CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 28 mars 2008

Fredagstema: Stor

Veckans tema ar Stor - i forhallande till nagot annat och da var jag tvungen att visa foljande bilder:

UL vecka 11 - 38mm lang plus ben (som i och for sig inte syns pa bilden, men jag lovar att de var langa!!)

UL vecka 8 - 11 mm lang och nog valdigt korta ben.. om nagra alls?

Sa aven om 38mm inte ar speciellt stort sa tycker jag det ar haftigt att det ar san stor skillnad pa de tva ultraljuden som bara hade 3 veckor emellan sig. Pa ultrljudet i vecka 8 var det oerhort svart att ens se fostret. Jag har forsokt kludda lite med roda streck for att visa toppen och botten pa kroppen dar men aven pa skarmen var det knepigt att se exakt var fostret var. Hjartat syntes knappast heller utan var bara som ett svagt skimmer.

Pa andra ultraljuden blev jag valdigt postivit overraskad for plotsligen sag man allt sa tydligt. Jag tyckte att det var sa haftigt att den lilla suddiga prick vi sett 3 veckor tidigare plotsligen hade langa ben som sparkade och knixade dar inne.

For att jamfora slanger jag aven in de tva UL vi gjorde med Nils.

Nils UL vecka 13 (vilket ar exakt dar jag ar med Bonan nu). Det har ultraljudet gjorde vi privat och det syns verkligen pa kvaliten pa bilderna!! Har ligger han med benen i kors. Medans Bonan faktade och sparkade hela tiden sa lag Nils blick still under bada ultraljuden. Nej.. han fortsatte inte att vara sa lugn nar han kom ut ;-)

Nils UL vecka 22 (hur sent ar inte det for det 'vanliga' ultraljudet??)

Jag tycker att det ar ratt haftigt hur utvecklade fostren ar redan i vecka 11-13. Det syns ju tydligt att det ar en liten bebis dar inne. Jag hade verkligen ingen aning om att de var sa utvecklade redan i vecka 13!!

I dag ar jag for ovrigt tillbaks pa jobbet. Ratt sa skont maste jag saga efter att knappast ha varit utanfor dorren pa en vecka. Nils farmor har den stora aran att se efter honom i dag eftersom han inte kandes bra nog for en dag pa dagis.
Trevlig helg alla!!

17 comments:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

skönt att du e frisk igen! coola bilder! ja visst ee de otroligt hur utvecklat fostret är redan i vecka 13.. e ju en liten minimänniska som simmar omkring där inne!
ha en fortsatt bra helg och trevlig helg och hoppas Nils far en udnerbar dag emd farmor och är fit for fight för helgen!

Millan sa...

Lotta - jag tror helt klart de far en bra dag. Han var helt overlycklig over att bli utslappt ur huset!! :-) Trevlig helg!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hahaha :-) det kan jag tänka mig!!! kraaaaaaaaam

Saltistjejen sa...

Fina bilder!!
Jo de är otroligt välutvecklade redan så tidigt. Allt anläggs och "byggs" ju under första trimestern 8de 12 första vekcorna) därför är missfallsrisken störst under denna tiden. Sedan är det mest tillväxt av alla organ och vävnader, samt "finjustering".

Men det är ändå inte så att fostren är levnadsdugliga förrän långt senare! Man brukar säga att före vecka 20 överlever inget foster, och inte förrrän runt v 24 kan man idag rädda foster och då är det ändå hög risk för både fysiska och psykiska skador. Tror att det statistiskt idag inte är f-örrän runt vecka 27-28 som man har bättre överlevnadsstatistik på prematura barn där de klarar sig bra utan skador. Så det kan ju vara en "tröst" om man gjort abort eller så.

Millan sa...

Saltis - Precis!! Alltsa tro for allt i varlden inte att jag ar abortmotstandar. Det ar jag absolut inte! Daremot blev jag nastan lite shockad over hur utvecklade fostren ar sa tidigt som vecka 12. Det hade jag inte raknat med forran jag var pa UL med Nils. Jag har en kompis som fick barn i vecka 26 och da hade barnet inte utvecklats sedan vecka 23 och otroligt nog sa gick det valdigt bra!! Men det kanns som om de hade en enorm tur for tyvarr sag de valdigt manga som inte hade samma tur nar de lag inne pa barnintensiven etc.

Millan sa...

Jag andrade lite i texten for nar jag laste den nu sa sag det nog ut som om jag var lite abortmotstandare trots allt. Vill absolut inte att nagon som laser ska ta illa vid sig!!

Anonym sa...

Hej, jag tolkar inte alls texten som om du vore lite abortmotståndare. Mer som om du hyllar livets stora mirakel!:-) För ett mirakel är det ju. Jag säger som Lina i Emil i Lönneberga, hur sjutton får man till de där krumilurerna i öronen!!

Nu när mina två mirakel är två och fyra så är det sååå häftigt att kolla tillbaka på UL-bilderna och tänka att det var just dem som låg där inne i magen och levde rövare!

Det är så kul att få se Bönan på bild och så härligt att tänka på att du har så mycket spännande framför dig!

Kramkram från en extremt bäbissugen Malin O

Fritt ur hjärtat sa...

Underbar tolkning av dagens tema! Mitt barn är också med i min tolkning, fast han är STOR!! :-)

Desiree sa...

Wow, häftigt att få se dessa skillnader. Det är verkligen stor skillnad på bara några veckor. Läckert att se hur fort utveckligen går.

Anne sa...

Jag tycker också det blir tydligt och synligt skillnaderna på bara några veckor. Bra tolkning och riktigt roligt se. Det går ju inte att bli annat än imponerad och fascinerad av hur fostret utvecklas och tänk att man kan se en så tydlig bild. Inget de kunde för inte alltför länge sen.

Annika sa...

Vilken himla bra tolkning, Millan!
Måste säga att det är så roligt att läsa alla era gravidas bloggar, att själv få återuppliva lite gamla minnen. Det är fint.
Visst är det stor skillnad på bilderna. Livets mirakel verkligen...
Ha en jättefin helg!!!

Petchie75 sa...

Aktuell och personlig tolkning av temat idag! Jag kommer ihåg när jag följde med på ett UL när min mamma var gravid med min syster 1982 - fattade ingenting, kunde inte se fostret överhuvudtaget. Antar att det var en kombination av att jag var 7 år, och kanske tekniken gått lite framåt sedan dess ;-)
Jag är så glad att tekniken gått framåt när det gäller prematura barn, eftersom jag har en kompis som ligger på sjukhuset och är just nu i 26:e veckan och kan föda när som helst, håller tummarna dock.
Trevlig helg!

Millan sa...

Malin - :-D du later onekligen valdigt bebissugen!! hm...
Visst ar det ett mirakel! Otroligt haftigt och valdigt svart att forsta pa nagot satt. Jag langtar nu tills jag far kanna rorelser for nu borjar det kannas lite overkligt att jag ar gravid... kram

Simone - Aha da maste jag genast kika pa din sida och se vad du hade for foton pa fredagstemat!! :-)

Desiree - ja visst ar det haftigt att det gar sa fort!! I borjan kanns det mest som en liten kludd dar inne men sedan kan man ju verkligen se att det ar en liten manniska som ar dar inne. Efter bara 11 veckor. Haftigt!!

Millan sa...

Anne - jag pratade precis om det dar med min mamma i gar faktiskt. Att da hon vantade mig och min ena bror sa fanns ju inga UL att fa utan de var helt enkelt tvugna att forlita sig pa att det fanns nagot dar inne. Sa har efter v 12, men innan man fatt mage eller kan kanna rorelser sa kanns det annars hogst overkligt att man ar gravid ens. Da ar det lite skont att fa bevis pa det! Sedan ar det ju det dar med att de kollar hur langt ganget man ar och om barnet verkar 'friskt' det maste ju ha varit valdigt svart att gora innan det fanns UL!

Annika - jag kan helt klart tanka mig att det vacker dina minnan fran graviditeten nar du laser om oss som ar gravida nu. Jag insag snabbt att jag faktistk glomt en hel del fran forra graviditeten fast det bara var 3 ar sedan och nu nar jag laser om dels de andras och dels upplever min egna sa kommer allt tillbaka igen.

Petra - vad kul anda att ha varit med din mamma pa hennes UL! Jag hade aldrig varit med om nagot forran vi gick pa det forsta med Nils. Tekniken gar helt klart framat och det var en otrolig skillnad pa apparaterna de anvande pa en privata kliniken och pa NHS!!
Oj da hoppas jag att det gar bra for dina vanner. Sa laskigt att ligga inne och inte veta om man ska bli mamma idag, i morgon eller om nagra manader! Hoppas att bebisen far stanna i magen sa lange som mojligt och att det gar bra nar den ar ute!! Nu for tiden tycker jag ofta man hor att det gar ratt bra trots allt och for vara kompisas barn som foddes i just vecka 26 har det gatt valdigt bra!!

Miss Marie sa...

det måste vara så roligt att ha de där bilderna!

jag har utmanat dig på min blogg, hoppas du antar den! =)

Lisa Christensen sa...

Vad kul att se dina UL-bilder! Det är så spännande!! Har själv hunnit med hela fyra UL på 18 veckor pga olika orsaker. I vecka 6 var den bara som en liten räka. Nu ser den mer "riktig" ut och rör på sig :)

Millan sa...

Marie - Klart jag antar utmaningen. Resultatet kommer idag :-)

Lisa - visst ar det kul med UL!! Graviditeten kanns sa mycket mer verklig nar man far se att det ar nagot dar inne. :-)