CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 17 april 2008

Krupp och tips

Nils har fatt krupp. Ingen hojdare maste jag saga. Det hela borjade i tisdagskvall da vi kom hem fran jobbet. Nils verkade inte alls vara sig sjalv och lat som om han holl pa att fa varldens forkylning. Sedan borjade han hosta valdigt och andades valdigt rossligt. Men eftersom Nils forkylningar alltid satter sig pa luftroren sa oroade vi oss inte sa dar jatte mycket. Under natten blev dock andningen varre och han kunde inte slappna av forran jag gett honom medicin med antihistamin i som formodligen vidgade luftroren lite.

I onsdags var det darfor inte lage att slapa med honom till dagis utan Ben stannade hemma och tog med honom till doktorn, som bannade oss for att vi inte tagit honom dit redan pa tisdagen. Det ar bara sa himla svart att veta och oftast sa resonerar man ju som sa att man avvaktar for att se hur det utvecklas...

Hur som helst sa konstaterade lakaren att det lat som krupp och skrev ut kortison i tablettform (otroligt latt att ge en 2.5 aring - Not..) som vi ska ge honom i fem dagar nu. I dag var de tillbaks till lakaren for att kolla Nils blod och det sag battre ut idag. Lakaren vill att vi kommer tillbaka pa ett besok nar han tagit alla tabletter for att forsoka faststalla att det verkligen ar krupp och inte astma. Jag hoppas pa krupp!

Sa till nagot HELT annat!! Jag behover tips pa svenska brollopspresenter som passar att ge ett Italienskt/Engelskt par. Vi aker hem till Sverige i Maj sa tanken ar att vi ska kopa deras present da, men jag vet inte vad vi ska kika pa... TIPS MOTTAGES TACKSAMT!! Eftersom Sara ar typiskt Italiensk och tycker om glas i alla dess former sa funderar jag pa att kopa dem ett sett med fina, svenska vinglas. Men vilken sort i sa fall???

16 comments:

Marianne sa...

Orrefors eller Kosta Boda. Det är väl de finaste svenska glasbruken. Kosta Boda har ju också väldigt vackra glasskulpturer. Huvuden och båtar som jag tycker om. Bertil Valliens "Brains" tycker jag är fantastiska.

Gå in på kostaboda.se eller orrefors.com

Lycka till!

Desiree sa...

Jag håller med marianne om att det bästa hittar du nog hos Kosta eller Orrefors. Du kan ju ge vinglas, champangeglas, något fint stort fat eller någon glasskulptur. Det blir säkert uppskattat.

Desiree sa...

Hoppas att stackars lille Nils kryar på sig och att det är krupp och inte astma. Jag hade nog gjort som ni att avvakta. Det är inte alltid lätt attt veta när man ska skynda till doktorn och när det inte är så kritiskt.

Saltistjejen sa...

Hu det lät lite läskigt med krupp! Hoppas verkligen Nils blir bättre, och hoppas att det inte är fråga om astma.

Angående bröllopspresent så är det alltid knepigt. Men om din vän gillar glas så finns det ju hur mycket vackert glas som helst i Sverige! Vinglas är kasnke bra om de är italienare, annars finns ju oerhört vackra glasskålar, glasvaser eller konstglas också!

När två av våra vänner gifte sig här i USA (de är båda amerikaner) så visste vi inte vad vi skulle ge dem, men jag gjorde en liten receptsamling (lite som en scrapbook ungefär) med olika svenska recept som jag gillar. Och de blev jätteglada för den! Sedan gav vi rpesentkort till Ikea här eftersom vi visste att de var intresserade av att köpa en soffa därifrån. Men som sagt, glas till en glasälskande person låter som den perfekta presenten från Sverige!

Anonym sa...

Hejsan, usch era stackare. Vi har också ett kruppbarn, Tilda. Hon har ju dessvärre både krupp och astma. Hennes hosta låter väldigt "kruppig", som en liten hund som skäller. Vi har också fått kortison som vi ger vid behov. Den sorten som vi har kan man lösa upp i vätska (och vi löser helt enkelt upp in nånform av läsk för att säkerställa att hon dricker upp den). Tycker dock att hennes astmamediciner har underlättat för även kruppen. Men många gånger är de gånger vi stått på altanen mitt i natten för att hon skall kunna andas.

Personligen så är jag helt såld på Ittala:s vin glas. Men de är ju inte mer svenska än mumintrollen :-)Men de är ju otroligt läckra iallafall. Men både Kosta och Orrefors har ju massor av fint. Kosta har en serie som heter Mine som är riktigt najs. Men det är dessvärre inte i vinglas utan mer vanliga dricksglas. Glaset är väldigt tjockt och finns i flera olika färger och man kan även ha dem som kaffemuggar eftersom glaset är så tjockt. De är väldigt sköna att dricka ur och fina att titta på!

Hoppas att Nils piggar på sig snart.Kram Malin O

Anonym sa...

Åh, hoppas verkligen att det är krupp som lille Nils fått och inte astma.
Ja, det där med att vänta ett tag tills man åker till doktorn kommer jag nog vara likadan med. Man vill ju inte verka överorolig men samtidigt kanske man ska kolla bara för att.
Nåja, ni har ju varit hos doktorn nu så hoppas att medicinen snart får Nils att må bättre.

Present till brudparet. Jösses vad svårt.
Men tror att Orrefors säkert skulle vara uppskattat.

Kram!

Anonym sa...

vad sags om Efva Attling glasen??? Svensk, e ju kosta eller orrefors....

Lullun sa...

Håller oxå tummarna för att det är något lätbotat Nils har. Inte astma!

Och bröllopspresenten; ja, glas är inte min starka sida, men ska nog säga till om jag kommer på något! :-)

Mia sa...

Stackars Nils, hoppas det blir bättre. Själv har jag haft en sömnlös natt då Albin inte kunnat sova på grund av alla kliande vattenkoppor.
Jag tycker precis som Malin om Mine-serien. Vi har de vita glasen och en stor skål. Väldigt fina tycker jag och lite annorlunda.
Kram

Millan sa...

Alla - tack sa mycket for alla tips!! Jag har kikat en del pa internet nu pa olika glastyper och hittat flera som jag tycker ar jatte fina. Men josses vad dyra de ar!! Mellan ca 500 och 900 for ett pack med 2 glas...Att bara ge tex 4 glas kanns lite futtigt men mer an sa har vi absolut inte rad med. Jag far kanske tanka om helt...

Miss Marie sa...

Jag tycker att Ulrica Hydman Valliens serie "Mine" for Kosta Boda ar sa snygg. Finns assietter, glas, upplaggningsfat och skalar i olika former. Vi fick en san skal i forlovningspresent o den ar valdigt uppskattad! Svensk design med en liten tvist. Tror att de saljs pa Duka och/eller Cervera, eller kanske till o med nanstand pa natet. Som namnts ovan sa ar ju Efva Attlings glas for Orrefors sjukt snygga ocksa, men de ar nog ganska sa dyra...

Lisa Christensen sa...

Stackars Nils! Hoppas att det inte är astma och att han kryar på sig snart.

Är tyvärr väldigt dålig på det där med bröllopspresenter, men Sverige är ju känt för sina glas. Hoppas du hittar något!

Millan sa...

marie - Ja jag har faktiskt hittat Mine serien pa internet nu. Tror jag kikar i sverige for att liksom se det live och sedan bestaller pa internet for att slippa frakta over det och med tanke pa hur otroligt svagt pundet ar just nu...

Lisa - ja jag hoppas ocksa att det inte ar astma. Vi far se vad de sager om det!
Visst ar det svart med brollopspresenter! Alla har sa olika smak och det ar svart att kopa saker till folks hem. Men samtidigt ar det SA trist att ge presentkort tycker jag...

Petchie75 sa...

Jag hoppas också att Nils mår bättre! Jag hade både falsk krupp (vad det nu är i jämförelse med vanlig krupp) och feberkramp när jag var liten, mina föräldrar har berättat hur de fick åka till sjukhuset med mig... Håller tummarna att Nils redan är bättre.
Jag har gett Alvar Aaltos vas till flera utländska kompisar i bröllopspresent - det är ju inte svenskt glas men nästan ;-) och lite billigare (det finns ju olika storlekar) än att köpa flera dyra vinglas... Det är ju en klassisk svensk bröllopspresent på det sättet att många svenskar får den i present när de gifter sig. Det är ju lite tråkigt att ge vinglas om man inte känner att man har råd / vill betala mer än för 2-4 stycken... Eller välj någon fin skål från Kosta Boda eller Orrefors! Kosta är förresten JÄTTESTORT i Grekland av alla ställen!! Det finns KB-butiker i både Athen och Thessaloniki fick jag reda på när jag tog med en KB slål till en grekisk familj när jag var där på semester - de blev överlyckliga!!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

hejgumman! jag haller med övriga skrivare, orrefors eller kosta boda harju massa fint! bade vinglas och coola vaser/skulpturer!!
Vad jobbigt att nils fatt krupp. stackare!! hoppas de gar över snabbt. har hört att här rekommenderar dom antingen att man gar ut i kall luft eller stänger in sig i ett fuktigt badrum med varm vatten pa sa det angar upp för att de ska "lossna" och luftvägarna ska öppnas.
kraaam!

Millan sa...

Petra - falsk krupp ar det som Nils har haft ocksa och det ar tydligen det som ar vanligast nu for tiden. Vanlig krupp ar valdigt allvarligt har jag forstatt...
Den vasen har jag ocksa gett bort nagra ganger faktiskt. Men jag blev varnad for att ge en italienare en vas eftersom de far det i mangder under brollopet sags det... Kanske ar det alltsa en jatte vanlig present dar??
Jag har nu borjat fundera pa fina kaffemuggar fran Rorstrand eller Cult design eller liknande... hittade en sida pa internet med en massa skandinaviska grejer!

Lotta - ja jag har ocksa hort det dar med att dimmiga och immiga stallen ar de basta for att fa rada bot pa krupp. Medicinen Nils fick - steroider (kortison) hade den otacka sideffekten att han blev fullstandigt hyper speedad.
Jag tror att det kanske blir fina kaffemuggar istallet i present eftersom glasen var sa otroligt dyra!! Kommer ihag att du skrev om Filippa K muggar for ett tag sedan, visst gjorde du det??