CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 14 maj 2009

Har luktar det sopor....

Ja det gor det verkligen! I gar kvall kande vi plotsligen hur det borjade lukta lite unket i huset och i morse var den akliga lukten ett faktum. Det lukar ruttet fran vasken i koket och hur mycket jag an har spolat och grejat sa blir lukten bara varre och varre. Ingen hojdare. Sarskilt inte med tanke pa att mamma och company kommer i morgon. Nu sitter jag och vantar pa att Ben ska komma hem och hjalpa mig hitta orsaken till den otacka lukten. Ett jobb jag inte ser fram emot det minsta...

Annars har det varit en bra dag i dag! Som alltid var det svennefika i morse och det var himla trevligt. Torsdagar ar helt klart min favoritvardag just nu eftersom vi bade brukar umgas med svenska ganget och aven traffa Jana pa lunch. En riktig lyxdag helt enkelt och jag kommer sakna den nagot enormt nar det ar dags att borja jobba igen.

I dag fick vi ett valkomsbrev fran Nils skola med lite information om nar terminen borjar (3e September), hembesok som lararna kommer gora (tycker jag later bra sa att de far se hur barnen i klassen bor och har det hemma ocksa), foraldrarmote i sommar och liknande saker. Det kanns sa valdigt verkligt nu bara... att var lille kille ska borja i skolan.

Goda nyheter hemifran idag ocksa. Mamma ringde och berattade att de installerat bredband i var lagenhet i goteborg. Harligt! For aven om det ar trevligt med en paus fran internet da och da sa blir det kanon att i alla fall ha mojligheten att kunna koppla upp sig i nar vi ar hemma.

Nej nu maste Ben och Nils snart vara hemma. Ni kan val halla tummarna for att det bara ar lite rutten mat i avloppet som luktar och inte nagon dod ratta eller liknande ;-).

14 comments:

Anonym sa...

Oj, vad kan det vara för stank som letat sig in hos er?
Ibland kan det komma en äcklig odör från vasken men detta brukar försvinna men ibland måste man ta till Mr Muscle. Han fixade det sist.
Hoppas att det inte är en död rodent som lurar under vasken nånstans.

Tänk att Nils ska börja skolan. Så stolt och stor han kommer att känna sig.
Är hans uniform snygg?
När ska man ta itu med att ansöka/anmäla till skolor?
Om vi snart flyttar kanske jag bör kolla upp detta när man vet vart man kommer att bo när lillen är skolredo.

Pst..Mer bilder på ert fina hem önskas. Jag vill ha inspiration. :)

Kram!

SweFlo sa...

Urka! Det är aldrig en trevlig doft... Påminner mig om min mataffär, de tror att en mus måste ha dött inne i en av kassorna (rullbandet eller så), för det luktar (STINKER!) dött djur där! Har pågått en längre tid nu, och till slut fick de bot på det hela: det var ett litet kylskåp med läsk som stod längst fram vid kassan som luktade äckligt, det var liksom utblåset på luftpumpen där bak eller nått. Så gissa om det kylskåpet blev flyttat snabbt.

Saltistjejen sa...

Vad bra med hembesök tycker jag! Jättebra verkligen! Att få en mer helhetssyn på eleverna och deras familjer tror jag kan underlätta mycket för skolan faktiskt.
Och vad roligt med besök!!!
Hoppas nu nif år bukt med lukten.
kram!!!

Anna, Fair and True sa...

Usch då, hoppas det ordnade sig??
Vi har en äcklig gubbe någonstans i vår trapp (egentligen är det tragiskt, tror han är alkolist och inte tar hand om sig själv) och ibland luktar det från honom (tror vi, vad kan det annars vara?). Ibland luktar det inte på en månad och så plötsligt är det flera dagar i rad. När han går bort och lägenheten ska säljas måste de väl sanera den antar jag! Tur att vi i alla fall inte bor på samma våning som han!

Desiree sa...

Åh vilka mysiga och trevliga torsdagar. Sådana skulle jag gärna vilja ha. Hoppas att du får bukt med den där otäcka lukten. Inte kul. Kanske någon avsloppsbrunn som satt igen eller något sådant. Ha en superskön helg.

Petchie75 sa...

Härligt att ni snart får Sverigebesök!! Men tråkigt med äcklig lukt - hoppas att ni kommer fram till vad det kan bero på, och att ni lyckas råda bot på det!
Spännande med skolstart, tänk att lille Nils är så stor nu! Imponerande att lärarna gör hembesök - tror du att det är vanligt i England eller Nils skola är speciell på det sättet?
Förlåt att jag var så trögfattad när det gällde ditt förra inlägg, när jag läste om texten med din förklaring var det ju helt uppenbart vad du syftade på!! Jag var väl lite trögtänkt bara...
KRAM!

Miss Marie sa...

Sådär kunde det lukta i vår lägenhet i England också! Engelsmannen fixade det genom att hälla klorin eller klor i vasken! :D Borta!

Hoppas et löste sig för er!

Annika sa...

Hoppas att du kommit underfund med lukten nu!
Usch så vidrigt sånt där är.
din torsdag låter myyysig!
Själv har jag svennefrulle så här på måndagen med mina svenskor. Alltid kul!
Kram!!

Millan sa...

Alla - ingen bukt med ackellukten har annu tyvarr :-(. Verkar vara lite varre an stopp i avloppet for vi har lokaliserat lukten till ett stalle i vaggen i koket och har insett att det kommer vatten utifran in i vaggen dar som statt och blivit gammalt. Skitackligt! Nu maste det alltsa torka ut och vaggen fixas... sa annu luktar det! Jag ar sa trott pa lukten nu...

Jess - Ja det ar helt otroligt att Nils ska borja skolan redan nu... Uniformen ar valdigt enkelt och helt ok pa skolan dar han ska ga. En bla collegetroja, vit tennis t-shirt och svarta eller gra byxor. Sa inga hiskeliga kavajer eller liknande!! Har borjar barnen i september det ar de fyllt fyra. Sa Nils som fyller i augusti borjar alltsa nu medans Sofia som ar oktoberbarn nastan kommer borja ett helt ar senare! Sista ansokningsdag var i oktober 2008 for septemberstart 2009 i bristol. Sok pa skolor i dublin sa far du sakert fram nagon lokal information om nar man soker hos er! Ar det samma reglar som galler hos er sa blir det val 2012 som galler for Leon? Da har han val fyllt 4 ...? kram

Sweflo - usch ja, ackliga luktar ar INTe roligt. Jag tycker lukten sitter fast i nasan permanent nu ... hu! Skont att de hittade orsaken till lukten hos er sa att ni slapp den. Jag hoppas var forsvinner snart ocksa!

Saltis - ja jag tycker ocksa det ar toppen med hembesok! Maste ju kannas bra for lararna att de vet hur det ser ut hemm ahos de barn de umgas med hela dagarna. Kram

Anna - nej men fy sa vidrigt med en gubbe som luktar. Tank att lata det ga sa langt att man inte har nagon koll pa sin egna hygien langre. Usch!! Ja tank att flytta in i en lagenhet dar nagon sadan bott.... det tar nog ett tag att bli av med en sadan ingrodd stank! kram

Desiree - ja torsdagarna ar verkligen trevliga!! Du far borja med nagot sadant med dina kompisar nar ni flyttat hem till stockholm igen! kram

Petra- nej josses det ar ingen fara. Jag skrev nog lite luddigt ocksa sa det var latt att missforsta!
Jag vet faktiskt inte om det ar vanligt med hembesok har men jag gissar att det kanske ar vanligare an i tex sverige med tanke pa att barnen ar sa sma nar de borjar har?! kram

Marie - usch .... jag onskar att det hade lost sig pa ett sadant enkelt satt. Jag avskyr fukt och lukten av gammalt ruttet vatten. Det luktar som brand vitkal...blaaa. kram

Annika - ja era mandagsfrukostar later ocksa toppen. Det ar riktigt gott att ha ett gang svenska tjejer att umgas med!! kram

Marianne sa...

Usch, stackare. Men jag kan trösta dig med att jag har sådana där äckelattacker här också ibland, från diskbänken i källaren. Och det lär vara likadant i alla hus ... Inte så ofta nu i alla fall. När det händer brukar jag hälla propplösare och något luktagott-rengöringsmedel. Det brukar hjälpa. Klorin kan faktiskt vara bra att hälla i eftersom det tar kål på eventuella bakterier. Hälla i väggen, för din del då. Trist precis nu när ni får besök!

Nils skola verkar lika bra som Ellas dagis. Hoppas att det visar sig stämma och att Nils ska tycka det är roligt.

Kramar!

Millan sa...

Marianne - forlat jag sag din kommentar forst nu och hittade aven en langre ner pa sidan som jag missat. Jag maste borja kolla pa aldra inlagg lite langre!
Visst ar det otroligt att heltackningsmattor ar inne i sverige!! Som det har tjatats och skojats om engelska hus och dessa mattor forrut!! Och som sagt... alla ar ju allergiska ;-)
Nar det galler doften sa verkar det inte som om den gar ut... eller rattare sagt, den har blivit svagare nu men jag vet inte om det ar for att det varit varmt och soligt i nagra dagar sa att vaggen torkat lite?! Obehagligt ar det i alla fall med ackliga lukter som man inte riktigt vet vad de ar!!
Ja jag tror att Nils skola blir bra faktiskt. Vi ska pa foraldrarmote snart och det ser jag fram emot!
Kram

Marianne sa...

Ingen fara Millan! Jag är fullt medveten om vad du har runt omkring dig! Två barn, besök, hela livet. Njut du av det och oroa dig inte för kommentarer på gamla inlägg!

Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Tydligen ska de här nya heltäckningsmattorna vara i bättre material som är lättare att hålla rent samt mindre allergena. Men jag är ändå skeptisk... Det roligaste i Storbritannien är ändå när de har mattor PÅ heltäckningsmattan! :)

Millan sa...

Marianne - :-) tack. Men det ar ju for trist nar folk inte svarar pa kommentarer sa jag forsoker. Maste forsoka klura ut om man kan fa reda pa varje gang nagon lamnar en kommentar till sin email eller sa....? kram

Anna - hahahaha ja visst ser det lustigt ut med matta pa matta... urskumt! Kram