CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 9 maj 2008

Show and Tell: Frukost

Veckans fredagstema ar bestamt av Desiree i Alabama och handlar om vad man ater till frukost.

Jag varierar min frukost efter arstiderna. Pa varen och sommaren tycker jag om att ata yoghurt med antingen frukt och notter eller nagon form av flingor/musli. Pa vintern nar det ar kallt ute vill jag dock ata nagot varmt och da ater jag nastan alltid havregrynsgrot.

Frukosten intar jag tisdag till fredag pa kontoret och da ater jag i stort sett alltid det jag namner ovan. Men pa helgerna och min lediga dag ater jag ofta brod av nagot slag. Vi har en brodmaskin sa det hander ratt ofta att vi (eller bakmaskinen snarare) bakar over natten sa att vi har farskt brod pa morgonen. Lukten som finns i huset nar man vaknar ar helt ljuvlig! Jag tycker ocksa valdigt mycket om rostat brod pa morgonen.

Rent generellt sa galler att jag maste ha varit vaken i atminstonne nagon timme innan jag ater eftersom jag aldrig vaknar hungrig. Just darfor passar det bra att ata pa jobbet pa vardagarna. Nils och Ben ar likadana de och vill inte heller ha frukost pa en gang pa morgonen. Pa helgerna tycker vi om att ga och sasa i nagon timme innan frukosten aker fram.

Med tanke pa att jag blir latt uttrakad pa mat och provar nya recept mest varenda kvall sa ar det egentligen underligt att jag ar en sadan vanemanniska nar det galler just frukosten. Men sa ar det!

Jag tyckte tex att det var urskumt att det pa hotellet i Italien bara bjods pa sotsaker pa morgonen. Visst sag det frestande ut med alla frukttartor och croissanter men det ar inte vad jag vill ha pa morgonen. Det ar sakert psykologiskt eftersom vi i Sverige ater en ratt sa stadig frukost om man jamfor med manga andra Europeiska lander och jag tror att det kanns fel for de flesta svenskar att ata kakor det forsta man gor pa morgonen. Pa kontoret har skakar de dock forvirrat pa huvudet om jag tex skulle fa for mig att ata en ost eller skinkmacka pa morgonen for det gor man aldrig har!

Den typiska Engelska frukosten bestar egentligen av en sa kallad 'fry up' som kan besta av tex agg, bacon, korvar, blodpudding, vita bonor, frasta champinjoner, ugnsbakade tomater och liknande. De ganger jag atit en fry up ar lattraknade. Det ar inte alls vad jag vill ha pa morgonen!

I morgon aker jag och Nils hem till Sverige. Som vi har langtat efter det har och nu ar det antligen dags! Onskar er alla en trevlig helg!

13 comments:

Cecilia sa...

Blir lite blandade kommentarer här.Såg väldigt gott ut,din frukost.Återigen jordgubbar som jag är så sugen på men inte vågar äta medans jag ammar.UH sötsaker på morgonen låter inte frestande faktiskt.
Vad tråkigt med er vän som gått bort,usch vad jobbigt sånt är.
Det lät som underbara dagar i Italien!!
Ha en trevlig Sverigeresa! :-)

Anonym sa...

Fry up låter gott, men jag äter det hellre senare på dagen :-)
Jag har inget emot en syrlig filmjölk . Ha det bra.

Desiree sa...

Jag äter ju också på jobbet som du gör just för att jag också vill ha varit vaken ett tag innan jag börjar äta. C kan vakna och vara urhungrig men jag känner att jag behöver en viss startsträcka innan jag stoppar i mig frukost. Verkar som du och jag gillar samma typ av frukost. Det ni märkte i Italien märkte jag också då jag var där för flera år sedan att det var en liten kopp espresso och sedan alla dessa söta bakverk till frukost. Själv är man som svensk van vid något lite mer osötat och rejält. Den traditonella engelska frukosten verkar vara riktigt rejäl. Brukar folk äta det till vardags och även tidigt innan de går till jobbet eller är det mer på helgerna de kör traditionell engelsk frukost?
Vad kul att du och Nils ska till Sverige imorgon. Ha en bra resa och en riktigt bra sverigevistelse. Nu verkar det som om väderet är helt underbart. Så njuuut nu Millan av allt inklusive ägg och kaviar mackor ;-)

Marianne sa...

Nyttig frukost mår man nog bäst av tror jag, alla kakor får vänta till eftermiddagen för min del också. Och en sån där "fry up" kan man kanske klämma i sig någon gång då och då, men fy, inte varje dag inte.

Härligt att ni ska hem till Sverige, hoppas att ni får en riktigt, riktigt bra resa. Helt rätt tid i maj när det är som vackrast.

Fritt ur hjärtat sa...

Frukosten du beskrev liknar ju mest en Brunch. Måste vara konstigt att bli tittad på för en skinkmacka! Här tror jag vi skulle få ruskningar på huvuden om vi kom med vita bönor;-) Hoppas det blir så bra i Sverige som du önskar!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vilken underbar kaffekopp med hjärtan pa!! vad mysigt att ni drar till sverige!! ha de underbart!! och shoppa lugnt :-) kraaaaaaaam

Saltistjejen sa...

Å jag är själv en sådan som faktiskt kan vakna av att jag är hungrig...! Men M måste vara uppe minst någon timme innan han kan äta fruksot. Vilket gör att han oftast aldrig äter frukost på vardagarna. Möjligtvis ett glas juice eller en kopp te någongång ibland.
Jag kan älska sådan där "fry up" frukost också. Men då måste jag ha varit uppe lite längre. Skulle nog inte kunna sätta i mig en massa korvar, bacon och äggröra det första jag gör. Men som "andra frukost" går det strålande, haha! Matvrak JAG?!?!?!!??
Och det du säger om att man vill variera sina måltider mycket men att frukosten nästan alltid är densamma är något som jag tror gäller de flesta. Visst är det underligt! Varför är det så??
Man är mycket mer konservativ med vilken mat man vill ha som första mål på dagen.
Stor kram till er!!!!!

Anne sa...

Så det är imorgon du och Nils åker. Då får jag allra först önska trevlig resa och hoppas ni får det riktigt riktigt bra i Sverige!!!
Din frukost ser god ut, fräsch och nyttig. Det där tycker jag också är lustigt, även jag äter i princip alltid samma frukost. Dag ut och dag in (med några små variationer) och utan att tröttna. Men lunch eller middag skulle jag aldrig vilja äta samma rätt varje dag.... Starka frukostvanor alltså.

Annika sa...

Nu önskar jag er en toppenresa till Sverige.
Kommer du att blogga under semestern?
Det verkar som om du kommer att få riktigt bra väder. Härligt!!!
Japp, samma frukost år ut och år in :-)
HA så jättekul!!!

PS, jösses vad Blogger är segt och strular just nu. Överallt.

Lullun sa...

Oj, ja det var redan imorgon ni ger er av. Vad kul! Trevlig resa! :-)

Och sötsaker till frukost? Nej tack! Har också varit på en del ställen där det är kakor och muffins som gäller. Gott iofs, men inte till frukost...

Men å andra sidan så är nog den engelska starten på dagen lite i mäktigaste laget istället. Att någon ens idds att stå och laga all den maten om morgonen. Själv orkar jag inte ens koka ägg varje dag, utan äter gårdagens kalla istället... ;-)

Lisa Christensen sa...

Det där såg gott och nyttigt ut! Jag äter oftast mackor med ost och te, men idag har jag faktiskt ätit havregrynsgröt med mjölk och bär. Jag äter ganska svenskt och hälsosamt, men i PRINCIP har jag inga skrupler - jag skulle äta vad som helst till frukost; kall pizza, munkar & you name it! Men jag försöker att leva upp till min hälsosamma image som jag har propagerat för inför J... :) Plus att nu när jag är gravid så vill jag helst inte vara osund.

Välkommen "hem" till Sverige! Här är det underbart och sol :)

Petchie75 sa...

Oj oj, här missade jag ett frukostinlägg!! Och ni är redan i Sverige, hoppas att ni har det jättebra.
Jag tycker också att det känns fel att äta en massa sött till frukost - visst kan det vara trevligt någongång att äta en croissant eller liknande, men inte varje dag. De senaste gångerna jag har varit i Spanien hos Os föräldrar har jag haft med mig havregryn!! För de äter inte bara sött utan även FRITERAT till frukost!! Snacka om ohälsosamt!
Jag såsar också gärna omkring en stund innan jag äter frukost förresten.

Tankevågor sa...

Roligt att läsa om din frukost! En massa sötsaker till frukost känner jag också igen från mina resor ute i olika länder.
Engelsk frukost är inte heller mitt val när jag är i London och bor på hotell. Allt det där med korvar, ägg, bönor osv. känns alldeles för tidigt att äta så dags.
Men jag brukar äta min frukost på Starbucks när jag är där. :-)