CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 30 januari 2008

Vykort


I England rader det lite av en hysteri nar det galler det har med vykort. Det finns en hel enorm mangd olika vykort som skickas vid alla mojliga handelser i livet. Jag, som de flesta andra, alskar att fa annat i postladan an rakningar och reklam men ibland kanns det som om det har med att skicka kort gar lite val langt har.

Exempelvis vet jag att Bens foraldrar fick massor av 'Grattis till de stolta farforaldrarna' kort da Nils hade fotts och varje ar pa sin brollopsdag far de gratulationskort fran bade vanner och bekanta. Bens mamma suckar ofta over att jag och Ben glomt att skicka fodelsedagskort till tex hennes kusin Bob. En man som jag aldrig ens har traffat. Jag kan faktiskt forsta henne for i det har landet sa anses det oforskamt att inte uppmarksamma slaktingar och vanners fodelsedagar med ett kort.

Jag har ingenting emot det har men det blir en herrans massa kort som ska skickas om man ska skicka fodelsedagskort, julkort, brollopskort, grattis till nya jobbet/hemmet/bebisen/barnbarnet/dopet/forlovningen/brollopet och 'krya pa dig' kort till precis varenda manniska man kanner. Alla de har gratulationerna ska namligen sedan helst foljas upp med ett 'tack for uppvaktningen' kort.

Ett exempel: En av mina vanner som ska gifta sig i ar berattade den glada nyheten for oss kompisar i hostas. Genast skickade vi alla grattiskort till paret (aven om vi alla sjalvklart redan hade skickat kort till deras forlovning). De skickade sedan ut 'Save the Date' kort till alla gaster och kommer aven skicka ut en officiell inbjudan senare i ar. Da forvantas vi skicka ett kort tillbaka for att saga att om vi kan eller inte kan komma pa brollopet. Till brollopet koper vi sjalvklart present med medfoljande kort och paret kommer sedan att skicka tackkort till alla gaster. Det blir alltsa totalt 7 kort som skickas fram och tillbaka for det brollopet. Multiplicera sedan det med de 150 gasterna som kommer pa brollopet!! :-)

Just det har med tackkort kan jag tycka ar himla trevligt. Att fa ett tack for brollops - eller doppresenten med ett foto pa paret eller barnet tycker jag ar jatte roligt. Men att fa och skicka tackkort for alla julklappar och fodelsedagspresenter man ger och far blir liksom lite mycket. Dock ar det nagot som ofta forvantas att man skickar sa i gar kvall satt jag forbrilt och klippte, klistrade och skickade 'tack for min julklapp kort' fran Nils till de som jag vet forvantar sig ett sadant. Jag vet dock att ni i Sverige inte gor det sa darfor stannar jag vid att saga tack till alla er dar hemma for vara fina presenter har pa bloggen!!

Vander man pa slanten dock sa maste jag saga att jag tycker att Svenskar ar urusla pa att skicka kort (fast nu kanske jag generaliserar?)! I julas fick vi valdigt fa julkort fran kompisar och slaktingar i Sverige och jag undrade lite om det ar sa att folk helt enkelt har slutat att skicka for jag horde manga saga over julen att de helt enkelt inte brytt sig om att skicka det har aret. Lite synd pa ett satt eftersom just julkorten blir ett ratt trevligt satt att halla kontakt med kompisar som man kanske annars inte hor sa mycket ifran, men som man anda inte vill forlora kontakten med helt!

Som sagt, det ar valdigt roligt nar det dimper ner ett vykort i ladan men lagom ar bast trots allt!!

12 comments:

Petchie75 sa...

Jag tror att det är en väldigt anglo-saxisisk tradition, Hallmark är ju amerikanskt (och är tom en tv-kanal som visar fåniga filmer)! Jag kan också tycka att det skulle vara trevligt om svenskar skickade lite fler kort än vad de gör, även om det är lite överdrivet att göra som engelsmännen! Jag satt i flera dagar och knåpade ihop julkort till våra vänner hemma i Europa - vi fick TVÅ tillbaka! Och ska tilläggas, när jag skriver ett kort så SKRIVER jag mer än bara God Jul, det ska vara som ett litet brev tycker jag.
Mina föräldrar får alltid trevliga julkort med julbrev från amerikanska, australiensiska, brittiska vänner medan de få svenska julkorten säger rätt och slätt God Jul önskar xx. Även om julbreven inte är skrivna till dem personligen utan till alla vänner så är det en jättebra idé tycker jag, bli uppdaterad vad folk har gjort under året (jag vet att vissa HATAR dessa brev).
Jag är säker på att era vänner blir jätteglada för de fina fotona på Nils som du skickar med tackkorten!
Själv ska jag idag skriva ett kort till Os och min vän som precis förlorat sin mamma, DET är svårare att skriva..

Millan sa...

Petra - Ja fy 17 vad svart att skriva kort nar nagon har gatt bort. Vad skriver man? Det finns ju inga ord. Men jag ar anda saker pa att det uppskattas pa nagot satt.
Lustigt nog sa hatar just Bens mamma, som ar sa noga med kort, de dar julbreven. Jag tror i och for sig att hon gor det pga en speciell familj som skriver brev som verkigen later skrytsamma. Men jag kan faktiskt tycka att det ar en bra ide annars!
Vi fick som sagt ocksa valdigt fa kort fran Sverige i julas och det ar lite trist faktiskt. Speciellt nar man bor borta och inte traffas varenda dag. Dock kan jag kanna att det var ltie overdrivet att vi fick julkort fran alla vara grannar.. och sjalvklart gick jag da dit och la ett julkort i deras lador ocksa. Man vill ju inte bli utstott pa gatan ;-)
Jag kan ocksa halla med om att det ar ratt meningslost med julkort som bara sager: God jul fran xxx. Men om det da atminstonne finns ett foto pa barnen eller hundarna eller vad det nu kan vara sa ar det anda skoj tycker jag!

Anonym sa...

Håller me du!! I sverige e vi sämst på kort....vi skickade 20 julkort o fick tillbaka 4(!) hur kul e d???

Desiree sa...

Det var verkligen en massa skickande av kort fram och tillbaka. Trevligt - ja men också lätt att glömma och jobbigt att komma ihåg. Blir det inte också väldigt dyrt att handla alla kort, kuvert och porto? Tycker att det är trevligt att skicka kort iallfall under jul, till bröllop, dop och andra lite större händelser och jämna födelsedagar. Vi fick inte heller så många julkort från Sverige. Jag tror att det blir mer och mer vanligt att folk skickar e-julkort via mail istället.

Millan sa...

Ulrica - Visst ar det trist!!

Desiree - Jo det blir ju jatte dyrt for kort ar dyra nu for tiden!! Har finns det knappast enkla kort att kopa utan alla ar sadana dar fina som kommer med kuvert och de kostar ju runt 30-40kr styck. Portot kostar ca 4 kr inom England och 7 kr till Sverige sa det ar ju billigare an det ar i Sverige i alla fall!!

Saltistjejen sa...

Millan! Oj!!! Jag tror att det skickas rätt mycket kort här i USA också. Jag är dock en av de urusla.... Jag är väldigt dålig på att skicka just kort. Har för länge sedan slutat skicka julkort. Nu använder jag främst e-posten till detta, eller ringer till de jag vill prata med.
Jag tyckte att det för min del kändes helt konstigt att skicka God Jul med signatur eftersom det kändes som slöseri med både papper och transport (miljön...). Så om jag vill skicka en julhälsning till väner eller bekanta skickar jag nu hellre brev, och då blir det oftast via e-post. Eller ibland vanliga gammaldags brev eftersom det är roligt att få.
Men lat som jag är så blir det väldigt ofta att jag ringer istället. Kanske också för att jag själv tycker det är roligast att prata "live" med folk hellre än skicka kort??

Men visst att få kort ÄR skoj så jag ska försöka skärpa mig! ;-)
Jag var ett tag inne på att göra egna kort eftersom just scrapbooking är så stort här. De blir ju mer personliga då eftersom man kan göra de precis hur man vill. Det var skoj! Men sedan vi skaffade Lipton har det inte blivit av.

Det tristaste med kort man kan köpa här i USA är att 99% är "förtryckta" med text. Det är jättesvårt att hitta något som det bara står t ex "grattis" på, utan alla är för ett specifikt tillfälle. Typ grattis på födelsedagen, nya jobbet, nya hemmet, årsdagen, nya bebisen (och då ALLTID baby BOY eller baby GIRL) etc etc... Väldigt ofta står det även någon lite "putslustig eller hyperromantiskt sliskig text inuti kortet också! Aaaahhhh! Jag har jättesvårt för det!
Jag vill själv skriva mina egna ord. Och helst vill jag kunna hitta ett fint kort med bra motiv utan att det står till vilken högtid jag ska använda kortet.
Men som sagt, det är inte lätt att hitta sådana kort här tycker jag. Tyvärr.

Anne sa...

Intressant läsning! Oj, det blir mycket kort som skickas i England hör jag. Bra exempel du gav t.ex. detta med alla bröllopskort som går fram och tillbaka.
Lite too much, helt klart. Men å andra sidan är det ju alltför lite kort som skickas i Sverige och det är verkligen (som flera sagt redan) urtråkigt! Nånstans där mitt emellan det lite överdrivna engelska och det extremt lilla svenska kortskrivandet kanske vore super att hamna.

USA påminner nog mer om England än Sverige i alla fall. Det är rätt mycket kortskrivande här.
Jag kan hålla med Saltistjejen lite om att det kan vara svårt hitta icke förtryckta kort. Jag har märkt de bästa ställena är pysselbutiker där hittar man billiga och "rena" kort. Där finns det massor av fina icke förtryckta kort att välja på.

Jag håller helt med dig att det betyder mycket få ett kort som dimper ner i lådan, speciellt när man bor utomlands och inte har den där vardagliga kontakten med många där hemma så är det roligt med riktig post.
Lagom är bäst så klart, som du så träffsäkert säger :)

Förresten, portot är ju svindyrt i Sverige. 4 kr inom England säger du och 7 kr till Sverige. Kostar det inte 7 kr att skicka inrikes kort/brev i Sverige?? Så lika dyrt skicka inrikes grejer i Sverige som det kostar för dig skicka England-Sverige i så fall. Kanske det till och med är ännu dyrare än 7 kr för inrikeskort i Sverige??? Minns inte längre.

Jag skickar kort i kuvert eller brev (den tunnaste vikten)för ca 90 cent till Sverige. Det är ungefär
5.80 kr!!! Från amerikanska västkusten hela långa vägen till Sverige.Det är inte mycket det. Varför är portot så dyrt i Sverige???!!!

Annika sa...

Låter som in the US tycker jag, fast kanske ändå lite mer. Antar att Hallmark är stort hos er också? Och kanske butiker som Papyrus. Jag älskar alla vackra kort som finns här! FÖR alla tillfällen i livet!
Julkort skickar jag alltid, och jag fösröker lära Karolina vikten av tackkort! ALLA barn skickar ut tackkort till varandra efter kalas, det tycker jag är fint.
"Save the date" kort skickad ut här före bröllop också! En stor business detta med kort.

Millan sa...

Saltis - Miljoaspekten diskuterade jag och min Tjeckiska kompis i gar faktiskt (Tjeckien ar ungefar pa samma niva som Sverige nar det galler kortskickande). Jag haller helt med om att det ar ett fullstandigt sloseri att skicka ett kort med bara en underskrift pa. Vi har ju de senaste aren skickat ett foto pa Nils och det kanns lite mer meningsfullt trots allt!

Jag haller aven med om att det ar otroligt trakigt med fortryckta texter i kort. Jag tycker ofta att man skulle vilja skicka ett fint kort till nagon utan att det ar tex deras fodelsedag. Det absolut varsta jag vet ar Valentines eller fodeseldagskort med sliskiga romantiska texter i ... nej det funkar inte for oss. Jag och Ben koper framst humorkort.

Anne - Ja portot ar verkligen dyrt i Sverige. Jag skickar ibland hem sma paket till vanner i Sverige och det kostar sallan mer an kanske40-50 kr.. det kan man inte ens skicka ett paket inom Sverige for! Men visst ar det trist nar man knappt far ett fodelsedagskort fran kompisarna i Sverige. Det ar ju lite roligare an ett text eller mail tycker jag trots allt...

Annika - Jag alskar ocksa kort och kan spendera en timme pa Paperchase for att titta pa fina kort, papper, parmar och pennor. Papyrus har jag aldrig hort talas om men Hallmark ar stort har. Dock maste jag saga att just deras kort brukar jag ha lite svart for eftersom jag ofta tycker att de ar lite puttenuttiga och sliskiga for min smak. Fast i och for sig de ar ju en kort-jatte sa de har sakert manga kort som aldrig ens kommer till England!!
Jag tycker ocksa att det ar en fin ide med tack-kort dock kan jag kanna att det blir for mycket tex efter julen da Nils fatt presenter av grannar, vanner, slaktingar, dagisvanner etc. Var drar man gransen liksom? Jag kan da kanna att jag skickar kort till de jag vet 'forvantar' sig ett for som tur var har far vi itne tackkort fran alla hans kompisar heller!!

Miss Marie sa...

haha! jag känner verkligen igen det här! jag blir tokigt på alla kort! min mamma blir också tokig, för varje gång hon ger en present till min engelska fästmans föräldrar, eller de har träffats, så får hon ett tackkort, som hon sedan måste skicka ett tackkort på och ibland så skickar min blivande svärmor ett tackkort för tackkortet! jag tycker verkligen det är over the top... :D

Millan sa...

Marie - det vet jag att mina foraldrar ocksa har reagerat pa. Speciellt da de fick grattis till barnbarnet kort fran mina svarforaldrar. Mamma skamdes over att hon inte skickat nagot till Bens foraldrar men varfor skulle hon ha tankt pa det?? Det ar ju fullstandigt osvenskt!

Anonym sa...

haha, hög igenkänningsfaktor på det här inlägget, för mig som lever med en britt, om än i Sverige. Men hans släkt i England har vant sig vid att jag endast presterar kort till jul. Däremot så tycker de nog att jag är jättekonstig som skickar kort med vår dotter i tomtekläder och inte något tryckt blingblingkort :)