CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 20 maj 2008

Sveeeeden

Forra veckan bar det alltsa av till Sverige eller Sveeeeeeden som mina kompisar har envisas med att saga med glimten i ogat! Ben kunde inte ta semester sa det blev en trip enbart for mig och Nils den har gangen och vi hade det mysigt bara vi tva! Eller bara vi tva ar val en forvrangning av verkligheten med tanke pa att vi traffade slakt och vanner precis varenda dag. Sa som det ska vara nar man ar hemma i Sverige pa besok.

Jag insag den har veckan att vara sverigebesok har andrats valdigt mycket sedan vi dels fick Nils och dels kopte lagenheten. Innan Nils sa var vara sverigevisteler ratt sa jaktiga faktiskt. Sjalvklart ville man forsoka hinna med att traffa alla slaktingar och vanner vid varje besok och helst ville man traffa alla mer an en gang. Det innebar att vi ofta hade olika aktiviteter inbokade bade pa formiddagen, eftermiddagen och kvallarna. Alla undrade hur vi orkade flanga runt sa dar och det gjorde vi nog egentligen inte. Men man ville ju sa garna traffa alla...

Med Nils funkar det ju inte att ha det sa utan nu for tiden ar vara besok bra mycket lugnare. Eftersom vi har lagenheten sa kanns det inte riktigt som vi ar pa besok utan vi lever vart svenska liv nar vi ar dar. Vi sover nastan alltid hemma i lagenheten, ater alltid frukost dar och aven middagar ibland (men inte sa ofta eftersom alla envisas med att bjuda pa fest nar vi kommer hem ;-)) och vi bokar tvattstugan som alla andra i huset. Det kanns viktigt for mig att vi inte bara ar hemma och besoker folk utan 'provar pa' det svenska livet lite.

Med var egen lagenhet som utgangspunk gor vi sedan sa manga besok vi orkar men oftast blir det bara en eller hogst tva saker per dag nu. Och det handlar mest om att traffas och fika med folk eller gora sma utflykter runt om Goteborg. Eftersom Nils dessutom vill hem och sova i rimlig tid sa har vi ocksa, faktiskt, lite tid att slappa om kvallarna nu for tiden och det gor ju att det inte alls kanns lika jaktigt att aka hem langre.

Forra veckan var vadret riktigt underbart och soligt i Goteborg sa vi spenderade mesta delen av tiden utomhus med olika vanner. Nils fick framst upp ogonen for att cykla (cykel ligger nu hogst upp pa fodelsedagsonskelistan) och att spela bandy. Det var omojligt att lara honom hur man skulle halla klubban men det gick lika fint anda!

Forsta kvallen hemma var vi pa grillmiddag hemma hos min mamma och hennes man. Det var 25 grader varmt och sol och Nils spenderade timmar med att spela fotboll med morbror Fredrik.

Pa sondagen var vi och halsade pa Mia, Bjarne, Albin och Oscar. Albin hade en massa roliga cyklar och traktorer.

Albin lanade grannpojkens riktiga cykel

Och Nils tittade avundsjukt pa..

Pa kvallen var det dags for slaktfika for att fira min morfar Roy som skulle ha fyllt 80 ar och da fick vi traffa nyaste familjemedelemmen Noel. En underbar goding!

Men eftersom Leif (min styvfar) hade tagit fram mina broders gamla trampebilar och cyklar sa var Nils ute och fixade hela kvallen.

Resten av veckan gick i samma monster. Vi hann traffa Malin och bli bjuden pa finfin middag (och Nils fick lana filmen Molly Mus som vi kikade pa ca 100 ganger under resten av veckan - tack Malin ;-)), traffade min mormor och min farmor Maria, fikade med Mariann, var pa middag hos min bror (som i och for sig inte var hemma - men hans tjej och deras lille Melvin var dar), spenderade en heldag med Sandra och hennes grabbar, umgicks annu mer med Mia och hennes killar och blev bjuden pa middag hos mamma och Leif manga ganger :-). Lagg till det manga timmars cyklade och bandyspelande och dar har ni var vecka!

Melvisen

Robisen

Innebandy - fast ute

Gos med Noel

Nar jag kom hem och kikade pa fotona insag jag att jag bara tagit foton pa barnen den har gangen. Knappast en enda vuxen fastnade pa bild.. oops.

Det enda ledsamma med veckan var P's begravning i fredags. Jag tror aldrig jag har varit med om nagot ledsammare eller mer overkligt an den dagen. Det ar nagot sa otroligt fel med att begrava en sa ung person som precis har bildat familj och med fler barn pa vag. Livet ar sannerligen inte rattvist och det pratades det mycket om under den dagen. Det var fint att se hur manga som kom till begravningen - det marktes att P var en valdigt omtyckt person!

17 comments:

Desiree sa...

Låter som ni har haft en riktigt härlig sverigevistelse. Kul att ni lyckades tajma in det med det fina vädret också. Vad otroligt skönt att ha en egen lägenhet att kunna bo i då man är i Sverige. jag saknar verkligen den möjligheten. Jag bor hemma hos mina föräldrar då jag är på Sverigebesök men det blir lite jobbigt faktiskt efter några dagar även om jag självklart tycker väldigt mycket om dem. Förra året var vårt första hembesök som utlandssvenskar och det blev preci som du beskriver flänga hit och dit. I år kommer jag ju att få åka hem själv då Calle inte har semester att ta av. Jag har bestämt mig för att det ska få bli betydligt lugnare. Orkar helt enkelt inte flänga runt på det sättet. Dessutom kommer jag bara har två veckor i Sverige. Jag har insett att jag måste prioritera att ha semester också och inte bara att hinna träffa alla. Kul att du är tillbaka. Så Nils har blivit en riktigt cykelfantast alltså, kul :-)

Anonym sa...

Vilket fint väder ni fick under Sverige vistelsen. Kanon!
Nils måste ha varit väldigt nöjd med så mycket skoj ute i solen och alla cyklar. :D

Vad skönt med en lägenhet i Sverige. Hyr ni ut den när ni inte är där annars eller?
Jag vet precis vad du menar med att flänga runt i hopp om att hinna träffa alla. Men till sommaren blir det ju annat då vi har lillen.
Skönt att slippa flänga runt för nu lär alla komma till oss istället! :)

Att åka på begravning för en sån ung person som skulle haft hela sitt liv framför sig måste varit oerhört svårt.
Jag önskar hans familj all lycka i framtiden och att de tar sig igenom sorgen med ett ljust minne bevarat av din vän P.

Kram!

Saltistjejen sa...

Å ni verkar ha haft en otroligt bra vecka hemma i Sverige! Vädret såg ju ut att ha visat sig från den allra bästa sidan också! :-)
Nils har blivit så stor! Jättekul att se. Och cykel får det väl bli snart då... ;-)

Jag har inte riktigt koll, men ni har alltså en lägenhet i Sverige också?? Står den tom när ni inte är där eller hyr ni ut den då??
Låter fantastiskt lyxigt att ha en egen bostad att vara i när ni är där!

och det där med att flänga runt, jo det vet man ju hur det är. Puh! Första Sverigesemestern var helt galen. Nu i höstas tog jag det defintivt lugnare MEN det blev ändå rätt mycket inbokat. I julas var det lite lugnare vilket var skönt. men jag tycker ändå alltid att det blir mycket farande hit o dit. Gissar dock att det kommer bli annorlunda efter att man fått barn, precis som du beskriver med Nils. man prioriterar säkert annorlunda då, plus att det faktiskt inte går att hatta hit och dit lika mycket.

Detta med din vän P har jag inga ord för. Jag förstår att det måste varit en oerhört svår dag. Men samtidigt så betyder det otroligt mycket för hans familj att så många kommer och stöttar. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för dem att ta sig vidare i livet, även om de just nu har en fruktansvärt jobbig och hemsk tid framför sig.

Kram till dig Millan och skoj att du är "tilllbaks i bloggvärlden" igen! :-)

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vad härligt att ni är tillbaka, har saknat dig och dina inlägg här! vad myyyyysigt ni haft det! känner sa väl igen mig när jag läser om att besöken ädnrats sen man fick barn. nu för tiden fattar jag int ehur man pallade boka in isg bade för fm fika, lunch, em fika middag och en drink pa stan.. ibland med 4 olika vänner pa en dag... pust.. tur man ändras när man blir äldre och far barn ;-) . kan tänka mig nils blev sugen pa att cykla, sag att du köpt en san fin fem myror hatt till honom, har likadan till noel !!! och molly mus skriver du om.. kjag som skrev till dig för ett par veckor sedan att noel var totalt ointresserad av tv. molly mus böckerna har varit en favorit länge..och sa kommer min mamma med en molly mus dvd.. och det är det enda noel tjatar om varje kväll nu att han vill titta pa "nolly" "dadda" och "kokiiiil" ( molly, panda och konny krokodil :-) ). Sen sitte rhan där och fullkomligt skrattar sig igenom filmen och kommenterar var och varannan scen för sig själv. sa otroligt gulligt! igar kom ytterligare 2 molly dvds pa posten fran mormor.. lycka :-)
usch va jobbigt med begravningen, alltid jobbigt när unga personer gar bort da brukar kyrkan vara helfull och bara det gör ju att man börjar grata innan man ens hunnit in och sätta sig. önskar er en superduper vecka!!! stor kraaaaaaaaaaaaaam och hoppas allt är bra med magen

Anonym sa...

Hej, låter som om du haft en härlig vecka i Gbg! Och vilka fina bilder. Jag kan inte fatta hur stor Nils ser ut på bilderna. Han har blivit så stor. Och han är så söt! Kan tänka mig att det var gossigt att mysa lite med Sandras mini. Bäbislängtan blev väl inte mindre kan jag tro!

Ha det gott - Malin O

Anonym sa...

Härligt för er att ha varit hemma! Vackert väder fick ni oxå.

Men förskräckligt sorgligt med dödsfallet och begravning. Ibland är livet bara alltför orättvist.

Kram !

Millan sa...

Desiree - Det ar verkligen kanon for oss att ha lagenheten. Speciellt nu nar vi har Nils sa att han far sova pa samma stalle varje kvall istallet for att hatta runt i olika manniskors hus. Just om somrarna nar man kommer hem lite langre ar det ju faktiskt lite jobbigt att bo hemma hos nagon i flera veckor - och jobbigt for dem ocksa! Hoppas att du kan ta det lite lugnare nar du ar hemma i sommar! Man behover ju faktiskt lite semester ocksa. Ben och jag brukade alltid saga att vi skulle ha behovt en vecka till efter en sverigevistelse, bara for att vila upp oss :-D.
Nar aker du till Sverige?

Jess - ja det var verkligen gott att spendera sa mycket tid utomhus! De forsta dagarna var det ju dessutom sa varmt och skont!! Lagenheten star tom nar vi inte ar hemma. Nasta ar kommer jag formodligen vara hemma en hel massa (da jag ar mammaledig alltsa) sa da far den sta som den gor nu, men nar jag gar tillbaka till jobbet maste vi borja kika pa att hyra ut den. Tex till en student terminsvis. Eftersom pundet ar sa svagt nu sa blir det alldeles for dyrt att ha den staendes dar!
Ja att ha fatt en liten bebis i sommar ar ju den perfekta orsakaken att lata folk komma till er istallet for att flanga runt!! Alla komemr ju vara sa nyfikna pa er lille plutt!!
Begravningar ar alltid sa sorliga men att ga pa en for en sa ung person ar verkligen fel!

Saltis - ja jag insag ocksa hur stor Nils blivit nu nar vi var hemma och cyklade. Han ar itne min lille bebis langre!!
Japp nar Nils var nagra manader gammal kopte vi en liten liten lagenhet i min hemby Surte eftersom vi insag att det ar tufft att bo hemma hos andra i flera veckor nar man har barn med sig. Det ar otroligt skont och valdigt lyxigt att ha en egen lagnhet hemma. Dessutom gor det faktiskt det lattare for mig att bo utomlands att vi har ett stalle med alla mina gamla mobler och grejer i att komma 'hem' till i sverige.
Men... som sagt, det borjar bli alldeles for dyrt att ha lagenheten tom nar vi inte ar dar sa efter mammaledigheten ska vi nog ta och hyra ut den om vi kan (terminsvis skulle ju funka bra tex).
Det ar svart det dar med att forsoka ha ltie semester samtidigt som man sa garna vill traffa alla nar man val ar hemma. Grejen ar att hur mycket man an sager att man ska ta det lugnt sa blir det anda lite sa att man garna vill traffa alla. Men nar man kommer hem med barn sa blir det helt klart annorlunda!!
Det som hant med P ar verkligen sa hemskt och sorgligt. Det ar hans fru J som jag ar nara van med och jag hoppas att hon vet att hon kan luta sig mot oss sa mycket hon vill. Just nu ar det dock mest familjen som finns dar som ett stod eftersom hon inte orkar med nagot annat - vilket jag tror alla helt kan forsta.
kram!

Millan sa...

Lotta - visst ar det sa att man helt enkelt maste andra sig lite nar man far barn. Det marks ju pa barnen att de itne orkar med att traffa nya manniskor flera ganger om dagen nar man ar hemma. Men visst blir det anda sa att man reser runt en hel del och halsar pa folk!!
Ja att cykla var en hit!! Det far nog bli en cykel i 3-ars present :-).
Jag har manga vanner som sagt att just Molly Mus filmerna alskas av deras barn. Jag hade faktiskt forsokt fa tag pa dem innan men inte lyckats och nu trodde jag nastan att Nils skulle vara lite for stor for dem. Men han gillade dem och skrattade ocksa mycket! Vilken snall mormor Noel har som skickar nya dvd med posten :-D!!
Jag vet precis vad du menar med att man kanner sig helt knackt innan man ens kommit in i kyrkan. Hela situationen var sa otroligt sorlig att man bara ville gora sa att allt blev som vanligt igen. Tank om det var sa latt!
Kram

Malin - Ja Nils har plotsligen blivit himla stor. jag kikade pa bilder fran forra aret och insag hur mycket han vaxt. Speciellt det med att babyhullet ar borta gor ju att de ser sa mycket aldre ut!
Att gosa med Noel gjorde helt klart bebislangtan storre :-)!!! Harligt att se Nils med Noel ocksa. Han deklarerade - I like baby!! kram

Pernilla - ja det ar alltid lika roligt att aka hem! Den har gangen kandes det dessutom som om det var lange sedan vi var hemma. Jag hoppas nu att vi ska ha samma tur med vadret i juli nar vi kommer harnast.
Nej livet ar verkligen inte rattvist och ibland ar det sa svart att forsta meningen med att saker och ting sker.
kram

Marianne sa...

Skoj att ni har haft en så bra vecka i Sverige och att Nils har lärt sig att cykla! Det måste vara underbart att ha en egen bostad i Sverige, själva bor vi alltid "hos". Ibland har vi funderat på att köpa ett sommarhus, men då måste man ju vara där och ta hand om det hela sommaren, vilket jag inte vet om jag vill. För maken kan ju inte vara där så länge.

Vet också vad du menar med att flänga runt. Efteråt får man helt enkelt åka hem och vila upp sig : )

Kul för oss här i bloggvärlden att du är tillbaks igen!

Annika sa...

Härligt med vädret!

jag vet vad du menar med sverigebesöken. Ofta blir det så hektiskt och nästan lite jobbigt, fast kul också förstås.

Jag förstår att begravningen måste ha varit extrem tung och sorglig, Millan.

Kul iallafall att du är tillbaks igen!!

Lullun sa...

Välkomna hem och tillbaka till bloggvärlden! :-)

Ja, visst känns det bara så fel att begrava unga människor. De begravningarna blir ju också så otroligt mycket mer känslosamma. Men också fina ändå.

Er Gbg-visstelse verkar dock dunder. Skönt att ha eget boende också. Själva har vi ju också kört lite med lugna stilen när vi är hemma. Dels pga Aaju, men även innan han föddes så min familj ju bor på landet så avstånden till allt och alla är så långa, inklusive tillsyskon som också bor på landet, att man omöjligen kan hinna att besöka flera på en dag.

För vännerna brukar det bli en weekend i Gbg istället, med en heldag eller två med närmsta vännen (numera med familj) och sedan någon form av "grupparrangemang" med stora kompisgänget en dag/kväll, då alla som vill får komma (inklusive alla som bor lite här och där; Trollhättan, Karlstad, Linköping, Borås, Västerår osv).

Ja, faktiskt var inte just den kompisen som jag nu ALLTID ser till att besöka inte nödvendigtvis den jag spenderade mest tid tillsammans med förr. Men det har helt enkelt varit nödvendigt att prioritera när nu våra besök blir så sporadiska och intensiva och då var hon den som betydde mest för mig (och som dessutom inte alls hörde till samma gäng som de andra). Sedan kanske andra vänner blir lite "sura", men så får det bara bli...

Angående egen lägenhet, så är ju det dunderlyx! På min pappas torp står dock ett gammalt "reservhus" (utan vatten, toa, fungerande kök osv) som vi iaf om somrarna kan sova i, så att vi får något eget att "dra oss tillbaka till" vilket verkligen är super. Sedan har vi sedan Aaju kom prioriterat att hyra bil när vi är hemma. Vi har ju bara tåg- & bussförbindelser ett par gånger per dag där pappa bor, så bilen ger verkligen oss enorm frihet!

Sedan måste jag säga; hoppas Nils får sig en cykel snart! Aaju fick ju en för några veckor sedan och han ÄLSKAR den verkligen! :-)

Mia sa...

Hej,
Då får vi umgås i bloggvärlden igen istället för på riktigt. :-) Det var jättemysigt att ses när ni var hemma. Ser verkligen fram emot i sommar när vi är på samma ställe i 2 veckor! Det måste vara rekord! :-) Ha det så bra vännen.
Kram Mia

Millan sa...

Marianne - Ja det ar verkigen skont med egen bostad. Men dyrt tyvarr... jag tror inte vi kan ha kvar lagenheten som vi har den nu utan maste nog borja hyra ut den sa smaningom da kanske till nagon student sa att vi sjalva kan ha den pa somrarna och jularna. Det som ar bra med just en liten lagenhet ar ju att den inte kraver nagot egentligt underhall sa som en sommarstuga (mysigt som det ju ar!) gor.

Annika - ja vi hade verkligen ovanlig tur med vadret den har gangen. Visserligen var det kallt forutom den allra forsta helgen men solen kikade fram anda och det ar ju det viktigaste.
Det ar lite trist nar det blir for flangigt nar man ar hemma. Forstar att det maste vara skont att kunna vara hemma hela somrarna eftersom man da i alla fall kan ta det lite lugnare och umgas med folk flera ganger utan att det blir kaos. Jag tyckte det var toppen den sommaren jag var mammaledig och hemma i 7 veckor! Hoppas kunna gora det igen nasta sommar!!

Lullun - Ja begravningar ar hemska. Nar gamla manniskor dor sa ar det ju otroligt sorgligt och man saknar dem men det ar ju oftast anda lite mer naturligt an att begrava en ung manniska. Jag hoppas jag aldrig behover vara med om det igen.
Det dar med att ha en kompishelg later himla bra!! Da slipper man ju stressa runt men far anda traffa alla. En av mina Karlskrona kompisar skrev precis att det skulle vara kul om nagra av tjejerna darifran kunde komma upp till goteborg och traffa mig i sommar (eftersom det inte blir nagon karlskronaresa forran i jul) och det hade varit toppen!
En cykel till Nils blir det alldeles sakert. Vi har borjat kika lite redan nu.
Nu ska jag kika in hos dig :-).

Mia - Jag var precis hos dig sa vi sprang om varandra i bloggvarlden :-). Det blir toppen om vi ar i samma stad, och bada lediga, i hela 2 veckor i sommar!! Da har vi dessutom bil och kan rora pa oss lite mer.
Kram

Petchie75 sa...

Ojoj, här har jag missat ett inlägg från igår, och tycker ändå att jag kollat din blogg varje dag ;-) Kul att ha dig tillbaka i bloggvärlden!
Jag hade också missat att ni hade en lägenhet hemma i Sverige, men jag har läst dina svar på kommentarerna så förstår lite mer nu. Jättehärligt att ha ett eget ställe i Sverige, det har O och jag också pratat om men nu med mina föräldrars nya sommarstugan som har ett gästhus med separat kök så tror jag vi nöjer oss med det ;-)
Det låter som ni har haft en perfekt vistelse i Sverige men med en tråkig avslutning. Jag kan inte ens föreställa mig vad din vän och hennes familj har att ta sig igenom nu, men det måste trots allt värma deras hjärtan att så många kom till begravningen.
Kram!

Millan sa...

Petra - :-). Jag haller ocksa pa att lasa ikapp lite. Men efter 1.5 ifran internet sa ar det en del att lasa!
Om dina foraldrar har ett gasthus pa sommarstugetomten sa finns det ju ingen anledning att lagga pengar pa eget boende!! Later jatte mysigt att bo i sommarhuset tycker jag. Vi har visserligen ocksa ett sommarhus utanfor goteborg men det ar bara beboligt pa sommarhalvaret sa funkar bara da. Gissar att du langtar hem nu sa att du far aka till sommarhuset!!
Nej det ar en oerhort tuff tid for J och resten av deras familjer nu. Det som ar positivt i allt det ledsamma ar dock att deras familjer ar oerhort starka och jag tror att det kommer vara till stor nytta for henne nu! kram

Anne sa...

You are back! Kul!
Jag tänkte fråga en massa om lägenheten, men såg du skrivit en massa i svarskommentarerna. Lyxigt och en stor känsla av frihet ha det så. En av de största nackdelarna att åka hem och vistas längre perioder är just avsaknaden av nåt eget boende.Du får leva Sverigeliv på lite annat sätt också, när du/ni kan rå om er själva. Toppen och superlyxigt ni har möjligheten! Låter som en bra idé att i framtiden hyra ut till nån student och bara terminsvis. Då är bostaden ändå ledig på loven, perfekt.
Mår du bara bra annars, inget mer illamående?

Millan sa...

Anne - :-) I'm back! Ja det ar verkligen kanon med lagenheten. Jag hade haft alla mina tillhorigheter nedpackade i pappas gasthus pa tomten och jag tror han borjade bli lite smatt trott pa att ha alla mina kartonger och mobler dar. Jag hade ju bara tankt vara utomlands en termin... ;-). Hur som helst sa ar det himla gott att kunna ha ett stalle med alla mina gamla grejer i och ett stalle att komma tillbaks till!
Jag mar himla bra just nu (peppar peppar). Inget direkt illamaende pa flera veckor och trottheten ar mer som pollentrotthet nu, inte gravidtrotthet. Idag ar det dags for UL... jag ar jatte nervos och ser fram emot det pa samma gang... :-).