CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 2 maj 2008

Fredagstema: Fargglatt

Farger ar verkligen oerhort viktigt och jag ar saker pa att man tex kan bli pa battre humor av glada farger. Speciellt den har arstiden da varlden plotsligen borjar bli farggrann igen efter vinterns grableka tillvaro. For mig spelar farger helt klart stor roll och jag tanker aven pa tex veckodagarna i olika farger (madag:vit, tisdag:morkbla, onsdag:rosa, torsdag:rod,fredag:gron, lordag:gul och sondag:svart). Jag vet inte varfor jag gor det men kanske larde jag mig veckodagarna sa har i skolan? Jag kommer inte ihag...

Inredningsmassigt sa gillar jag svala farger som basfarg pa tex vaggar och i bakgrunden, men sedan tycker jag om en stark fargklick av nagot slag som liksom bryter av. Nastan alla rum i varat hus ar inredda pa det sattet. Aven om jag tycker att det kan vara valdigt snyggt med en stilren och vit inredningsstil sa behover jag farger for att jag ska tycka att det ar lite mer varmt och hemtrevligt.

Sovrummet ar fortfarande valdigt bart och behover fler mobler men sakta med sakert letar sig lite farger in i rummet (observera den bruna heltackningsmattan som kontrast i bakgrunden - hallen ar nasta projekt)

Vaggarna i vardagsrummet ar vita (forutom fondvaggens tapet) och over den oppna spisen sitter den har tavlan som verkligen ar en fargklick!

Kanske ar det aven darfor som jag tycker att England ar sa vackert nu pa varen. Eftersom alla husen ar i sten och oftast i gra eller beige toner sa bryter det av sa vackert med alla blommor runt husen.

Nar de galler kladstil sa klar jag mig nog nastan likadant som jag inreder. Det vill saga, jag klar mig ofta i basfarger som svart och vitt (och nastan alltid jeans nar jag inte jobbar) men tycker om att bryta av med nagot smycke, skarf, vaska eller skor i en starkare farg. Precis som Anne skrev pa sin blogg idag sa ar aven min nya favoritfarg gron som jag tycker kanns sa frash och varig. I gar kopte jag till och med grona skor!

I ar verkar det som om alla farger pa fargkartan ar inne (i alla fall i England) sa det ar inte svart att hitta fargranna saker. Svarare ar det dock att hitta fargglada klader till pojkar i det har landet. Upp till ungefar 12 manaders alder finns precis hur mycket fint som helst men sa fort pojkarna blivit storre sa verkar det som om man forvantas kla dem i marinblatt, beige och brunt. Urtrist och inte alls i min smak!!

Nar Nils var alldeles nyfodd sa foredrog jag att kla honom i mjuka och lite mer neutrala farger (har ar han 4 dagar gammal och precis hemkommen fran BB)

Men nar han blev lite storre sa borjade jag kla honom i starkare farger. Precis som sin pappa passar han himla bra i rott tycker jag!

Jag tycker verkligen att det ar roligt med farger men jag tycker att det ar svart att svara pa vad min 'favoritfarg' ar. Nar jag far fragan svarar jag nastan alltid 'rott' men egentligen beror det alldeles pa om det handlar om klader, vin, frukt, blommor, hus, tapeter eller bilar!

Trevlig helg alla!!

16 comments:

Anonym sa...

Jag håller med dig i det mesta du skriver om inredning och kläder.
Riktigt snygga skor!

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken fin personlig tolkkning du bidragit med. Det är så roligt att följa med i alla funderingar om färger.

Petchie75 sa...

Ha ha, vilken härlig bild på Nils sist!!
Visst har du rätt i att man ofta inte har samma favoritfärg i klädsel, inredning etc. Jag älskar blått för inredning men har nästan inga blå kläder (förutom kanske jeans då). Kul att se några skymtar av resten av huset - kuddarna på sängen och tavlan i vardagsrummet var ju jättefina, likaså de söta skorna! Jag hade gärna haft ett par gröna skor i den stilen - även O antagligen hade klagat igen på att jag köper omatchbara skor och väskor, ha ha!!
Trevlig helg!!

Desiree sa...

Jag gillar verkligen din inredningsstil. Som du säger passar det väldigt bra med en ganska neutralfärgskala och sedan väljer man olika färgklickar i form av tavlor, tyger, plädar, kuddar mm. Vad fint sovrummet blivit! Grön är en underbart läcker vårfärg. Dina nya gröna skor var ju sååå fina, jag vill också ha känns det verkligen som. Vissa hävdar ju att rött skulle vara en tjejfärg men jag tycker precis som du att man kan klä både småkillar och småtjejer i rött. Jag tycker Nils passar väldigt bra i sina röda byxor. Starka roliga färger passar bra på barn och barnrum och barn gillar ju sådana färger också. Ha en trevlig helg.

Saltistjejen sa...

Vilka jättefina skor!!!!! :-) Både färg och modell!
Och jag håller med om att det är fint med lite neutral bas och sedan klatcha till det med någon mer rolig färg till detta. Även om jag även gillar blandade färger jättemycket (både på kläder o inredning) så är det inget jag gör själv direkt. Kanske är jag lite för feg??? ;-)
Och vad roligt att man verkligen kan se på bilden då Nils är en liten "nying" att han ändå är lik sig! Det är inte alla bebisar som är det tycker jag. Vissa förändras jättemycket när de växer.
Kram!

Anonym sa...

Vilka fina skor, vad härlig färg!!! Jag älskar ju grönt, har det i nästan varje rum har jag kommit på... =) Vad liten Nils ser ut, kommer knappt ihåg när han var så liten o så söt, ja det är han ju nu med så inte för det... skrev ett inlägg nedan också om vad fin Sara var... Kram Kram

Anonym sa...

Men nu blir jag ju nyfiken på att se mer ännu fler bilder på ert hem.
Det ser så himla fint ut!!
Gillar färgen ni valt som basfärg i sovrummet.
Men du, den där bruna heltäckningsmattan kanske blir poppis igen en dag.. ni vill inte spara den och se? ;)

Underbara bilder på Nils modell yngre.
Han passar jättebra i rött minsann.
Jag tror att jag också får ta och försöka köpa lite mer färgklickar på mer av barnkläderna jag köpt hittills.

Du, det där med färger på veckodagar har jag också.
Mina är;
Mån: Mörkblå
Tis: Gul
Ons: Röd
Tors: Mörkgrön
Fredag:Rosa
Lördag: Röd
Söndag: Ljusblå

Kram!

Cecilia sa...

Först och främst,420 foton?!Jösses,det var inte illa.Skall bli jätte roligt att se mer kort.Lät som att ni hade härligt väder.
Nu till show and tell då.Vilka fina skor.Jag hajade nästan till där när jag såg Nils som liten och tänkte att jösses har du redan fått bebbe nr 2.Han passar verkligen i rött.Jag klär gärna Eric i rött.Han passar inte alls lika bra i t ex ljusblått.Blev nästan lite skrajsen.Å magen växer verkligen på dig förresten.

Marianne sa...

Vad roligt med färger på veckodagarna! Jag har bara svart och rött som i kalendern. Har aldrig hört det förut, men musiker lär ju ha färger på toner också har jag hört.

Jättefin tavla över spisen, den lyser verkligen upp. Och vilka fina skor! Hmm, har ett par gamla cerise sling-back från 80-talet som man kanske skulle plocka fram och lysa upp vardagen med.

Visst ska barn ha starka färger, det gillar de ju! Så fina bilder på Nils!

Lisa Christensen sa...

Vad fint hemmet ser ut! Och jättesöta skor! De vill jag också ha... När det gäller inredning gillar jag vitt och trä, mycket gammalt. Annars är min favoritfärg vinrött. Men av någon anledning går jag ofta klädd i jordfärgade kläder.

Jag ser också färg på siffror och bokstäver. Många tycker att det låter helknäppt när jag säger det :)

Så söt Nils är på bilderna! I Sverige tycker jag att barn ofta har färgglada kläder på sig.

Lullun sa...

Det var mig en glad liten röd prick där tillsist!! Så söt. :-)

Visst beror favoritfärg väldigt mycket på till vad den ska användas. Helt enig. Och inredningsfärger har vi visst redan varit inne på, du och jag. :-)

Grönt har också smygigt sig in i min värld, och nästan allt jag köpt i klädväg senaste året har varit grönt. Konstigt, för jag tror nästan ite jag hade något grönt innan det. *hihi* Men ja, i år verkar man bara kunna frossa i färger när det gäller kläder. Lite kul ändå! Hoppas det sprider sig till era barnklädsavdelningar också. För visst är det lite tråligt att bara klä sina sprudlande "energibomber" i trista färger! Själv satsar jag på Sommarsverige för klädinköpen.

Och mattan i hallen; underbar! Kan inte alls förstå varför ni vill ta bort den. *haha* ;-)

www.gottablandat.wordpress.com sa...

åååh vilka fina tolkningar millan! sa sööööt nils e, redan som bebis.. annars brukar ju bebisar va rätt fula tycker jag, men inte han inte!! gillar alla hembilderna, skitfin tavla!!! och vilka härligt gröna skor !!! kram pa dig!!

Anonym sa...

Vilket härligt kort på Nils!!! Så söt! Och jag gillade dina skor också. Vad kul att du har en färg för varje dag! //Malin O

Millan sa...

Nilla - tack :-). Ja visst var skorna sota. Jag ar lite nyforalskad i dem annu...

Simone - Ja det var ett roligt fredagstema. Man blev valdigt glad av alla farger pa bloggarna!!

Petra - hihi ja jag gillar den bilden pa Nils. Han ser sa dar riktigt skalaglad ut! Just nu sa bade inreder jag och klar mig i gront men annars ar det verkligen sa att man kan ha helt olika favoritfarger pa olika saker!!
Oj vad impad jag blir over O som ens skulle komma pa tanken att se att skor och vaskor inte matchar!! Det skulle Ben ALDRIG se!! Han ar alldeles for engelsk for det ;-).

Desiree - Ja jag gillar ju din inredningsstil ocksa!! :-) Gront ar verkligen en harlig farg! Och det ar lite lustigt egentligen for det ar en farg som jag inte alls har tyckt om innan!
Det ar skumt det dar med att rott skulle vara en tjejfarg!! De farger som kallas mer pojkfarger ar ju mestadels morka och trakiga... inga farger man blir glad av direkt!! Det skulle vara intressant att veta varfor de olika fargerna blev uppdelade i pojk och flickfarger fran borjan....?!
Nar vi vantade Nils sa laste jag en artikel om just det dar att barn tycker om farger. Eftersom deras syn inte ar sa bra i borjan sa behover de starka farger omkring sig for att kunna 'se dem' sa darfor ar det egentligen helt fel med tex pastellfarger pa barn...

Millan sa...

Saltis - jag ar nog ocksa lite feg egentligen nar det galler farger. Jag haller mig till ratt sa 'neutrala' farger pa storre mobler och vaggar, golv etc. Sedan ar jag lite modigare nar det galler saker som gardiner, kuddar osv for det ar ju sa latt att byta ut om man skulle trottna!
Nils sag valdigt nyfodd ut precis har han kommit ut eftersom han blev tagen med tang och darfor sag ratt sa tilltyglad ut men sedan tyckte jag aldrig att han sag sa dar bebisaktig ut. Kanske for att han var ratt sa finlemmad och inte hade en massa babyhull??!

Emma - tack :-). Visst ar skorna sota! Jag sag dem for lange sedan i affaren och har sedan dess kikat pa dem med jamna mellanrum... sa nar lonen kom slog jag till :-). Gront har jag ocksa i manga av rummen nu har jag insett...
Visst var Sara tjusig! Jag ska helt klart halsa henne att du sa det!

Jess - jag har tankt lagga ut lite mer bilder pa huset snart faktistk. Men manga av rummen ar sa dar lite halvfardiga just nu, och saknar tex mobler sa allt ligger i driver runt om i huset (vilket man ju snabbt och latt kan klippa bort pa ett foto som bara visar en liten del av ett rum ;-)). Men sa fort vi fatt kopt hem tex sangbord och byra o darfor kunnat inreda sovrummet ordentligt sa ska jag lagga ut fler foton!
Ja du.. det kanske vore en ide att spara mattan...? Det skulle ju innebara att inte vi behover jobba sa mycket mer med huset nu. och det ar ju varmt och gott for fotterna om vintern ;-). Nej.. usch mattan ska ut!
Vad skoj att hora att det finns fler som har farger pa olika veckodagar. Undrar var vi har fatt det ifran??

Cecilia - nej ingen bebbe nummer 2 annu :-). Det ar hela 5 manader kvar! :-)
Jag ar sa nyfiken pa hur h*n ser ut nu... man tror ju att man ska fa en exakt kopia av forsta barnet pa nagot satt...Nils passar inte heller i mesiga farger. Han ar sa ljus i haret o sa dar att han behover lite farger!!

Millan sa...

Marianne - det ar lite lustigt det dar med farger pa veckodagarna. Jag har aldrig tankt sa mycket pa det forrut utan tagit det som sjalvklart men for ett tag sedan berattade en kompis att hon ser siffrorna 1-10 i farger och da kom diskussionen upp. Jag har ingen aning om varfor det ar sa. Kanske ar det ett slags inlarningssatt for vissa av oss??
Jag gillar de grona skorna! Gick i flera veckor o tittade pa dem da och da och insag sedan att de kommer passa perfekt med den gron/vita utstyrsel jag planerar ha pa mig pa de 3 brollop vi har framfor oss i sommar. Jag tycker helt kalrt att du ska ta fram dina slingbacks!!! :-D

Lisa - jag gillar ocksa vitt och tra. Vi har vita vaggar i vardagsrummet och morkt tragolv och jag tycker det blir en kanonfin kombination!! Dock ar det inte sa praktiskt med tragolv nar man har barn... for det ar valdigt svart att halla dem fina. Men men..
Vart hem ar nog fint om man tar foton pa valda delar men ser man hela stallet sa ser det ut som kaos just nu med alla verktyg och grejer overallt!
Visst ar det underligt med farger pa bokstaver och siffror.. jag ar lite nyfiken pa var det kommer ifran??
Jag tror att vi i sverige ar mycket battre pa att kla barnen i farggranna klader an de ar i England. Det ar fortfarande litet konservativt har och jag tror det hanger ihop med skoluniformerna!!

Lullun - ja visst ser Nils glad ut pa fotot!! Glad och tandalos!! :-)
Gront ar en helt ny farg for mig ocksa och nar jag tittade pa vad jag kopt det senaste aret sa var det likadant for mig... nastan bara grona saker!! Undra om vi kommer trottna pa det snart??
Jag koper ocksa barnklader nar jag ar i Sverige!! Det finns sa mycket mer roligt for barn, speciellt i den aldern Nils och Aaju ar i nu!!
Ja men visst ar mattan fin. Hade det inte varit for att den var sa gammal sa hade jag nog valt att ha kvar den ;-). Skojar bara!!

Lotta - nu ar jag ju lite partisk (och inte sa lite heller) men jag tyckte att Nils var himla sot som nyfodd. Det roliga ar att jag kommer ihag att jag satt med honom i famnen hela forsta natten och tyckte att han sag helt perfekt ut. Nu i efterhand kan jag ju se att han var ratt illa tilltyglad med sitt stora sag fran tangen. Men som sagt... man ar ju lite blind som foralder :-).
Skorna kandes som ett glatt inkop som faktiskt livar upp min vanliga utstyrsel av jeans och top! :-)

Malin - Jag sitter och kikar pa bebisfotona av Nils ofta nu och undrar over vem som bor i magen...?! :-) Skorna foralskade jag mig i sa fort jag sag dem.. men jag fick spara en manad for att kunna kopa dem ;-). Kram!