CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 1 maj 2009

Fredagstema: Valborgsmässoafton/Sista april/Första Maj

Fredag idag och ny manad likasa. Musikanta ar ny vardinna for fredagstemat och dagens passande amne ar Valborgsmässoafton/Sista april/Första Maj.

Valborg firas inte i England och ar en av de fa svenska traditioner som jag gett upp sedan jag flyttade hit. Det ar sa himla svenskt att det nastan ar svart att fira nagon annanstans tycker jag. I gar papekade Viveca som ar har pa besok att det ju ar Valborg och faktum ar att om hon inte paminnt mig om det sa skulle jag helt ha glomt av det tror jag. Forsta maj ar en dock helgdag i England ocksa men man ar inte ledig pa just forsta maj om inte denna infaller pa en mandag utan man ar ledig pa forsta mandagen efter forsta maj. Alltsa ar det helgdag har pa mandag och Ben ar ledig fran jobbet!

Idag ar alltsa en vanlig arbetsdag for Ben sa jag och barnen ar hemma sjalva. Just i denna minut sitter jag och bloggar i ett forsok att distrahera mig fran det faktum att det snart ar dags att saga hej da till familjen Powell som varit pa besok fran sverige i fem dagar. Att det ska vara sa himla svart att saga hej da till folk hemifran nar de aker! Vi ses ju i sommar igen trots allt, men ledsamt ar det anda! De haller som bast pa att packa bilen och kor snart mot ostkusten dar de sedan tar farjan till Danmark och vidare till Sverige. Att veta att de ar pa vag hem till Sverige gor att jag nu sitter har med en san dar ra hemlangtan som man kan fa ibland. En san dar kansla som sitter mitt i maggropen och som gor att man helst av allt vill satta sig pa planet pa en gang och aka hem. Det hander inte sa ofta att jag kanner sa langre men ibland satter hemlangtan i och da tanker jag pa allt som gor sverige svenskt och som jag saknar. Som att fira Valborg till exempel ;-).

Naja, det tar val ett litet tag sa lagger sig kanslan och jag kanner mig hemma i England igen far vi hoppas.

Vi har haft jatte fina dagar med Viveca, Mark och barnen. Otroligt men sant ar att det inte alls varit sa kaotiskt som vi trodde med tanke pa att vi bott atta personer pa vara 120 kvadrat, inklusive fyra barn under fyra ars alder. Barnen har lekt otroligt bra ihop och det faktum att de alla pratar en rolig form av svengelska gor att de forstar varandra jatte bra!! Jag tror att Nils kommer bli lika ledsen som mig nar det ar dags att saga hej da. Vi har hunnit med ett besok pa Bristol Zoo och ett pa softplay men i ovrigt har vi forst och framst hunnit umgas en massa vilket varit sa mysigt!!

Nagot jag dock inte alls hunnit med ar att blogga som ni kanske markt men det ska bli andring pa det nu nar vi sa att saga ar tillbaks i vardagen igen!

Trevlig helg alla!!

9 comments:

Annika sa...

Ja, jag VET så väl vilken känsla du menar. En känsla av vakuum som kommer som ett brev på posten så fort ngn kär vän eller släkting har åkt. Men, det går över...
Det vet vi ju.
Valborg är en sådan helg som jag aldrig har saknat, och som jag knappt tänker på.
Det skulle kännas mkt udda att fira den här, ja helt fel faktiskt.
Första maj firas inte heller i US.
Ha nu en jättefin helg!!
Kram!

Taina sa...

Jag hade nog också missat hela Valborgsmässofirandet om jag inte hade läst vänners status på Facebook igår. De var lyriska över denna högtid samtidigt som Sverige bjöd på sol. Vårkänslor!
Hemlängtan kan jag också få. Ibland har jag svårt att definiera hem eftersom jag har ju inget hus kvar i Sverige. Så i sommar bor vi vid svärföräldrarna sommarställe i en husvagn. Mysigt.
Ha en trevlig helg!
Kram

Saltistjejen sa...

Å Millan!!! Jag förstår PRECIS hur du känner det. Det kan bli så fruktansvärt tomt när älskade Sverigebesök lämnar en. Dt är inte alltd så tycker jag, men vissa gånger är det jättejobbigt. Vi bor ju iofs rätt smått så jag tycker oftast att det är en dubbel känsla eftersom jag tycker det är rätt skänt att "få tillbaka sitt hem" men tomheten efter ens familj eller vänner kan ändå kännas otroligt jobbig.
Hoppas ni snart kommer över det och kan känna gldje över att besöket blev så lyckat! Bra att ni har långheg framför er för då kan ni ju njuta av den tillsammans!
Och detta med Valborg ja. Det är något jag totalt glömmer. Vi har aldrig firat Valborg är för som du säger så är det väldigt väldigt svenskt....
KRAAAM!!!

Anne sa...

Jag förstår också vad du menar, ha gäster som packar och förbereder sig för avfärd. Det är tufft.
Men vissa gäster tycker man bara det är så skönt också när de drar (vågar inte skriva mer om det här...).
Jag håller helt med dig, Valborg går inte att fira utomlands. Det är verkligen en vårhögtid och så speciellt förknippad med hemma att det inte går att ens försöka få till det här. Helt helt fel.
Ha en riktigt bra helg, kram!

Emmama sa...

Usch, jag känner igen känslan så väl! Hoppas det snart känns bättre!

Firar ni Bon Fire night hos er? Det är ju en variant av valborg tack vare alla eldar men det firas ju i februari istället.. Alltid nåt.. ;)

Kram och ha en skön helg!

Steel City Anna sa...

Hej! Halkade in på din blogg när jag googlade andra som försökte fira Valborg i England ... det är som sagt inte så lätt! Hoppas att det är ok att jag länkar till din blogg, den var rolig att läsa!

Anna

Mia sa...

Hej! Det låter som om ni har haft en härlig vecka med familjen Powell, förstår att det är tråkigt att de åker hem. Men vips så är det sommar och då ses ni igen, och vi! Vi får ta ett besök på Bristol Zoo näsa gång vi kommer! ;-) Kram o puss!

Millan sa...

Annika - ja den dar hemska kanslan av att saga hej da lar val aldrig bli lattare. Men som sagt, det gar ju over efter ett tag och redan i dag kanns det ju battre!! Har ar jatte fint vader sa vi njuter i stora drag av varan lite extra langa helg. Kram!

Taina - att bo pa svarforaldrarnas sommarstalle later inte helt fel!! Det ar svart att satta fingret pa exakt vad det ar man langtar till egentligen. Det ar en ratt difus kansla av langtan helt enkelt och har nog inte sa mycket att gora med om han har ett hus dar eller inte tror jag. Kram

Saltis - jo vist ar det skont att fa tillbaka sitt hem pa ett satt. Men den har gangen gick allt sa himla bra. De flesta sov bra och barnen lekte sa himla bra ihop! Jatte skoj! Sa darfor blev det verkligen tomt nar de akt igar :-(. Jag kan ibland kanna att jag blir helt tom pa kanslor nar det ar dags att saga hej da till nagon. Som om jag vet med mig att det blir for jobbigt om jag verkligen kanner efter sa darfor stanger jag av istallet.
kram!

Anne - att saga hej da ar inte min starka sida om man sager sa :-(. fy!! Det ar en for trakig kansla att veta att det tar lang tid tills man ses igen. Later dock inte kul att kanna att det ar skont nar de aker!
Visst kanns det lite galet att ifra just valborg nagon annanstans an i sverige?! Jag haller med! Det ar en sa svensk tradition att det nog blir svart att fira den nagon annanstans! kram

Emma - ja Bon Fire night firas har men den 5e November sa inte i Februari.... gor den det i Skottland??
Sa trist att saga hej da!! Men nu ser jag fram emot nasta sverigebesok som dyker upp har om tva veckkor :-). Lyxigt varre med tre sverigebesok pa bara tva manader! kram

Anne J - hej! Vad kul att du hittade hit! Och lite komiskt att du gjorde det nar du googlade valborgsfirnde i england med tanke pa att jag verkligen inte kom med nagra tips eller sa... Nu ska jag kika in hos dig ocksa. Kram

Mia - jag tankte faktiskt precis det nar vi var pa zoo i onsdags (att vi maste ga dit med er nar ni kommer med barnen - for det gor ni val??? Snart!!). Det ar en sa himla fin park med massor att gora, fin lekpark och grejer. Vi hade sa fint vader ocksa att vi kunde picknicka pa grasmattan. Jatte harligt!
Jag saknar dig ocksa. Kandes sa trist att saga hej da nar vi skulle aka tillbaka hit :-(. Jag hade ju vant mig vid att traffas ofta nu.
Kram!!

Musikanta sa...

Kära du! Det var inte min mening att uppväcka sorgsna känslor med mitt fredagstema. Lite nostalgi kanske för expatsen, men absolut inte mer.

Jag har i alla fall fått helt klart för mig när jag läser inläggen hos fredagsbloggarna att det här med Valborg är väldigt svenskt.

Nu är det väl så, naturligtvis, att som expat längtar man väl hem lite extra sådana helger. Och det blir ju inte bättre när man har haft det trevligt tillsammans med en svensk familj som ska ge sig iväg dagen därpå.

Det tänker vi inte på, vi andra, som avundas er som bor utomlands och har ett så spännande och annorlunda liv än vi här hemma.

Men, som du säger,vemodet blåser väl bort efter ett par dagar. Och ni ska ju snart åka "hem" till Sverige och träffa era nära och kära i alla fall.
Ha det gott!
Kram/M