CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 25 april 2008

Fredagstema: Favorittidningar


Dagens tema ar Favorittidningar och inte alls sa svart for mig att skriva om. Jag alskar tidningar och magasin av olika slag!! I england finns verkligen en otrolig mangd olika tidningar i allskons kategorier. Jag har alltid gillat att kika i tidningar sa nar jag flyttade over till England var det som att komma in i en stor godisaffar - det fanns sa mycket att valja mellan. Nu for tiden har jag dock slutat kopa sa manga tidningar och har insett att man egentligen bara laser samma saker om och om igen vilket ju blir lite trist i langden. Dock ar det fortfarande lika trevligt att ga med tjejerna till Starbucks i Borders bokaffar och dricka kaffe och kika i tidningar.

Foraldrar och Barn tidningar
Forra graviditeten laste jag alla foraldrartidningar jag kunde komma over. Den har gangen har jag inte kopt en enda tidning... Jag prenumererade ett tag pa den svenska tidningen MAMA men blev sa trott pa att de alltid intervjuade samma kandisar. Det kanns lite som om en kandiselit har bildats hemma i Sverige och det ar bara dessa manniskor som figurerar i alla tidningar, dar de visar upp sina barn, sina hem och sina klader...

Junior ar en lite 'finare' mammatidning med vackra bilder och lite mer 'intellektuella' artiklar. Den har tidingen kanns lite 'upper class' men jag tyckte anda att den var roligare an de andra mammatidningarna har nar jag var gravid forra gangen.

Glossy Magazines
Jag kom pa att jag inte riktigt vet vad man kallar den har kategorin i Sverige. Det finns valdigt manga olika Glossies i England och egentligen vet jag inte om just Marie Claire och Easy Living ar mina favoriter. Jag koper inte nagon speciell tidning i den har kategorin men om jag tex ska resa nagonstans sa brukar jag alltid kopa den som verkar ha de mest intressanta artiklarna. Undrar vad jag ska kopa for tidning till resan i morgon....


Mat och Inredning
Det har har nog blivit min favoritkategori av tidningar de senaste aren. Eftersom vi renoverar sa har jag luslast inredningstidningar for att fa ideer och tips. Jag har tills alldeles nyligen prenumenerat pa Ideal Home Magazine men insag for ett tag sedan att jag nog ar lite matt pa just den har tidningen nu. Men jag har anda sparat varenda nummer for att kunna kika i for inspiration.

Mattidningen Good Food ar fortfarande en favorit som dyker upp i brevladan varje manad eftersom Sara kopte prenumerationen i present till mig for nagra ar sedan och vagrar sluta betala for den. Det jag verkligen gillar med den har tidningen ar att det ar vanlig mat med vanliga ingredienser och inte bara en massa 'middagsbjudningsmat'. Helt suverant ar ocksa att det under varje recept finns en beskrivning av kalorier, fett och sa vidare vilket gor att det tex ar latt att rakna ut Viktvaktar points.

Sist men inte minst
Nar jag lag pa BB och precis hade fott Nils kom Sara pa besok med 7 olika tidningar och en massa choklad. Jag hade nog trott att jag skulle hinna lasa dem alla dar pa sjukhuset men sa blev det inte och nagra manader senare hittade jag den har tidningen 'Zest' i ooppnad forpackning. Bestamde mig da for att spara tidninge som minne fran den dar forsta dagen med Nils.

Samtidigt ar det lite komiskt att det var just Halsotidningen som aldrig oppnades...

19 comments:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

ja visst e de kul med tidningar! prenumerarerade ocksa pa MAMA innan men blev ocksa trött pa att de va samma intrevjuder hela tiden.. och sen kommer ju samma tema upp om och om igen.. sakklart.. vad ska de annas skriva om liksom.. men har man haft den ett ar har man liksom redan läst allt känns det som! ha de nu sa bra i italien!!Stannar ben hos farmor och farfar eller följer han emd?

Fritt ur hjärtat sa...

Roligt inlägg, nu känner vi dig lite bättre. Tidningar skildrar ens intresse och delvis var man är i livet, fast det tror jag inte man tänker på. Ha en bra helg!

Lullun sa...

Visst är det så (som jag också skrev lite om i kommentaren till dig på min blogg) att tidningarna skriver om samma & samma personer & saker. Iaf i Danmark är det också så att de olika tidningarna ägs av samma företag eller samarbetar på något sätt, så att exakt samma artikel dyker upp i flera tidningar, bara med andra bilder och "faktaboxar". Blä...

Mattidningen du tipsade om verkar dock bra. Just det där överambitiösa, med recept man inte kan se sig klara av att laga efter en lång arbetsdag och inte ens vet var man ska hitta ingredienserna till ens i en svensk storstad, ja det är det som håller mig borta från mattidningarna (utöver priset här då).

Ett är dock säkert; när det väl blir adjö till hyreslägenheten kommer jag också att köpa mer inredningstidningar. DET ser jag fram emot!!

Ha det nu så kul i Italien!! :-)

Millan sa...

Lotta - Ja visst ar det trist nar man laser tex Mama och sadan Easy Living och sa har de artiklar om samma kandisar i bada tidningarn. jag vet att jag laste en av tidningarna och kande igen precis allt jag laste och da kollade jag den andra tidningen och insag att det maste vara samma intervju, bara vinklad lite olika i de tva tidningarna. Kanns ju lite smatrist sa dar.
Nils stannar hemma hos farmor och farfar men Ben far folja med :-D

Simone - Ja visst ar det sa att man lar sig mer om folk beroende pa vilka tidningar de laser... det visar ju lite vilka intressen de har! Dock tycker jag att jag verkar valdigt ytlig med tanke pa de tidningar jag valt ;-)

Lullun - Ja gar det sa langt att det faktiskt ar samma artikel i olika tidningar sa har det ju gatt for langt. Snacka om att slanga pengarna i sjon!! BBC good food ar faktiskt kanon. Man kan aven soka pa tex ingredienser och recept pa www.bbc.co.uk/food.
Letar ni hus eller lagenhet att kopa nu??
Tack :-) Jag ser verkligen fram emot helgen... det ar ju inte var vecka man ar ivag till Italien (jag har aldrig vait dar forrut :-))

Lullun sa...

Nej, vi tittar inte aktivt nu, men deffinitivt känner jag att lusten verkligen kommer mer och mer. Men först måste nog lite olika "framtidsosäkerheter" falla på plats först. Vill ju inte köpa hus på en plats och sedan komma på att det inte alls passade ihop med övriga framtidsplaner. ;-)

Och nej; det är verkligen inte var dag man bara åker bort sådär! :-)

Annika sa...

Bra inlägg, Millan!!
Du vet att jag håller med dig till fullo vad gäller Mama och Family Living...TRÖÖÖÖÖTTSAAAAAMMAAAA till max. Coola, balla mediamänniskor...SUCK!!

Visst är det kul med tidningar! Det är som du säger som att shoppa i en godisaffär när man köper tidningar. när jag kommer till Sverige blir jag helt spattig och vill köpa allt.
Likaså tycker jag det är SANN lyx att slå sig ner på en bokhandel här i US med en fika och bara läsa tidningar man aldrig tänkt köpa. Vilken grej egentligen. Ni verkar ha det likadant i England.

Ha så jätteroligt i Italien!!!

Millan sa...

Ja jag vet vad du menar! I england ar det sa otroligt dyrt att hyra att vi nte hade mycket val annat an att kopa. I det har landet far man heller inte gora nagot alls med stallet om man hyr, inte ens satta upp en tavla pa vaggen, vilket gor det lite svart att fa det att kanns som hemma. Men det ar definitivt en bra ide att forst klura ut vad ni vill gora i framtiden!!

Millan sa...

Annika - Ja det verkar som om det ar manga som har trottnat lite pa just Mama och Family Living.. tror det blir lite for mycket av samma sak helt enkelt! Som Lotta skrev sa racker det liksom med ett ars prenumeration for sedan har man last 'allt'.
Det ar verkligen skoj att kopa tidningar och sa sent som pa lunchen var jag pa Borders och kikade lite for morgondagens resa. Men jg vantar till flygplatsen tror jag...

Anonym sa...

Jag borde nog också ha delat upp tdningarna i kategorier! Inredning, hälsa, mamma, skvaller, med mera. Jag håller med dig om att Mama intervjuar samma kändisar om igen... Jag skulle vilja läsa ännu fler tidningar än jag gör!

Anonym sa...

KUL- jag alskar oxa tidningar!!!

Din kompis Sara, verkar vara en valdans bra kompis....;)

Millan sa...

Nilla - Jag laste nastan for mycket tidningar ett tag vilket nog ar anledningen till att jag nu knappast laser nagra. Behover nastan en paul :-). Men jag lar borja lasa snart igen...

Ulrica - Ja hon ar inte dum Sara!! Bjuder pa brollop i Italien och koper fina presenter ;-)

Cecilia sa...

Kan man bli tidningsberoende tro?!I så fall är jag nog något åt det hållet,i varje fall var jag det i Sverige.Än har jag inte köpt någon här.Mama kastade jag mig igenom innan vi lämnade svedala och gav till en kompis som blev glad över nattlektyr.Föredrar Vi föräldrar där det är mer "normala" människor som jag själv....om jag nu är så normal vill säga,det vet jag ju inte.Haha.

Millan sa...

Cecilia - Ja jag har nog ocksa - eller har haft - ett drag av tidningsberoende. Jag maste alltid stanna och kika pa tidningarna pa hyllan for att se om nagot intressant har hant. Vi Foraldrar har jag nastan aldrig last tror jag...

Petchie75 sa...

Jag älskar också tidningar!! Ideal Home har jag nog köpt några ggr, brittiska heminredningstidningar är definitivt mycket roligare än franska (belgiska). Jag tycker t.ex franska Elle Décoration bara skriver om superlyxiga, sterila hem som man absolut aldrig skulle vilja bo i...
Jag har också läst någon Family Living och ville nästan bara spy på alla balla mediamänniskor som Annika skrev. Jag blir bara irriterad över att läsa sådant - tom hur de uttrycker sig är irriterande, och jag kan tänka mig att Mama har samma stil.
Ha en härlig weekend i Italien och hoppas att bröllopet blir jättekul!

Anne sa...

....när du läser det här har ni nog varit på bröllop och hunnit komma hem igen. Hoppas det var ett supder-duperkul bröllop!
Tidningar ja, gulligt du sparat en tidning som minne från Nils första dag. Det var rörande. Jag har också läst Mama och Family Living, kan bara instämma med vad ni alla säger om de tidningarna. Tröttsamt...
Som du skrev hos mig så är det där med tidningar verkligen nåt som går i perioder, ibland slukar man dem och ibland är det bara böcker som gäller.
Jag kan tänka mig just inredningstidningar varit poppis pga ni renoverar. Ideal Home har jag läst en gång (köpt på flygplats) och den var jättebra, tror till och med jag har numret sparat i nån låda i Sverige (galet spara tidningar där...men men).
Mattidningar med bra recept för vardagen och inte avancerade grejer är perfekt. Den där tidningen skulle jag gilla. Jag brukar faktiskt kolla på webb-tv och svt och Niklas Mat för att få se lite svensk matlagning och höra om creme fraiche, prästost och andra exotiska läckerheter man inte längre har tillgång till.

Miss Marie sa...

jag gillar också ideal home magazine, tycker att de har riktigt roliga reortage men förstpr om det blir lite långtråkigt i längden! easy living har jag aldrig riktigt fastnat för, jag kanske inte riktigt är i deras målgrupp än! jag föredrar instyle! :) har du provat red? den tycker jag kan vara riktigt bra ibland!

jag är precis som du en riktig tidningsfanatiker, sa jag älskar utbudet i england! =)

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hihi.. tankspridda jag som fragar om ben far stanna hos farmoroch farfar :-) hihihi.. hoppas de gfick bra med nils hos farmor och farfar och att du och ben hade det underbart i italien.. väntar spänt pa bilder och en resume fran helgen!!!kraaaaaaam

Millan sa...

Anne - japp nu har vi kommit hem ifran Italien och en superhelg!! Helt underbart och nu kanns det lite som en drom att vi varit ivag alls...
Jag har ocksa en tendens att spara tidningar, i alla fall inrednings och mattidningar. Men for ett tag sedan tog jag tag i den enorma tidningshogen under kaffebordet och drog ut alla recept jag ville spara och satte in i en parm i stallet. Egentligen mycket smartare for hittills har jag hela tiden fatt leta igenom mangder av recept for att hitta de jag ville at.
BBC good food finns aven att kika pa pa webben (www.bbc.co.uk/food) dar man bland annat kan soka pa 3 ingredienser och fa upp recept. Inte samma sak om att ha tidningen i handen... men battre an inget :-)

Marie - ja visst ar Ideal Home bra! Men jag tror att jag kommer uppskatta den annu mer nu nar den inte kommer i ladan varje manad for efter ett tag sa blir de valdigt lika varandra. Det finns ju bara sa mangaq olika farger/tapeter och inredningstips de kan ge en...
Easy Living ar faktiskt ingen favorit for mig heller. Vissa ganger ar den helt ok och har intressanta reportage men andra ganger kanns den lite gammeldags i och med att den helt vander sig till kvinnor nar den skriver om hus och hem... hm.

Lotta - ingen fara :-). ben skrattade nar jag berattade att du undrat om han skulle fa stanna hemma den har helgen ;-). Nils hade det dock toppen hos farmor och farfar!!

Lisa Christensen sa...

Jag blev också helt tokig när jag flyttade till England och slukade alla tidningar, men sen lugnade jag ner mig lite :)

När jag renoverade min lägenhet i Stockholm var jag totalt besatt av inredningstidningar, men har tappat intresset för tillfället.

Har inte köpt så många graviditetstidningar som jag trodde att jag skulle göra, men köpte en igår som var bra. Måste också köpa Mama som verkar så flärdfull :)

När jag flyger brukar jag länsa tidningsaffärerna och nu sist försökte jag förena nytta med nöje och köpte bl.a en fransk modetidning för att öva mig :)