CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 27 februari 2009

Fredagstema: Oumbärligt

Veckans fredagstema ar Oumbärligt och ar liksom alla teman i Februari bestamt av Simone (http:fritturhjartat.blogspot.com).

Att nagot ar oumbärligt innebar att det ar sa viktigt for oss att vi inte kan vara utan det. Vad skriva om detta kan man undra? Jag tycker det har ar ett superbra tema som gor att man verkligen for fundera lite och dar alla sakert skriver om lite olika grejer.

Jag har lurat pa det har temat under alla mina langprommenader den har veckan och kommit fram till att det ju finns en valdigt massa grejer i livet som ar oumbärliga. For att kunna leva maste ju behov som hunger och somn vara uppfyllda. Sedan ar ju familjen och vannerna oumbarliga for att man ska vilja leva. Likasa ar ett hem man trivs i och kanske ett jobb man tycker om oumbarliga. Materiellt finns det ju en uppsjo saker som ar oumbärliga. Datorn anvands ju dagligen och den skulle jag inte vilja vara utan. Som smabarnsforalder ar till exempel babysittern och vagnen oumbärliga for mig.

Men nar jag riktigt tanker efter sa ar det en specifik sak som verkligen ar oumbärlig for mig (ja for de flesta antar jag) och det ar att fa ha halsan! Det ar nagot jag tankt lite for mycket pa det senaste kanner jag och det kanns darfor naturligt att ta upp det under dagens temainlagg.

Som barn hade jag en nastan orimlig dodsskrack. Jag var fullstandigt livradd for att fa nagon allvarlig sjukdom som skulle gora att jag dog och saledes inte fick vara med mamma och pappa langre. Jag vet att jag pratade om det har med mamma en hel del som barn och att jag inte riktigt kunde tygla just den har radslan. De senste tjugo eller sa aren har det har inte alls varit nagot jag grunnat pa sa mycket men plotsligen de senaste veckorna har lite av den gamla dodsskracken kommit tillbaka. Jag tror att det delsvis beror pa att jag gatt omkring och kant mig sa oerhort lycklig sedan Sofia foddes och som en baktanke kommer da genast: Ar jag FOR lycklig?? Kommer allt det har tas ifran mig nu?

Men dels beror det nog pa att det varit en hel del prat om just dodliga sjukdomar och liknande i var omgivning det senaste. Vi har fatt oroliga nyheter bade fran Sverige och England som gjort att vi kanske tanker lite extra pa livets skorhet just nu.

Det hela hjalps inte direkt heller av att en av de 'stora nyheterna' i england just nu handlar om tv-profilen Jade som nyligen fick reda pa att den cancer hon har ar obotlig och att hon inte har lang tid kvar att leva. Jade var en sakallad reality star som blev kand da hon varit med i Big Brother for nagra ar sedan. Hon tog valdigt mycket plats i serien, pa ett inte alltid positivt satt, och de allra flesta kunde inte alls med henne. Efter big brother har hon verkat i det narmaste galet uppmarksamhetstorstande och allt hon gjort, sagt och inte sagt har hamnat i skvallerblaskorna. I och med att hon fick cancer, och da speciellt sedan det kom fram att den ar obotlig sa har allmanheten naturligtvis tagit en annan ton gentemot henne och alla tycker ju otroligt synd om henne.

Till saken hor att hon ar ung (bara tjugo plus) och har tva sma pojkar i fem eller sexars aldern. Och precis dar finns nog roten till min dodsskrack. Jag ar sa oerhort radd att inte fa se Nils och Sofia vaxa upp och se vad som blir av dem. Vander man pa myntet sa ar jag da ocksa radd att do ifran dem och gora dem moderslosa. Kanske ar det sa att nar man ar som mest lycklig sa dyker den dar tanken upp att man ar radd att forlora allt det dar fina?!

Ja det har blev inget upplyftande inlagg direkt och jag tror jag ska forsoka lagga de har tankarna pa hyllan nu. Det har ar alltsa inte pa nagot vis nagot jag gar och funderar over under dygnets alla timmar men som svar pa fragan vad som ar oumbärligt for mig sa ar det att fa ha halsan i behall!

Fler fredagsbloggare finns i listan till hoger pa bloggen. Sag till om jag missat lagga till dig sa fixar jag det!

For att inte sluta pa en sa dyster not far jag beratta om en lite smalustig konversation jag precis hade i affaren. Vi var inne i en vinbutik for att kopa nagot att ta med till min chef som bjudit in oss pa middag i morgon kvall. Nils var sa dar lite extra vild och galen som bara en trearing kan vara och jag fick saga ifran mer an en gang att han skulle ta det lugnt!! Vi korde vart vanliga race, det vill saga, jag pratade med honom pa svenska och han svarade pa engelska. Nar jag skulle betala for vinet smapratade jag lite med killen i kassan och vi skojade lite om hur jag skulle behova ett glas vin for att lugna nerverna med en sa vild kille springandes runt benen. Sedan sager killen att han sag ett program om Wales i gar och dar hade han bland annat fatt lara sig hur man sager Hej och Hej da pa Walesiska. Han fortsatter prata en bra stund om det har programmet och hur intressant han tyckte att det varit. Jag undrar lite (tyst for mig sjalv) varfor han berattar det for mig. Han kliar sig i huvet och sager: Well, I am buggered if I remember how to say it now though. Can you remind me?

Jag kikar pa honom och sager: Nope, I haven't got a clue. I am swedish.
Stackas killen blev helt hogrod i ansiktet och sager: Oh god I am sorry. I was sure you were talking welsh there.....Here I am rambling on like an idiot about Wales and you must have just thought I was crazy?! Och det hade han ju lite ratt i i alla fall ;-).

Trevlig helg alla!!

25 comments:

Fritt ur hjärtat sa...

Men visst är det så att man är rädd att lyckan ska ryckas ifrå en. Hälsan är oumbärlig, men det finns många steg i hur hälsan är. Jag är ju sjuk men riskerar inte att dö, om jag inte får ett kylskåp i huvudet eller något annat typsikt mej. Men känslan gnager ändå. Jag är också rädd att barnen ska dö ifrån mig, varför de nus kulle det. I alla fall förstår jag dina tankar även om jag mest verkar svamla...;-)
Oj Oj stackars kille han måste ju känt sig hur dum som helst!

Taina sa...

Djupt och fint inlägg. Hälsan betyder ju så mycket.
Ha en fin helg och hoppas bossen gillar vinet ;)

Cecilia sa...

Ja amen så klokt skrivet av dig igen :-)
Hälsan,så sant så sant.Förstår så väl dina tankar.Kom att tänka på min svärmor som hann se sitt första barnbarn,vår Eric,i knappt 3 månader innan han dog.Undra hur det kändes,för hon visste att hon skulle dö snart.Nu har hon ju sett sina barn växa upp men får inte se barnbarnen.Vilka tankar du växte till liv nu...
Tänk att veta att jag inte får se barnen växa upp,huamej.Nej nu ska jag sluta tänka på det.
Jag skrattade gott åt incidenten i affären :-) undra hur han kände sig?!
För att inte tala om hur jag skrattde angående ditt toabesök häromdagen..hihi jag skrattar fortfarande.

Ha en trevlig helg.
Kram!

Emmama sa...

Följer också Jades liv och får riktig ångest av att tänka på det. Bilderna från bröllopet är på alla tidningarna och hon ser ändå på något sätt tillfreds ut, kanske kan man hitta en lugn även i en sån situation? När en av mina allra bästa vänner tog sitt liv 2003 fick jag oerhörd dödsångest och kände riktig panik när jag tex inte kunde få tag på nån på deras mobil på en timme.. så jag förstår era känslor över de sjukdomar ni har omkring er nu, det är så svårt! Hoppas allt kommer gå bra!

Kram och trevlig helg!

Moster Mjölgumpa sa...

Jätteviktiga saker du tar upp. Helt rätt har du.

Den lilla anektoden i affären var riktigt rolig.

Desiree sa...

Du har sååå himla rätt Millan. Tack för att du faktiskt tog upp en mer allvarlig sida av det som är allra mest oumbärligt här i livet för det är ju livet i sig självt. Det andra är ju faktiskt bara prylar. Jag fick mig själv en riktig tankeställare idag över hur skört livet faktiskt kan vara och det är nu något jag gått och tänkt på hela dagen. Att man ibland borde stanna upp mer, stressa mindre och faktiskt tänka på det som är viktigt här i livet för en själv. Jag förstår helt din skräck för döden. Jag hade den också som barn och jag är fortfarande rädd för döden. Jag hoppas att jag får leva i många år till. Jag tycker det är jättefint att du verkligen uppskattar glädjen du har, och din underbara familj. Det är saker man borde tänka på mer och uppskatta mer. Så go for it! Fortsätt att vara superglad och glädjas över det du har för det ska jag ta och göra iallfall. Tack för ett jättebra och viktigt inlägg.

Kramis.

Anonym sa...

Fina funderingar, som jag mycket väl känner igen!
Det gäller att släppa taget om dessa tankar och tillåta si att bara vara, här, och nu.
Men som sagt, jag förstår dig.

Rolig avslutning på ditt inlägg! Så du menar att svenska lät så likt walesiska att engelsmannen tog fel? SÅ lustigt!

Anna, Fair and True sa...

Gillar det du skrev om att det är vissa grejer vi behöver för att "kunna" leva och annat för att "vilja" leva.

Jag har inte hunnit med något fredagstema ännu eftersom jag just kommit hem från jobb i London men jag tänker också en hel del på hälsan just nu iom att en av mina bästa vänner är sjuk (som jag skrev om på bloggen för ett par veckor sedan). Jag tänker mycket på att jag inte vill dö innan jag får barn osv. Sedan skulle jag ju inte vilja dö ifrån mina barn när de var små heller. Ingen vill väl dö ung iofs! :)

Jag tror i alla fall att du kanske hade ett svårare "fall" av de som alla barn genomgår när de förstår det här med döden. Min mamma har sagt att man har en sådan period i 4-6-årsåldern (när man först förstår att människor kan dö) och sedan igen i 9-10-årsåldern men då är det mer filosofiskt och djupare och man kan bli ganska deprimerad.

Eftersom jag var i England i veckan följde jag lite vad de skrev om Jade och jag håller med om det Emma skrev här ovan att hon verkar tillfreds. Jag antar att människan på något sett accepterar det i den situtionen och det är värre för de runt omkring en? Eller så är det för att hoppet egentligen aldrig försvinner, dvs man tror ändå in i det sista att man ska överleva.

Bra att du avslutade med något roligt! Jag tror att melodierna i språken kan vara ganska lika faktiskt. Fast walesiskan är ju mer som holländskan om man tänker på vissa ljud de skapar långt ner i halsen så att säga :)

Petchie75 sa...

Åh, vilket bra inlägg Millan! Jag förstår precis dina tankar om att "vara för lycklig" - sådana tankar kan jag också ha! Jag är egentligen inte så rädd för att dö själv men är livrädd att O ska dö från mig, eller någon annan nära i familjen. Jag har en kanske lite morbid tanke att jag hoppas att O och jag får barn innan någon av oss dör så den som är kvar har ett "minne" kvar (naturligtvis inte den enda orsaken till att skaffa barn men jag hoppas att du förstår...).
Kul historia, stackars kille som trodde att du var från Wales, hi hi. Och din historia om trosorna var bara sååå rolig, och kul att du bjöd på den!
Trevlig helg!
Stor kram

Anonym sa...

Helt rätt - hälsa är det mest oumbärliga.

Är själv inte med på Fredagstemat men läser ofta era inlägg.

Ditt är det det mest tänkvärda so far.

Ha en skön helg.

Anonym sa...

Hej, jag tror att det är en vanlig rädsla hos småbarnsföräldrar. Jag har aldrig haft dödsångest förrän jag fick barn, främst efter andra barnet. Med första barnet hade man väl fullt upp med att oroa sig för barnet...

Jag är livrädd för att göra mina barn moderslösa, jag vet ju hur mycket jag betyder för dem och vilket trauma det vore för dem. Minns när Elliot var liten och jag fortfarande ammade att jag ibland hade ångest när jag skulle ut och köra bil och kunde till och med undvika att köra på större vägar som hade mycket trafik.

Sen har man ju på "äldre dar" insett att man faktiskt blir äldre!! Att jag också kommer att vara en dam med lila hår och rullator som gnäller på hur dyrt allt är. Just det här med rullatorn skall iof bara bli kul. Jag har ju redan bestämt mig för en metallicröd!!! Men insikten att jag fortfarande kommer att vara samma person, med känslor (och fåfänga) och kroppen inte hänger med känns faktiskt inte kul! Samtidigt får man ju vara tacksam ifall man får ett långt liv. Det är ju inte alla som får det.

Kontentan är väl att man måste ta vara på varje dag. Att ta en liten stund varje dag där man tänker på hur bra man har det, vilka underbara ungar man har. Lukta på dem, krama på dem. Säga att man älska dem. Kanske slänga åt gubben en puss också. Jag gillar ju honom också. Ibland..:-)

Skita i disken, strunta i damråttorna. Sluta oroa sig för finanskrisen. Ignorera dumma chefer. Strunta i att bilen börja låta konstig... Osv osv. Visst låter det enkelt??!!

Kram kram - Malin O

Marianne sa...

Så bra skrivet, Millan, och så riktigt! Hälsan är det allra viktigaste. Jag förstår dina tankar, och jag känner igen dem. Men det är som någon sa här, att det bästa man kan göra är ändå att tänka sig för och njuta av det man har så att man får kvalitet så länge man har livet och hälsan. Olyckor och sjukdomar kan ju komma när man minst anar det, men om man i alla fall inte utsätter sig för risker i onödan och tar till vara på det goda i livet så gör man det allra bästa man kan.

Angående den här Jade har jag hört att det är ganska vanligt hos människor som vet att de inte har så långt kvar, att de snabbt lär sig att njuta av livet medan de är kvar och att ta tillvara på varenda minut. Och att det ger ett lugn.

Så njut av allt du har och tänk inte för mycket på olyckorna. Det hjälper ju trots allt inte.

Stackars kille i affären : D

Stora kramar!

Anna, Fair and True sa...

Känner också som Petra: att jag hoppas att min sambo och jag får barn innan någon av oss för så den som är kvar har ett "minne" kvar. Trodde att det kanske bara var jag som tänkte så så skönt att veta att vi är flera! :)

Annika sa...

Vád är det sjuka ofta sägar; när man är frisk har man tusen önskningar, när man är sjuk har man bara en.
SÅ sant!!!
Mkt bra skrivet, Millan. Djupare tolkat än ngt annat inlägg, tror jag.
Jag sitter här med ngn timme kvar tills jag ska till flygplatsen fvb Sverige, och där ska jag ju hälsa på en svårt sjuk älskad släkting. Det känns TUNGT just nu.
Och aldrig uppskattar man väl sin egen hälsa så som man gör när man lever i skuggan av ngns sjukdom.
KRAMAR""

Saltistjejen sa...

Ja varför är det så att man så ofta tänker att "om jag är sähår lyclig nu så msåte det betyda att jag ska "betaa" för min lycka snart"??
Som om att man itne skulle vara värd sin egen lycka! Jag TROR verlkigen inte att det finns ngn sådan där "balans". Livet är orättvist. En del drabbas av olycka efter olycka medan andra lever livets glada dagar utan att på ngt vis drabbas av någon form av "återbetalning". Jag VET detta rent logiskt, men jag håller helt med dig att man iband kan KÄNNA det som om att man är FÖR lycklig och att "härifrån kan det ju bara bli sämre". Jättedumt egentligen. Livet handlar ju inte om att betala för sin egen lycka, utan snarare om att försöka ta vara på just de små stunderna. Jag tror att de som kan det det är de som känner sig lyckligast!
Självklart är hälsan en av de viktigaste faktorerna för att man ska kunna må bra och känna lycka. Sin egen hälsa samt de man älskar. Samtidigt så tror jag att man även som svårt sjuk kan klara av att känna lycka också. Mitt i sorg och rädsla. Det är ju då såklart inte en 100-procentig lycka, men kanske kan man ändå finna lycka i de små sakerna då också?
Men självfallet är rädslan för att de man älskar, och då främst ens barn, ska tas ifrån en en oerhörd stark rädsla. Detta eller att man själv inte ska få finnas för dem så länge som möjligt är nog den värsta marddröm man skulle kunna tänka sig. Men man kan samtidigt inte tänka på det för mycket tror jag. Då skulle iallafall jag itne klara av att leva mitt liv. Inte klara av att vara en bra mamma eller person överhuvudtaget.
Hoppas nu att ni trots de jobbiga beskeden ni fått kan ta vara på vardagens stunder av lycka. Och att ni kan finna stöd hos varandra samt hos andra i er närhet!
Varma Kramar!!

Lisa Christensen sa...

Intressant inlägg! Jag har haft precis samma känslor som du på sistone, varit rädd att dö ifrån Julie. Jag har aldrig varit så hypokondrisk som nu.

Även om jag inte följde med i Jades liv blev jag också chockad över att höra att hon är döende. Tragiskt, speciellt med tanke på hennes två små barn...

Jag tror att det är naturligt att man oroar sig mer för döden när man får barn. Man blir ju plötsligt oumbärlig för någon.

underytanjag sa...

Jag blir rörd du skriver bra, fick vårt första barn i v 27 det var en brutal påminnelse om att det inte alltid blir som man tänkt sig och hur lätt det är att ta saker för givet. Han mår bra idag dock snart fem år senare. Vår minsta förresten heter också Sofia och föddes i okt -08.
Hälsn Lotta

Millan sa...

Simone - ja visst ar det sa att man ar radd att forlora det man har. Det ar ju inget man kan ga och grunna pa dag in och dag ut for da skulle man ju inte orka njuta av livet alls.... men ibland kan man bli sa dar iskallt radd att forlora dem man har kar tycker jag. kram

Taina - tack! Jotack bossen verkade gilla vinet :-) kram

Cecilia - ja det ar sa ledsamt nar det blir sa att nagon dor sa att de antingen inte hinner traffa barnbarnen alls, eller bara sa dar alldeles for kort tid. Jag kanner ibland en oerhord sort att min morfar inte fick traffa mina barn... och att de inte fick traffa honom. Sa ar det ju nar man mister nagon man har kar! Just eftersom man ar sa oerhort kar i sina barn sa ar det val darfor tanken pa att inte fa se dem vaxa upp ar sa hemsk och det ar ju latt att kanna sympati for nagon som Jade som nu vet att hon inte kommer fa gora det. usch...
Ja jag var tvungen att sluta inlagget pa en positiv nog kande jag... det blir for tungt annars! kram

Millan sa...

Emma - ja jag far ocksa angest nar jag laser om Jade. Sa otroligt sorgligt att gifta sig for att man vet att man inte har tid att vanta mer. fy! Jag har faktiskt ocksa funderat over det dar med huruvuda man kan finna ett slags lugn i en sadan situation. I min huvud kan jag knappt fa in hur man kan orka tex stalla till med brollop nar man vet att man inte har mycket tid kvar. Jag tror att jag mest skulle vilja ga och lagga mig och dra tacket over hvucuet. Men man kanske inte alls reagerar sa. En av vara vanner dog i cancer for 3 ar sedan och aven hon gifte sig nar hon fatt reda pa att cancern inte gick att bota.... en sadan sak blir nog sa mycket viktigare att fa gjord da pa nagot satt.
kram

Moster Mjolgumpa - tack. Lite deppigt var det nog kanske bara.... Sa det kandes bra att avsluta med nagot lite lattsammare :-)

Desiree - :-) tack vannen! Alla materiella ting kan vara nog sa oumbarliga men trots allt kan man ju inte njuta av dem om man inte har halsan i behall. Jag tror inte jag tankt pa att ta upp nagot sa har 'djupt' och sorgligt om det inte vore sa att jag sjalv blivit lite pamind om livets skorhet de senaste veckorna. Man stannar ju upp och tanker till lite extra da. Hoppas att det inte var nagot allvarligt som hant i din narhet! stor kram!!

Marskatten - Jo det ar absolut sa att man maste slappa sadana tanker. Ibland ar det kanske bra att man riktigt uppskattar vad man har och inte glommer av det i den vardagliga stressen men samtidigt kan man ju inte grava ner sig av radsla for att man ska minsta nagon man har kar!
Ja faktum ar att jag har hort forrut att folk sagt att svenska och walesiska ar lite lika. Det ar nog ett ratt 'sjungade' sprak det ocksa har jag forstatt. Jag har bott i Wales och kan ju inte saga att jag tycker det later likadant... men det ar ju svart for oss att saga sjalva kanske!

Millan sa...

Anna - Jag forstar faktiskt precis hur du tanker ang det dar med att vilja fa barn innan man dor. Jag kommer ihag att jag hade liknande tankar innan jag fick mina barn. Rent sjalviskt sa ar det val sa att det ar en av de stora sakerna i livet som man garna vill uppleva innan man dor och kanske kanner man ocksa ett visst behov av att lamna nagot efter sig?! Samtidigt da som man pa naogt satt blir annu mer radd for att do nar mabn har fatt barn....
Som jag skrev har ovan tror jag ocksa att man kanske kan finna nagot slags lugn aven i en sa tragisk situaton som i Jades. Jag har dock valdigt svat att tanka mig att jag sjalv skulle kunna kanna nagot annat an ren och skar panik. fy!
Jag haller med om att Walesiskan later lite som Hollandska faktiskt. I alla fall mer likt an svenskan tycker jag nog.... kram

Petra - som jag skrev till Anna sa forstar jag helt den kanslan av att vilja ha barn innan man dor. Delvis for ens egna skull da man vill ha upplevt det och aven for partnerns skull sa att den da har nagot kvar av den andra. Men usch... vilka hemska tankar det har ar anda. Nog dags att lagga dem bakom sig!
Jag kande att mitt kissdrama platsade har pa bloggen. Men jag inser att det blir vilda hopp ibland... fran bakning, semlor, kissande till doden under en vecka... Livet fran olika vinklingar kan man saga ;-). kram

Kalaslotta - tack!! Vad gulligt skrivet. Jag har haft fullt upp i helgen sa har annu inte hunnit lasa de andra inlaggen men hoppas kunna gora det i morgon!

Malin - jag skriver under pa allt du skriver. Visst ar det sa att man borde lagga manga vardagsbekymmer at sidan och njuta lite av de nara och kara istallet. Den senaste tiden har jag faktiskt blivit battre pa det. Jag har inte lika manga masten langre... den har veckan har det tex inte blivit stadat for jag gick ut och gick en langprommis med Sofia istallet ;-).
Det ar val sa att nar man fatt barn och upplevt en sa stor karlek sa blir man lite extra radd att forlora allt det fina.
Visst ar det lite laskigt att kanna att man blir aldre ocksa. Nar jag var hemma i julas sprang jag pa en del kandisar fran forr i tiden och insag att de borjar se sa gamla ut... och sedan insag jag da att eftersom jag ar lika gammal sa tanker de sakert samma sak om mig. Hjalp! Men anda... sa harligt om man far leva sa lange att man hinner fa en rod rullator :-D kram

Marianne - Nej att grava ner sig i sadana har tanker ar nog inte sa bra. Jag ska forsoka ruska av mig dem nu nar jag svarat fardigt pa kommentarerna :-). Lite nyttigt ar det kanske ibland dock att tanak till sa att man liksom tar sig den dar extra tiden att njuta lite av de nara och kara!!
Det ar en ratt trosterik tanke att man kanske trots allt kan finna ett lugn i en sa hemsk sitation som om man far veta att man har lite tid kvar att leva. Det ar nog svart att veta extakt hur man sjalv skulle reagera. Hoppas aldrig fa reda pa det heller for den delen....
kram!

Anna igen - nej det tror jag absolute inte du ar. Jag kommer val ihag den kanslan fran tiden innan barnen!! kram igen :-)

Millan sa...

Annika - nej det ar sa sant som det ar sagt! Man kan ju ha en himla massa onskningar nar man har halsan och livet i behall... men om det 'sjalvklara' hotas sa blir man nog inte sa krasen med mer materiella onskningar i alla fall.
Nej sa trist att du ska aka hem och halsa pa en sjuk slakting. Jag forstar att det kanns valdigt ledsamt :-(. Hoppas att det inte blir allt for tufft. Stor kram!

Saltis - jag tror att du slar huvudet pa spiken dar - just det att man pa nagot satt inte riktigt tror sig vara vard ren och skar lycka... utan da genast oroar sig for att nagot ska tas ifran en. Kanske gor man ocksa sa for att liksom vara lite forberedd... sa at tman inte blir lika shockad och ledsen om nagot skulle handa (fast det blir man saklart anda). Lite som det dar i borjan av graviditeten da man forst ar overlycklig for att man antligen fatt ett plus pa stickan for att efter nagra dagar nastan inte vaga vara lycklig utan istallet bli overtygad om att nagot ska ga fel och inte alls kunna njuta av graviditeten.
Jag tror som dig att man inte skulle orka leva ett normalt liv om man standigt gick och drogs med sadana har djupa tankar. Ibland kanske det kan vara lite bra att bli lite omruskad sa att man far sig en tankestallare o for ett ogonblick stannar upp och njuter lite extra av det man har. Men annars bor man nog forsoka skaka av sig sadana har tankar och radslor. kram!!

Lisa - ja radslan blir ju dubbel. Man ar bade radd att do ifran barnen for sin egen skull eftesom man sa garna vill fa se dem vaxa upp och sa vidare. Men aven for att man inte vill att barnen skall vaxa upp utan sin mamma... Nar man far barn far man ju plotsligen nagot valdigt viktigt att leva for och da vill man ju fa gora det!
kram

Lotta - Oj... jag forstar att det maste ha varit en shock for er! Nej ibland blir det inte alls som man har tankt sig. Men vad skont att han mar bra nu!! Vad harligt... da finns det tva sma Sofior fodda i oktober 08 da :-). kram

Mia sa...

Underbart skrivet vännen, jag känner igen mig i allt. man får ta vara på varje dag och inte glömma bort alla små saker som förgyller vardagen.

Mormor har en metallicröd rullator, den är jättefin och Albin älskar att åka på den. Han kallar den mormor Brittas bil! :-)
Kram

Anna, Fair and True sa...

Sant det du skrev om att skaffa barn är en självisk handling. För många, kanske inte alla men väldigt många, inklusive mig är det som du säger en av de stora sakerna som man vill uppleva innan man dör. Och även att på något sätt bli "odödlig" genom att lämna något efter sig.

Millan sa...

Mia - :-) harligt med en rod rullator! Nils ar ratt fortjust i Farmor Marias grona rullator han ocksa. Hon brukar 'jaga' honom med dem ibland och det ser sa roligt ut :-)! Visst maste man ta vara pa det fina man har. Jag har forsokt tranga undan laskiga tankar sedan jag skrev inlagget... det gar ok. kram

Anna - Jo men visst ar det sa. Jag tror att de allra flesta har just det dar med att fa barn som en grej man vill gora innan man dor. Man vill ha upplevt det helt enkelt! kram

Musikanta sa...

Det där med dödsskräcken kommer av och till för alla människor tror jag...

Den känns naturligtvis starkare när man är småbarnsmamma än när man är gammal och vet att så många är beroende av en.

För mig som spelar på ca två begravningar i veckan blir det en del av livsprocessen. I synnerhet när det finns barn och barnbarn som sörjer.

Det känns mer onaturligt om det är en ung människa som dör - och mycket sorgligare.

Det där med Wales är lustigt. När jag studerade i London under ett halvår i min ungdom blev jag ofta tagen för att komma från Wales.

Det beror på att svenskan har ungefär samma satsmelodi som walesiskan. Vi går "up and down" när vi pratar, som någon uttryckte det.