CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 22 april 2008

Hönor och Bönor

I helgen var det dags for Saras mohippa, eller 'Hen Night' som det kallas for har. I england ar hela mohippe-och svensexegrejen helt olik den i Sverige. Har planerar oftast bruden sjalv nar, var och hur mohippan ska ske och jag har aldrig hort talas om nagon som kidnappats. Vi tjejer har har dock tyckt att det ar lite trist om bruden sjalv ar med och planerar sa vi har strackt oss sa langt att de har fatt valja datum sjalva och aven skicka en lista pa de de vill bjuda in. Sedan har vi andra planerat allt bakom ryggen pa bruden, vilket jag faktiskt tror har uppskattats mycket. Det gor inte heller det hela lattare i vart 'gang' att man vanligtvis varken har brudtarnor eller mohippor i Tjeckien eller Italien sa vi har fatt improvisera lite det senaste aret :-)

Hur som helst sa traffades vi (10 tjejer) nere i hamnen i Bristol och tog en liten batfard med fika, champagne och fragetavling till att borja med. Regnet oste ner och det blaste men vi hade skoj anda. Sara hade vaghalsigt nog varit hos en nya frisor sa har en vecka innan brollopet och sag inte riktigt klok ut i haret. Men tur var val det for vi hade olika hattar at henne som hon bar under kvallen.
Den blivande bruden



Efter batfarden var det dags att aka hem och skruda om till kvallens utgang. Forst traffades vi pa en Italiensk resturang och at mat och hade lite fragesport om brollopstraditioner.

Tyvarr syns det inte sa val pa bilden men Sara bar har en romersk hjalm



Efter middagen var det dags for Kareoke. Vi hade hyrt ett partyrum pa ett stort Kareokestalle dar vi alltsa inte behovde sjunga infor en hel massa manniskor vi inte kanner utan bara infor oss sjalva i gruppen. Det har stallet var verkligen en hit!! Vi hade sa roligt och var SA hesa efterrat...

Sara i passande peruk

Elin och Jana i nagon slags dans..

Man ar inte allt for vacker nar man sjunger for fulla muggar (men man har skoj!)

The Czech Out Girls


Dancing Queens

Efter Kareoken gick vi till en bar for efter allt sjungande var man ju lite torr i halsen ;-). Och tillslut var tanken att vi skulle ga och dansa. Sa sagt och gjort travade vi in pa ett dansstalle men insag snart att vi aldrig skulle kunna dansa dar inne, och an mindre prata med varandra. Det var smockfullt med folk. Sa kvallen avlutades komiskt nog med en drink pa mitt kontor dar vi lagt vara jackor och vaskor och sedan drog vi oss hemmat. En riktigt lyckad mohippa tycker jag!

Bönan i magen maste ha tyckt att jag fortjanade en skoj kvall for illamaendet ar nastan helt borta och jag var inte ens speciellt trott. Harligt!!

I gar var jag och Nils hos barnmorskan for att kolla laget. Det ar en ratt underlig tid man ar i sa har i vecka 16-17 da magen visserligen vaxer (som ni ju sett) men man inte kanner nagra ordentliga sparkar utan mer bubbel som egentligen lika garna skulle kunna vara gaser i magen. Dessutom har illamaendet forsvunnit och man mar nastan som vanligt sa sjalvklart undrar man da om det verkligen finns nagon dar inne. Men det gjorde det horde vi i gar. Vi fick lyssna pa hjartljuden och det var ju lika mysigt som alltid och dessutom sparkade den lille rakt mot mikrofonen nagra ganger sa vi fick verkligen hora att h*n rorde pa sig!

Nya BM var jatte gullig!! Och precis innan jag skulle ga berattade hon att det nog finns en chans att hon kommer bli forflyttad och att det verkar som om Mary ska ta over fran henne. Sa det kommer nog bli mycker mer av Cameeeeliaa vilket ar himla synd, men inte mycket att gora at.

Trist nog har de hittat nya antikroppar i mitt blod som aven fanns dar forra gangen jag var gravid. Antikroppen jag bildat heter Anti M och ar ofarlig for bebisen sa lange vardet ar stabilt men jag kommer nu bli kollad med jamna mellanrum sa att vardet inte sticker ivag eftersom det da kan gora att bebisen blir sjuk (anemic heter det pa Engelska men jag ar osaker pa svenska ordet for det...). Oroligt saklart men eftersom det gick bra forra gangen sa hanger jag fast vid det!

14 comments:

Annika sa...

Men vad kul ni ser ut att ha haft det. En äkta möhippa som inte spårade ur heller! Visst är det kul med kidnappning. Tror inte man kör det här i US heller. Det är nog mer som i England att bruden är med o planerar. Minns inte hur det var när mina svägerskor gifte sig. När min svenska kompis gifte sig här kidnappade vi henne, men då var vi bara en bunt svenskor, så det räknas inte...
NI ser ut att ha roat er kungligt.

Vad sköööönt att du mår bättre, Millan. Vilken lättnad.
OCH att slippa tröttheten. Jag minns att den var förlamande i början.


Anemic---är inte det att ha blodbrist?? kan det stämma?

Desiree sa...

Ser verkligen ut som ni haft en riktigt lyckad möhippa både under dagen och kvällen. Möhippor är himla kul.Säger som Annika så skönt att höra att du mår mycket bättre nu och sluppit undan illamåendet. Synd dock att du inte kommer att få behålla den bättre barnmorskan. Hoppas det klarar sig med antikropparna så att både du och bebisen får må bra.

Lullun sa...

Attans att det verkar strula till dig med barnmorskan, så du får "henne" igen... Och jobbigt att ni ska behöva bekymra er om blodkropparna (anemic - ja, blodsbist menar jag også, liksom Annika). Men det hela ska nog ordna sig.

Ja, era möhippor verkar vara roliga tillsätllningar. Gillar faktiskt lite idén att bruden får vara med och bestämma dag & personer oxå, men inte mer. Lite överraskning ska det ju ändå vara! :-)

Anonym sa...

Låter som att det var en lyckad möhippa. Själv har man ju inte haft någon..*snyft, snyft*..Skojar bara! :)

Det måste varit skoj för lillbönan också eftersom illamåendet gett med sig eller så var det bara bra tajmat att det skulle sluta just den kvällen...hi,hi..

Så det blir tillbaka till BM som verkar memory challenged. Men prins Charles squeeze heter väl Camilla också så nog borde hon väl kunna uttala det korrekt eller?

Kram!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

vilken lyckad hippa!! ni ser ut att ha haft riktigt kul!! skönt att ditt illaende försvunnit helt nu! trist att den braiga BM ska bli föflyttad. later inge bra med de där antkropparna men hoppas dom haller sig pa sin kant!!!

Miss Marie sa...

vad kul ni verkar ha haft! jag var ocksa forvanad over att engelska brudar sjalva planerar sin mohippa o att de oftast aker utomlands for att gora det! kan val ocksa vara kul, men jag foredrar nog det svenska sattet. vaghalsigt av bruden att ga till en ny frisor en vecka innan brollopet, iiihhh!

anemic... tror jag haller med annika dar, det borde vara blodbrist!

Millan sa...

Annika - ja vi hade verkligen skoj! Och jag ar sa glad att jag madde sa bra att jag orkade hanga pa hela kvallen och natten ocksa! Bruden verkade valdigt nojd (och trott) nar kvallen var slut och det ar ju det viktigaste!
Jag kollade upp Anemic pa google och ja det verkar vara blodbrist! Usch ja, vi far hoppas att det inte blir nagra problem.

Desiree - ja visst ar det skoj med mohippor!! Man behover ju faktiskt inte spendera en otrolig massa pengar och dricka sig fullstandigt redlos for att ha skoj! Det marktes lite pa den har mohippan att vi alla ar lite aldre nu (30 plus..) for de flesta var redo att ga hem vid 1 tiden pa natten... det hade nog inte hant for bara nagra ar sedan!

Lullun - ja jag haller tummarna for att det ska dra ut pa tiden sa att jag far behalla Tracey Dawn installet for Scary Mary ;-). Och haller tummarna gor jag aven for att allt ska vara ok med antikropparna nar de kollar mig nasta gang. Forra gangen var jag urhispig over det har men jag ska forsoka att inte oroa mig for mycket den har gangen!
Det dar med att bruden ar med och bestammer datum och kanske vem de vill ha med tycker jag ar ratt bra. Man riskerar ju inte att det blir nagot strul om nu bruden annars gar och bestammer nagot annat eller att nagon inte blir medbjuden..

Millan sa...

Jess - Hur ar det med mohippor pa Irland? Forvantades du att dra igang och planera en sjalv eller ville du helt enkelt inte ha nagon??
Ja bonan maste ha tyckt att jag fortjanade en skoj kvall ute :-)
Visst ar det urskumt att de inte kan uttala Camilla ordentligt... speciellt nar man rattat dem 10 ganger..

Lotta - Ja jag tycker att mohippan blev riktigt bra. Och nu far vi genast borja planera en till hippa som vi ska ha for en kompis i September. Eftersom den har tjejen ar med i samma 'gang' sa kan vi inte kora pa samma grejer ;-)
Vi far hoppas att antikropparna haller sig i shakt!

Marie - Jag kan tycka att det ar ok att bruden vet om vilken dag det ska ske pa for jag har manga kompisar som oroat sig som 17 for att kompisarna inte ska dra igang nagot for dem. Men sedan ar det upp till vannerna att planera tycker jag. Jag har en kompis nu som ar alldeles for involverad i planerna (enligt mig) och det tycker jag ar lite trist.

Saltistjejen sa...

Vad roligt ni verkar ha haft! Jag tycker möhippor är så himla skoj!!!! Det blir även roligt på bröllopet sedan när man träffat de flesta av de inbjudna tjejerna, även de man inte tidigare träffat.

Kul att den nya bm var så bra, men tråkigt att hon kasnke inte ska fortsätta där.

KRAM!

Millan sa...

Saltis - Ja mohippor ar himla bra pa det sattet att alla lar kanna varandra lite battre!!
Jag hoppas att min BM far stanna tills jag fott... men om inte sa verkar det inte som om man har alls lika manga BM besok den andra graviditeten sa det kanske inte spelar sa himla stor roll i slutanandan anda.

Anne sa...

Det verkar vara ödet, det ska vara di och Mary. Mary and Camelia :)
Vad coolt med den där karaokebaren, det bästa var ju att den var privat, då vågar nog alla släppa loss och sjunga sig hesa. Det var verkligen en bra idé från er sida. Så man kidnappar inte bruden...det visste jag inte. Låter rätt skönt kunna vara förberedd faktiskt, programmet hade ju ni hemligt så det blir överraskning ändå.
Vilken fin klänning du hade på dig (eller är det en blus/tunika och byxor till - kunde inte se hela nedre dig). Jättefint, kanske du visat bild på den förut. Den känns lite bekant men kanske jag kommer ihåg fel. Fin var du i alla fall!!!
Vad skönt illamåendet är bättre, det måste ju annars vara det jobbigaste med att vara gravid. Eller vad vet jag. Jag hatar dock att må illa så just illamåendet och en graviditet känns som en jobbig del av det hela. Tänk positivt och så håller jag tummarna för att antikropparna håller sig så som de ska. Kram!

Anonym sa...

Vad for anitkroppar, men det ar ju bra att de har kolla pa dig!

Sa snygga bilder fran mohippan!
ses snart, kram

Petchie75 sa...

Kul med lyckad möhippa! Jag är inte förvånad över att de inte har möhippor i Italien, ha ha - jag har ganska många fördomar om italienska tjejor (din Sara är säkert ett undantag), en av dem är att de inte är så roliga och går nästan aldrig ut i tjejgäng! Det är faktiskt med empiriskt erfarenhet som jag har kommit fram till det! När jag bodde i Italien såg jag nästan aldrig tjejgäng som var ute och festade, tjejerna gick bara ut med sina pojkvänner. Diskuterade det även med mina italienska killkompisar som höll med mig ;-)
Hoppas att din blodbrist inte blir värre. Finns det något du kan göra för att förbättra värdena, typ någon särskild kost? Och säg till den dumma barnmorskan att du heter som Prins Charles fru (eller kalla henne för något annat namn än Mary, ha ha)

Millan sa...

Anne - :-D ja jag undrar om det ar odet att det ska vara jag och Mary. Tur att det inte ar som i USA i alla fall dar man val ofta far samma barnmorska vid fodseln sen... for da hade nog mina sanna kanslor om henne kommit fram ;-).
Just det att vi var i eget rum pa kareoken var toppen! Jag hade aldrig vagat sjunga annars!! Jag var ju nykter dessutom...
Tunikan ar fran Lindex och jag har sakert haft den pa mig pa bild innan for den anvandes mycket forra aret. Dessutom hade var och varannan svensk tunikan sa du kanske sag den pa folk i somras i sverige ocksa :-). Dock insag jag den har gangen att den inte ALLS ar stretchig over magen och under kvallen blev den darfor tightare och tightare...
Illamaendet var definitivt det varsta med min forra graviditet och far jag fortsatta ma bra den har graviditeten sa lar det vara det varsta den har gangen ocksa. Jag avskyr verkligen att ma illa.. usch!

Elin - :-) ja visst ar fotona bra! Vi ser ju for roliga ut pa kareoken dar... hahahaha, men kul var det!!

Petra - jag tror faktiskt att du har helt ratt om italienska tjejer. I alla fall om jag ska tro Sara. Hon sager att hennes tjejkompisar hemma ar helt chockade over den forandring hon genomgatt sedan hon flyttade till England. Speciellt det dar att vi umgas ratt mycket bara vi tjejer har de valdigt svart att forsta. Sara var definitivt INTE en partytjej nar hon flyttade till England men hon tar igen det med rage nu :-)
Nej det finns inget alls att gora for att hindra att vardet av antikropparna gar upp. Vi far helt enkelt vanta och se. Det ar helt enkelt sa att nagot i mitt blod har reagerat pa fostrets blod och det som kan handa om vardet gar upp ar att mitt blod da forsoker 'angripa' barnets blod vilket kan ge det blodbrist. Ingen hojdare alltsa. Men som sagt, jag hade samma sak forra gangen och da hotade de med att de kanske skulle behova ta ut Nils valdigt tidigt (i vecka 32) men istallet gick jag 42 veckor...