CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 6 februari 2009

Fredagstema: Vaskor

Vaskor ar kul! Jag skulle garna ha en hel garderob full av bara vaskor. Garna med matchande skor! Men sa ar icke fallet!! Jag har nagra stycken vaskor som jag anvander men tyvarr inte en hel uppsjo som manga av mina vanner.

Hela familjens vaskor. Ni kan sakert gissa vems som ar vems? :-D

Nils Bamsevaska anvands till dagis. Dar har han ett ombyte klader och sina astmasprayer. Ben har en riktig 'man bag' nagot jag retar honom hamningslost for! Sofia fick den har fina Fjallraven vaskan av Elsa med familj i doppresent. Den anvands varje dag eftersom den ar kanon som bytesvaska - liten och smidig och far plats perfekt i Phil o Teds forvaringsutrymme. Min Fat Face vaska har jag haft i flera ar och anvander jamt och standigt. Jag ar riktigt trott pa den nu! Det ar ju ingen 'fin vaska' direkt men passar bra till jeans och andra vardagsklader. Dock ar den sa himla djup att jag ALDRIG hittar det jag behover utan att tomma hela vaskan forst. Valdigt irriterande!

Vi ar nu pa allvar insnoade! Det kom rejalt med sno under natten och alla vagar (backar) till och fram vart hus stangdes av polisen eftersom bilarna gled ner for dem. Det sag riktigt otackt ut men ocksa lite komiskt eftersom folk fatt for sig att snowboarda nedfor backarna. Det var nog det sakraste sattet faktiskt! Eftersom vi fatt slut pa lite basvaror gick Ben och grannen ut for att handla i en liten narbutik nu i eftermiddags. Tre timmar och manga kilometers vandrande senare kom de tillbaka. Alla affarer i omradet hade slut pa mjolk, brod, smor och alla andra basvaror sa de hade fatt ga till Sainsburys som inte ligger i narheten direkt. Komiskt nog hade bada pa sig golfskor eftersom inga andra skor funkade att ga pa de isiga gatorna med :-).

Det ska tydligen fortsatta med mer sno over helgen och halvvags in pa nasta vecka ocksa. Ikvall ska det bli minus tio grader ute sa allt snoslasket kommer bli till varldens iskana utanfor. Vi har inte fatt nagon post pa flera dagar och sophamtningen blev inte heller av. Inga gator verkar ha plogats eller saltats (saltet ar tydligen slut!) pa flera dagar sa vi haller oss har helt enkelt! Har ar dagens Hippie Snowman.

13 comments:

Fritt ur hjärtat sa...

Det blir mer och mer tydligt, man har väskor utifrån var i livet man är. Att få en kånken i unga år är inte illa. Jag fick vänta till konfirmationen;-)
Trevlig helg.

Desiree sa...

Verkligen vintriga bilder du bjuder på Millan. Snögubben ni gjort är ju helt underbar! Kul för Nils att kunna fixa en snögubbe. Föll pladask för din knallgula Kånken. Härlig färg och sedan har man ju många bardomsminnen från just Kånken som alla hade då man var liten. Ha en toppen helg.

Fröken Anki sa...

Wow vad mycket snö ni fått! Kul för barnen. Jättefin snögubbe!

Vad komiskt med golfskorna, men dom lär ju ha varit dom säkraste om det var halt på vägen.

Får nostalgi när jag ser Kånken! Jag hade en himmelsblå sån när jag började på lekis. Inte den skönaste att bära när den är fullastad, men den är ganska söt.

Ha en härlig helg!
kram

Cecilia sa...

Vilken bra present att ge,kånken alltså.Jag hade en blå när jag var liten.Den slet jag på.....åtminstone tror jag att den var blå.
Ni har då verkligen fått ett snökaos.Skulle gärna ha lite snö,men inte här,för barnens skull.Jag såg fram emot att få leka med Eric förra året i januari för då kom det så mkt snö och jag vill eåka pulka med honom...men jag blev inlagd på sjukhuset istället.Så jag har fortfarande inte lekt med honom i snö.Å inte Tindra heller eftersom det var hon som var anledningen till att jag blev inlagd...Å så mkt svammel om något som inte har med väska att göra.
Hoppas att kaoset inte fortsätter för er.
Kram!

Anne sa...

Hihi, nöden är uppfinningarnas moder eller vad brukar man säga. Jag tänker på grabbarna som promnerade iväg med golfskor. Men det var ju smart, bra sätt att hålla sig stadit på vägen.

Helt otroligt vad snö ni fått, helt makalöst. Jag förstår allting blir stillastånde och lätt kaosartat, det är ju så pass ovanligt. Just därför, för att det är så ovanligt så är det säkert inte ekonomiskt försvarbart att spendera en massa resurser på förberedelser inför snöoväder när det är så sällan det verkligen händer på det sättet.
Barnen är nog de som är gladast när det sen kommer!

Till väskorna, vad söta barnväskor. Gillar Nils väska, den är jättefin. Haha, jo det där är en riktig "man bag", det är bara att hålla med om det.
Fjällräven hade jag många år i skolan, en diarrébrun/bajsbrun Fjällräven var min kompis under många år. Den var egentligen rätt ful och trist. Men det var vad som gällde då. Det var antingen Fjällräven folk hade eller de riktigt coola hade sån där blå ryggsäck med S på, vad hette de nu igen. Salomon kanske?
I alla fall, jag hade en Fjällräven...

De ser mycket gulligare ut i "barnstorlek" och i den gula färgen som Sofias väska. De ser fortfarande ut som klassiska Fjällräven men lite mer upphottade verkar de ha blivit.

Ta det lugnt och försiktigt i snöyran, kram!

Anna, Fair and True sa...

Oj, England står helt handfallet pga snön alltså! Tre timmar för att hitta lite förnödenheter!

Saltistjejen sa...

Haha! Jag ahde en ljusblå kånken när jag gick på lågstadiet. Den gillade jag supermycket. Tissl det blev mode att ha en salomon. Då byttes fjällräven snabbt ut. ;-)
Oj vad ni har snö! Man kan itne tro det är England när man ser dina bilder. Jag gillar er hippiesnögubbe!
Kram!

Mia sa...

Vad härligt med så mycket snö! Skicka hit lite är du snäll! Vi har kommit ner till K-na efter en resa kantad av barn som kräktes så det var väldigt skönt att komma fram! Fina väskor ni har! Fjäll Räven är en riktig klassiker, jag hade en ljusblå för massor med år sedan. Bra att golfskorna kom till användning! :-)Kram!

Annika sa...

Hur är det med snön idag måndag?
GUD vad snö ni har fått.
Tänk om ni kunde få en sådan här laddning varje vinter.
Det är ju så vackert!
Kram!!

Petchie75 sa...

Ha ha, O har också en man-bag ;-) ett tag hade han en helt förskräckligt ful väska men nu har han en ok som jag köpt till honom (eftersom han nu envisas med att ha en "handväska") från Eastpack.
Hoppas att vädret har lugnat ner sig nu och att ni inte haft några problem med snön...
Stor kram och förresten grattis till 10-års firandet förra veckan!

www.gottablandat.wordpress.com sa...

fjällräven väskan är verkligen nostalgi!!!

har ni fortf s¨å där mkt snö??
kramkram

Millan sa...

Simone - ja visst ar det sa att man har vaskor utifran var i livet man befinner sig! Oftast har jag ingen handvaska alls nu for tiden utan bara nagon form av bytesvaska. Hur trist ar inte det ;-)

Desiree - Ja vi hade riktig vinter forra veckan. Riktigt harligt att fa uppleva det. Speciellt roligt for Nils!! Kanken ar for gullig... jag tror dock aldrig att jag hade nagon. Kram

Anki - :-) visst ar den sot!! Jag hade nog ingen Kanken nar jag tanker efter. Den enda vaskan jag kommer ihag var min Salomon...
Det var jatte skoj for Nils med snon!! Och kul for oss att fa lite extra semester ihop :-).

Cecilia - visst var det en bra present!! Toppenbra! Och den anvands varje dag i stort sett :-)
Det var valdigt roligt att se Nils leka i snon. Han hade nog aldrig riktigt gjort det forrut. Jo kanske sin forsta jul i sverige men da var han for liten for att forsta pa riktigt. kram

Anne - Nej det marktes nu att det inte finns nagra resurser alls nar det galler sno. Men det ar ju inte sa konstigt for det var forsta gangen pa 25 ar som det kom sa mycket sno i Bristol. Lite skont ar det allt nu nar den ar borta aven om det var skoj sa lange det varade :-).
Fjallraven vaskorna ar jatte sota! Pa var skola tror jag att det ansags lite tontiga till att borja med men sedan blev de jatte inne... Jag hade dock ingen utan en bla salomon med orange S pa om jag minns ratt :-).
Kram

Anna - ja det blev smatt kaotiskt har med snon faktiskt. Skolor stangde sa foraldrarna hade inget val annat an att stanna hemma... Jag horde pa tv nu att vissa rektorer har bestamt att halla uppe pa pasklovet istallet nu...

Saltis - det var riktigt svart att forsta att man inte var hemma i sverige forra veckan. Riktigt harligt faktiskt och fick mig att inse att jag saknar sno om vintern!
:) jag hade aldrig nagon Kanken utan korde direkt pa en Salomon vaska! kram

Mia - a det ar det anda de golfskorna anvands till de senaste aren :-) hahahaha.
Usch vilken mardromsresa ni fick :-(. Kraks i bilen ar ju ingen hojdare for nagon!!
Jag ska till helena i morgon sa ska visa henne dina olika ideer for smycke! kram

Annika - ja det var sa fint med snon! De sa forst att den har veckan skulle bli annu varre an forra men sa blev det inte. I mandags kvall snoade det massor igen men den smalte bort tills pa tisdagmorgon. Lite skont nastan sa att folk kunde ga till jobbet igen och vi kunde komma ut och gora saker. Men jag skulle garna ha en vecka med sno varje ar! kram

Petra - tack :-)! Visst ar det roligt med man-bags! Det far mig att tanka pa vanneravsnittet dar Joey kopte en manbag och alla retade honom :-).
kram!

Lotta - nej nu ar snon borta. Skont!! Den mesta isen pa gatorna har ocksa smalt bort vilket ar ratt skont... det var halvt livsfarligt att ga till doktorn med bada barnan i mandags. Kram!

Marianne sa...

Vilken fin Kånken! Det är roligt med dem, man ser direkt att det är svenskar när de kommer med en Kånken. KAN iofs vara andra skandinaver också, men för mig lyser det svenskt lång väg.

Och jisses vad med snö!