CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 23 maj 2008

Fredagstema - Skor

Dagens tema ar 'skor' - Vilka skor använder ni? Vilka skor längtar ni efter att använda till sommaren? Bästa skorna/sämsta skorna? Favoritskor? Andra snygga, fräna skor?

Jag, som manga andra tjejer, alskar skor och kan ga i skoaffarer och dromma mig bort en lang stund. Men, trots det, sa insag jag idag nar jag skulle fota mina skor att nastan alla mina skor ser slitna och trotta ut. Tank om man hade obegransade resurser och kunde handla fler skor. Dagens I-lands problem!

Jag har sma knepiga fotter. Det skiljer ca en centimeter pa storleken av fotterna viket gor att vissa skor, tex pumps, ar helt oanvandbara for mig. Sitter de bra pa ena foten sa ramlar de av pa den andra. Jag ar ocksa ratt sa bekvam av mig och vill darfor garna ha skor som ar bekvama pa fotterna. Riktigt hoga klackar funkar inte, aven om jag skulle onska att de gjorde det eftersom jag tycker det ar sa himla snyggt.

En av mina vanner har en himla massa skor och har alla i orginalskoladan med foton pa utsidan. Sa organiserad onskar jag att jag vore men dels sa har jag inte sa manga skor att det ar nodvandigt och dels vet jag inte var jag skulle forvara dem. Just nu har vi inte ens nagot skostall sa det kanske kan forklara varfor alla vara skor ser sa trotta och slitna ut just nu.

Traningsskor

Skorna till vanster ar mina absoluta favorittraningsskor. De kopte jag 1999 i Cardiff och har anvant flitigt sedan dess. For ca 3 ar sedan tyckte jag att jag behovde nya skor och kopte da de till hoger pa bilden men de har aldrig varit bekvama. De ar nog for smala for mina fotter for jag far verkligen ont i hela foten nar jag anvander dem. Jag vet att jag borde investera i ett par nya loparskor for att anvanda de gamla ar nog inte sa bra for fotterna... men de ar sa skona!!

Gympadojjor - eller trainers

I England har alltid 'trainers' varit valdigt inne och alla jag kanner ager i alla fall ett par 'snyggare' trainers som man alltsa INTE anvander nar man tranar utan till jeans eller sa. De flesta har 'casual friday' da man far lov att ha jeans och trainers pa sig till jobbet. Alla andra dagar ar det finbyxor eller liknande som galler. For flera ar sedan kopte jag ett par svart/rosa puma som jag genast foralskade mig i och nastan levde i hela helgerna. Men de forstordes nar jag hamnade i varldens regnovader i Goteborg sa da onskade jag mig de har beige pumaskorna av Ben i fodelsedagspresent. Puma skor verkar vara som gjorda for mina fotter. Conversen kopte jag forra aret och anvande ocksa mycket. Ja det syns ju pa bilden att bada paren ar valanvanda.

Finskor

Jag har nagra stycken 'finare' skor som jag tycker om. Framst de grona i mitten eftersom de ar sa nya fortfarande. Men aven de svarta till vanster pa bilden. De har hangt med i manga ar nu och ar alltid raddaren i noden! De var de har skorna jag lyckades fa pa mig och anvanda pa Saras brollop trots den brutna tan. Det ar sa valingangna de ar alltsa :-). De svarta till hoger pa bilden ar jag inte speciellt bekvam i. De kanns alltid som om de ska falla av nar jag har dem pa mig. Darfor ser de nastan oanvanda ut fast jag haft dem i flera ar.

Vinterskor

Sedan jag flyttade till England har jag inte alls haft samma behov av ordentliga vinterskor. Det blir aldrig en massa sno sa att man behover ha rejala kangor och inte sa kallt att man direkt fryser om fotterna heller. Men trots allt sa har man ju pa sig lite mer rejala skor pa vintern. Jag har haft samma svarta boots i flera ar nu men den har vintern gav de till min stora besvikelse upp. I vanliga fall skulle jag tycka att det var lite skoj att 'behova' kopa nya boots, men jag gillade verkligen mina skona svarta boots. Jag tog till och med med dem till skomakaren och forsokte overtala honom att han skulle kunna laga dem, men fick till svarat at - these boots are completely knackered love! Hur som helst sa fick jag tag pa de har beige stovlarna pa 'Fat Face' som jag anvant pa kvallar och helger och aven de svarta halvkangorna som jag anvande varje dag till jobbet hela vintern.

Ovriga skor

Sandalerna langst bort pa bilden ar av market Hush Puppies och ar vaaaaldigt valanvanda. Jag gillar sandaler pa sommaren och framst nar jag ar gravid och fotterna inte gar i nagra andra skor. Jag ar pa jakt efter ett par finare sandaler att ta med till Kroatien i Juni. Crocsen ar inte akta vara men nog sa skona anda. Jag tycker inte att Crocs ar snygga pa nagot satt men dock valdigt skona o smidiga att ta pa sig nar man springer in o ut till tradgarden. De ar aven suverana att ha pa sommarhuset dar vi springer en hel del mellan husen. Dock skulle jag inte fa for mig att ha pa mig dem till jobbet tex.
De svarta skorna ar skona men valdigt slitna nu. De har funkat bra att ha till svarta finbyxor till jobbet nu nar tan varit bruten och inte kommit i de vanliga lite spetsiga skor jag har till jobbet annars.

Crocs

Aven om jag tycker att Crocs ar ratt sa fula sa maste jag saga att jag tycker att barnmodellerna ar fina. Nils ar jatte sot i sina hallonroda Crocs!

Hoppas ni far en fin helg alla! Sjalva ska vi kika pa Eurovision Song Contest med vanner. Lite synd att bade Tjeckien och Italien ar ute ur leken bara. England kommer ju med automatiskt eftersom de ar sa stora sponsorer av tavlingen och tur ar val det med tanke pa vilka bidrag de brukar bidra med. De hade ju inte haft en chans annars ;-). Jag tycker att Sveriges bidrag ar helt ok (men jag vet att de flesta i Sverige tycker att den ar uttjatad pa radion och redan ar trotta pa den) men vi lar knappast ha en chans att vinna om rostningen blir som den brukar. Dvs de lander med flest grannlander ar de enda som vinner! Naja, vi far se vad som hander!

9 comments:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

kul att se alla dina skor :-) drömmer mig ocksa bort om en walk incloset där jag kan ha alla orginalkartongerna medmina skor med foto pa.. men tror inte de kommer hända i detta livet ;-) . visst e crocsen grymt sköna ,men haller medom att de inte är särskilt snygga.. men barnmodellerna är grymt söööta. noel har ett par svarta, men märkte idag att de är precis pa gränsen nu..s a jag maste nog köpa ett par till i sommar!!! kankse ett par röda som nils? de var superfina! stor kram o trevlig helg!

Saltistjejen sa...

Oj vad alla har många par skor. Jag har rätt få och i stort sett alla är utan klack....
olika sneakers samt sandaler är de skor jag använder mest. Gillar verkligen dina gröna skor! Både färgen och modellen Är super!! :-)
hoppas ni får en riktigt skön helg! Och heja Sverige!!

Fritt ur hjärtat sa...

Efter att ha kollat in de flesta nu får jag hålla med föregående talare, vi har alla ,många skor!! DIna gröna finskor skulle passa perfekt till min Gröna D&G väska!!
DU gillar sandaler, jag älskar sandaler, öppen tå och röda naglar, måste köpa ntt nagelack...
Cross däremot, jag är obeveklig, över min döda kropp, aldrig i livet! Tur att smaken är som baken.

Marianne sa...

Det var dina fina gröna skor som fick mig att plocka fram mina rosa! De är jättefina. Synd att dina svarta sling-backs inte är sköna, för det är väldigt snygga. Hoppas nu som sagt att det blir en lagom varm sommar så att du kan ha sandaler i år.

Vi ska väl också se schlagern i kväll, även om jag inte riktigt gillar den typen av musik. Men jag håller på Portugal, den låt och artist som kändes minst tillgjord. Synd att vi inte får in BBC, deras kommentator brukar vara bäst.

Millan sa...

Lotta - ja en walkin closet hade inte varit fel! Tank att slippa ha garderober i sovrummet!! Vara tar sa himla mycket plats i sovrummet...
Jag tycker de roda Crocsen ar jatte sota pa Nils men de ar ratt sa hallonroda sa Ben tycker att de ar lite for rosa. Naja, vem bryr sig ;-)

Saltis - det ar lite roligt att du skriver om att flera har manga skor. For jag har alltid tyckt att jag har sa fa skor (i alla fall i jamforelse med manga av mina kompisar) men nar jag borjade rota fram dem i gar for att fota sa insag jag att det trots allt ar en hel del skor har. Bara det att manga ar gamla och slitna.
Jag gillar ocksa de grona skorna men hade pa mig dem pa resan hem till Sverige o fick sadana blasor att jag inte kunnat anvanda dem sedan dess. Maste prova igen i veckan... Ja HEJA SVERIGE!! :-D

Fritt ur hjartat - aaaa har du en gron D&G vaska.. det skulle ju vara kanon till mina skor ;-). Later himla snyggt!!
Jag var ocksa Crocs motstandare lange... men de funkar helt klart bra i tradgarden och pa landet!

Marianne - aha sa du plockade fram dina rosa slingbacks igen da :-). Bra! Man kan behova lite fargklickar i tillvaron!!
Jag tycker verkligen att slingbacks ar himla snyggt men det verkar inte som om de passar mina fotter sa bra. Kanske beror det mest pa att det ar svart att fa ett par som passar bada fotterna!?
Jag har inte hort nagra andra latar an Sverige och england infor kvallen sa det har blir spannade :-). Tycker att Terry Vogan ar himla rolig att lyssna pa. Han ar sa grymt sarkastisk! :-)

Petchie75 sa...

Jättefina skor, speciellt dina Sketchers, Puma och de gröna!! Och ja, även om jag avskyr Crocs så ser Nils röda jättesöta ut!!
Ha ha, vi satt faktiskt och såg Eurovision till slut, de visade den på TVE (spanska kanalen som vi faktiskt har här i PR) - tyvärr missade vi Charlotte Nilssons (Perelli men jag tänker fortfarande på henne som Nilsson, gillar inte henne förresten) framträdande. Det spanska bidraget hade vi sett innan på myspace (det valdes ut på det viset tror jag) och varken vi eller den spanska kommentatorn kunde fatta att det fick så många poäng ;-)
Trevlig söndag Millan!

Lisa Christensen sa...

Kul att se dina skor! Men måste erkänna att jag själv inte är någon sko-tjej :) Gillar när det är lite kallare och jag kan gå i stövlar, men annars har jag inte så mycket koll. Tycker högklackat är jättesnyggt, men orkar inte gå i det alltför länge...

Scrapsystrar sa...

Vad kul att få se och läsa om alla dina skor! I love it!! :-) Gillar verkligen dina bruna stövlar. Coola!
Ha det jättebra!
Kram/Katarina

Millan sa...

Petra - ja du melodifestivalen var ett riktigt skamt tycker jag! Det var helt otroligt att vissa lander fick sa manga roster som de fick (tex spanien da :-D) och att andra inte fick nagra roster alls. Den engelska laten var inget speciellt men inte sjutton var den sa dalig att den inte skulle fa nagra roster alls. Det var forsta gangen pa flera ar som jag faktiskt sag Eurovision (det ar inte alls min typ av musik egentligen) och tyvarr ar det ju sa att all spanning har gatt ur tavlingen! Men vi hade trevligt anda med vara vanner :-). Onskar dock att vi hade gatt och lagt oss klockan 20 med tanke pa hur resten av helgen blev ;-).

LIsa- jag har inte fat upp ogonen for skor forran de senaste aren. Jag vet att manga av mina vanner ar fullstandigt skotokiga men det ar inte jag. Dock maste jag saga att nar man klar upp sig kan verkligen ett par skor 'gora' hela outfitten. Ett par jeans och en enkel topp kan se riktigt festligt ut om man har ratt skor till.

Katarina - tack :-). De bruna stovlarna ar jag ocksa glad for... men de ar inte lika anvandbara som svarta stovlar sa jag maste nog investera i ett par nya svarta i host ;-).