CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 12 september 2008

Fredagstema: Flaggor

Jag kan nastan garantera att just det har med flaggor ar nagot som vi som bor i utlandet tanker mer pa an de svenskar som bor hemma i sverige. Anledningen ar att man av nagon anledning blir valdigt mycket mer patriotisk nar man bor i utlandet och enbart en liten skymt av en svensk flagga pa en bil eller utanfor en byggnad kan fa mig att bli helt overlycklig. Fanigt kanske, men nog ratt naturligt.

I sverige ar vi trots allt bra pa att ha var flagga hissad och jag tror att manga forknippar den med sarskilda hogtider som fodelsedagar, skolavslutningar och midsommaraftnar. Nar vi sitter pa altanen utanfor sommarstugan och tittar ner over havet kan vi se valdigt manga flggstanger och det kanns alltid valdigt svenskt och valdigt hemma pa nagot satt.

Sjalva har vi ingen flaggstang men val en vaggflagga som vi alltid satter upp nar vi ar dar. En likadan vaggflagga fick jag i julklapp av mormor forra aret, att satta upp pa altanen har i Bristol. Eftersom huset inte ar riktigt fardigt annu sa har den inte kommit pa plats men snart sa! Likasa har jag en liten traflagga som vi satter pa bordet nar det ar nagot speciellt vi firar. En sak som jag faktiskt gissar att jag inte skulle ha haft om jag bodde i Sverige men som kanns helt ratt har!

Pa tal om england sa har flaggan pa nagot satt en helt annan innebord har. Jag har aldrig sett nagon som har en flaggstang i tradgarden eller att nagon hissar flaggan for att fira nagon hogtid. Dock har manga den engelska flaggan hangandes utanfor huset eller i ett fonster da England spelar nagon viktig fotbollsmatch eller liknande. Just sport ar det som jag forknippar den engelska flaggan med och det kanns inte riktigt lika hogtidligt. Vart att notera ar att det da alltid handlar om den vit-roda flaggan St George's Cross och inte Union Jack som ju ar symbolen for hela United Kingdom.

Jag vet att det diskuterats att det kan anses rasistiskt att ha sin flagga utanfor huset men sa har jag inte alls uppfattat det i England. Dock ar rivaliteten mellan England, Skottland och Wales sa stor att man nog bor akta sig for att ha sin flagga sittandes utanpa huset pa grund av risken for vandalism. Faktum ar att jag nog inte skulle ha min svenska vaggflagga uppe utanfor huset om Sverige och England tex spelande mot varandra i fotboll for risken ar att nagon galen engelsk supporter, pa vag hem fran puben (kan man tanka sig), skulle fa for sig att forstora den eller i alla fall provoceras ordentligt av den!

Nej nu ar det dags for en Starbucks kaffe till lunch och snart ar helgen har! Bade Nils och Ben har varit sjuka den har veckan. Nils blev riktigt dalig i onsdagsnatt och vi trodde vi skulle behova ta med honom till akuten igen eftersom han andades sa daligt. Men en rajal dos med astmaspray verkar ha gjort susen och aven om han ar rosslig fortfarande sa kanns det som om det varsta ar over. Ben har en riktigt mans forkylning sa ni kan bara tanka er hur sjuk han ar ;-).
Vi har darfor inte manga planer for helgen. Om Ben frisknar till kanske det blir lite jobb med huset och jag ska ta med Nils pa teater i morgon men det ar det hela!

Trevlig helg alla!!

12 comments:

Annika sa...

Jag är inte ngt större flaggfan, har ingen svenskt flagga på bilden etc. MEN jag reggar direkt när jag ser en bil med svensk flagga eller S märke...Haha...
MÅNGA amrisar flaggar utanför sin ytterdörr med en väggflagga. DET är så vanligt här. mindre vanligt med flaggstänger vid privathem här också, faktiskt.

HA nu en jätteskön helg!! Hoppas dina grabbar mår bättre. Stackars Nils, usch vad hemskt sådant där är. Tack och lov för bra mediciner.

KRAM!!!

Petchie75 sa...

Ja visst är det så att man är mer patriotisk när man bor utomlands! Det där med svensk flaggan på bilar hände ju oss senast förra helgen - förhoppningsvis ska vi träffa ägarna till bilen snart (frun är puertoricanska, mannen svensk)! Jag blir alltid så fånigt glad när jag ser en svenskregisterad bil i Europa och måste så klart poängtera det för alla som är i närheten "titta, en svensk bil", hi hi!
I Bryssel hänger man också ut sin flagga när det är något sportevenemang - det var kul att se hur många "utlänningar" som bodde tex på vår gata ;-)
Hoppas att killarna kryar på sig och att ni får en fin helg trots allt.
KRAM!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

jag kan just tänka mig hur ynklig och sjuk ben e :-) dessa män ;-)
ha en trevlig helg!!!
kraaaaaaam

Fritt ur hjärtat sa...

mmm. tevligt, visst är det så att varje högtid skall flaggan vara upp, examen, student, midsommar osv, osv, Att den följer med när man flyttar har jag förstått av dagen olika inlägg!

Marianne sa...

Men stackars Ben, han är mer eller mindre döende, alltså? Och lille Nils, hoppas han slipper fler sådana anfall!

Jag blir också så där fånig när jag ser en svensk flagga och sträcker lite extra på mig. Vill gärna påpeka att den är svensk också för alla andra - som redan veeet det : ) Samma som när man hör ABBA på radion. "I know" säger folk med ett ansträngt leende när jag har påpekat det för femtielfte gången!

Hoppas teatern blir rolig och att ni får lite gjort i huset. Inte långt kvar nu!

Saltistjejen sa...

Ja engelsmännen är ju GALNA när det gäller sport och då menar jag FOTBOLL!!! ;-) haha! Så jag förstår att man inte ska ha flaggan ute under matcherna.
Men lite trist är det att det verkligen är så mycket vandalism i samband med sport. Det är ju inte alls det sport borde handla om.

Hehe, varje gång jag kollar "mina" bloggar nu så kollar jag efter inlägg om Bönan! Sååååå spännande!!!!!
Men än verkar det ju vara väldigt lugnt på den fronten eftersom ingen Bönflagga hissats. ;-)
Ha en skön helg och hoppas Ben blir frisk.
Kram!

Desiree sa...

Precis en sådan där väggflagga har vi också som sagt. Jag gillar verkligen din första bild mycket. Så vacker och så svenskt sammtidigt. Jag hade ingen aning om att flaggan var så känsligt kapitiel i England. Det var först när jag läste om det på Maries blogg idag som jag insåg det. Det är riktigt mycket man har fått lära sig om flaggor och andra interessanta fakta idag från fredagens tema. Hoppas att både Ben och Nils kryar på sig. Skönt att höra att ni slapp åka till akuten med Nils iallfall och att han mår lite bättre idag.

Lullun sa...

Ja, den där konflikten mellan "regionerna" ställer ju till det lite för er. Lustigt dock att man ändå inte alls tycks se flaggan som något som ska fram när man firar. Kunde det kanske ha något att göra med att det är en gammal koloni- och krigarnation, där flaggan mest förekommit när man går till kamp; som nu i sport...?!

Tråkigt med dina sjuklingar dock. Hoppas de piggnat till nu och att ni får en trevlig helg (och ja, den där mansförkylningen är inte någonting jag saknar sedan mannen flyttade. *hihi* Och Aaju har turligt nog ärft min inställning till det hela; han är väldigt glad även när han är sjuk. Gladare än mig t.o.m. ;-) (Men vem vet vad som händer när han kommer upp i tonåren... ;-) )

Emmama sa...

Kul att läsa! Även här i Skottland ser man aldrig flaggor i trädgårdar och på hus som "hemma" men vääääldigt mycket på pubar och i fotbollssammanhang. Ska faktiskt fråga mig runt på jobbet om detta.. Ha en skön lördag!

Millan sa...

Annika - det var lite intressant att se att det faktiskt var manga som sa just att de inte ar nagra storre fan av flaggor!! Jag tror overhuvud taget aldrig att jag har reflekterat speciellt mycket over svenska flaggan nar jag bodde i sverige men nu kanns den plotsligen mycket viktigare. Vi har tex en resturang som ligger pa en svensk bat har i bristol och jag blir lika glad varje gang jag gar forbi och de har den svenska flaggan hangandes i aktern :-). Och aven jag reagerar sa fort jag ser en bil med S market.. fast det hander valdigt sallan har maste jag saga!
Ja fy for astman... laskigt! Eftersom han knappt haft nagra symtom alls sedan i varas sa har jag invaggats i falsk trygghet. Det blev darfor ett kallt uppvaknande nar jag insag att han fortfarande kan bli sa dar dalig :-(. Men han ar mycket battre nu!!! Kram

Petra - ja precis sadan dar ar jag ocksa. Sa fort jag ser en svensk flagga sa maste jag genast papeka det for folk. Aven om vi star inne pa ikea... och de givetvis ar fullt medvetna om saken ;-). Ja jag laste pa bloggen om er traff med den puertoricanska kvinnan som ar gift med en svensk man. Hoppas ni far mojlighet att traffa dem igen!! Kram

Lotta - ja men visst... stackars Ben ar fortfarande sjuk och har dessutom strakt en muskel i vaden sa han ar sa ynklig sa ynklig nu.. zzzzz ;-). Jag ar inte sa sympatisk som du marker.. kanner att sympatin borjar tryta efter sa dar 10 dagar av den har forkylningen ;-). kram

Millan sa...

Fritt ur hjartat - ja men visst blir det lite extra hogtidligt att hissa flaggan for att marka en speciell dag! Fredagstemat den har veckan fick mig att inse att vi maste satta upp var vaggflagga snart!

Marianne - ja det verkar vara en seeeeeg forkylning och Ben ar sa ynklig sa ynklig... dessa karlar ;-). Nils ar det mycket battre med a andra sidan vilket ar skont! Tack gode gud for astmasprayen!!
Hahaha precis sa dar gor jag ocksa. Sa fort jag ser den svenska flaggan eller hor nagon svensk lat pa radion sa maste jag genast papeka det. Det har gatt sa langt att folk pa mitt jobb papekar det innan mig for att liksom hinna forst ;-). Har spelar de BWO heeeela tiden just nu sa jag far nog sluta tjaja for annars kommer de snart vara urtrotta pa mig pa jobbet...
Teatern i gar var en riktig hojdare och vi fick faktiskt gjort lite hemma ocksa. Men jag ska skriva om det i morgon tror jag...

Saltis - ja engelsmannen ar verkligen passionerade nar det galler sport och speciellt da fotboll. Men som sagt.. det ar for trist med huliganer och vandalism! Det ar ju trots allt bara en sport....
Nej nagon bonflagga har vi annu inte hissat ;-) Men jag boar for fullt har! Idag har jag kopt de sista grejerna for sjukhusvaskan och aven tvattat en massa babyklader i den forsta storleken... kanns urskumt och jatte roligt pa samma gang! Men jag gissar att det ar minst en manad kvar till 'landning' :-D. Kram

Millan sa...

Desiree - visst ar det trevligt med en liten vaggflagga! Vi maste bara fa upp varan pa vaggen for i forradet gor den inte mycket nytta ;-). Det ar verkligen lite trist att flaggan kan upprora sa manga kanslor som den tex gor har under en fotbollsmatch eller liknande. Man ska ju inte behova oroa sig for att visa vilket land man kommer ifran!
Nils mar mycket battre nu och vi har kunnat ta ner dosen av astmamedicin igen. Sa skont!! Med Ben ar det dock varre... jag hoppas han blir av med den har forkylningen snart for den har borjat satta sig pa hans humor nu (och saledes mitt ocksa ;-)).

Lullun - Jag tycker din teori om den engleska flaggan som symbol for kamp later mycket trolig!! Maste nog forsoka kolla upp det faktiskt....
Med sjuklingarna ar det battre. Eller rattare sagt... med Nils ar det battre, Ben verkar snarare samre i kvall igen. Och som sagt... en mansforkylning ar ju valdigt tuff (for oss som bor med dem ;-) ... Forstar att det ar en aspekt som du INTE saknar! ;-)
Harligt dock att Aaju haller sitt humor uppe aven nar han ar sjuk. Med Nils humor har det varit lite si och sa i helgen... men jag tycker han verkar bade gladare och friskare i kvall sa jag hoppas det haller i sig.

Emmama - ja just pa pubarna och aven i folks fonster syns ofta den englelska flaggan och likadant ar det ju i Wales och de andra landerna har. De ar verkligen passionerade nar det galler just sport (fotbll framst kanske) och da aker genast flaggorna fram och satts upp pa bilar och allskons platser. Tycker Lulluns teori om varfor det ar sa later ratt sa riktig!!