CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 5 juni 2009

Show and Tell - Blågult

Jaha sa var det fredag igen men nu ar det ny manad och saledes nya vardinnor for fredagarnas teman. Desiree, Annika och Petra har ihop bestamt alla fredagsteman for juni manad.

Att man ofta blir lite extra patriotisk nar man bor utomlands ar nog ingen nyhet med nationaldagen har jag inte firat sedan skoltiden. Jo forresten, 2001 akte jag, Ben och en kompis till Svenska Skolan utanfor London och sjong nationalsangen men det ar den enda gangen. Jag saknar inte nationaldagsfirandet men kanske ar det for att jag gissar att valdigt fa av mina vanner och bekanta hemma firar sa speciellt mycket i vilket fall som helst sa jag gar liksom inte miste om nagot.

Men visst klappar hjartat lite extra nar jag ser den svenska flaggan utanfor nagon byggnad i england, eller vid OS-oppnande pa TV, Eurovision Song Contest eller liknande. Och visst tycker jag att det ar valdigt fint och kanns lite speciellt nar vi sitter pa altanen vid sommarhuset och tittar ut over havet och det vajar svenska flaggor fran flaggstangerna vid alla stugorna pa berget (ja och utanfor de stora nybyggda chabraken ocksa saklart).

Den svenska flaggan ger en kansla av 'hemma' och precis darfor onskade jag mig, och fick, en vaggflagga av mormor i fodelsedagspresent for nagra ar sedan. Upp pa vaggen har den dock inte tagit sig annu eftersom det ar forst nu som utsidan av huset borjar bli sapass klar att det ar nagon mening att satta upp den. Sa snart sa kan vi sitta pa altanen har i Bristol och kanna det som om vi var i Sverige nastan med var svenska flagga i givakt utanfor.

Men tills dess far Nils agera forste flaggbarare!

Helg snart alltsa och Ben ar pa vag hem fran jobbet. Dock ser vi inte mycket av honom ikvall da han ska pa arsmote pa cricketklubben. Jag har kopt hem lite gott brod med goda tillbehor och hyrt filmen 'The Kite Runner' sa mig gar det nog ingen nod pa. Helgen ska vi annars anvanda till att forsoka organiser huset lite. Leksaker och andra pinaler verkar vaxa pa hog har hemma just nu sa vi maste forsoka rensa undan och komma fram till hur vi ska placera sakerna sa att det inte ser sa himla stokigt ut. Utover det kommer ett par kompisar pa middag i morgon kvall och Ben spelar cricket pa sondag sa man kan saga att vi har en hogst ordinar helg framfor oss!

Trevlig helg!

24 comments:

Taina sa...

Jag vill också ha svenska flaggan här att hänga ute vid garaget. Som alla amrisarna gör. Men med sina amerikanska flaggor såklart. Och så vill jag ha den finska flaggan också. DET ska jag köpa när jag åker till Sverige i sommar! För visst blir man patriotisk när man bor utanför Svedalas gränser...
Trevlig helg :)
Kram

Anonym sa...

Ha ha, jag sitter och fnittrar åt "vaggflaggan" - undrade om det var en flagga man sätter på vaggan tills jag fattade att det var VÄGGflagga :D Jag skulle också kunna tänka mig en väggflagga om jag hade en yttervägg att sätta upp den på... I vårt sommarstugeområde finns det både tyska och norska flaggor, så vi pratade om att skaffa en spansk som vi kunde sätta upp när O är på besök (precis som kungen, så man vet när han är hemma, ha ha) :D Jag har en egen-gjord svensk flagga - sydd i syslöjden och flaggstång gjorde i träslöjden men tror inte att den kom med till Puerto Rico. Här flaggar vi bara med den skånska flaggan (liten bordsflagga i trä) - passar oss båda eftersom den har samma färger som den spanska flaggan.
Trevlig helg och lycka till med röjandet! Borde göra samma här, det var egentligen min plan för idag men än så länge har det inte blivit många knop gjorda...
Kram

Cecilia/svengland sa...

Jag brukade också gå till Svenska skolan i London och fira nationaldagen när jag precis flyttade hit men det var alltid så mycket folk där!!!! Så nu har jag gett upp hoppet och firar inte riktigt nationaldagen...men vi har en svensk flagga på lekstugan!!! :-)

Emmama sa...

Vad fint med svensk flagga på er vägg! :) Det kanske drar åt sig andra svenskar om de ser den som sen kommer och knackar på? :)

Trevlig helg, låter som sköna planer!

Kram!

Parislisa sa...

Hej!

Nej men vad kul att du hittade in till mig! Och ännu bättre att du lämnade en kommentar sa jag hittade dig oxa. Blir väldigt glad att du gillade inläggen dessutom, jag har verkligen tyckt om att skriva dom :) Ja, London ar 2000 i sma skruttiga rum, herre gud! Men jag är glad att jag har upplevt det!

Ha en jättetrevlig helg!

Kram Lisa

Mia sa...

Vilken söt flaggbärare! Vi har ingen flagga men jag har funderat på att köpa det. Visst är det somrigt med svenska flaggor som vajar i vinden en sommardag! Hopas ni får en bra helg. Kram!

Miss Marie sa...

Visst blir man patriotisk! Men nationaldagen är ingen större grej, då tyckte jag midsommar var viktigare när jag bodde utomlands. Det ÄR svenskt för mig.

Och något som är osvenskt, det ,måste ju ändå vara cricket... ;)

Desiree sa...

En sådan där väggflagga har vi också. Jag köpte faktiskt en sådan då vi skulle flytta hit. Tack för att du påminnde mig om denna. Den ska jag absolut se till att ta fram till imorgon och hänga upp. Nils ser ut att vara en riktigt bra fanbärare så länge. Låter som du kommer att få en riktigt trivsam och skön kväll även om Ben inte är hemma.

Sara sa...

Konstigt hur rord man blir nar man ser den Svenska flaggan under invigningen till OS till exempel, galet!
Vi hyrde Slumdog Millionaire ikvall, va riktigt bra, kan forsta att den vunnit Oscars. Har inte sett the Kit runner, va den bra?
Later som en bra och effektv helg, vi ska forsoka satta lite barn sakerhet prylar har hemma for nu ar det nog inte lange till Axel borjar krypa frammot.
Ha en harlig (och inte for kall och regning) helg!
Kram

Saltistjejen sa...

Haha jag trodde fprst opckså du beskrev en flagga att ha i vaggan!! Hahahaha! MEn sedan förstod jag att de var en väggflagga! :-)
Bra att Nils vill agera fanbärare!!! Kanek kan han vifta lite med flagganimorgon då för att fira nationaldagen.
Själv har jag drig heller firat nationaldagen direkt. Minns att jag tyckte svenskar var så trista jämfört med norrmännen vad beträffar våra resp nationaldagar.Var i Norge på deras suttende maj en gång när jag var tonåring och det var superkul!
Vi ska enadast fira Ella imorgon. Det blir 1-årskalas!
Ha en riktigt fin helg!
kram!!

Anonym sa...

Vilken söt flaggbärare :-)

Grekland nu sa...

Gillar den söte flaggbäraren...Saknar inte heller nationaldagsfirandet men flaggan kan sätta nostalgikänslorna i rörelse. Idag har jag i alla fall ställt fram min lilla träflagga på bordet, alltid något! Trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Jag måste ju medge att trost att jag är Svensk i Sveriga gillar jag flaggan! Det ger känsla av hemma och hemtrevligt tycker jag. Här på västkusten är det många olika flaggor på väggarna,lite spännande och rörigt.

StrandMamman sa...

Har varken väggflagga eller flaggstång här hemma i stan, men ute på sommarstugan vajar den blåvita flaggan från bastuväggen hela sommaren!
Kram!

Annika sa...

Gullig liten flaggbärare ni HAR!!!
Jag har ingen väggflagga här i US...Jag är väl inte sådär jättegalet förtjust i flaggning heller av ngt slag. men jag har söta träflaggor, tre stycken; sverige, finland och USA...
Visst blir man patriotisk när man bor utomlands, pinsamt patriotisk ibland, hehe...
Jättekram!!!

Millan sa...

Taina - ja det tycker jag absolut du ska gora (kopa flagga nar du aker hem i sommar alltsa)! Och jag kan beratta att min flagga fick plats i min jatte stora resvaska dessutom... pa tvaren :-). kram

Petra - hahahaha ja snacka om att gora sina barn till patrioter tidigt om man satter en flagga i vaggan hos dem :-). Det later som en bra ide att kopa en spansk flagga att ha nar O ar med i sverige! Min gulliga farmor kopte en liten engelsk flagga att ha pa sin balkong tillsammas med den lilla svenska hon ocksa har. Allt for att charma Ben saklart och det lyckades hon bra med :-).
Det blev inget rojande... men mer om det i inlagget imorgon! kram

Cecilia - ah en lekstuga star hogt pa var onskelista har!! MIn lika mycket som barnens tror jag :-) och da skulle jag aboslut satta en liten svensk flagga pa den jag ocksa! Jag kommer ihag att det var en himla massa manniskor pa svenska skolan under nationaldagsfirandet faktiskt!

Emmama - faktum ar att precis det hande en av mina svenska kompisar har. Hon har en liten svensk traflagga i sitt fonster och en annan svensk tjej sag den och knackade pa dorren :-). Lite roligt tycker jag! kram

Millan sa...

Lisa - kul att du kikade tillbaka!! Jag haller med dig om att det helt klart ar kul att ha upplevt londonlivet! Att ha levt i sma skruttiga rum gor definitivt att man uppskattar det mesta vad galler boende sedan! :-) kram

Mia - ja det kanns verkligen somrigt med flaggan svajande utanfor tycker jag!! Far mig att langta hem nagot enormt dock.... kram

Marie - ja midsommar ar val nastan som var nationaldag pa nagot satt!! Och jag ar saker pa att de allra flesta skulle skriva under pa att det ar viktigare att fira for oss svenskar!
Josses ja... cricket ar sa engelskt det kan bli och just nu sitter jag och vantar pa att Ben ska komma hem fran veckans match. Att vara cricketanka ar ingen hojdare kan jag lova! kram

Desiree - vad kul! Hoppas du hittade flaggan och fick upp den till nationaldagen! Vi har inte fatt upp varan annu eftersom vaggen dar ska malas annu en gang forst. Dessutom undrar jag nu var sjutton sjalva vaggfastet har tagit vagen... men det finns val har nagonstans.
Det blev en mycket trevlig kvall. Filmen var toppenbra! krarm

Millan sa...

Sara - Kite Runner var himla bra tycker jag. Inte lika bra som boken (saklart) men absolut bra!! Slumdog Millionaire var underbar tycker jag!!! Det later bra att ta tag i det dar med barnsakrandet nu innan Axel borjar rora pa sig... annars ar det ofta en san dar grej som man vantar in i det langsta med!
Det blev tyvarr en riktigt oeffektiv helg... men jag skriver omdet imorgon istallet! kram

Saltis - :-D ja snacka om patriotiskt att satta en flagga pa vaggan!! Stackars barn... ;-)
Jag tycker det kanns lite som om vart midsommarfirande ar istallet for nationaldagen. Speciellt som bada infaller i juni sa kanske det inte ar sa konstigt att det aldrig blivit sa mycket med 6e juni... det ar ju inte forran pa senare ar som folk varit lediga fran arbetet den dagen heller!
Hoppas ni fick det jatte bra pa Ellas fodelsedagsfirande! kram

Maisoui - tack :-)

Grekland - Ja visst kanner man en hemlangtan nar man ser den svenska flaggan. Helt klart! Jag hittade min lilla traflagga jag ocksa och tankte satta fram den nar jag insag att basen till den var borta... sa det gick inte sa bra!

Simone - ja jag haller med dig! Det kanns som hemma och valdigt somrigt pa nagot satt med den svenska flaggan! kram

Strandmamman - det later val sa fint med en flagga pa bastun! Vad harligt med en egen bastu for ovrigt. Det ar nagot otroligt exotiskt i det har landet!

Annika - ja en flagga till varje land som representerar er familj tycker jag later jatte fint! Jag har sett dem pa bild dessutom :-).
Ja visst blir man tontigt patriotisk ibland. jag som knappast aldrig sag pa fotboll nar jag bodde hemma sitter garna och skriker mig igenom en hel match numera nar sverige spelar. Speciellt om de spelar om england ;-). Kram

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hoppas helgen var bra och att ni fick tillfälle att organisera lite där hemma!!! kraaaaaaaaaaam

Anna, Fair and True sa...

Haha, jag trodde också du menade en flagga för vaggan! :)
Nä, vi svenskar har ju inte firat så värst mycket heller. Det är ju först på senare år (när du bott utomlands) som folk börjat fira lite mer, bl a pga att folk numera är lediga på nationaldagen (om den infaller på en veckodag, annars är man ju ändå ledig). Vi har ju heller inte något att fira på samma sätt som t ex norrmännen har. Iaf inte ett visst datum eller stort skede i historien. Sedan kan man ju såklart fira den svenska modellen, kulturen osv.
Jag har faktiskt bara varit på Skansen en gång och firat och det var för några år sedan, 2003 kanske, tillsammans med en engelsk kompis. Hade inte han varit med hade vi nog inte gått dit. I år gick faktiskt nationaldagen mig förbi helt. Ville iofs kolla på Skansensändningen men det var ju samtidigt som fotbollen!

Hur var Kite Runner?
Kram!

Millan sa...

Lotta - nja... ingen hojdarhelg direkt. och inget organiserande... naja, sa kan det bli ibland! kram

Anna - ja jag har forstatt att det firas lite mer nu i alla fall i och med att folk ar lediga fran jobbet. Men sedan ar det val sa att vi redan har saker som pingst, midsommar och annat som firas i samma vanda och da staller man kanske inte till med nagot stort kalas pa nationaldagen ocksa...
Kite Runner var valdigt bra!! Inte lika bra som boken i och for sig... men sa ar det nastan alltid ju! kram

Anna, Fair and True sa...

Har inte läst boken än *skäms*. Borde göra det!

leopardia sa...

Jag utgår från att filmen var super, hemsk men bra..? jag har varken sett den eller läst boken, men det står på min lista... Jag tycker annars att det verkar vara ett bra sätt att fira nationaldagen på - titta på Flyga drake, jag kanske spar det till nästa år ;)

Millan sa...

Anna - ja den rekommenderar jag verkligen. Jag var lite anti eftersom jag hort sa mycket om den. Men jag blev absolut inte besviken. Kram

Leopardia - Ja visst! Det ar ett helt ok satt att fira nationaldagen pa :-). jag rekommenderar som sagt bade filmen och boken. Sarskilt boken maste jag saga...