CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 3 januari 2008

Jul och Nyar 2007

Jul och Nyar har verkligen varit mysiga och det kanns som om vi hunnit med en himla massa faktiskt.

De forsta 5 dagarna var vi i Goteborg och firade jul med mamma och familjen dar. Moster Agneta och morbror Anders stallde som vanligt upp som vardpar och maste ha fixat och donat i flera veckor innan julafton. Det blev manga glada skratt och mycket snack eftersom familjen vaxer snabbt och vi numera ar 17 personer som firar ihop :-). Nils blev radd nar tomten kom men blev genast bastis med honom da han insag att det var han som delade ut klapparna!!

I mellandagarna akte vi pa den vanliga turneen mellan mamma, mormor, farmor och kusiners hus och pa alla stallen blev vi lika valgodda och hade lika trevligt!

Pa fredagen efter jul tog vi taget till pappa och resten av familjen och vannerna i Karlskrona. Aven min bror Daniel, hans flickvan Malin och deras lille Melvin var dar sa vi var ratt sa trangbodda kan man saga. Oss gick det verkligen ingen nod pa men annat var det nog for pappa och Anette som lat oss ta deras sovrum medan de sov pa soffan i vardagsrummet. I Karlskrona hann vi faktiskt med att ta det lite lugnt. I vanliga ordning serverades valdigt god mat, mycket vin och vi spelade en del nya sallskapsspel.

I sondags lamnade jag dock familjen och akte pa en akta tjejtraff. Vi ar 7 tjejer som hangt ihop i ungefar 14 ar nu och som alltid forsoker traffas under julen och pa sommrarna nar alla ar hemma pa besok. Den har gangen lyckades vi fa med alla 7 och vi insag att det inte hant pa si sa dar 6 ar eller sa och sedan dess har vi lyckats flytta over hela sverige (och till England da) och fatt 11 barn oss emellan! Otroligt egentligen. Det blev en kvall som jag aldrig ville skulle ta slut, sa mycket skratt och flams, precis som pa den 'gamla tiden' :-) Vi hann aven fa ett besok av familjen Powell vilket vi blev glada over!!

Nyarsafton firade vi med familjen i Kalskrona. Jag och Ben hade ansvaret for forratten (sparris inlindade i parmaskinka, med pinjenotter, balsamvinager och parmesanost), pappa och Anette gjorde varmratten (oxfile och potatisgratang) och Malin och Daniel fixade den smarriga desserten (Mango surprise). Melvin och Nils holl sig vakna tills runt 21.30 da de knoppade in och lamnade oss andra att fira in det nya aret med att spela spel in pa smatimmarna. En himla trevlig nyarsafton!!

Nagra foton ifran Sverigebesoket.

Agneta vet hur man fixar en kanonfest!

Calle ar liksom Nils ett stort fan av Thomas the Tank Engine

Nils fick massor av fina julklappar

Bland annat en laptop

Johanna och Emma har mycket att snacka om efter att inte ha traffats pa laaaaange!!

Mia och Malin likasa

Malin och Jenny

Nils ar redo att fira Nyarsafton

Melvin undrar om det blir nagon mat snart?

Ben och Malin

Daniel och Ben

Pappa fixar lite i koket

Gott Nytt Ar!


Jag kan knappt fatta att helgerna redan ar over och vi ar tillbaka i Bristol. Var tog tiden vagen? Som vanligt stalldes vi infor dilemmat att inte hinna traffa alla och anda lyckas slappa lite. Sjalvklart vill vi traffa sa manga som mojligt de fa ganger om aret vi har chansen att gora det men det verkar inte finnas nagot bra losning som gor att vi kan gora det utan att stressa ihjal oss samtidigt. Jag vet inte hur manga ganger under vara Sverigevistelser vi far fragan om hur vi orkar stressa runt till alla, en fraga jag har borjat att avsky att fa eftersom jag alltid antar att den som fragar menar att vi borde ta det lugnare. Men vad gor man nar tiden inte racker till?? Vi har definitivt blivit battre pa att slappa lite ocksa nar vi ar hemma, men trots allt ar ju tiden dyrbar och det kanns viktigare att hinna umgas med folk. Slappa far vi val gora har i England!!

Gott Nytt Ar alla!!!

10 comments:

Desiree sa...

Ni verkar ha haft en underbar Sverigevistelse. Nog har ni hunnit med massor låter det som. Ja det där med att hinna med så mycket som möjligt och träffa så många som möjligt är det eviga dillemat för oss som bor utomlands. Man vill ju så gärna även om det blir lite stressigt. Gott nytt år igen!

Miss Marie sa...

åh, vad kul ni verkar ha haft! =) alltid kul att hinna med att träffa alla, men jag förstår att det blir stressigt! hoppas ni har haft lite tid att bara njuta iallafall, och att ni får er tid att ta det lugnt när ni är hemma nu. God fortsättning!

Petchie75 sa...

Låter som en härlig hemmavistelse, trots allt resande och trångboddheten!
Vad kul att du och dina tjejkompisar har hållit kontakten i alla år, jag har bara kontakt med tre kompisar från min hemstad - de som precis som jag har bott mycket utomlands och vi har väl mest gemensamt antar jag. Men ibland undrar jag hur de andra kompisarna från gymnasiet har det!
Vad Nils har blivit stor! Jag kände knappt igen honom på fotot med laptopen!
Trots att sådana där kommentarer kan vara lite irriterande så låter det ju bra att folk har förståelse för att det kan vara tröttsamt att flänga runt till alla och att de fattar att ni kanske inte hinner med alla!?

Millan sa...

Desiree - vi hade det kanonbra. Men efterrat sitter man har och undrar var tiden tog vagen egentligen? Tur man tar foton sa att man kan paminnas i efterhand!

Marie - detsamma!! Blir du kvar i Sverige lange till?

Petra - Det ar verkligen kul att vi alla hallit kontakten. Det kanns lika roligt att traffas varje gang det blir, men lika ledsamt att saga hej da ocksa. Vi umgicks ju varje dag och flera av oss bodde grannar som studenter i 2 ar sa det kandes valdigt tomt nar alla flyttade ivag. Du far val soka upp dina gamla klasskamrater pa facebook ;-)? Fast a andra sidan sa ar det ju sa att man vaxer ifran vissa manniskor och da ar val fragan om det ar vart att halla kontakten bara for sakens skull liksom.

Anonym sa...

Oj, oj.. ja ni verkar ha flängt runt som ett par ekorrar.. :)
Själv har man de flesta vännerna prydligt ihop packade i samma lilla by så det blir mindre flängande för vår del när man är i Sverige men visst blir det lite hit och dit.
Men till sommaren, med bönan väl landat, så tror jag att vi får be vännerna komma till oss.

Hoppas att ni får en underbar fortsättning på 2008.

Nils är en riktigt liten goding. Förstår om han är en favvo hos tomten!

Kram!!

Saltistjejen sa...

Å Millan,
jag känner igen mig exakt i det du beskriver. Med stress och kringfarande. Att hinna träffa så många som möjligt men ändå försöka att inte vända ut och in på sig själv. Det är en av de svåraste sakerna man har att handskas med när man är hemma i Sverige på besök.

Det är ju det där dilemmat att man VILL VILL VILL träffa så många som man bara kan. Men att dygnet likt förbenat bara har 24 timmar.
Så visst, det slutar alltid med viss form av prioritering och att man i slutändan måste acceptera att det bara inte går att träffa alla man skulle vilja. För jag har själv insett att det inte är skoj det heller. Då menar jag itne att det inte är skoj att träffa "alla", utan det faktum att om man bokar in för många träffar under en och samma dag, alla dagar, så blir man så trött att det liksom inte blir bra det heller. Man orkar inte aktivt delta i alla fikastunder, luncher, bruncher "förbi-tittningar".... Utan blir så trött att man bara vill sova.
Denna gång var jag ju länge i Sverige, men trots detta så var vi tvungna att välja bort många som ville ses. Tyvärr. Men jag försöker lära mig att acceptera att det är så det måste bli. För något annat är inte möjligt. Tyvärr.

Men det låter iallafall som om ni ändå haft en jättehärlig semester i Sverige!!! Trots besökshets.
Hoppas nu att ni får en riktigt god fortsättning på 2008!!!

Anonym sa...

Hej gumman, Hoppas att ni har haft en skön helg!! Fotograferat massor förstår jag :) Kul m kameran!! Det verkar som om det kan fungera att vi kommer i Påsk. Både Tove & Nina & självklart hade tyckt att det vore alldeles super. samt att de är nyfikna på vem du är. Skall kolla sem nu livet går tillbaks till det normala i jobbet. Många kramar till dig. Malin M

Millan sa...

Jess - Ah vad skont det later med alla vannerna i samma by! Bade min narmsta familj och vannerna ar utspridda over sodra delen av sverige. Det later som en bra ide att lata vannerna komma till er i ar! Vi hade sa mycket besok fran sverige forra aret att jag inte direkt vantar mig nagot det har aret...

Saltis - God Fortsattning till dig ocksa!! Det ar sa trist att man inte hinner traffa alla man vill. Och manga vill man ju helst hinna traffa mer an en gang ocksa. Genom aren har jag blivit lite mer snal med min tid och de vanner som jag inte har nagon kontakt med under resten av aret har inte lika hog prioritet nar vi kommer hem heller. Lite trist men sa blir det ju automatiskt pa nagot satt..

Malin - Aaaaaa det hade varit SA rolgit om ni kom hit over pasken! Men bestall snart for priserna gar upp hela tiden!

Annika sa...

Jag vet hur det är att flänga när man är hemma..Roligt och jobbigt, men mest kul!!
Du verkar ha haft det jättebra.
FINA bilder får vi se också. Tack för det!!

Millan sa...

Annika - Ja visst ar det mest roligt nar man ar hemma! Helt klart!! Annars hade man ju inte orkat med det. Vi hade det helt klart toppenbra men det gick sa fort att jag inte fattar att vi varit hemma nu...