CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 19 februari 2009

Oreo cookies


Har kommer receptet pa de Oreo cookies jag bakade i helgen. De fick en valdigt annorlunda konsistens och var liksom inte sa dar knapriga som smakakor ar i vanliga fall utan smalte lite mer i munnen tyckte jag. Receptet kommer fran boken Tva Systrar Sota som nog har en chans att bli min nya favoritbok :-).

ca 30 kakor (det blev inte sa manga pa min deg...)

250 g smor
1/2 dl strosocker
1 aggula
3 1/2 dl vetemjol
5 msk kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
50 g riven mork choklad (minst 50% kakaohalt)

Fyllning:
3-4 msk gradde
2 msk smalt smor
3 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker

Kor smor och socker i matberedare. Tillsatt aggulan.

Blanda de torra ingredienserna smant den rivna chokladen och ror ner i smeten. Blanda snabbt till en smidig deg. Jag behovde lite extra mjol har eftersom min deg var alldeles for kladdig! Rulla degen till en rulle, ca 3 cm i diameter. Tack med plastfolie och satt in i kylskapet i minst en timme.

Satt ugnen pa 175 grader.

Ta ut degen ur kylskapet och skar den i tunna skivor, ca 1/2 cm tjocka. Lagg kakorna pa en plat. De kan ligga tatt eftersom de inte flyter ut speciellt mycket. Stall in platen i kylskapet i ca 10 minuter. Gradda sedan i ugnen i 10-12 minuter. Lat svalna nagra minuter pa platen och sedan pa galler.

Smalt smoret till fyllningen och blanda i resten av ingredienserna. Jag fick halla pa lite lite extra gradde eftersom fyllningen annars blev for 'klistrig'. Bred pa lite fyllning pa en kaka och tryck ihop med en annan kaka. Kakorna ar godast om de far sta en stund i kylskapet!

Stor kram till pappa pa fodelsedagen idag!!

13 comments:

Annika sa...

Japp, i den boken finns otroligt mkt gott!!!
Och fint!
Min bakande kompis Lotta gör ofta bakverk ur den till vår stora glädje!!! OCH allt är lika gott.
Dessa oreo cookies verkar supersmarriga!!!
Blir sugen!!
KRAM!!

Jenny sa...

Oh, vad gott det ser ut! Bra mycket smarrigare än de härdade-fett-kakor med samma namn som finns i affärerna här! Tack! Kram!

Mia sa...

Mumsigt! Tur att jag ska handla efter jobbet. Det blir nog lite bak ikväll! Ha det bäst! Kram

Anna, Fair and True sa...

Det ska jag prova någon dag!

Millan sa...

Annika - jag hade nastan glomt av att jag hade boken faktiskt men nu nar jag hittat den igen sa kanner jag for att prova nastan allt i den. Gott... men inte sa bra om man forsoker ga ner i vikt samtidigt :-D. kram!

Jenny - ja Oreo kakor finns har ocksa men jag har aldrig smakat dem. De ser inte alls speciellt goda ut tycker jag....

Mia - baka ar sa roligt tycker jag! De har blev sa dar lite lagom stora ocksa... om man ar sugen pa nagot sott men inte vill satta i sig (eller inte borde) en hel stor kakbit av naogt slag. Jag ar sa nyfiken pa ditt jobb... maste kika pa din blogg nu! Kram

Anna - ja gor det! Jag tyckte de var riktigt latta att gora. Jag fick ha lite extra mjol i mina dock eftersom degen blev lite lurig att baka med forst...

Desiree sa...

Oh ser otroligt smarriga ut Millan. Mums!

Anonym sa...

Mm, smarrigt! Och garanterat nyttigare än färdiggjorda oreos...

Emmama sa...

Åh vad gott! Ser mycket godare ut än de "riktiga"! :)

Millan sa...

Desiree - ja de var inte alls dumma faktikst!

Leopardia - Jag vet inte hur nyttiga de ar i och for sig... men goda ;-). Ar de man koper riktigt onyttiga alltsa?

Emma - Ja jag har aldrig varit lockad att ens kopa de man finner i affarerna har... tycker inte de ser goda ut (men det kanske de ar?). De har var riktigt smaskiga... riktigt smalte i munnen!

Marianne sa...

Gott! Tack för receptet!

Kram!

Millan sa...

:-) inga problem! Jag rekommenderar dem verkligen.. gottigott!! kram

Jenny sa...

Nu har jag provbakat kakorna och de gjorde STOR succée! Jag var lite undrande om barnen skulle gilla den ganska skarpa chokladsmaken, men ihop med fyllningen blev det verkligen jättesmarrigt! Mitt enda problem var att kakorna blev så himla spröda - hälften av den gick sönder när jag försökte lyfta dem från plåten :-(. Vet inte om du hade samma problem, eller om det kan ha att göra med amerikanskt smör, mjöl etc. Så så vackra blev de inte, men de smakade som sagt SUPERGOTT! Tack för receptet! Kram Jenny

Millan sa...

Jenny - vad kul att du bakat kakorna och att de blev goda!! jag vet precis vad du menar med att de blev sproda. Mina var jatte svara att skara utan att de gick sonder... det var ingen jatte latt deg att jobba med om man sager sa. Jag fick verkligen trycka ordentligt pa degen nar jag rullade ut den for att den skulle bli sa kompakt som mojligt och sedan aven halla pa att fixa med kakorna nar jag lagt dem pa platen eftersom de gick sonder lite har och var. kram