigaste! Nar vi varit hemma nagon vecka eller tva i sverige sa pratar man massor mer svenska med mig. Speciellt om vi varit i sverige utan Ben. Eftersom jag och Ben pratar engelska med varandra sa blir ju liksom 'familjespraket' engelska. Annars skulle ju inte samtalen vid middagsbordet etc flyta pa alls. I borjan blev jag lite ledsen nar jag insag att Nils inte skulle prata flytande svenska me dmig hur mycket jag an forskte fa honom att gora det... men nu har jag nog accepterat att sa lange vi bor har ssa ar ju engelskan hans grundsprak och sa lange han forstar all svenska och kan alla de svenska orden (for det kan han ju... det ar bara mer naturligt for honom att prata engelska) sa ar det ok trots allt.
Kram!

Saltistjejen sa...

Men vad han är chamig!!! :-)
och vilken liten tänkare.
Jag älskar verkligen när barn kommit upp i den åldern som Nils och börjar fundera över hur allt hänger ihop! Så underbart! Ofta har de så otroligt härliga och finurliga idéer och förklaringar också.
Och att rosa är hans favvofärg var ju bar roligt!
Kramar!!

Anne sa...

Åh, vilken sötnos och charmtroll du har där. Vad roligt och fint det är att höra hur det kan se ut hemma hos er. Kan det inte för övrigt vara så att barn djupa frågor som vem är gud kan komma när man är som mest stressad och trött och står där i hallen och försöker få på skor och kläder för det är bråttom iväg...
Vad skönt om mycket av trotset verkar ha lagt sig och han kommit in i en annan fas och växt till sig. Jag tycker du har så goa och fina barn, det märks verkligen så här i text och bild fastän man inte känner varann.
Jag antar att barns så kloka frågor, som alla de funderingarna Nils börja ha också får dig som vuxen att tänka till lite. Ja, vad är egentligen det och det, eller vad tycker jag och hur ska vi säga det här. Kanske nyttigt även för oss vuxna att utsättas för barns frågor...
Jättekul också att hans favoritfärg är rosa, som du säger, antagligen förändras det där senare... men ändå. På nåt sätt känns det överlag som mycket sånt där kanske liiite förändrats. I alla fall som vuxen, jag menar, idag går ju vuxna män med alla färger rosa skjortor, gröna slipsar osv. Det är inte bögigt eller tjejigt utan snyggt och så många går. Men förr, typ när vi växte upp hade ju alla vuxna män (även unga vuxna män) beige, blått och grått. Trist som sjutton. Jag gillar att det är annorlunda idag på färgfronten.

Desiree sa...

Jag tycker det är bara härligt att Nils vill vara rosa. Fast det blir nog som du säger att någon på hans skola nog inom snar framtid kommer att upplysa honom om att rosa är en tjejfärg. Men så länge han vill vara rosa tycker jag han ska få vara det och att det är helt ok att uppmuntra sådant. Skönt att värsta trotset har gått över. Stora frågor och funderingar han kommer med nu. Inte helt lätt att ge bra svar på allting kanske alla gånger. Han är så söt iallfall. Du och barnen verkar ha klarat er från magsjukan, det var ju toppen. Hoppas Sofia har kurerat sig från förkylningen och fortsätter att lägga på sig och att Nils slapp bli smittade av Sofia och få problem med astman. Sköt om er allihop.

Anonym sa...

Men gud så söt han är Nils med sina frågor! Ser framemot när man får dessa.
Kanske man ska tänka ut eventuella svar redan nu.. :D

Synd att det ska vara så tjej och kill uppdelat när det gäller färger. Speciellt i UK och Irl. Tror inte att man ens skulle kunna hitta nått rosa till en pojke här i klädväg.
Själv har jag alltid gillat blått och svart och minns att jag som barn fick höra att det var ju pojkfärger. Jag är inte förtjust i rosa, och har aldrig varit, men det kanske ändras med tiden? :D

Blir spännande att se hur barnen som växer upp nu blir i jämnställdhet motför vår generation, även om vi tycker att vi är jämnställda.

Massor av kramar!

Millan sa...

Saltis - Ja det ar en himla rolig alder nar de borjar fundera mycket och kommer med roliga fragor. Men det ar lurigt att veta hur man ska svara pa allt. jag laste nagonstans att vi vuxna ibland svarar lite for komplicerat pa fragor som egentligen inte behover sa komplicerade svar.. och sa kan det nog vara!
Det ar lite skoj att han tycker om rosa tycker jag. Jag menar, det bevisar val om inte annat att det inte alls behover vara sa att pojkar foredrar blatt och flickor rosa... utan att det ar nagot som samhallet 'bestamt' snarare an nagot genetiskt! kram

Anne - jag tror du har ratt i att sadana dar luriga fragor ofta kommer nar man som minst anar det och i lite lustiga situationer. Vi vuxna har ju lite mer koll pa nar det liksom 'passar sig' att fraga och prata om vissa saker medans barn helt enkelt bara fragar nar de faller dem in :-). Och jag tror absolut att det kan vara nyttigt for oss vuxna att ibland behova tanka till pga fragorna vi far fran barn!
Trotset har varit jobbigt maste jag saga. Det ar lite konstigt och lite laskigt att man kan bli sa fruktansvart arg och irriterad pa dem man alskar allra mest... Sa det ar skont nu nar det lagt sig lite (for den har gangen...).
Jag tycker ocksa om att det blivit lite mer utsuddade granser nar det galler farger for killar och tjejer. Jag tycker det ar harligt att Nils fortfarande ar i den dar aldern dar haninte bryr sig om vad andra tycker och tanker om saker och val han gor! kram

Desiree - ja som jag skrev till Anne sa ar det nagot ratt befriande och harligt med den aldern Nils ar i nu da han annu inte kuvats av samhallets asikter om saker och ting utan gor som han sjalv vill. Men som sagt... det ar val en tidsfraga tills han borjar bry sig mer om vad andra tycker och da lar han val inte vaga erkanna att han tycker rosa ar snyggt langre ;-).
Nej det ar verkligen lurigt att veta hur man ska svara pa barnens fragbor ibland.... jatte svart faktiskt. Men lite roligt samtidigt att vara ute med Nils och ha riktiga diskussioner om saker och ting :-).
Kram!

Millan sa...

Jess - ja det ar riktigt roligt med alla fragor och funderingar som kommer nu. Nagot jag dock fasar over ar nar fragorna om doden kommer eftersom jag sjalv ar sa radd for den... och inte vill att det smittar av sig pa honom. Men hittills har det bara varit roliga fragor som tur ar :-).

Jag tror ocksa att det ar lite mer traditionellt vad galler pojar och flickor i UK och Irl! I affarerna ar det ruskigt uppdelat och de enda neutrala barnklader som finns ar beige eller vita. skittrist! Hemma finns ju i alla falllit emer 'retro' klader att kla barnen i.
Jag tycker omd e flesta farger och valjer sallan klader till barnen efter farg utan helt enkelt efter om jag tycker om dem eller inte. Fast trots allt blir det ju mycket rosa till sofia eftersom utbudet i affarerna ser ut sa.
kram!

Anonym sa...

Lilla charmtrollet! Barn är för härliga med deras tankar & funderingar. Fina bilder på lille gubben. Kram Malin M

Emmama sa...

Vad kul for Gustav sager samma, allt ar "pink" om man fragar om sakers farger. Maste ova mer sa han kan farger kanske..? Fina bilder pa Nils och intressant att lasa de andra kommentarerna (och ditt svar) om hans sprak och att engelskan ar hans starkaste sprak nu. Samma med G namligen men sa lange han forstar mig ar jag nojd! Hans diskussion om bebisar och magar ar ju rolig, de tanker verkligen pa allt! :) Kram!

anna of sweden sa...

Nej men Nils är helt "rätt". Rosa är en cool killfärg nuförtiden. Fråga min fjortonåring! Det är hans favoritfärg på tröjor också.

Miss Marie sa...

Vilken liten sötnos med en massa stora frågor! Det kan inte vara helt lätt att försöka besvara alla frågor på ett bra sätt, man måste ju väga in hur mycket han förstår också!

Anonym sa...

Hej, vilken goding han är Nils. Klart att han skall ha rosa!!! Tilda deklarerade för Elliot att han minsan skulle ha blåa kläder på sig och inte rosa. För rosa är ju en tjejfärg. När jag frågade vem som bestämmer vad som är en tjejfärg och vad som är en pojkfärg så var hon väldigt fundersam. Till slut kom hon fram till att Lukas på dagis hade bestämt att det var så (en av de "stora" på dagis)! Sen dess är jag nog med att klä på Elliot lite rosa då och då. För enligt mig finns det inga tjej och pojkfärger. Men det tar mig emot faktiskt att klä min lille pojk i rosa kläder med blommor på.

Jag har ju lyckats med konststycket att avla fram en prinsessa. Jag är ytterst fundersam över hur det kan bli så när jag absolut inte är särkilt "prinsessig" mamma. Tilda stackarn var nog tre år när hon hade sin första klänning. Högst opraktist klädesplagg, tycker jag. Dessutom finns det ju så mycket coola tröjor, byxor och sneakers. Men se, det vill inte min prinsessa ha på sig. Nu är det Hello Kitty som gäller. Helst rosa!

Elliot bryr sig som tur inte ännu, vad man tar på honom. Så länge han får ha spiderman-kalsonger!?!

Ha det gott - Malin O

Jenny sa...

Elias älskar också rosa och har nog gjort typ det senaste året och det har absolut ingenting kunnat ändra på! Nu har han ju storasyster och det är mycket prinsessor och Barbie, men jag tycker nästan det är lite bra för tids nog blir det säkert spindelmannen och racerbilar också. Det skadar inte att vara "in touch" med lite kvinlighet också :-). Minsta lillebror kommer nog att vara mer killig tror jag, eftersom när han blir större så kommer Mathilda att vara ur värsta "tuttenutt" åldern, så det kanske blir så mycket rosa prinsessklänningar för honom att inspireras av tyvärr. Då är säkert Elias dessutom i värsta killåldern så det blir det som inspirerar istället. Kramar!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vad gullig han e nils!!!

Erica sa...

Vad roligt med en kille som gillar rosa. Jag är inte så mycket för det här med att vissa färger är "tjejfärger" och vissa är "killfärger", så det var riktigt roligt att läsa :D Själv har jag alltid föredragit blå (helst marinblå) framför rosa, även om jag är tjej :D

Hoppas du får en bra helg!

Anonym sa...

Vilket härligt inlägg, det ger ju bara mer hopp om framtiden - när ungar är så härliga att de visar att de tänker och väljer själva och ja, väljer rosa.

Millan sa...

Malin - ja ibland sa kan han vara valdigt charmig. I gar var INTE en sadan dag ;-). Kram

Emma - jassa Gustav gillar ocksa rosa. Harligt!! :-) Jag kanner som dig att sa lange Nils forstar allt jag sager sa ar jag nojd an sa lange!! kram

Anna - ja det verkar vara i modet faktiskt! Inte just har i england dock maste jag saga... de ar val inte lika sakra i sin sexualitet ;-). kram

Malin - ja det ar nog ofta sa att de paverkas av de aldre barnen pa dagis! Det ar de som bestammer liksom..
Det skulle inte forvana mig ett skvatt om Sofia ocksa blir en san dar riktig rosa prinsessa bara for att inte jag ar det ;-) kram

Jenny - ja sa kan det sakert bli! De blir nog valdigt inspirerade av sina aldre syskon eller aldre kompisar pa dagis!! kram

Lotta - tack :-)

Erica - nej jag forsoker i mojligaste man att inte dela upp fargerna i kill och flickfarger.. men ibland ar det svart da utbudet i alla fall i england ar minst sagt sparsamt i neutrala farger! Allt rosa har ju en prinsessa eller liknande pa sig dessutom....
Jag ar inte heller sa fortjust i just rosa. eller blatt heller for den delen. Jag alskar rott!!

Leopardia - jag hoppas det haller i sig Risken ar val att nagot aldre barn pa dagis eller senare skolan kommer ta nerhonom pa jorden och beratta att rosa ar for tjejer... vi far se!

Anna, Fair and True sa...

Mer rosa till pojkar!!
Ja, kanske lite tidigt för blommor och bin, men det finns ju alltid 70-talsboken "Per, Ida och Minimum" :)