CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 5 maj 2009

TV funderingar

Som student var jag en riktig tv-junkie. Jag kunde latt titta pa flera serier varje dag och ofta mitt pa dagen ocksa. Ni vet program som Oprah, Jerry springer och liknande. Vad tankte jag pa?? Jag borde nog ha pluggat istallet ;-). Kvallarna spenderades, om inte ute pa studentpuben, sa med kompisarna framfor Tvn. Speciellt serierna Vanner och Cityakuten sag vi slaviskt varje vecka, oftast med en kopp te och kladdkaka som tillbehor.

Nar jag sedan flyttade till england sa saknade jag verkligen svensk tv. Eller amerikansk tv kanske jag ska saga for det var framst alla amerikanska serier jag saknade. Pa de 'vanliga kanalerna' (det vill saga icke kabelkanaler) i england visas valdigt fa amerikanska serier om man jamfor med hur det ar i Sverige. Alla serier som de jag namde ovan, Greys Anatomy, Top Model, Ugly Betty och liknande maste man ha nagon form av kabel eller satelit for att kunna se har. Precis som man kan tanka sig sa visas mest engelska sapor och dokumentarer, tv nyheter och filmer pa de vanliga kanalerna. Filmer som Love Actually och The Full Monty visas om och om igen och det tar evigheter innan de lite nyare filmerna tar sig till TVn har. Skumt nog har jag vant mig men kanske ar det precis darfor jag ser sa sallan pa TV nu for tiden....

Jag tycker det ar lika roligt varje gang jag kommer till sverige att kika pa svensk tv och se vad som visas dar. Sarskilt kul ar det med alla inredningsprogram som visas (och det finns det ju sa att det bade racker och blir over!!). Oftast ar ju det som gors lite val extremt kanske men det ar anda roligt att se vad som ar 'inne' i sverige. Och pa tal om det sa satte jag nastan teet i vrangstrupen nar jag insag att bade heltackningsmattor och sadana dar stora lodratta persienner (lamellgardiner heter det visst) ar inne i Sverige nu. Vad ar det som har hant?? Det ar ju nagot som vi rynkat pa nasan at nar det galler engelska hus i artionden.... och plotsligen ska var och varannan manniska ha det hemma i sverige ocksa. Nej... det tar nog ett tag innan jag vanjer mig vid det!

Oprah kikade jag ocksa pa nagra ganger nu nar jag var hemma. Mest for att fa lite av en nostalgitripp fran studietiden kanske... for plotsligen ter sig Oprah som valdigt humorlos och som om hon tar sig sjalv pa valdigt stort allvar? Fast jag vet att hon sakert gor en massa gott och ar valdigt generos sa kanske hon har ratt till det....

Riktigt forvanad blev jag ocksa nar jag insag hur lik englesk och svensk tv faktiskt ar nu for tiden. Manga av de underhallningsprogram som visas har finns hemma ocksa, fast i svenskt tappning da. Program som Come Dine with me (dar fyra personer turas om att laga mat for varandra och sedan betygsatts pa sina kokkonster), Strictly Come Dancing och liknande finns hemma i sverige ocksa med precis samma upplagg ... fast pa svenska da. Jatte roligt att se tyckte jag!

Over lag tycker jag nog fortfarnade att det svenska tv-utbudet ar bra mycket battre an det engelska. Ett undantag ar mojligen morgonprogrammen som visas i de bada landerna. Jag tycker att det dar morgonprogrammet pa TV fyra ar rent hiskeligt. Programledarna har ju over huvudtaget ingen personkemi utan verkar mest sitta och glira varandra. Stelt och uppstyltat kanns det och inte alls sa dar lite smamysigt som det som visas har i england.

Naja ... nog om det. Nu ar klockan snart 21 och det ar dags att knappa pa TVn har... ITV3 visar ju Love Actually! :-)

14 comments:

Emmama sa...

Jag är dock helt vansinnigt fascinerad av freeviewboxen, vilken grej! Det är vad vi har, funderade på skype men såklart innebar det att man var tvungen att BORRA i yttervaggen och in och miffla in en stor kabel så det blev det inget av.. ;) Måste ta och blogga om den där lilla boxen, den är ganska bra ändå.. Och Ugly Betty har jag sett med den, nyare avsnitt än i Sverige tom.. :) Kram!

Millan sa...

Jomen visst vi har ocka en freeview box nu!! Jag ar ocksa fascinerad! Sa vi har ju E4 tex... men dock inte living Tv dar bland annat Grey's anatomy visas. Men det racker gott at oss egentligen for jag tror inte vi skulle titta mer pa tv bara for att vi hade fler kanaler... kram!

Saltistjejen sa...

Jag ser helt klart mindre pa TV här i USA eftersom vi också har en digitalbox som man kan spela in det man vill se. Alltså blir det att jag bara titar på sådant jag verkligen föjer, men slötittar väldigt sällan.
Och så tittar vi mer på dvd här än vad vi gjorde i Sverige. Trogen p g a Netflix som jag tycker är superbra!
Kram!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hihi, vi har bott hemma snart nästan ett år.. och jag e fortf fascinerad att få se nyheter på svenska!!

Annika sa...

TV är kul, så roligt!
Reklamen förstör dock en hel del in the US(som jag skrev om nyligen), men har man bara en hårddisk att spela in på så är ju den grejjen kirrad.
Tycker att TV därhemma sänder ALLT som går i US, både skiten och det som är bra.
Jag tyckte jättemkt om "halv 8 hos mig" som går på fyran. Tittade på det varje kväll då jag var hemma. Det måste vara det som heter dine with me i england. Har aldrig sett det här i US, men jag kollar inte så jättemkt på matkanalerna heller.
Tittar aldrig på dag-tv så jag missar Oprah och ellen och andra som jag ju vet är riktigt, riktigt bra.
Kramar!!!

Miss Marie sa...

Jag håller med dig om morgonteven i UK, mycket bättre än den i Sverige! Däremot kan jag bli lite knäpp på BBC News som bara rullar samma nyheter om och om igen... :) En gång fastande jag framför BBC News, när Tony Blair skulle åka till Drottningen! De följde hans bilresa med helikopter så vi fick se allt! Mycket spännande... ;)

Desiree sa...

Hej Millan, jag har precis läst ditt fina inlägg om påsken. Vad trevligt och mysigt ni har haft det. Underbart att få tillbringa en lite längre period i Sverige med vänner och släkt. Många otroligt fina bilder. Man ser verkligen hur bra ni haft det. Sofia och Nils är så söta och fina.

Kram

Frida sa...

Ha ha ha! Ja Nyhetsmorgon är verkligen hemskt. Men serie-utbudet är guld i Sverige.
Jag är en riktig tv-slukerska.
:-)
Gillar din blogg skarpt. Rolig text!

Millan sa...

Saltis - en sadan dar inspelningsbar box skulle jag garna vilja ha. Jag missar alltid avsnitt ur serier och da blir det inte av att jag foljer dem sedan. Speciellt nu med nattningar av barn osv pa kvallarna sa vet man ju aldrig riktigt om man kommer hinna titta pa grejer. Vad ar netfix for nagot?? kram

Lotta - ja jag forstar vad du menar. Nagot annat jag ar fascinerad av ar den svenska reklamen! Den ar mycket battre och roligare an den i england som ar mer 'serios'. Alskar den dar reklamen som gar hemma nu med att se livet fran den danska sidan :-). kram

Annika - ja man marker ju hur ofta det ar reklam i usa pa alla amerikanska serier eftersom det liksom blir en liten skum paus aven har da. Det skulle nog driva mig till vansinne! Har ar dte reklam var 15e minut ungefar och bara det tycker jag ar segt!! En san dar box skulle jag valdigt garna vilja ha!!
Ja kl halv atta hos mig ar nog precis det programmet jag pratar om. Lite rolig ide faktiskt tycker jag!! Ellen ar vekrligen bra tycker jag. Till skillnad fran Oprah sa tar hon ju varken sig sjavl eller andra pa allvar ;-) kram

Marie - hahahaha hur sjutton kan man hamna framfor nagot sadan!? ;-) Later valdigt spannande not! Ja det ar helt klart sa att nyheterna ar lite tjatiga har. Jag haller med om det! kram

Desiree - tack!! Ja vi hade det verkligen toppen hemma. Jatte roligt... dte jobbiga ar bara att jag inte riktigt kan slappa hemlangtan nu i och med det. Men det blir nog bra. Vi har besallt hemresa till somamren nu ocksa sa nu kan nedrakningen borja igen :-). Kram

Frida - Tack!! Ja jag visste inte om jag skulle skratta eller grata nar jag titta pa nyhetsmorgon nu nar vi var hemma. Tyckte att Kristin Kaspersen var ok men den andra svenska tjejen var sa otrolig stel... hon rorde knappt pa ansiktet nar hon pratade. Och det varsta ar da nastan att de inte alls har nagon personkemi emellan sig (programledarna alltsa) utan det kandes bara jatte tafatt.... skumt tycker jag!!
kram!

Mia sa...

Åh vad jag kan sakna våra tv-kvällar från Växjö. Kladdkaka, thé och Vänner på TV, eller ER, eller något annat som gav oss en ursäkt att träffas och fika. Och alla hemska såpor vi tittade på på dagtid ibland! :-) Ibland när barnen är sjuka och man för en gångs skull är hemma mitt på dagen så går några av klassikerna fortfarande på TV, Glamour, Days of our lives etc. Tittar man 5 min på dem så verkar det inte som om det har hänt särskilt mycket på 10 år! Ha det så bra, saknar er! Kram o puss!

Millan sa...

Mia - ja jag med!! Det ar ju inte samma sak att titta pa Vanner och eller nagon likande serie som Greys Anatomy sjalv. For Ben har aldrig varit intresserad direkt..... ;-).
Jag sag faktsikt att de fortfarande visar Glamour nar jag var hemma senast. Fast just den serien fastande vi val anda inte for?? Eller kanske gjorde vi det??
Saknar er ocksa! 10e juli kommer vi och ar hemma i 6 (!!!) veckor. kram

Anonym sa...

Åh, jag hade nästan samma tradition med ER och Vänner från studenttiden men det var blåbärssmulpaj och te med min "flatmate" och hennes pojkvän + min dåvarande pojkvän - härliga minnen från 1996-97 i Linköping!
O är inte det minsta intresserad av serier så jag kollar själv på Desperate Housewives, Grey's etc men det är som du säger inte lika mysigt. Dessutom blir det ofta att jag inte kollar på tv utan kör dvd-maraton med jämna mellanrum...
Kram

Marianne sa...

Vänner är en av mina storfavoriter. Det roliga är att man kan se repriserna och det är fortfarande lika kul.

Men vad säger du, ska de ha heltäckningsmattor i Sverige igen? Jag som trodde att alla var allergiker där : D

Här har vi SVT World, det tycker jag är toppen. Så vi kan hänga med på det viktigaste. Dessutom kan man ju se samma program på SVT Play på nätet om man missar någonting. Och så har TV3 en Play nu också så att man kan se alla deras svenskproducerade program. Men jag tittar inte jättemycket på tv, även om jag tycker att SVT är bäst.

Morgontv står jag knappt ut med. Jag blir tokig av alla besserwissrar som sitter och kan allt i de där morgonsofforna. Jag är helt enkelt för trött på morgnarna för att orka höra deras tjatter.

Kram!

Sophie sa...

Och jag som älskar engelsk tv och saknar det mest av allt (förutom Sainsburys) från mina år i England. Hej förresten, Sophie heter jag och bor numera i Skåne efter många år i London. Har bott hemma länge nu tillsammans med min engelska make och våra två barn Lucas och Emmie. Gillar att läsa bloggar om Englands-svenskar och följer din och uppskattar den mycket. Ha det så bra!