CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 16 februari 2009

4 manader

Igar fyllde Sofia fyra manader! Aven om hon ar en liten plutt sa verkar hon utvecklas precis som hon ska. Det nya som hant den senaste manaden ar att hon nu greppar saker och kan ha dem i handerna ett langre tag utan att tappa dem. Allt ska smakas pa och aker in i munnen i ett naffs. Rullar gor hon ocksa - at bada hallen! Det ar lite fascinerande hur snabbt de lar sig nya saker i den har aldern. For nagon vecka sedan kunde hon inte rulla alls men sedan gjorde hon det en gang och sen dess ovar hon friskt pa sin nya fardighet.

Hon ar ratt snacksalig var tjej och oo'ar och aa'ar mest hela tiden. Favoriten just nu ar att brumma som en bil medan saliven sprutar at alla hall :-).

Aaaaaaaa heeeeejjj....

Sa dar! Objektet har rullat ur bild!

Undrar om Nils later mig leka lite pa hans bilmatta?

Helgen har varit lugn. I lordags lagade Ben god middag at mig men langre an sa strackte sig inte vart valentinesfirande. I gar spenderade vi hela dagen med att ga igenom lador pa vinden. Vi har hyrt en container till nasta helg sa ska forsoka bli av med sadant vi inte langre vill ha och som inte gar att skanka bort heller. Sa nu ar huset i kaos med hogar av grejer som antingen ska sattas pa plats i huset, ska upp pa vinden igen, slangas i containern eller skankas bort. Harligt med lite rensning tycker jag!

Jag bakade aven lite igar. De har Oreo kakorna fran boken 'Tva Systrar Sota' gick inte av for hackor!

17 comments:

Anonym sa...

Vilken liten sessa! Så fin hon är Milla! Och vilken söt sparkdräkt btw :-). Nils har samma bilmatta som Theo :-).

Anonym sa...

Herregud, är hon redan fyra månader??? Hjälp vad tiden går fort! Tycker inte alls att det är länge sedan det kom ett SMS med info om att en liten TJEJ var född!

Oj oj oj, vad söt hon är. Vilka härliga kläder hon har på sig på bilden. Tänk att hon kan snurra runt redan.

Jag har ju också haft en liten plutta. Tilda var ju iof liten redan när hon kom. Än idag är hon ingen stor donna. Blott 16 kg och fyller snart fem. Men precis som Sofia var hon jättetidig med den övriga utvecklingen så det kändes ändå lugnt. Även om jag många gånger önskat att hon haft lite mer hull på kroppen!

Ha det gott - Malin O

www.gottablandat.wordpress.com sa...

åååh så söt hon e , och herregud vad tiden springer.. redan 4 månader!!

kakorna såg smaskens ut!!!

Annika sa...

Ja, jag säger detsamma; redan fyra månader!!
Så söt hon är!
Som mamma till en liten späd tös kan jag säga att jag känner igen mig i det du skriver.
När hon föddes var hon stor, 3,7 kilo trots att hon var född två veckor för tidigt. Men sen...Sen började kinkigheten med maten...
Så ja...
humöret och glädjen har det aldrig vbarit ngt fel på. och frisk har hon varit.
jag slutade bry mig om det där med vikten ganska tidigt. men visst finns det tillfällen då jag önskar att hon vore lite större och robustare.
men, men...Som sagt, humöret är det inget fel på...
Detta blev långt...
KUL att V-dags middagen tillagades av Ben, och att den var god!!
KRAM!!

Anna, Fair and True sa...

Vilken cool outfit hon har! O vilka goda kakor (ja, de SER goda ut i alla fall, jag kan ju inte veta :) - de skulle jag vilja få receptet på!
Jag gillar också rensning. Skulle vilja rensa vår källare men Peter vill helst vänta tills vi flyttar nästa gång.

Desiree sa...

Sofia är så söt. Den där sparkdräkten hon har på sig är ju superfin Millan! Vackra färger, ränder och dessutom ser den så himla mjuk och go ut. Har du köpt den eller fått den i present? Vi firade också stilsamt på hemma fronten med en god middag. Jag tycker faktiskt det blir bäst så. Dina kakor ser väldigt smarriga ut. Jag har också den där kokboken och den är ju helt underbar. Skönt att få tillfälle att rensa lite och smart att hyra en container att slänga i. Då kan man liksom köra en rejäl utresning. Även om det är tråkigt jobb så känns det så skönt och befriande efterråt då man fått bort en massa som man inte behöver eller har plats för. Ha det gott. kram

Anonym sa...

Så sockersöt. Vilken fin dress. Längtar tills vi ses i påsk. Kommer hem den 14:e april. tack för pratstunden igår. Många kramar Malin

Saltistjejen sa...

Å vad STOR hon är nu Lilltjejen! Och vilken fin overall!!!! Supermysig! :-)
Visst är det roligt att se hur snabbt de lär sig saker. Att de plötsligt bara KAN en sak de inte alls kunnat dagen innan! Fascinerande tycker jag.
Ella kan itne alls rulla runt. Hon har precis lärt sig att rulla från ryggen åt ena hållet så att hon hamnar på magen. Men där är det stopp. Detta gör hon dessutom inte så ofta. Och åt andra hållet har hon fortfarande inte rullat alls. Däremot har hon nu börjat jollra och använda rösten mycket mer nyanserat än tidigare då hon mest gjorde små glada eller arga tjut. Det är superskoj tycker jag! Och så håller hon på mycket med händerna nu. Öppnar och stänger dem och greppar om lite "finare" saker som snören etc. Men allra mest gillar hon fortfarande att banka med saker i golvet eller bordet, haha!
Tänk att det ändå bara skiljer ca 4 månder mellan våra döttrar! När Sofia föddes tyckte jag att Ella var så stor! Och när man tänker efter så kommer ju 4 månader vara INGENTING om ett antal år! :-)
Då kommer man tycka de är typ jämgamla, haha!
Kramar!!

Sara sa...

Men va duktig hon ar! Axel har bara rullat en-tva ganger fran mage till rygg men har nu slutat med det, maste ova mer tror jag : ) Har borjat ge honom smakprover, sa kul att se hans reaction ha ha men han ater allt an sa lange ta i tra.
Sara x

Miss Marie sa...

Mmm, vilka goda kakor det där ser ut som! Och vilken liten sötnos Sofia är, håller med Desiree om att det där är en riktigt söt dräkt också! :)

Mia sa...

Lill-skruttan vad söt hon är! Och så duktig som kan snurra. Hon kan säkert krypa när jag kommer! :-) Visst är det underbart att rensa ut och slänga saker. Man blir så nöjd efteråt. Kakorna ser farligt goda ut! Mums....! Kram!

Marianne sa...

Vad fort det går! Och vad roligt det är att notera alla framsteg. Kakorna ser supersmarriga ut! Kanske ett onsdagsrecept?

Kram!

Millan sa...

Pernilla - tack! Ja hon ar sa pluttig just nu och sa gosig i den dar plyshoverallen! Bilmattan ar toppen tycker vi! kram

Malin - hej! visst ar det otroligt att hon redan ar 4 manader. Hjalp vad tiden gar fort .... Plyshdrakten hon har pa sig ar kopt i Karlskrona av pappa och Anette. Jatte gosig!
Oj nej 16 kilo ar inte sa mycket nar man snart ar 5 ar. Nils ar ju ett och ett halvt ar yngre o vager 16.5 kg nu och aven hon kunde garna fa vaga lite till. Men han ar a andra sidan sa himla lang!! kram

Lotta - ja tiden springer verkligen ivag. Det tanker jag varje gang jag gor de har manadsinlaggen!! kakorna var smaskens! Ska lagga in receptet i morgon. Kram

Millan sa...

Annika - huvudsaken ar ju definitivt att humoret ar pa topp. Och utvecklas de som de ska sa ar det ju toppen. Men visst ar det skont om de har lite extra att ta av nar de ar sma! Sa fort de blir sjuka sa blir de ju sa himla taniga annars. Sofia ar forkyld nu sa det blir val lite si sa dar med amningen (hon ar sa tappt i nasan) och jag ar radd att det syns pa vagen pa mandag nar vi ska och vaga igen.... kram!

Anna - kakorna var himla goda faktiskt. jag kan lagga ut receptet i morgon som ett onsdagsrecept :-). Visst ar plyshoverallen sot!? Den fick hon av sin morfar och bonusmormor i julklapp och jag ar glad att hon antligen har vuxit i den for den ser sa skon ut! kram

Desiree - ja visst ar boken toppen!! har du bakat nagot fran den? Bara bilderna ar ju sa fina att jag kan sitta och kika i den i evigheter och fundera pa vad jag ska prova nasta gang :-). Men sa ar jag ett sotmonster ocksa :-).
Plyshoverallen fick Sofia i julklapp av min pappa och bonusmamma. Toppen tyckte vi for den ar bade snygg och jatte bekvam skulle jag tro. Fargerna ar sa varma och goa ocksa tycker jag.
Jag haller helt klart med om att alla hjartans dag firas bast i hemmets lugna vra! Jag tror jag skulle tycka det kandes lite fanigt att ga ut och ata bland en massa andra turturduvor ;-). Kram!

Millan sa...

Malin - Ben kikade pa mig in disbelief nar jag la pa luren efter en timme och trettiofyra minuter :-). Sa kan nog bara tjejer snacka i telefonen :-). Trevligt var det i alla fall. Nastan som att ta en fika!
Sa da blir det resa for dig alltsa?? Gudars sa spannade!! Kram

Saltis - ja visst ar det haftigt att de plotsligen lar sig nagot de inte kunnat innan! Det gar sa fort!! Lite lurigt ar det dock nar de plotsligen borjar rora pa sig. Man far passa sig och inte lagga dem nagonstans dar de kan ramla i golvet!! Jag hade lagt Sofia pa lekmattan harom dagen o nar jag kom in ca 5 minuter senare sa lag hon mitt ute pa golvet o lurade :-).
Da var Ella alltsa precis lika gammal som sofia ar nu nar Sofia foddes. Haftigt!! Fyra manader ar ju ingen tid alls i det stora hela.. men just i den har aldern sa ar det ju ratt stor skillnad utvecklingsmassigt pa en 8 manaders och en 4 manaders!! Sofia ar inte alls sa saker pa att greppa saker annu... utan hon mattar och koncentrerar sig stort for att fa tag pa det hon vill ha :-).
Kram!

Sara - Det ar precis som om hon inte riktigt kan ligga still... maste hela tiden vanda och vrida pa sig for att se om hon kan fa tag pa nagot nytt :-). Det ar inte alltid hon lyckas rulla over men ibland sa!
Vad spannande med smakisar. Jag kommer ihag hur kul jag tyckte det var nar Nils borjade ata. Med Sofia far jag vanta lite tills amningen och viktuppgangen har borjat arta sig tror jag.

Marie - jag lagger ut receptet pa kakorna i morgon tror jag. De blev riktigt smaskiga och lite annorlunda. De ser ju lite gulliga ut ocksa om man vill bjuda nagon pa fika (eller ata dem helt sjalv ;-)). Drakten fick Sofia i julklapp av min pappa och hans fru. Visst ar den sot! Och bekvam ser den ocksa ut att vara!!

Mia - hahahaha krypa vore val ett mirakel om hon kunde gora vid 5 manaders alder!! Sa spetig som hon ar ocksa :-). Men rulla lite for dig kan hon nog gora!
Jag ska baka kakorna nar du kommer pa besok tror jag bestamt. Mycket fika maste vi ju gora :-).
Lycka till pa jobbet i morgon!! Kram

Marianne - ja det far nog bli ett onsdagsrecept av kakorna tror jag :-).
Det ar lite roligt att skriva ner nar de sma lar sig nagot nytt sa man kan kika tillbaks sedan och lasa nar de gjorde vad. Man glommer ju jatte fort!!
kram

Anonym sa...

Hej Milla, Va söt hon är och va stor hon blivit!
Längesen jag kikade in här hos dig. Mysig blogg du har!
Kram Frida, Vincents mamma

Millan sa...

Frida - tack! Ja nu kanns det som om hon vaxer igen faktiskt... jag ska ga och vaga henne i morgon sa far vi se! kram