CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 23 september 2008

Bonan update

Ja nu borjar det narma sig dagen D med stormsteg!! Tva veckor kvar fast jag gissar mer pa fyra och lustigt nog hoppas jag nastan att det blir lite overtid den har gangen med tanka pa hur det ser ut hemma hos oss just nu.

Vi har haft en himla massa att gora bade pa jobbet och hemma den senaste veckan vilket ar anledningen till att jag varit sa kass pa att kommentera pa alla era bloggar. Men det lugnar nog snart ner sig.

Fick lite smapanik har i forra veckan da killen som vi spenderat de senaste tre manaderna med att trana upp for att ta over delar av ekonomin har pa jobbet nar jag gar pa mammaledighet, plotsligen med panik i rosten sager att han itne tror att han ar ratt person for jobbet. Jag trodde han skojade men han var alldeles serios. Ingen hojdare sa har en vecka innan jag gar. Hur som helst hade vi en rejal diskussion om det, bara han och jag, och han sager att han nog overreagerade eftersom vi hade en ovanligt stressig dag och han fick lite 'scenskrack'. Det hela loser sig sakert tror jag men det stressade lite forra veckan kan man saga.

Hemma ar det fullt padrag for att fa lagt golvet. I gar kom golvlaggarna och nar vi kom hem i gar kvall var hallen i stort sett klar. Jag tror att det blir bra!! Men josses vilket kaos det ar i huset med smutsen fran stenarna och slipdamm. Det ligger som ett fint lager over precis alla mobler och saker fast vi hallt alla dorrar stangda. Men jag forsoker tanka att om en vecka ar det forhoppningsvis klart!

Sa har sag det ut i huset i gar morse. Ser ut som om vi lagt ett ljust golv men i sjalva verket ar det underlaget till golvet. Vi har fatt stalla upp en massa grejer och mobler pa kokson. Lackert varre.



Se har... har star kylskapet mitt i vardagsrummet. Vi tankte vi skulle ha det sa har nu ;-). Jag LANGTAR tills vi kan flytta tillbaks allt till sin vanliga plats!

Nasta mandag ska forhoppningsvis golvet vara lagt och behandlat for sista gangen. Jag hoppas det! Nu nar ni sett hur det ser ut hos oss just nu sa kanske ni forstar varfor jag inte kanner att Bonan nodvandigtvis maste komma pa BF dagen :-).

I gar var det dags for ett besok hos Scary Mary. Jag har inte traffat henne de senaste gangerna utan har varit hos en barnmorska som heter Maria. Maria var pa semester i gar sa ut kommer Scary Mary, stracker fram handen mot mig och sager: 'Maria is on holiday so I will look after you today. I am Mary, one of the midwives here.' Jag svarade att ja, det vet jag, jag har traffat dig forut ;-). Fullstandigt galen ar den kvinnan!

Hur som helst sa klamdes det pa magen, lyssnades pa hjarat och prover togs. Allt sag fint ut! Nasta gang vi traffas blir pa BF dagen och da kommer jag erbjudas en Stretch and Sweep. Vad det ar tanker jag inte ens ga in pa har men det ar obekvamt och otrevligt och jag kommer att tacka nej. Bonan kommer ju nar h*n kommer!! Jag mar fortfarande valdigt bra. Magen sitter hogt sa jag har halsbranna men varre kan man ju ma!! Bonan ar fortfarande livlig i magen men har faktiskt borjat lugna ner sig lite de senaste dagarna. Jag sover ju bara nagon timme i stoten pa natten nu eftersom det ar ett evigt springande till toaletten sa lite trott ar jag pa dagarna, men inte alls sa farligt faktiskt.

Magen med klader, veca 39

Magen bar, vecka 39

13 comments:

Anonym sa...

Du är för rolig. Eller har du helt enkelt världens bästa graviditet? Jag tror att jag aldrig har hört talas om någon som önskar gå över tiden:-) Om någon hade erbjudit mig två miljoner kronor för att knipa igen och vänta med att föda barn en vecka (eller en dag för den delen) så hade jag tackat NEJ! Jag letade tecken efter att förlossningen hade startat sen v.35 ungefär. Lik förbannat kom det aldrig några tecken. När slemproppen släppte var jag lyrisk. Inte visste jag att den kunde släppa två gånger... Jaja, ut kom han ju sedan ändå. Men jag minns den sista veckan med skräck. Fy vad drygt. Tänk att vi är inne på 2000-talet och ännu har de inte kommit på hur man gör barn lite mer snabbt och effektivt.

Hur som helst så verkar det som om det blir toppen snyggt när golvet blir klart. Du måste lägga ut kort när det är färdigt!

Din barnmorska är ju verkligen en på miljonen. Hon verkar ju inte ha salt på alla popcornen om man säger så...

Så du tackar nej till en hinnsvepning. Båda mina barn har kommit ut efter en sådan behandling. Tycker att det är toppen. Med Elliot var jag iof öppen 7 cm när min bm gjorde hinnsvepning. Klockan 12 tog hon hinnorna och 14:50 ligger han ammandes på mitt bröst:-) Hur bra som helst!

Kram - Malin

Marianne sa...

Ok, nu har jag googlat. Och jag måste säga att det bästa är nog om man orkar vänta, barnen brukar komma ut när de är klara om det inte är någonting fel och det är ju en annan sak. Skillnad också när det går för långt, det är ju inte heller bra. Men så där någon vecka eller två kan man ju faktiskt vänta om man orkar. Och det verkar ju rätt vettigt med tanke på att ni är rätt golvade just nu : D Det kommer att bli superfint, tror jag.

Tänkte också på att ni har himla snygga fönster, snygga dörrar och hela huset verkar ha en väldigt vacker struktur. Det måste kännas roligt att få bo så och att det är ens eget.

Magen är fiiiin!

Hoppas nu grabben håller, men du får väl lova att stötta om det krisar. Han kan få ringa vissa tider och fråga eller så.

Kram!

Annika sa...

Alltså din graviditet verkar ha varit så lätt och den har gått SÅÅÅ fort!! DET fattar jag inte. Vips så ska du snart ha din böna, eller ja, den 10 oktober då ;-)
Scary Mary är ett kapitel för sig, tänk att hon får vara kvar på kliniken?
And, yes, I love your house!! SO nice!!

Mia sa...

Hjälp det är bara 2 veckor kvar, vart har tiden tagit vägen!!?? Oh så spännande det ska bli att se vad bönan är för en filur!

Hoppas ni hinner få allt klart med golvet. Det är itne roligt att leva i byggkaos normalt sett och definitivt inte med en nyfödd kanjag tänka mig. Vi har än så länge bara kaos på utsidan men snart ska de flytta ytterdörren och ta bort en del av den nuvarande väggen så då flyttar även kaoset in!

Jag är mållös över "Scary Mary", hon är ju helt otrolig!!! Snart slipper du träffa henne tack och lov!

Puss o kram

Millan sa...

Malin - :-) ja jag vet inte men jag lovar att det ar lattare att ha Bonan pa insidan av magen an ute i det kaos som rader i vart hus!! Jag maste erkanna att jag lite blaogt inte fattat hur mycket smut och hemskheter det skulle dra in att fa golvet lagt. Men men.. det loser sig! Battre nu an nar jag forhoppningvis sitter och ammar i soffan ;-).
Ja den dar jakla slemmisen... den foll ur 4 veckor innan Nils kom till varlden och den har gangen har den inte visat sig alls...
De sager att hinnsvepning hjalper till att starta forlossningen i 1 av 7 forsok som gors sa oddsen ar inte speciellt hoga. jag gissar att det ar stor skillnad om kroppen redan ar pa G som i ditt fall, medans for mig dar tappen var helt omogen var det liksom meningslost.
Japp jag ska helt klart ta fler foton i veckan pa golvet och sedan nar det ar fardigt!! kramis

Marianne - ja jag tror ocksa att det ar battre att vanta om man orkar. O i mitt fall ar det inga problem an sa lange. Det ar klart att om man har jatte ont i ryggen eller sa sa vill man bara att bebisen ska komma NU eller helst i gar och da provar man vad som helst. Men i mitt fall kanner jag att vi har sa mycket nu att det faktiskt skulle vara lite skont att fa en vecka att lugna ner sig lite hemma pa innan Bonan ar har.
Som jag skrev till malin sa tror jag att hinnsvepning funkar lite battre om kroppen ar pa G av sig sjalv anda, men i mitt fall med en helt omogen livmodertapp ar det nog lite meningslost att utsatta sig for det!
Vad kul att du gillar vara fonster och sa dar!! Det ar ju ett ratt gammalt hus - 1936 tror jag - och det roliga med ett aldre hus ar ju att de ofta har lite personlighet som ar trevlig att bevara. Jag tycker om den dar mixen av den gamla strukturen men med modern inredning.
Appropa min vikarie sa tror jag inte det blir nagra problem. Han ar ju inte sjalv kvar utan har Jana att dela jobbet med. Hon har varit har i snart 4 ar sa kan allt utan och innan!! kram

Annika - man far nog saga att jag varit lyckligt lottad nar det galler hur jag matt under mina graviditeter. Jag har kunnat leva livet nastan precis som vanligt och da gar ju aven tiden snabbare!! Visst har humoret gatt upp och ner med alla gravidhormoner i kroppen och de forsta 3 manaderna mar man ju pestigt men sedan dess far jag saga att jag matt oforskamt bra. Just det att jag inte har ont i ryggen eller nagon annanstans gor ju en otroligt skillnad. For forsta gangen har jag kanske nytta av min breda rumpa? ;-)
Forra gangen fick jag dock betala tillbaks med en javlig forlossning sa jag hoppas jag slipper det den har gangen... usch.
Ja alltsa Scary Mary ar ett kapitel for sig sjalv. Jag har forstatt att de fatt in en hel del klagomal om henne men jag tror det ar svart att satta fingret pa exakt vad de kan gora eftersom hon trots allt gor sitt jobb. Att hon ar glomsk och sa vidare ar inte latt att 'kritisera' tror jag. Men jag har hort det ryktas att hon ska pensioneras snart sa det later bra!
kram

Mia - Ja kan du fatat hur snabbt det har har gatt. Jag hade helt raknat med att tiden skulle borja ga JATTE langsamt nu pa slutet men eftersom jag fortfarande jobbar och vi haller pa som idioter med huset sa kanns det snarare som om tiden speedats upp nu! Jag ar JATTE nyfiken ap vem som bor i magen... jag har svart att tanka mig nagot annat an en liten Nils kopia :-).
Usch ja.. renoveringskaos ar inte roligt. Fast man glommer det ratt snabbt nar det ar fardigt faktiskt! Kommer ni kunna bo hemma hela tiden som renoveringen fortgar? Vi kommer fa flytta hem till Bens foraldrar i slutet av den har veckan eftesrom vi inte kommer kunna ga pa golvet nar de fogat det och sedan nar de behandlar det. Jag som inte sover bra hemma nu ser inte direkt fram emot att sova nagon annanstans, men det blir nog bra det med.
Kramis!!

Saltistjejen sa...

Å vad fint ni får det!! Oh att du orkar trots att du är höggravid och dessutom har Nils så du inte kan vila när som helst heller. Att sova dåligt på natten är ju tyvörr ngt som troligtvis kan komma att fortsätta ett tag efter att Bönan tittat fram...?!
Hur länge kan du vara mammaledig??
Du är jättefin själv också och din mage ser så fin ut! Tänk att det snart är dags!!
Kram!!

Millan sa...

Saltis - magen borjar kannas ratt sa stor nu maste jag sag :-). Det kanns att bebisen ar stor och tar upp mycket plats. Speciellt om jag ar klantig nog att ata for mycket eller for sent pa kvallarna!
Ja vi har inte sa mycket val vad galler renoveringen pa nagot satt. Trots allt ar det ju mycket lattare att bo i kaos med Bonan i magen an med henne/honom ute... sa darfor kanns det valdigt motiverande att fa det gjort nu!
Jag ska vara mammaledig i 12 manader. Det ar max av vad du far ta i England, fast man far bara betalt i 9 manader och da pratar vi inga 80% av lonen eller sa, utan ca £100 i veckan (ca 1100 kr).
Ja det dar med sovandet ar ju ett gissel. For aven om jag sover daligt nu sa kan jag ju i alla fall ga tillbaka och lagga mig i sangen nar jag vill. Nar Bonan ar har lar det ju bli helt annorlunda eftersom de ju inte har nagot natt och dagsrytm de forsta manaderna. Hjalp... men det far ju ga det med!!
kram!

Anne sa...

När golvet är färdiglagt, får man börja gå på det med en gång eller måste det "sätta" sig först? Dum fråga kanske men jag är totalt oinsatt.
Magen är superfin!!!
Jag tänkte säga att jag tycker den verkar sitta ganska långt ner, men du menar alltså att du tycker den är rätt högt uppe. Jag kan bara instämma i det där att det gått fort, det känns som igår du avslöjade nyheten här på bloggen och nu är det nästan dags för den lilla att titta ut. Kanske man är ivrigare med ett första barn, otålig på att få se vem det är och tycker de sista veckorna är sega?

Desiree sa...

Verkligen spännande med bönan och dess ankomst. Ja nu är det verkligen inte länge kvar. Även om ni har det lite rörigt just nu i huset då golvet läggs så blir det ju himla fint. Hoppas att ni hinner få lite mer ordning och reda och lungt innan bönan anländer så att du kan koppa av och slippa ha hantverkare och slipdamm i huset då du är hemma med bönan. Vilken tur att det löste sig efter att du snackat med killen som ska ta över då du är mammaledig. Usch du måste också fått smått panik då han sa som han gjorde. Ja snart är bönan redo att kläckas ur sitt ägg. Ska bli jättespännande att se vad det blir och vilken dag det blir.

Kram.

Anonym sa...

Jätte fint hem och jättefin mage!

Snacka om att tiden sprungit iväg.
Men så härligt att få se er böna snart.

Jag tror att ert hem kommer att bli supersnyggt när det blir klart och jag är som vanligt jätteavis! :)

Skönt att du mått bra i graviditeten. Det gjorde jag ju också rent fysiskt.

Scary Mary, ja, vad ska man säga?
Tänk om hon jobbar när du ska föda och du får henne eller har du redan en barnmorska utsedd? Vet inte hur sånt funkar för här är det ju rätt opersonligt hela altet om du inte är privat.

KRAM!

Millan sa...

Anne - Eftersom killarna anvander sig av ett snabbverkande 'klister' sa kan vi ga pa det efter ca 4 timmar. Sa nar vi kommit hem om kvallarna har det varit ok att ga pa golvet. Fast det ar sa OTROLIGT smutsigt att det ar laskigt. I gar sag det ut som om nagon hade hallt ut en pase med mjol i hela huset.
Appropa magen sa jamforde jag med bilden fran v 36 och da ser man klart och tydligt att magen definitivt har 'kasat' ner sa bebisen ar val pa vag at ratt hall i alla fall :-). Formodligen ar det sa att kanslan av att magen sitter hogt beror pa att bebisen ju vuxit sa tar upp hela magen nu och inte bara den nedre delen.
Jag tror att det gar valdigt mycket fortare och kanns lite mindre segt om man mar bra! Sedan handlar det ju om att den har gangen vill jag garna att bebisen vantar med att titta ut tills huset ar beboligt igen... forra gangen satt jag mest och vantade dar hemma.

Desiree - eftersom vi gjort sadan har stora jobb forrut och liksom levt pa overvaningen sa vet jag ju att det blir bra i slutandan... men jag far lite panik nar jag komme rhem fran jobbet om kvallarna och det ar sa in i norden smutsigt att man riktigt kanner hur man andas in slipdamm. Men snart sa ar det fardigt och jag gissar att mina forsta dagar som mammaledig kommer at till att stada! :-)
Jag hoppas att S har tagit sitt fornuft till fanga o kommer stanna pa jobbet!! Han verkar definitivt gladare den har veckan sa jag haller tummarna for att det ska ga vagen... kram!

Jess - tack :-). Jag hoppas att det blir fint nar det ar fardigt! Just nu kanns det dock lite rorigt och igar kvall fick jag plotslgin panik nar jag insag att bebisen faksitk kan komma nar som helst. Just nu skulle vi inte kunna ta hem en bebis.... sa jag hoppas h*n haller sig inne tills det ar klart. Varfor gor man alltid sa att man satter igang med en massa stora projekt precis innan BF? Jag vet inte hur manga av mina kompisar som antingen flyttat eller i panik forsokt slutfora renovering i slutet av graviditen.
Scary Mary jobbar som tur var inte pa forlossningen langre sa forhoppningsvis ska jag slippa se henne nar jag foder barn :-D.
Kram!

Petchie75 sa...

Vad roligt att se hur det går med både magen och golven ;-) Så ni ska lägga in stengolv i köket också? Jag förstår att ni gav upp med trägolv, mina föräldrar har laminat i köket och min mamma springer och torkar efter varje gång vi har tvättat händerna etc - det blir ju fula fläckar men vad ska man göra?
Scary Mary verkar ju senil, är hon så pass gammal att hon ska pensioneras så kanske hon ärligt talat är lite gaggig redan??
Hinnsvepning har jag aldrig hört talas om men så har jag inte heller fött barn ;-)
Stor kram!

Millan sa...

Petra - Jag har en stark kansla av att det kommer bli fula flackar pa det har golvet ocksa. Det ar ju morkt och inte milerat och da blir det ju oftast sa att precis allt syns. Men problemet med tragolv ar att det ar mjukt och man trampar in smulor och annat i det som sedan ar omojligt att stada bort. Inget kul och gor att golvet ser permanent skitigt ut.
Scary Mary ar fullstandigt knapp!! Jag tror inte att hon ar sa himla gammal faktiskt for oftast gar de i pension vid 60 i det har landet (kvinnorna vill saga) sa jag gissar att hon ar typ 59 kanske... Men minne har hon inget!!
Hinnsvepning ar inget jag rekommenderar ;-) och inget jag skulle sakna om jag aldrig horde ordet igen i mitt liv sa du har inte missat mycket ;-).
Kram!!