CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 2 februari 2009

Skolor, amning och sno i Bristol

Idag damp det ner ett valdigt viktigt brev pa hallmattan. Namligen ett brev som talade om vilken skola Nils har blivit antagen till. Tyvarr kom han inte in pa den allra basta skolan har i omradet. 178 personer hade sokt till 60 platser. De 60 platserna fordelades pa 31 syskon till elever som redan gar pa skolan och sedan 29 andra barn i omradet. Ju narmare skolan man bor dessto storre chans har man att komma in. Vi bor 0,6 km ifran vart forstahands val och den som bodde langst ifran och blev antagen bodde 0.4 km ifran skolan. Tank er.... 400 meter ifran skolan annars kommer man inte in. Lite skrammande nastan. Ja ja sa ar det och jag tror att den skolan han fatt en plats pa blir bra den ocksa. Speciellt glada ar vi over att alla vara vanner i omradet har kommit in pa samma skola vilket lar gora det lattare for barnen i borjan i alla fall. Skolan var i sa kallat 'Special Measures' for tva ar sedan vilket innebar att studieresultaten inte levde upp till forvantningarna. Detta har gjort att en oerhord massa resurser ges till den skolan nu och vid senaste matningarna hade de lyckats att ta sig upp rejalt pa skalan. Vi hoppas att det gor att det blir en bra skola att ga pa for Nils.

Fran skolor till amning. Nar vi vagde Sofia i mandags forra veckan kom det fram att hon bara gatt upp 100 gram de senaste 6 veckorna. Inte bra alls och var 'health visitor' blev genast lite orolig. Tanken hade inte ens slagit mig att hon inte gar upp som hon ska med tanke pa att hon verkar sa glad och tillfreds. Men hur som helst fick jag order om att sitta hemma och amma, amma och ater amma sa det ar precis vad jag har gjort den senaste veckan. Jag ska ga tillbaka och vaga henne igen nasta vecka och da far vi hoppas att hon vager lite mer an de futtiga 4,8 kilo hon vagde forra veckan.

Sist men inte minst: Det snoar massor i Bristol idag. Stora bulliga flingor kommer och det lagger sig faktiskt pa marken ocksa. Nu pratar jag inga metervis med sno men nagra centimetrar i alla fall och bara det ar mer an vi brukar fa har nere i soder. Behover jag saga att Nils ar helt overlycklig. Ja, jag ar ratt lycklig jag ocksa for genast kanns det ju som riktig vinter!


Sa har ser det inte ut pa vaxterna i var tradgard speciellt ofta vill jag lova!

Det galler nog att njuta idag for jag gissar att det inte kommer finnas en enda flinga kvar nar vi vaknar i morgon. Och kanske ar det tur med tanke pa att det latt blir lite kaotiskt i det har landet sa fort det borjar snoa lite. Skolorna stanger, det blir trafikkaos och lokaltrafiken slutar helt att fungera. Forra gangen det snoade sa har tog det Ben 3 timmar att ta sig hem fran jobbet....

8 comments:

Anna, Fair and True sa...

Det har ju verkligen varit kaos i London idag i alla fall!

Det ordnar sig säkert med Sofias ätandet. Hon tjockar säkert till sig snart! :)

Måste vara konstigt att tänka på skola för Nils redan. Han fyllde väl nyss 3? Men å andra sidan börjar man ju tidigt i Storbritannien så..

Anonym sa...

Jisses e han stor nog att börja skolan snart, ja tiden rusar iväg! Det ordnar nog upp sig med lilltjejen o gör det inte det så finns det ersättning... det funkar ju det också! Jag ammade ju o sen gav ersättning för Elias var ju också helnöjd trots att han inte fått i sig tillräckligt. Då fick jag tipset av min moster, hon som jobbar på barnavdelningen på sjukhuset, att man ska max amma 15 min på varje sida för då får de i sig vad de ska annars ligger de bara o blir nöjda av snuttandet... Annars hur mårs det med er? Saknar dig, kan vi inte höras snart? Kram kram Emma

Desiree sa...

Härliga vinterbilder Millan. Ja Nils ser verkligen lycklig ut i snön. Jasså det är så i England också att snön orsakar kaos och att allt stänger. Så är det ju här i många delar av USA också inklusive Alabama förstås. Men ännu har det aldrig kommit så pass mycket snö här att vi har haft nöjet att få oväntat ledigt någon dag. Det kan bli kallt här men det är sällan det kommer snö i kombination med det kalla vädret. Tråkigt att höra att Sofia inte går upp i vikt som hon ska jag hoppas att det löser sig och att all ammning ger resultat. Jag tänker på er och hoppas att det blir bra. Även om Nils nu inte kom in på försthandsvalet av skola så är det ju toppen att han får gå på en skola där han redan har många kompisar. Det låter som om skolan har tagit tag i problemen på allvar och satsat rejält så det borde nog bli en bra skola för Nils. Ha en bra dag och njut av snöflingorna.

Saltistjejen sa...

Men vilken åder börjar man skolan egentligen i UK???
Känns som om Nils är dagisbarn fortfarande? Eller ska man bara vara ute i extremt god tid????
Tycker att det låter toppen att han börjar samma skola som de flesta av hans vänner! Det är jättebra att han redan känner många då för då kommer han säkert att känna sig tryggare i början.
Och du det där emd Sofia och viktuppgång, eller snarare brist på densamma. Jag tror att du ska amma på ordentligt som du ju gör nu, MEN om det inte räcker skulle jag köra lite med ersättning också. Man kan ju blanda amning och ersättning. Om hon ändå inte går upp tillräckligt kanske du kan ha i lite olja i bröstmjälken och/eller ersättningen. Det tipset fick en av mina bästa vänner av BM (eller vem det nu är som sköter kontrollerna?) när deras lille son inte gick upp som han skulle. De hade i matolja i hans flaska när han fick ersättning och det hjälpte rätt bra.
Och visst är det härligt med snå! Här har det emsta smält bort dock eftersomd et var regn i förra veckan. Inatt ska det tydligen snöa igen, men jag vet inte alls hur mycket. Tyvärr är det alltid tö och frysgrader här omvartannat så det brukar inte stanna så länge här heller.
Sköt om er nu!
Kram!

Anne sa...

Jag läste på nätet om snökaoset i London, det blir ju lätt så snö inte hör till vanligheterna utan är mer sällsynt. Vi var närmast instängda ett bra tag i december då vi fick snö och ingenting fungerade då.
Vad tryggt det känns att de ni och Nils känner ska börja i samma skola, det känns som ett stort plus. Även om de får andra kompisar i skolan och har möjligheter knyta nya band där så känns det säkert väldigt tryggt att inför starten ha kända och bekanta ansikten med sig. Mer tryggt och mindre skrämmande få börja skolan om man känner några redan innan.
Hoppas det täta ammandet ger resultat, jag kan inget som har inga erfarenheter att dela med mig av. Men vet att för en kompis som ammade och ammade så spelade det ändå ingen roll för hennes bröstmjölk var tydligen inte tillräckligt fet, så barnet gick inte upp i vikt trots ständigt ammande. Nu menar jag inte att det är så i ditt fall, men ville bara dela med mig av det lilla jag hört/vet... förhoppningsvis ger allt ammande en viktgång nu när ni åker på vägning i veckan. Det ordnar sig! Kram!

Mia sa...

Vad härligt med snö även om det leder till kaos! :-) Skicka gärna hit lite med. Vi fick ½ cm i helgen och då ville Albin åka pulka med en gång. Synd att Nils inte kom in på ert 1:a val men det blir säkert bra med den här skolan med. Och skönt att han kommer ha kompisar på samma skola från början. Hoppas lilla Sofia äter upp sig lite antingen via amning eller flaskan. Det går ju bra båda delarna. Ha det så bra! Kram!

Annika sa...

ja, jag såg på TV om snöläget i england. NI har fått mkt snö!! kan tänka mig att det blir kaos. Jag vet ju hur det kan vara ...
NJUT av snön så länge det varar!!
Börjar man Kindergarten vid 4 i england?
Sofias ätande...du ska se att det ordnar upp sig. När ska hon vägas härnäst?
Kram!!!

Millan sa...

Anna - ja det var tydligen varsta kaoset och manga av planen till Heathrow har blivit installda. Ingen hojdare. Men i Bristol har det bara varit mysigt maste jag saga. Jatte mysigt med lite riktig vinter for en gang skull!
Ja vi far hoppas att hon vager lite mer nasta mandag!
Nils ar 3,5 och raknas som december barn kan man saga. Man borjar skolan det ar man fyller fyra om man hinner gora det innan den forste september. Nils fyller i Augusti sa han kommer borja valdigt tidigt... huva.

Emma - ja de borjar ju skolan sa tidigt har sa snart ar det dags. Kanns urskumt! Hoppas det gar bra....
Sofia har alltid atit valdigt fort och aven da i borjan nar hon trots allt gick upp i vikt. Ca 5-10 minuter pa varje brost brukar hon ata tror jag... sa det ar inte sa lange. Jag far borja ge ersattning ocksa om det inte har lost sig till nasta vecka gissar jag... forhon maste ju ga upp i vikt och racker inte min mjolk sa far det ju bli sa. Allt ar bra med oss!! Vi njuter av lite riktigt vintervader. Jag hors garna snart!!! Kram

Desiree - det ar valdigt sallan sa att snon ligger kvar har heller. Det ar aldrig kallt lange nog.. ibland kommer lite snoblandat regn men da brukar det alltid regna bort over natten. Det var glada miner har i morse da snon fortfarande lag kvar sen i gar!! Nu snoar det faktiskt igen men verkar vara lite for varmt for att den ska lagga sig.
Jag tror att det blirhelt ok med den skolan Nils har kommit in pa. Den ar pa vag uppat verkar det som sa det ar ju positivt! kram

Saltis - man borjar i skolan (fast jag har forstatt att det ar mer som lekis de forsta tva aren) det ar man fyller fyra om man hunnit gora det innan forste september. Nils fyller i augusti sa han borjar skolan nar han ar valdigt liten medans Sofia som ar oktoberbarn kommer vara nastan fem nar hon borjar. Vi far hoppas det gar bra... det kanns lite konstigt maste jag saga! Nar borjar de i US?
Jag hoppas ju pa att Sofia ska ha gatt upp i vikt tills pa mandag men blir det inte sa sa borjar jag ge henne nagon flaska ersattning om dagen eller sa for att se om det racker... Det som ibland kan handa ar ju att barnet, da det fatt anvanda nappflaska, sedan ratar brostet. Sa blev det med Nils tex... det ar darfor jag forsoker sa mycket jag kan med amningen nu. Men sjalvklart kor vi med ersattning om det ar sa nasta vecka att hon fortfarande inte gatt upp nagot! Hon verkar sa himla tillfreds och vaxer ju ur sina klader pa langden sa darfor har jag inte fattat att nagot var fel... sa skumt egentligen!
Snon ar nog tyvarr pa vag bort har nu ocksa. Det ar runt 4 grader plus o har varit sol hela dagen sa nar vi kom hem nu sa fanns det knappast kvar nagot i tradgarden. Det snoar faktiskt lite nu igen men jag tror inte det kommer lagga sig. kram

Anne - ja det kanns ju som om det maste kannas battre att borja i skolan om man faktiskt kanner nagra i samma klass!! Vi far hoppas att det gar bra... jag ar nog mer nervos an Nils och kommer sakert grata en skvatt nar han ska borja... min lille kille!
Jag tror ocksa att det mojligen kan vara sa att min mjolk inte ar tillrackligt naringsrik faktiskt. eftersom jag hade samma problem med Nils menar jag. Det konstiga ar ju att den har gangen funkade det sa himla bra i borjan... men nu har det strulat till sig. Ja vi far se hur det gar! kram

Mia - nu finns det inte mycket sno kvar att skicka till er ar jag radd ;-). Men vi fick i alla fall en dag att leka i snon pa och det kanns himla roligt. Det hor INTE till vanligheterna har att det ligger kvar sapass att man hinner ut i snon ens. Nils akte 'skartlapp' i dag och det uppskattades mycket :-).
Ja visst ar det sa att det gar alldeles utmarkt med ersattning ocksa! Sa det far det bli om det inte funkar helt enkelt! KRAM

Annika - Ja det var tydligen ordentligt kaos runt London. Det har landet ar ju inte forberett pa sno sa det ar ingen som ar ute och saltar vagarna eller sa dar... och vinterdack finns inte heller sa det ar inte sa bra! Det som ofta hander ocksa ar att varmesystemen pa skolor o andra aldre byggnader inte pallar for kylan utan alla skolor stanger ocksa sa att foraldrarna maste stanna hemma fran jobbet. Ja det blir urskumt! Men nu ar snon pa vag bort igen sa snart ar nog ordenligen aterstalld!
De borjar vad som kallas 'reception year' det ar de fyller fyra, om de hinner fylla innan forste september. sa i Nils fall kommer han borja nar han ar 4 ar och 3 veckor. I tidigaste laget kan jag tycka o man har ratt att halla dem tillbaka ett ar om man vill. Men jag tycker inte det kanns sa snallt heller eftersom de flesta av hans vanner borjar i september. Ja ja... vi far se hur det gar. Jag har redan angest!
Sofia ska vagas pa mandag igen!! Jag haller tummarna har! :-).
kram