CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 1 april 2008

Bast och Pest!

Jag har blivit utmanad av Miss Marie att visa upp vad som ar Bast och Pest med vart hem.

Nar jag klurade pa det har insag jag att jag faktiskt inte har nagra direkta favoritmobler eller grejer i hemmet (forutom kanske datorn men den kanns for sorglig att fota.. ;-)). Lite trist pa ett satt men eftersom all energi (och alla pengar!) gatt at till att renovera de senaste aren sa har vi inte riktigt kommit sa langt som till mobler annu...

Det som jag gillar allra bast med vart hus ar helt klart utsikten (som jag tjatar om hela tiden...). Dock har jag annu inte lyckats fanga den sa dar perfekt pa bild. Har ar en bild ifran den gra och dimmiga morgonen i Bristol.

Att ha en sadan har utsikt ar guld vart i det har landet dar alla huset ligger sa otroligt tatt att man latt kan kanna sig lite klaustriofobisk. Att kunna titta ut fran baksidan av huset och se over hela Bristol gor att jag inte kanner mig sa instangd!
Och pa samma tema sa ar ju altanen som Daniel byggde for oss forra aret en STOR favorit!

Inomhus ar nog favoriten koket med kokson och framfor allt tapeten pa fondvaggen som jag storgillar! (och titta.. har finns ju datorn ocksa med pa bild)

Att skriva om vad som ar pest med varat hus var inga problem! Vi har stora problem med yttervaggen i hallen. Fukt har kommit in utifran och allt arbete som gjordes med att bredspackla vaggen forra aret ar egentligen forgaves kanns det som. Det ar ingen mening att mala vaggen eller fardigstalla hallen forran vi har fixat (las: betalt nagon dyra pengar for att dranera etc) vaggen. Ser ni forresten att den vata flacken ar formad ungefar som Storbritannien med Irland dar pa sidan?? ;-)

Annars ar jag inget stort fan av spegeldorrar och darfor kan man saga att den har garderoben inte ar nagon favorit. Vi ska kopa nya dorrar till den har eftersom vi just nu inte har rad att kopa en helt ny garderob...

I min tur vill jag nu utmana foljande fem personer: Mia, Anne, Desiree, Saltis och Petchie.
"Reglerna" ar som foljer: Visa vad du tycker mest och samst om med ditt hem (och eventuell tradgard), lanka sedan till mig och utmana 5 nya bloggare. Latt som en platt! :-D

Sist men inte minst GRATTIS PA FODELSEDAGEN MAMMA OCH ELIN!

15 comments:

Annika sa...

Japp, måste också ta tag i den här utmaningen, imorrn tror jag det blir.
Inga problem för mig heller att visa pestdelar av huset :-)
Kul att se mer från ditt hus är det. Utsikten är ju så kunglig!
Jobbigt med fukten, hoppas ni får bukt med den. haha, det är sant, fläcken är ju UK!!

Saltistjejen sa...

Oj vad skoj att se mer bilder av ditt hem!!!! :-)
Ang väggen i hallen. Är ert hus kasnke "hmesökt"?! ;-)
Haha, med tanke på att fuktfläcken verkligen ser ut som Storbritanien och Irland kasnke det är ngt gammalt spöke som vill meddela sig med er om något?! :-)
Annars har ni ett fint hem tycker jag.
Och som sagt, terassen gör en ju grön av avund!

Självklart ska jag anta utmaningen. Fast det kanske dröjer till helgen innan jag har tid att få ihop bilder etc. Detta trots att vi bor så smått. Men jag lovar det kommer!!!

Hoppas ni alla mår bättre nu också. Att Nils är frisk och att tån inte gör så ont!
kram!

Millan sa...

Annika - Ja jag sag att du ocksa hade blivit utmanad!! :-). Ja det dar med funkten ar ett gissel som oroar oss ordentligt. Just eftersom vi egentligen vet att det ar fullstandigt onodigt att gora ett halvdant jobb utan vi maste nog ta och oppna planboken (fraga farbror Bank) och gora ett ordentligt jobb med den for annars kommer det bara bli varre med tiden.

Saltis - det var precis vad jag tankte nar jag insag att flacken borjade anta formen av UK!! Lite lustigt ar det allt!
Kul att du antar utmaningen :-).
Nils mar mycket battre nu och med tan ar det ingen storre fara. Jag har lanat ett par skor i storlek 40, alltsa 3 storlekar for stora, och de funkar fint att ga i! Men det ser ju lite halvskumt ut att ha svarta finbyxor och vita traningsskor pa sig till jobbet... ;-)

Anonym sa...

Ni har det så fint även om ni har en fuktvägg med Uk och Irland. :D
Jag bara älskar stilen på ert hus och din inredning är helt i min smak med.
(Vill också ha ett hus!:D)
Tapeten på fondväggen är SUPERSNYGG!
Jag gillar också det där med att väggen är avdelad en bit upptill med panelen.

En dag så kommer vi och våldgästar er i Bristol för att dricka kaffe på er fina altan. Hoppas att du är beredd.. he,he..

Kram!

Millan sa...

Jess - klart jag ar beredd :-). Jag har inte hunnit lasa om ditt brollop annu. Ska ga in ikvall och kika!! x

Desiree sa...

Utmaningen är antagen. Eran utsikt är verkligen underbar liksom eran altan. Jag förstår att ni trivs med att kunna sitta ute på altanen och njuta. Den där tapeten du visade upp är sååå fin. Du och Ben har så god inredningsssmak. Det ni gjort om och fixat blir så bra och snyggt. Problem med fukt är ju verkligen inte kul. Hoppas ni slipper det framöver.

Anne sa...

Vilken kul utmaning, jätteskoj! Den är tagen på bums!!!! Jag tycker du har så fin smak, du borde visa upp ert hem i nån brittisk tidning. Renoveringshus som blivit så fint-tema. Ni kan verkligen vara stolta över att ha förvandlat huset till det de blivit. Du har ju visat bilder före, ni verkar ha "öga" för sånt här för ni såg ju onekligen potentialen i ett hus och vad som kunde göras med det.
Er utsikt vill jag också ha. Jag förstår precis vad du menar med att utsikten ger rymd och gör att det känns mindre klaustrofobiskt. Jag önskar vi hade den utsikten, då skulle det inte kännas sååå tight till de övriga husen som vi har nu. Trångt, trångt och en utsikt skulle helt klart ge en helt annan känslan.
Tapeten gillar jag också. Mycket! Jag vet jag tidigare kommenterat era tapetval och att det är väldigt läckert. Nu har du inte med det på bild, men jag gillar ert ljusa, fina kök.
Kul utmaning!

Petchie75 sa...

Absolut, jag hänger på utmaningen med förbehållet att vi bor möblerat ;-)
Jag älskar er fondvägg i köket, tapeten är så fin! Och jag håller med ovan talare (skrivare), ni har så snygg stil och fint hemma hos er. Och jag har sagt det igen, men den där altanen är härlig!!
Mystiskt med geografisk fuktfläck!

Miss Marie sa...

verkligen fin tapet! lite gammeldags söt, sådär! =) utsikten var inte dum den. förstår att du inte gillar fuktväggen, sånt där måste vara grymt jobbigt. o spegeldörrarna... förstår att du inte gillar dom! =)

Lullun sa...

Som kartälskare hade jag ju tyckt det skulle varit super med en karta i hallen... *hihi* Men lustigt ändå, att det slumpat sig så.

Hoppas dock ni snart kan få ordning på problemet och bli klara med renoverandet (jag ska hålla tummarna för en lottovinst eller nått! ;-) ). Jag vet ni slitit massor, nu borde det ju snart vara tid till att få njuta det också! :-)

www.gottablandat.wordpress.com sa...

skönt att nils e bättre!! kul att se vad du gillar bäst och sämst i hemmet! ser ju urfint ut hemma hos er! altanen och utsikten ser ju gudomliga ut!! vitt och fräscht sovrum!! ha en fortsatt bra dag vännen!! hoppas allt är bra med magen!kraaaaaaaam

Mia sa...

Utmaningen avklarad! :-) Har dock inte utmanat 5 nya än...
Jag har för övrigt sympatiserat med dig och kört lilltån in i en stol. Den är numera dubbel storlek och lite lätt röd/blå!
Kram Mia

Millan sa...

Desiree - :-) tack! Vad kul att du gillar tapeten. Det blev faktiskt en fulltraff tycker jag och ar nog den enda grej vi har gjort med huset som jag blev nojd med pa en gang(forutom fargen pa fondvaggen i sovrummet som jag ocksa gillar). Jag hoppas att varen kommer igang pa allvar nu sa att vi kan anvanda altanen lite mer det har aret!

Anne - :-) vad gullig du ar! Dock tror jag att min smak ar alldeles for svensk for att den ska ga hem i nagon brittisk inredningstidning ;-). Dessutom ar det dar med moblerna... vi skulle verkligen behova slanga ut en del gammalt och kopa nytt men det far bli ett annat ar tror jag... Det ar lustigt vilken skillnad en utsikt gor. Om man star i vart hus och kikar ut over Bristol sa kan man visserligen fa en kansla av klaustriofobi for det ar SA KNOKAT med hus overallt. Helt otroligt.. men jag tittar helst over hustaken och over sjalva stadsdelen istallet :-D

Petra - :-) Tack vad snalla ni ar allihopa. Jag har kommit in i en dipp just nu da jag ifragasatter allt vi har gjort och undrar om vi valt fel etc. Sa det var himla skoj att komma in har nu och lasa alla era gulliga kommentarer!!
Sjalvklart har vi overseende med att ert hus ar moblerat. Det ar klart att det aldrig blir exakt som man vill da. Men ni har ju a andra sidan en utsikt som heter duga!! :-)

Millan sa...

Marie - ja usch fuktvaggen ar INTE rolig, inte ens fast den ser ut som UK ;-). Tapeten ar som sagt en favorit och utsikten likasa men det gramer mig att vi inte har granslosa tillgangar sa att vi kunde kopa nya fina mobler, gardiner, overkast och hela grejen till sovrummet. Nu kanns det sa kalt och trist... och lite som borjan av 90-talet med garderobsdorrarna.

Lullun - faktum ar att jag ocksa alskar kartor och jag gissar att det var darfor jag genast gjorde den jamforelsen nar jag sag fuktflacken krypa fram :-). Ben kunde inte alls se det i borjan men nu kan till och med han gora det!!
Jag hoppas ocksa att det blir relativt smartfritt att fixa till vaggen sa att vi kan slutfora renoveringen och slippa ha den hangandes over oss varje ledig stund!

Millan sa...

Lotta - tack :-). Jag maste saga att det nog inte ar sa dar jatte fint hemma hos oss trots allt. Det kanns som om det ar en bra 'blank canvas' just nu men som om alla 'finishing touches' (nu kan jag inte komma pa de svenska uttrycken heller.. hm...) saknas. Jag skulle sa garna vilja kunna ga ut och helt enkelt bara kopa hem nya mobler, tyger etc och riktigt fixa till det sista. Men det kommer val... ;-)

Mia - Ajajajaja inte tan du ocksa. Usch! Men visst har du gjort det en gang tidigare ocksa? I Karlskrona? Jag tror att det var det forsta jag tankte pa nar jag hade slagit i min ta forra veckan.
Jag ska genast kika in pa din sida nu!