CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 29 maj 2009

Fredagstema: Inspiration

Manadens sista fredagstema ar Inspiration och precis som ovriga teman i maj ar det Musikanta som ar vardinna.

Jaha... inspiration var det alltsa. Det ar nagot jag samlar lite pa. Kan man saga det? Jag ar standigt pa jakt efter nya websidor fyllda av inspiration och jag alskar allskons tidningar och magasin med inspiration som inriktning. Varesig det handlar om mode och skonhet, inredning, matlagning eller familjeliv sa insuper jag sa mycket information jag kan och forsoker sedan hitta ett satt som fungerar for mig.

Vad galler mode och skonhet kanner jag att jag lagt det lite pa hyllan just nu. Lite ledsamt kanske men jag kanner att jag inte vill investera allt for mycket i klader som ar en storlek storre an jag vill att de ska vara. Men det hindrar saklart inte att jag kikar i affarer och drommer mig bort lite. White Stuff, en kladesaffar som jag tjatat om manga ganger har pa bloggen, har ett helt fantastiskt sommarsortiment just nu och jag skulle kunna kopa hela affaren. Fast sen var det ju det dar med pengar och storleken da.... ;-).

Nej ni behover inte oroa er. Riktigt sa har illa ar det inte med kladstilen hos mig. Men jag tyckte att det var nagot sa gulligt med min sa valdigt engelske granne som hangt upp sina trosor pa tork. Dar sitter de bakom heltackande gardiner for att inte nagon ska kunna se in och stora deras privatliv, men de har inga problem med att hanga sina trosor till allman beskadan!


Inredningsmassigt sa ar det utsidan av huset och tradgarden som galler just nu. Eftersom vi hoppas pa en fin sommar sa forsoker vi ju gora det sa hemtrevligt vi kan men arligt talat sa ser tradgarden helt overvuxen ut for vi har inte tid att ta tag i den pa allvar. Nu nar byggnadsstallningen ar nedtagen och vi kan flytta tillbaka utemoblerna till altanen sa behover jag lite inspiration for att gora det fint dar. Den har vita vaggen behover nagot som gor den lite roligare och framfor allt sa behover den lite glada farger! Jag ser framfor mig nagra hyllplan med farska orter planterade i roda och bla krukor....


Matlagning ar och forblir ett stort intresse. Jag ar standigt pa jakt efter nya recept att prova och hittar alltid mycket gott pa www.matplatsen.org. Vickan maste ha samma smak som mig for jag tror aldrig jag blivit besviken pa nagot recept jag provat darifran! Annars ar det barnmat som galler har hemma just nu Sofia ater ju 'riktig' mat nu och eftersom jag tycker att barnmat pa burk ser sa himla trakig ut sa brukar jag forsoka laga sa mycket som mojligt till henne. I veckan har projektet varit att laga barnmat och just nu har vi 36 mal mat i frysen redo att atas av lilla froken S! Recepten hittar jag i bockerna 'Feed Me' och en bok av Anna-Bella Karmel.

Enbart de har gulliga burkarna gor det ju vart att laga barnmaten sjalv!


Familjelivet och da speciellt trotsiga trearingar ar inte alltid helt latt att hantera kanner jag. Sa jag forsoker alltid hitta nya losningar for att fa familjelivet att funka sa smidigt som mojligt. Nar jag var hemma i sverige senast kopte jag Trotsboken som jag last lite ur och fatt viss inspiration ifran men annars ar det framst kompisar och att fa snacka av sig om hur tufft det kan kannas nar ens trearing far varldens raseriutbrott i affaren och man helst av allt vill sjunka genom marken. Visst ar det sa att man som foralder standigt matas med historier och teorier vad galler uppfostran och i slutandan ar det ju anda bara familjen sjalv som verkligen kan losa situationerna men att fa goda rad fran folk i omgivningen hjalper verkligen!

Mycket inspiration vad galler nastan alla livets delar finns att hamta pa internet och kanske framfor allt bloggar tycker jag. Folk som frikostigt delar med sig av sina erfarenheter och galna upplevelser ar nagot jag definitivt drar inspiration ifran!!

Trevlig fredag alla!!

17 comments:

leopardia sa...

Jag tänkte precis säga att bilden på trosorna på tork var jättesnygg, men så insåg jag att det kanske är lite väl märkligt att tycka att trosbilder är snygga... Hmm, men den var så talande :)
(Jag känner dock att jag skulle kunna agera precis som dina grannar - dra för gardinerna men hänga ut trosorna... skumt)

Cecilia/svengland sa...

Om du är på jakt efter nya bloggar att besöka, så får du gärna titta in hos mig!!!! :-) Och du får gärna länka till mig om du vill också! :-)
Jag är också svenska , fast boende i London och det där med underkläderna på tork känner jag igen! Då är de inte så pryda inte!!!! :-)

Anonym sa...

Ha ha, jag gillar verkligen trosbilden, så talande med kontrasterna med heltäckande gardiner och trosor på tork!! Jättebra inlägg om inspiration, jag är nog också alltid på jakt efter inspiration - älskar inredningstidningar och bloggar, och kokböcker - men några matbloggar följer jag faktiskt inte (än kanske jag ska tillägga).
Vilka söta barnmatsburkar - var har du köpt dem? O sa senast igår att vi inte har tillräckligt med SMÅ plastburkar för såser etc som vi vill frysa in..
KRAM!

Saltistjejen sa...

Du den dar trosbilden var ju underbar! Och an roligare blev den nar man fick lasa om att de sitter med fonstren fortackta! haha!
Ang barnmat sa har jag nagra fragor till dig. Vi tycker ocksa att barnmatsburkarna har ar saaa trista. iallafall de flesta. Sa nu forsoker vi ge Lilltjejen sa mycket av var egen mat som det gar. Vi mal.... men jag har lite svart att hitta bra burkar. Det finns sadana man kan frysa och sedan direkt tina i micron, men de ar oftast sa sma! De storsta jag hittat har ar 2 oz vilket jag inte vet just nu vad det ar i ml men de ar sma. Det gar at tva sadana till ett mal mat. Dina burkar ser storre ut. Hur mycket rymmer de?
Sedan undrar jag aven ifall du gor sarskild mat till Sofia eller om hon ocksa far "er" mat?
Hon ar ju visserligen yngre an var tjej men kasnke minns du hur du gjorde med Nils nar han var 10-12 manader ungefar?
Har du aven ngt bra tips pa onlinesida for recept till smabarn?
Dina feed me bocker ar de engelska? Vad heter isafall forfattaren?forfattarna?
Jag skulle behova lite mer inspiration pa denna fronten kanner jag.
Ytterligare en fraga ger ni sk fingerfoods? VAD ger ni da??

Sa vill jag avsluta med att saga att er vita vagg kommer bli slaende vacker med en kryddhylla full av orter i vackra krukor!!!!
Stor kram nu!

Desiree sa...

Ah jag älskar också att bläddra i olika magasin för mode och skönhet. Sedan gillar jag också inredning en hel del. Jag har full förståelse för att du lagt modet lite på paus just nu. Det går ju inte riktigt handla kläder då man inte nått sin mer permanenta storlek. Du når snart dit. Det kan ju vara bra för plånboken att ta en paus i klädshoppandet ett tag. Det var verkligen lustigt det där med dina grannar som hänger upp sina trosor. Lite gulligt på sätt och vis. Tänk om hon visste att du fotat hennes trosor på klädstrecket, hi hi ;-)
Supersöta barnmatsburkar. Det där med matlagning tycker jag också är jättekul och jag kollar dagligen olika siter för nya recept så att man får variation och inspiration. Tack för tipset om den där receptsiten den ska jag absolut ta och kika på.
Sedan tycker jag att både du och Ben är så himla duktiga med allt fixande på huset. Det märks att ni är passionerat interesserade av erat hem både inomhus och utomhus. Men allt ni gjort och gör har ju blivit sååå vackert och bra. Ni är ju också båda två superhändiga och har dessutom en mycket god smak. Nog kan ni njuta av ert vackra hem och vara stolta över allt ni gjort. Dessutom den dagen ni flyttar/säljer så har ju värdet garanterat ökat rejält.

Ha en skön helg med fint väder förhoppningsvis.

Frida sa...

Ha ha ha ha! Vilken underbar bild.
Vilken kontrast.

Jag gillade den vita väggen, är helt såld på vitt just nu. Men en färgklick i växtform är ju aldrig fel.

Imponerande att du lagar barnmaten, bra jobbat, fina burkar!

Kram och ha en trevlig helg!
Frida

Miss Marie sa...

Haha, va roligt med de gigantiska trosorna! Svårt att hålla hemliga... :D Mycket inspiration behövs, för att klara av vardagen o det där lilla extra i livet!

Erica sa...

Vilket bra och intressant inlägg! Det stämmer verkligen att man kan hämta inspiration från så många olika ställen :)

Bilden på trosorna var väldigt rolig, tycker jag. Speciellt med tanke på det du skrev om att de har fördragna fönster... Känns lite konstigt hur det kan vara så... :)

Hoppas du får en bra helg!

Mia sa...

Vilken underbar trosbild! :-) Huset har blivit jättefint och jag tror att röda lådor och örter hade blivit kanon! Vi har också trotsboken men jag har inte läst igenom den än. Åh White Stuff var en underbar affär. Önskar jag hade haft det stora kreditkortet med mig när jag hälsade på! :-) Kram!

Anna, Fair and True sa...

Haha, gillade verkligen trosbilden! De är ju roliga alltså, tjocka gardiner men troserna hänger de ut!
Gillade hela ditt inlägg också! Bra inspirationskällor!
Duktig du är som gör din egen barnmat! Min kompis brukade frysa in i isbrickor, t ex potatis i en och grönsaker i en annan och sedan var det bara att trycka ut och tina.
Kram!

Anonym sa...

He,he..snacka om att vädra sin tvätt till allmän beskådan! :D
Är den en dam av modell äldre som äger trosorna eller??

Ert hus ser så mysigt ut och kommer att bli så snyggt efter alla renoveringar.
Synd att BG fläcken ska ställa till det för er. En riktig skamfläck!

Apropå mat så går det (om än sakta) framåt här med. Nu först har lilleman fått prova toast. Men det ser ut att gå bra så nästa smakprov blir pasta.
De där små burkarna som du gjort ser ju goda ut. Perfekt att laga en hel batch och sen frysa.
Har Sofia provat en massa nu eller är det nått som du ännu inte provat att ge henne?

Kram från solskenet i Dublin.

Annika sa...

HAHA. jag gillade verkligen bilden med undisarna!!
Dessutom ser dom så skäna ut. Hellre ett par såna än ett par stringisar. Helt klart!!!
Nej, jag kan förstå det där ´med kläder och vikten. men snart så ska du se att du inspireras att shoppa igen.
SÅ bra att du gör egen barnmat!
SÅ duktig var aldrig jag!
BRA inlägg.
STOR kram!!!

Millan sa...

Leopardia - :-) fast jag blir ju glad nar du sager att du tycker att trosbilden ar snygg :-)! Men lite underligt ar det allt att inte ha nagra problem med att visa upp sina underklader for allmanheten men sitta bakom fordragna gardiner ;-)

Cecilia - da ska jag absolut kika in hos dig! Nej da engelsmannen ar inte alltid pryda... bara ibland!

Petchie - Ja jag tyckte det var nagot sa gulligt med de stora trosorna som hangde dar pa tork :-). Valdigt somrigt pa nagot satt.... och lite 'oskyldigt' pa nagot satt!
Visst ar det kul att leta inspiration! Fast ibland oroar jag mig foor att jag inte tanker till sjalv utan letar svar nagon annanstans hela tiden. I alla fall nar det galler mat. Sa mycket mat som man anda lagar sa borde man ju kunna tanka till och komma pa en massa bra recept sjalv.... men det gor jag aldrig!
Burkarna har jag kopt pa Tesco. Visst ar de sota! Och dessutom sa ar locken bra och ramlar inte av som de fran Ikea har en tendens att gora. kram

Saltis - ja barnmaten man koper ar verkligen for trist. All luktar och smakar ju likadant och har en lite 'metallisk' smak pa nagot satt.
Men jag haller faktiskt med om att det ar svart att hitta bra burkar. De har ar valdigt sma och sakert inte storre an 2oz (de ser storre ut pa bilden an de ar). De ar som en liten barnmatsburk helt enkelt och det borjar ju bli for litet for Sofia redan nu. De bla i bakgrunden ar faktiskt himla bra och lite storre. Ungefar som en stor barnmatsburk. Jag brukar tycka att storkopen har de basta och billigaste burkarna. Ikeas ar ingen hojdare eftersom locken brukar ga upp...
Sofia ar lite for liten for att ata varan mat annu. I borjan gjorde jag ju bara kokta gronsaker och frukter och pureeade i olika kombinationer. Nu har jag borjat tillsatta kott, fisk, lite lite ost och smor (osaltat). I forra veckan hade jag lite biff hemma sa da gjorde jag helt enkelt sa att jag kokte lok, morotter, palsternacka och sweet potato tillsammans med biffen. Lat det koka i kanske 12- 20 minuter. Delade sedan upp det i 3 delar och blandade den ena med lite franska orter, den andra med ost och tomat (som jag smalt ihop innan)och den tredje fick vara som den var. Sedan mixade jag det med en stav for Sofia ar jatte kanslig for klumpar har jag markt och jag ar livradd att hon ska satta i halsen...
Jag gjorde likadant for Nils och kommer visserligen inte ihag exakt vad han at i 10-12 manaders aldern men tror att jag fortfarande var lite forsiktig med kryddor, mjolkprodukter och saker som spenat som de sager att man ska vanta lite med. Sedan vid 12 manader fick han mer av var mat. Jag har aldrig letat recept pa natet utan far recepten ur Feed Me av Gerrie Hawes och Annabel Karmels bocker. Kika pa amazon sa kan man sakert bestalla darifran!
Fingerfood har jag inte borjat med for Sofia annu men det drojer nog inte sa lange nu. Nils brtukade fa saker som breadsticks, sma minimackor (typiskt engelska i trekanter), riskakor (men jag kommer ihag att han inte var fortjust i dem...) och sjalvklart smorgasran nar vi var i sverige! Just breadsticks verkar vara en stor favvis hos manga sma!
Stor kram!

Millan sa...

Desiree - ja jag hoppas ju att jag ska fortsatta ga ner med hjalp av joggandet och da kanns det lite onodigt att investera i klader just nu. Eller trist ocksa for den delen...
Ja josses tank om min granne visste att hennes trosor hangde till allman beskadan pa min blogg :-). Jag hade en engelsk kompis pa besok nar jag tog fotot och jag tror inte hon tyckte det var lika roligt som jag... ;-) Men jag tycker det var sa gulligt med de dar stora trosorna.... hon ar en sa liten tant!
Matlagning ar verkligen skoj! Matplatsen ar kanon om man ar sugen pa nya recept!
Vad gullig du ar om huset! Sa himla handig ar jag nog inte men vi ar ett bra team eftersom Ben ar bra pa grovgorat och jag tycker om att gora 'finishing touches'. Dock kanns det ibland som om hela huset ar ett evighetsgora och vi har inte sa mycket tid till annan tid ihop...
Kram!

Frida - ja jag ar ocksa glad for vita vaggar.... och nu har jag satt upp en trahylla o vet itne on jag egentligen tyckte att det blev sa bra. Maste fa dit lite ortkrukor sa blir det forhoppningsvis battre!
Ah jag tycker inte det ar sa duktigt att laga egen mat. Jag alskar ju allt sant sa det kanns enbart kul! kram

Marie - ja visst behovs inspiration!! jag haller med om att det gor livet valdigt roligt!! kram

Erica - ja det blir ju lite kontrast att de ska vara sa pryda i det har landet och sa valdigt privata men sa hanger de ut sina trosor pa linan.... det hade ju inte ens jag kunnat med att gora. Fast jag gissar att mina grannar tycker att jag ar urskum som ligger och solar i bara bikini i tradgarden... sa det gar pa jamt ut :-).

Nej nu har Sofia vaknat. Jag aterkommer!

Millan sa...

Mia - ja rott mot den vita vaggen blir nog bra. Har satt upp hyllor nu och satt dit nagra krukor men annu utan vaxter i sa ser lite bart ut ;-).
White Stuff har ju underbara klader. Jag skulle latt kunna ta pa mig vad som helst dar nastan och vilja ha det. Men sa himla dyrt bara....
Kram!

Anna - ja isbrickor ar toppen for barnmat! Jag har min frys full med isbrickor fast med fruktpureer i. Sedan ar det bara att trycka ut onskad mangd och tina. Toppen! jag tycker ju att det ar jatte skoj med matlagning sa det ar enbart ett noje att laga barnmat!
kram

Jess - hahaha ja det ar helt klart en lady av modell aldre som bor i huset. Hon ar sa liten och sot att jag ser framfor mig hur de har trosorna gar anda upp over brosten pa henne :-). Skont att det borjar lossna med maten for Leon nu. Det ar sa tufft nar de har nagon form av allergi och man blir ju helt paranoid. Nils var overkanslig mot mjolkprodukter i borjan och blev jatte dalig nar jag en gang gav honom mjolk att dricka. Men han verkar ha vaxt ifran det nu som tur ar!
Jag ger Sofia valdigt simpel mat. Gronsaker och kott eller fisk helt enkelt. Inte mycket kryddor (bara orter), valdigt lite mjolkprodukter och ingen spenat aven om man 'far lov' till det fran 6 manader i det har landet. Jag kor lite mer pa de svenska 'reglerrna' kan man nog saga. Tankte jag skulle forsoka borja med lite fingerfood snart men ar lite paranoid att hon ska satta i halsen... hemska tanke!
kram!

Annika - ja sakert jatte skona trosor! De ser for gulliga ut pa nagot satt... hon ar en sa sot liten dam dessutom sa jag gissar att trosorna ar valdigt stora pa henne :-D.
Faktum ar att jag ar riktigt sugen pa att shoppa nu men det kanns lite meningslost for inget sitter ju som det bor... men jag hoppas det snart borjar handa lite pa den fronten. Det borde det gora helt klart!
Det dar med barnmaten ar nog en mix av att jag verkligen tycker att det ar skoj att laga den och det faktum att de flesta i det har landet gor det vilket i sin tur gor att utbudet i affarerna ar valdigt daligt!
kram

Saltistjejen sa...

Tack för tipsen!!!
jag ska leta burkar på fler ställen, men vi har ju inte direkt några storköp i närheten här. Om ma itne har bil ochd et har inte vi...
Det är så lustigt det där med de olika rekommendationerna och även vad man INTE får ge barnen. Att det skiljer så mellan olika länder.
Här är helt okej att ge dairyproducts alltså mjolkprodukter från det att de är iallafall runt 9 månader. Så ost går finemanf. och yoghurt etc.
Däremot är det big nono för ägg särskilt äggvita! (om det inte är bakat som t ex muffins eller liknande), nötter av alla slag samt inga skaldjur. Allt för allergirisken. I Tyslkand däremot vet jag att de t ex är tokiga i spenat så det stoppar de tydligen i barnmatsburkarna hela tiden! Medan man i Sverige säger att man ska vänta lite med just spenat. Så det är ju lustigt!!
Haha Stackars Ella fick kyckling med grön curry som vi ätit för ett tag sdan. Den var lite småstark. Första gången gillade hon det men andra gången inte alls. Vet inte om det var att det var såpass kryddat som hon reagerade, men å andra sidan gillade hon det ju första gången. Eller så blev hon bara chockad och åt av bara farten haha! ;-)
Men å andra sidan så tänker jag att min kompis från indien samt min mexikanska kompis här båda har vuxit upp på stark och kryddig mat. Och min indiska kompis ger ju samma mat till sin lilla dotter ochd et går ju toppen! Så det där med kryddor måste ju även bero på vad man vänjer barnen vid gissar jag?! I Sverige har vi ju inte så kryddstark mat traditionellt och är kanske därför lite extra försiktiga med detta?
Själv stoppar jag gladeligen i en massa vitlök i maten och det verkar Ella gilla! :-) BRA! För vi äter som sagt mycket vitlök...
Vi har nu fått tipset att skära ost i små bitar och ge som fingerfoods! Detta samt kokt potatis skuren i små tärningar samt även bröd i små bitar.
Ella var också känslig för klumpar i maten länge, men verkar ha kommit över det nu för nu äter hon mat som inte är lika finfördelad längre. Jag kan mixa maten lite mer "grovt".
Näe nu måste jag återgå till jobbet!
tack igen för tipsen!
och KRAM!

Millan sa...

Saltis - jag ser riktigt fram emot nar Sofia inte kampar sa med klumpar i maten... jag tycker det ser sa laskigt ut nar hon kloks och haller pa. hu...
Det ar verkigen lustigt hur individuella tipsen ar i olika lander for vad man ska och inte ska ge barn. I engand ar det spenat i burkarna fran 6 manader... men sa ar det ju inte alls hemma!
Det dar med kryddig mat tror jag bland annat handlar om huruvida man ammar fortfarande eller inte. Om man inte vill stora amningen sa ska man nog kora med lite farre kryddor eftersom det tydligen kan stora amningen en del. Man kan ju tanka sig att mjolken blir valdigt trakig att dricka om de ar van vid valdigt smakrik mat.... Fast har ar det i stort sett fardigammat nu sa jag bryr mig inte sa mycket om det. Hon far bara en slurk pa morgonen nu och det ger nog inte ens sa mycket egentligen.
Kram!!