CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 17 januari 2008

En helt vanlig onsdag

I dag kommer Rentokil for att behandla vara golv pa overvaningen. Sa fran och med i kvall hoppas vi inte att ha kvar nagra ackliga maskar som snaskar i sig av varat tragolv!! Framst ar det vart framtida sovrum som maste behandlas men aven alla de andra rummen pa overvaningen kommer fa sig en kur maskmedicin. Eftersom vi lagt nytt golv i Nils rum, pa badrummet och i det bakre sovrummet sa kommer de att spruta in behandlingsmedlet underifran pa nagot satt.

Hur som helst gjorde det har att det framre sovrummet, som vi anvant som skraprum nu i nagra manader var tvungen att helt tommas pa grejer. Att tomma ett 20 kvm stort rum pa skrap, flyttlador, klader och mobler ar inte det roligaste maste jag saga. Vi spenderade fyra timmar efter att Nils somnat med att sortera vad vi ville spara, slanga saker och sedan packa upp massvis av saker pa vinden, bara ner mobler pa nedervaningen och alla verktyg och grejer till kallaren. Kuligt varre!

I det framre sovrummet finns en murstock dar det funnits en oppen spis en gang i tiden men som nagon har 'renoverat bort' genom att satta en bit MDF framfor som sedan tapetserats i stil med resten av rummet. Vi har alltid varit valdigt nyfikna pa vad som finns dar bakom och i gar kvall var det dags att ta reda pa det.

Ben borjade, med hjalp av en kofot, att banda bort trapanelen som satt framfor. Det tog ett tag och sedan sa han: "Nej men har finns ju orginalspisen kvar"! Han lat riktigt exalterad over detta och jag blev jatte nyfiken pa hur den sag ut. Jag sag framfor mig en gammal spis i smidesjarn som vi skulle kunna fixa till och ha kvar. Dom om min besvikelse nar foljande utspelades framfor mina ogon:



Lat mig saga att det var INTE en sadan har spis vi hade hoppats pa. Jag undrar varfor de inte ens satt den i mitten av murstocken, den gor ju att hela rummet ser skevt ut!! Ben sa att han pa allvar tyckte att det skulle vara lite synd att ta bort den med tanke pa att den ar del av husets orginaldelar och har en historia. Ibland ar han bara for engelsk ;-). Man kan val inte halla kvar i det gamla bara for sakens skull heller? Jag alskar gamla hus men fina detaljer, men jag kan nog inte saga att jag tycker den har spisen hor hemma dar...

11 comments:

Annika sa...

Så spännande det där, ändå. Att hacka fram en gammal spis...Som att gräva efter en skatt...
SYND att det inte var världens finaste spis som kom fram då, och jag är helt på din sida och inte på engelskmannens ;-). man behöver inte ha kvar allt bara för att det är original, istället hoppas jag att ni ska få en vacker spis där en dag.

Anonym sa...

Jag håller med Annika.
Åh, jag hade nog också blivit besviken. Man har ju sett alla dessa renoveringsprogrammen där det ploppar upp en hel del fina saker bakom mdf skivor och vrår.
Och det var konstigt att den inte satt i mitten.
Jag kommer att följa er renovering med späning. Det är så intressant.
Hoppas Rentokil vräker snask maskarna.. :)

Kram!

Desiree sa...

Synd att orginalspisen inte var snyggare. Kanske kan man snygga till fronten på den. Skulle ju onekligen vara mysigt med en öppenspis som prydnad även om den kanske inte fungerar att elda i. Jag tänker mig att ni kan ställa in fina blockljus där och det skulle ju bli kanonmysigt. Jo det är mycket jobb att tömma ett rum på saker och sortera osv. Skönt att ni får väck alla maskar från och med nu.

Saltistjejen sa...

Går det inte att "fixa till" spisen lite? Så att den ser snyggare ut? Eller är det kanske att "föstöra" originalet enligt Ben?? ;-)
Hade ju varit coolt med en fungerande spis!

Bra att ni ska få bort maskarna också! Och att tömma sitt hem på skräp är inte kul, men det brukar kännas väldigt skönt efteråt när man slängt det man inte behöver.

Anne sa...

Jag tycker den är lite gullig, lite ful-snygg. Väldigt mysko att de inte ens satt den i mitten, kanske de tagit några för mycket och sen var det för sent göra om ;) Som sagt lite ful-söt sådär, men jag skulle nog inte vilja bevara den (oavsett hur unik den är). Men häftigt att knacka lite på väggen och bända loss lite med kofoten och så upptäcker man såna där saker. Ett äldre hus har helt klart en personlighet och historia som nya hus saknar (men på sikt får så klart nya hus en historia också).

Anne sa...

kanske de tagit några öl för mycket ska det stå...

Anonym sa...

hej vännen! Ja det hade ju inte varit fel med en öppen spis men jag tycker nog som de andra här o håller på dig... Den var ju inte snygg om man säger så o sen varför sätter de inte den på mitten, ja se englesmän! =)

Hoppas du får en härlig helg, vi väntar på Theres o Jörgen som ska komma om någon timme. Ska bli superskoj! Ha det bra så hörs vi!

Kramar Emma & Elias

Millan sa...

Annika - Det ar verkligen roligt att bo i ett gammalt hus med en lang historia i vaggarna men nej den har spisen var ingen hojdare ;-). Jag skulle garna vilja ha en spis i smidesjarn dar nagon gang i framtiden..

Jess - Jag ar likadan! Jag kikar pa alla inredningsprogram och drommer sedan om att vi ska hitta likadana grejer i vart hus. :-). Hur som helst vet vi nu att vi inte vill ha kvar den har spisen (naja, Ben behovde lite overtalning ;-)) och ska pa sikt spara ihop pengar till en ny istallet. Skoj att du tycker det ar roligt med var renovering! Jag forsoker lagga in bilder sa ofta det hander nagot nytt.

Desiree - Ja nu hoppas vi att maskatandet i huset ska vara slut!! Jag alskar oppna spisar sa vill helt klart ha en i sovrummet pa sikt. Maste bara inreda rummet forst sa att vi ser vilken stil som funkar dar. Och sedan spara pengar da for de ar inte jatte billiga direkt!

Saltis - Tyvarr tror jag inte mycket gar att gora med den har spisen.. allt ar liksom fel. Den ar helt platt, ar nog alldeles for gammal for att vaga elda i (det ar nog for ovrigt en gammal gasspis) och hela formen ar liksom ful ;-). Men vi ska definitivt forsoka hitta en spis att ha dar i framtiden!!

Anne - Det hade inte varit en omojligthet att de som satte in spisen hade tagit nagra ol for manga.. det har ar ju england after all ;-). Jag far alltid en kansla av att man tanker mycket mer pa praktikalitet an utseende i det har landet. Ibland ar ju det bra... ibland mindre bra ;-)

Millan sa...

Emma - Oj vi skrev nog pa samma gang!! :-)
Ja den har spisen ska ut.. snabbare an snabbast. Vi har bestamt oss for att bredspackala hela sovrummet, tak och vaggar sa da ska vi be att de tar ut spisen och gor ett likandant hal i murstocken dar som vi har i vardagsrummet.. redo for en ny spis alltsa.

Vad skoj med goteborgsbesok!! Du far halsa sa gott fram mig!! :-)

Petchie75 sa...

Vad härligt med en öppen spis - jag har läst på dina kommentarer att ni ska sätta in en annan öppen spis... Jag förstår att det var spännande att leta fram den gamla spisen och en besvikelse att den inte var finare. Men, nu kan ni ju som sagt sätta in en fin spis i er smak! Ska det bli ett gästrum?

Lycka till med Rentokil (gör de inte rengöring för offentliga toaletter??) och trevlig helg!

Millan sa...

Petra- Jag alskar oppna spisar och hade garna haft en i varje rum om vi hade rad :-). Rummet ska bli vart sovrum. Vi sover i gastrummet eftersom det redan ar fardigt. Ska bli jatte skoj att fardigstalla vart sovrum nu!

Rentokil gor lite av varje tror jag. Blandannat utrotar de skadedjur men jag har ocksa sett namnet pa offentliga toaletter, bland annat toarullshallare osv...

Trevlig helg till dig ocksa! :-)