CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 5 november 2007

Remember, remember the 5th of November!

Den 5e November 1605 forsokte Guy Fawkes, en brittisk legosoldat, spranga det brittiska parlamentshuset men han hittades i kallaren och kunde stoppas innan dadet utforts. Attentatet skulle ske under oppningscermonin av parlamentet och tanken var att spranga Kung Jakob I i luften, men slutade med att Guy Fawkes domdes till doden genom hangning. Sedan dess firas det misslyckade forsoket, just den har kvallen varje ar med fyrverkerier - Bonfire Night. Ikvall har vi statt och kikat ut over Bristol fran ett av rummen pa overvaningen och jag onskar att jag kunde fanga alla fyrverkerier pa bild. Det ar helt storslaget!! (och som Svensk kanner jag att 'GOTT NYTT AR' bubblar i halsen - det luktar Nyarsafton ute!)

For nagon vecka sedan fick vi uppleva baksidan av att renovera ett gammalt hus. Vi upptackte att taket i farstun var fuktigt och holl pa att kollapsa. Ben spenderade timmar med att riva ner hela innertaket for att se var fukten kom ifran och upptakte att alla bjalkar dar uppe var fullstandigt dyngsura och ruttna. Det verkar som om det 'lacker in' fran var ena vagg men vi vet nog inte sakert forran en kille fran Rentokil kommer och kikar pa elandet nasta vecka. Vi har lagt resten av renoveringen av overvaningen pa hyllan tills vi vet vad som maste goras eftersom det kanske finns risk att de kommer behova bryta upp golvet pa overvaningen for att kunna atgarda problemet. Inte skoj alls!
Taket i farstun

Det positiva med det har var dock att vi fick en hel del tid att umgas bara vi tre i helgen. Nagon vi inte gjort allt for ofta sedan vi borjade renoveringen. I lordags var vi pa softplay med Nils och aven ute pa en promenix i det harliga vadret. Det var 18 grader varmt och sol. Helt otroligt for den 3e November!!

Pa kvallen var jag och Ben pa Gwennie och Ellies fodelsedagsfest i Cardiff. Nils levde loppan hos sin farmor och farfar.

Resten av helgen och aven idag har gatt at till att umgas med Nils kompisar.
Ethan och Nils haller alltid handen!

Det var omojligt att fa med Nils och Peggy pa samma bild

13 comments:

Desiree sa...

Oj inte bra det där med taket i farstun. Hoppas det går att åtgärda någorlunda smidigt och att ni slipper bryta upp golvet på hela ovanvåningen. Jobbigt :-(
Bra att ni uttnyttjade helgen till mycket trevligt iallfall. Ska hålla tummarna för att det löser sig på ett bra sätt med farstutaket.

Millan sa...

Desiree - Ja usch jag hoppas ocksa att det loser sig pa ett smidigt satt och att det inte kostar allt for mycket! Vi far se nasta tisdag nar de kommer ut for att kika pa elandet..
Men visst.. det var himla trevligt att kunna umgas med gott samvete utan att kanna att vi egentligen borde vara hemma och renovera...:-)

Petchie75 sa...

Åh, jag kommer ihåg Guy Fawkes 1988 i England ;-) då var vi på min pappas jobb och kollade på alla raketerna - det var långt ute på landet och ett verkligen påkostat (av företaget) fyrverkeri, tror att det höll på i över 30 min. Sedan tyckte vi ju att det var såå konstigt att det inte var nga raketer på nyårsafton! Vilket påminner mig om när jag firade nyår i Kph med bla en irländska som var så imponerad över alla fyrverkerier vid 12-slaget, hennes kommentar var "vilket bra idé att alla skjuter upp raketer samtidigt" - vi tyckte att det var lite kul sagt! Det är helt uppenbart att det är olika traditioner på olika ställen i Europa!

Tråkigt med taket, jag håller tummarna att det inte är alltför mycket som måste göras om och att det inte blir jättedyrt.

Millan sa...

Petra - det ar sa lustigt att du skriver om det dar med att man i Sverige skickar upp raketerna pa samma tidpunkt. Det blir ju lite mer 'pampigt' da. I gar nar vi stod och sag ut over Bristol bestamde vi oss for att vi skulle ha en Bonfire fest nasta ar. Men sa borjade vi diskutera nar vi skulle ha den... for raketerna gick av lite spritt under hela kvallen. Det var liksom ingen klockslag man visste att det skulle bli varldens fyrverkeri... mycket underligt!!

Annika sa...

SÅ härligt det låter med Guy Fawkes kvällen!! Vilken upplevelse och ni bor ju i det perfekta huset för att se fyrverkerier! Underbart.
TRIIIST med fukten i taket...Usch så ledsamt, hoppas det inte blir alltför svårt att fixa till...

Anonym sa...

Ooops, läskigt med taket. Hoppas det är enkelt och billigt åtgärdat och att killen som ska kolla på det bara har goda nyheter att säga.
Har inte kommenterat det tidigare, men snyggt utseende din blogg fått. Väldigt lyckat faktiskt.
Apropå Spooks som du har under "just nu", hyrde de första delarna av serien i våras/somras. Tyckte det var jättebra! Här hette den dock MI-5.

Saltistjejen sa...

Oj! Hoppas verkligen att ni får ordning på taket. Det lät inte så skoj.
Förresten var det inte Guy Fawkes-händelsen som på något var en del av inspirationen till serien och senare även filmen, "Vendetta"?? Ni vet den med Nathalie portman och den manlige skådisen som även spealr en av agenterna i Matrix, samt elrond i Sagan om ringen.

Millan sa...

Annika - ja det var verkligen kanon att ha utsikten over hela Bristol nar alla fyrverkerier tog fart. Dock var det lite skumt att vi liksom tittade ner pa fyrverkerierna snarare an upp som man brukar...

Anne - Tack. Jag tyckte att det behovdes lite andring pa bloggen. Jag ar inte helt nojd dock men det kanske tar lite tid att vanja sig.
Det ar verkligen skumt att du skriver om Spooks. Jag har precis diskuterat gardagens avsnitt med min kollega. Vi kom overrens om att det ar ett himla bra program men lite laskigt ibland. Jag maste nastan upp och rora lite pa mig mitt i avsnittet nar spanningen blir for stor.. hm... ;-). Hur som helst rekommenderar jag att ni fortsatter hyra den!!

Saltis - Jag har faktiskt inte sett Vendetta, men jag kanner igen namnet. Maste kolla upp om det ar sa att det bygger lite pa Guy Fawkes!!

Miss Marie sa...

Haller de fortfarande pa och smaller raketer hos er? Har har dom gjort det i en manad ungefar och fortsatter fortfarande! Jag tycker, som vissa andra, att dom ju borde gora av med alla raketer pa en o samma helg, tank vilket fyrverkeri det skulle vara! :)

Later inte alltfor roligt med innertaket! Jag har markt att hus har i England inte direkt ar av samma standard som i Sverige direkt... hoppas det loser sig!

Millan sa...

Marie - Jada har smalls det raketer fortfarande. Speciellt verkar det som om 20 snaret ar en popular tid. Precis da vi forsoker lagga Nils... ;-). Jag haller med om att det vore battre om alla smallde pa samma dag!
Husen har ar definitivt inte i samma standard som vara svenska. Men framfor allt beror det nog pa att alla hus ar sa gamla. Min pappa ager ett hus fran 1930 talet i Sverige och han har val ungefar samma problem med det som vi har med varat.

Fia sa...

Åh, trist med taket! Ville bara säga att jag verkligen gillar din nya layout!! SEr både snyggt och proffsigt ut!
Jag skrev ju om The Plain Truth på min blogg för ett tag sedan, det är verkligen en bok jag läte med stor glädje och behållning. Lite kusligt dock att det finns grupper här i USA som aldrig kan få ett rättvist jurytrial då de aldrig finns 12 av deras "peers" i en jury...

Millan sa...

Fia - Tack! Som sagt jag ar inte fullstandigt nojd med den har. Maste se om jag kan lara mig att koda lite sjalv kanske. Men nej, det ar nog overkurs!
Visst ar Plain Truth bra. Det ar en san dar bok som jag onskar att nagon laste samtidigt som mig sa att jag kunde diskutera den. Det senaste stycket (fran rattegangen) har kants lite seg dock for nu far man liksom hela storyn berattat igen. Men jag vantar med spanning pa upplosningen!

Fia sa...

Ja du har helt ratt! Det skulle vara en toppenbok att lasa och diskutera med nagon!