CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 4 april 2008

Fredagstema: Varblommar

Nar jag for nagon vecka sedan laste att dagens tema var Varblommor sa tankte jag att det blir inte latt att fota nagot, for det fanns knappast en utslagen blomma. Men sa i helgen hande nagot. Det blev lite varmare och solen vagade sig fram och plotsligen slog en massa blommor ut.

Jag har INTE grona fingrar och kan knappast ett enda blomnamn men jag alskar blommor och det finns fa saker som gor mig sa sprudlande glad som att se de forsta varblommorna. Och dar gissar jag att jag inte ar ensam!

I sondags spenderade vi som sagt nastan hela dagen i tradgarden och da fotade jag foljande:

I ett horne av tradgarden star en stor ljung under ett trad som jag inte har en aning om vad det ar for nagot (ja jag sa ju att jag ar vardelos pa namn...). Bakom star aven en buske som jag storgillar eftersom vissa av loven blir knallroda och nastan gor att det ser ut som blommor. Jag gillar de har fargerna ihop!

De har bla blommorna med sma sma klockor star overallt nu och ger hela tradgarden ett jatte vackert och lustigt sken

De har sma blommorna finns ocksa lite var stans i var ratt vildvuxna tradgard. De ar inga favoriter for mig men de ser anda sa dar lite gulliga och varliga ut..


I sondags insag jag till min fortjusning att vi har min absoluta favoritblomma vilt vaxande i tradgarden - tulpaner! Da hade de annu inte slagit ut men i gar var det ca 17 grader och sol hela dagen och nar jag kom hem pa kvallen hade tulpanerna borjat sla ut.



(Alla Tulpanbilder kan man klicka pa for storre foto men inte de forsta av nagon anledning...)

Appropa tulpaner sa ar det aven min van Saras favoritblomma. Sara gifter sig i Milano om 3 veckor och har alltid sagt att en av anledningarna till att hon vill gifta sig pa varen ar sa att hon kan ha tulpaner i buketten. For nagra veckor sedan var hon hemma i Milano for att traffa bland annat floristen som hon beskrev som nagon direkt plockad fran 'Sex and the City'. Floristen borjade nastan grata nar Sara sa att hon ville ha tulpaner i buketten och forsokte forgaves att fa henne att andra sig. Hans asikt var att tulpaner inte alls ar romantiska utan kantiga och 'moderna' blommor som inte har nagot att gora pa ett brollop. Sara ar ratt sa envis dock sa jag gissar att det blir det for henne anda. Fast jag kan nastan halla med om att det inte ar nagon speciellt romantisk blomma utan mer en 'cool' blomma :-).

Trevlig helg alla!

19 comments:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

jättefina blommor! tulpaner är även min favoritblomma! älskar att ha en stor bukett här hemma i vas! hoppas Sara stenhart haller pa sig att hon vll ha tulpaner i sin bröllopsbukett och inte följer den fjantiga floristens rad!

Millan sa...

Jag tror att sa manga tycker om tulpaner just for att de ger en kansla av att varen ar har och sommaren pa antagande!! Sedan finns det sa manga vackra farger och sorter nu ocksa. Jag alskar ocksa att ha en bukett tulpaner pa bordet hemma.
Om jag kanner Sara ratt sa kommer hon inte alls lyssna pa floristen utan gor som hon sjalv vill :-D

Fritt ur hjärtat sa...

Jag älskar också tulpaner!! Försökte klicka upp bilden med ljungen men det gick inte, tänkte knäcka namnet på den bakom, men såg inte ordentligt. Ljungen ser fantastisk ut!!
Den sista Tulpanen ser nästan ut som en Krasse, häftigt.

Roligt att du tyckte jag hde en STOT trädgård. Jämfört med Engelska bakgårdar kanske, men med svenska mått är mina 300 kvadrat INGET!! Svårt att vara trädgårdsamatör på så liten yta, MEN en utmaning, och utmaningar gillar jag!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

bra att sara kommer göra som hon själv vill :-) tack för din gulliga kommentar hos mig. alltid skönt att höra fran nan som varit med om nat liknande. det är tur att det är helg nu, idag när jag ska hämta noel pa dagis ska jag bara krama och pussa pa honom hela eftermiddagen!! kraaaaaaaaam pa dig och trevlig helg!

Lisa Christensen sa...

Vilken vacker trädgård! Någon i familjen måste ha gröna fingrar i alla fall :)

Millan sa...

Simone - nej de forsta bilderna gar inte att fa storre tyvarr, bara tulpanbilderna... Jag tror att varan tradgard ar ca 150kvm och den ar faktiskt ratt stor i engelska matt matt ;-). Faktum ar att for oss ar den alldeles lagom stor men det jag saknar ar att ha tradgar runt hela huset. Nu har vi en platt pa framsidan och en lang och smal tradgard pa baksidan.

Lotta - Jag tycker det later som en bra ide med fredagsmys med killarna!! Hoppas att du far en bra helg trots allt. Jag haller tummarna!

Lisa - Faktum ar att Bens mamma och pappa ar valdigt duktiga pa tradgardsarbete sa Ben har nog lart sig en och annan sak hemifran men med var tradgard har vi inte gjort mycket mer an att klippa o fixa. Vi hade tur som kopte ett hus med en redan uppvuxen tradgard som uppenbarligen skotts val av de forra agarna!

Annika sa...

Trevligt att se din tolkning av vårblommor.
Och spännande att se vad dom dyker upp i trädgården.
Tulpaner är jättefina! Snart slår mina tulpaner ut, härligt.
Pärlhyaciner som den lilla blå blomman heter tycker jag mkt om. Den andra blomman ser ut som en primula.

Petchie75 sa...

Annika hann före mig, jag hade tänkt styla med mina blomkunskaper ;-) en av de få blommorna som jag känner till är pärlhyacinten!
Jättefina bilder från er trädgård och tulpanen hade verkligen en jättesnygg färg!
Förresten, det låter så TYPISKT italienskt att inte låta Sara bestämma själv vad hon ska ha i brudbuketten!! Italienare har ALDRIG principen "kunden har alltid rätt" utan de oskrivna reglerna skall alltid följas (speciellt när det gäller mat, ha ha). Jag hoppas iaf att Sara får sin vilja igenom, hallå det är inte floristen som ska gifta sig!
Trevlig fredag Millan!

Millan sa...

Annika - Just det, primula kanner jag faktiskt igen!! Parlhyscint har jag aldrig hort talas om men jag gillar den verkligen!

Petra - Jag tycker det later typiskt italienare att forsoka ta over andras brollop full stop! I det har fallet ar det Saras mamma som i stort sett bestamt precis allting och sara som kanner sin mamma accepterar att det ar bast att lata henne fa sin vilja igenom.. hm. ;-)

aurorabuddha sa...

Ah, vilka vackra bilder! Min syster bor i England sen manga ar tillbaka. Nar jag bodde i Sverige sa berattade hon pa varen "jag har tulpaner och paskliljor i tradgarden!" Sjalv hade jag sno upp till nastippen och inget hopp om var... Men nu ar det omvant! For nu bor jag i sodra Texas! :o)

Busken bakom ljungen ser ut som en Magnolia?? Och tank att du har ljung! Det har inte jag sett pa *aratal*!

Petchie75 sa...

Millan, det där med bröllop i ett Medelhavsland och dess kvinnor fasar jag för... Hoppas, hoppas att Os mamma och syster inte tar över vårt framtida bröllop i Spanien (vi har inte bestämt ett datum än men antagligen nästa år). Arrgghhh! ;-)
Jag hoppas att Sara får ett fint bröllop i hennes stil trots allt.

Saltistjejen sa...

Hahaha!!! Jag tycker det är så roligt att folk alltid ska ha så mycket synpunkter på detta med bröllop!!! Herregud, låt folk göra som de vill! Om någon vill gå fram i brudklänning och påskris i handen ska hon väl få göra det?! Oavsett vad alla andra tycker. Som florist och pforffs tycker jag dessutom det är konstigt att de inte lyssnar mer på sin kund? Fast visst, han kanske är rädd om sitt rykte och namn.? Och vill inte förknippas med "den där horribla tulpanbuketten"?? Haha! :-)

Jag älskar tulpaner! Visst jag kan hålla med om att det på många vis kan se ut som en plastig låtsasblomma i grälla färger, men för mig är de så mycket symbolen för våren att jag bara älksar dem!

Tror förrsten att dina små blå blommor här (med små klockor som du beskriver dem) är pärlhyacinter. Det är precis som tulpaner en lökväxts det med, så de lär komma upp nästa vår igen! :-)
Ang tulpaner i trädgården så om man vill att lökarna ska blomma igen ska man väl låta de vissna bladen vara kvar (när tulpisarna blommat klart)?? Har för mig att min mamma alltid pratade om det för hon tyckte det såg så skrpigt ut när bladen var bruna. Men för att de skulle blomma igen nästa vår så kunde hon inte ta bort dem för tidigt. Eller nå´t sån't??
Jättefina vårblommor ni har i trädgården iallafall! Passa på och njuut!
Kram!

Millan sa...

Aurorabuddah - Tack :-). Visst ar det lite skillnad pa nar varen kommer till England resp Sverige. Vi brukar nog ligga ungefar en manad fore har i England men sedan jamnar det ut sig i slutet av Maj kan man saga. Men jag kan tanka mig att ni ligger LANGT fore oss :-).
Jag tror inte det ar nagot magnolia trad. Atminstonne sa kom inga blommor pa det forra aret... Maste kolla med min granne som verkar lite mer insatt!

Petra - Ja efter att ha foljt saras brollopsplaner sa verkar det ju helt otroligt vilken skillnad det ar pa tex skandinaviska brollop an pa de som ar i medelhavet. En skillnad som kanske avgor ar val att manga ar katoliker och gifter sig kanske darfor yngre (?) vilket gor att de kanske vander sig till foraldrarna for hjalp? Men sedan sa verkar det vara mer en fest for hela familjen an just brudparet for i Saras fall sa ar tex massor av folk som hon inte kanner inbjudna. Och kan tex inte en van till familjen komma sa skickar de nagon annan fran samma familj som 'representant'.
Tydligen ar det ocksa sa att alla slaktingar och vanner till familjen ger pengar (stora summor!) i present till brudparet som ar menat att betala for delar av blandannat brollopet.
Men det gor ocksa att alla slaktingarna lagger sig i och har asikter om precis allt!!! Later lite jobbigt tycker jag...

Jag gissar att det ar bra att man sager till fran borjan (om man kan) innan alla har borjat lagga sig i. Sedan kanske det ar skillnad ocksa eftersom O ar man och det saledes inte ar dottern i familjen som gifts bort...??

Millan sa...

Saltis - hahahaha nu ser jag framfor mig Sara med fin klanning och paskris fullt med fjadrar i. Snyggt varre!! :-D
Nej men visst ar det otroligt vad folk lagger sig i nar det ar brollop som stundas. Alla tycker till och ingen verkar tanka pa brudparet i just det har brollopet... Hur som helst sa verkar det som om det ar vanligt i Italien att det ar sa har!

Jag alskar ocksa tulpaner!! Tycker att de ar statliga pa nagot satt och det ar ju precis det dar med att de minner om varen som gor att man alskar dem annu mer!

Ja tydligen ar det parlhyascint vi har i tradgarden. Jag hade aldrig hort det namnet forran jag kikade pa kommentareran har i dag. Sa det kan vara larorikt att ha en blogg!!

Appropa det dar med att lata tulpanernas blad vara kvar sa kan det sakert stamma! I vart fall sa hade vi forra aret varldens buske och nagot hemskt risigt buskage just dar tulpanerna nu syns (ett buskage som vi nu helt klippt ner). Det gjorde att vi inte sag dem forra aret... och ocksa att bladen aldrig togs bort sa det kan sakert stamma som din mamma sager!!

Anne sa...

Tulpaner tycker jag känns så romantiska!!!! Men jag kan förstå lite floristen och är inte så förvånad för jag tror tulpaner inte direkt betraktas som en bröllopsblomma. Vilka fina blommor du visar upp, så klara och tydliga i färgerna. Jag gillar att ni verkar ha lite olika sorters blommor i trädgården, måste kännas lite spännande att se vad som kommer upp och vad som liksom planterats i jorden nån gång för länge sen. Jag är urusel på blommor och namn, men de där blåa tycker jag är väldigt vackra. De ser gammaldags ut. Ha en riktigt skön helg!!!

Desiree sa...

Millan vilka härliga bilder! Superfina bilder på både tulpanerna och pärlhyacinten. Jag ser att kameran verkligen kommer till sin rätta och du får ju till jättefina foton med den. Jag har full förståelse för din vän Sara som vill ha tulpaner i buketten. Det är också en av mina favoritblommor. Jag hade dock liljekonvaljer i min brudbukett som är en annan av mina storfavoriter.

Lullun sa...

Vi �r nog ungef�r lika duktiga p� blomdamn du och jag, men visst fina �r de, liksom dina foton. Men visst m�ste det v�l g� att g�ra en bukett med tulpaner. Det blir kanske inte en klassisk bukett, men �nd� :-)

Anonym sa...

Vad långt våren kommit i England. Här i Sverige e det en bit kvar. Men det är på gång.

Millan sa...

Anne - Ja det ar lite roligt faktiskt att inte riktigt veta vad som ska komma upp i rabatterna :-). Dock onskar jag verkligen att jag visste lite mer om tradgardsskotsel for jag vet inte alls var jag ska borja. Jag tror att jag ska ta med mig Bens mamma till en tradgardsaffar nu nar vi ska kopa blommar och vaxter att plantera i de nya rabatterna. For jag har ingan aning om vad som ar gront aret om, nar man maste plantera osv...

Desiree - Liljekonvaljer ar jatte fina!! Det ar en av mina favoriter ocksa. Den kanns liten och skor o valdigt romantisk tycker jag!! Jag tror min farmor ocksa hade det i sin bukett. Jag ar verkligen nojd med kameran. Man behover absolut inte vara nagot proffs for att fa fina bilder och jag behover knappast gora nagot at bilder tagna utomhus i nagon fotoprogram!! Men jag har markt att det ar stor skillnad pa just utomhusbilder. De blir mycket battre!!

Lullun - Jag maste forsoka lara mig lite mer om blommor tror jag. I alla fall nu nar vi har tradgarden. Jag ser helt fragande ut nar folk undrar om vi har det ena eller det andra i rabatterna... ;-). Jag tror att det storsta problemet ar att Sara ar italiensk och ska ha ett traditionellt italienskt brollop... just darfor ifragasatts precis alla val hon gor!

Froken Isaksson - Ja nu kanns det som om varen ar har.. men den ar anda valdigt sen i ar. Sakert 2-3 veckor senare an forra aret tex. I helgen kom det dessutom sno sa det var ju ingen hojdare...