CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 13 februari 2009

Fredagstema: Narmast Hjartat


Veckans tema 'Narmast Hjartat' passar valdigt bra med tanke pa att det ar Alla Hjartans Dag i morgon. For dom allra flesta sa ar det ju familjen som ar en allra narmast och det vore en sjalvklarthet for mig att lagga ut bilder pa barnen och beratta hur mycket jag alskar dem. Men.... det gor jag ju sa ofta anda sa idag har jag tankt skriva om nagra andra personer som ar mig valdigt nara - namligen mina vanner!

Jag har tankt lite pa att det egentligen ar lite skumt att vanner inte far ta storre plats i livet an de gor. Vad jag menar ar att det finns dagar da man firar sin allra karaste, morsdag och farsdag men ingen dag da man firar sina basta vanner. Visserligen sa kan man ju fira dem pa Alla Hjartans Dag ocksa och i manga ar brukade jag skicka valentineskort till mina vanner men eftersom jag inte gor det langre sa far jag skriva till dem har istallet :-).

Jag tror att vanner faktiskt har borjat spela en storre roll for de allra flesta. Eftersom manga kommer fran brutna familjer nu for tiden och vi ocksa flyttar runt pa ett satt som var otankbart forr i tiden sa blir ju vannerna sa mycket viktigare. De finns dar nar familjen kanske inte finns i narheten och det ar vannerna som tar del av ens vardag, fodelsedagar, som kommer till BB och halsar pa och som sitter barnvakt om mor-och farforaldrarna inte kan.

Nar det galler vanner sa ar jag valdigt lyckligt lottad! Jag har genom livet lart kanna ett gang helt fantstiska och underbara tjejer som definitivt finns valdigt nara mitt hjarta! Bade i Sverige och England finns flera tjejer som jag raknar som mina basta vanner. Jag skulle vilja pasta att alla de tjejer som jag raknade som basta vanner nar jag lamnade Sveige for tio ar sedan fortfarande finns kvar och jag har fortfarande en nara relation till dem allihop. Avstandet testar ju definitivt vanskapbanden och det kanns sa roligt att vi fortfarande ar vanner efter alla dess ar! Sverigevannerna bestar framst av nagra fa barndomskompisar, bland annat en van som jag kannt sedan vi bada var i Nils alder, och ett gang tjejer som jag larde kanna nar jag flyttade till Karlskrona under gymnasietiden. Karlskronaganget umgicks valdigt tatt under studiearen och flera av oss bodde till och med i stort sett grannar och kom och gick som vi ville i varandras hem under flera ar. De var tryggheten och den 'nya familjen' nar vi alla flyttade hemifran och kande oss lite smatt vilsna i vuxenlivet. Spannande och underbara ar som jag alltid kommer bara med mig.

Flytten till Cardiff och sedan Bristol har ocksa fort med sig nagra fina nara vanner. Det andra paret som bildades i vart gang under studietiden i Cardiff umgas vi med sa ofta vi hinner (alldeles for sallan eftersom de numera bor i sverige) och tjejerna har i Bristol har definitivt blivit som en surrogatfamilj de senaste aren. Kanske speciellt eftersom vi alla ar i samma situation - i ett nytt land utan vara familjer. Pa nagot satt blir det ju annu viktigare att ha nara vanner omkring sig da!?

Med vannerna gar vi ju igenom vissa av de allra storsta handelserna i livet. Alla skolaren, studietiden, forsta karleken, forsta jobben, att flytta hemifran (kanske bor man till och med ihop), varandras brollop, graviditeter och barn.

Nu menar jag ju inte pa nagot satt att familjen inte ar viktig! Jag alskar min lilla familj har nagot oerhort och det samma galler familjen i Sverige som jag saknar och langtar efter precis varenda dag! Men just det har inlagget ar till mina vanner. Jag namner inga namn saklart men ni vet precis vilka ni ar - det ar jag overtygad om! Godingar! :-D

Andra fredagsbloggare: Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Ulrika, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, ,emma, jennie, Nykomlingar förra veckan:-) musikanta, sara, underytanjag, marskatten, lena w,

16 comments:

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken fin tolkning! Visst är vänner viktigt, det är också sant som det är sagt att vänner väljer man. Jag har umgåtts mycket med latinamerikanare å jag vet vad det vill säga att längta efter släkten långt borta. DÅ är det skönt med vänner på nära håll.

Det är något knas på dina länkar. Om du länkar till mig hittar fler,,;-)

Annika sa...

Det är det som är så fint i Finland. Där firas inte Alla Hjärtans Dag utan där firas VÄNDAGEN!!
Visst är det fint! Och i mångt och mkt riktigare än V-dagen. Tycker jag iallafall!!
Vänner är underbara, och måste vårdas!!
Ha en fin fredag och en fin helg!
KRAM!!!

Taina sa...

Ja VÄNdagen skulle behöva uppmärksammas lite mer! Vänner växer inte på träden och jag gillade ditt inlägg skarp! Ha en trevlig helg.

Saltistjejen sa...

Jättefint och bra inlägg Millan! Visst betyder vänner otroligt mycket, och jag tror som du att de har större betydelse i vår generatin kanske än vad de hade tidigare. Just p g a att så många nu flyttar iväg från familjen och därför inte kan umgås lika ofta och tätt med dem som man gjorde förr när man kanske stannade i samma stad eller grannstaden.
Tycker Alla hjärtans dag är bättre än Valentine´s Day just p g a att man ju då inkluderar fler än sin aprtner i firandet. man kan fira både familj och vänner!
Kramar!!!

StrandMamman sa...

VÄNdagshälsningar från svenskfinland!!

Desiree sa...

Ja du har helt rätt i att bra vänner spelar en mycket viktig och stor roll. Det är något inte alla har och det är något man är lyckligt lottad över att ha. Jag har inte många nära vänner men några få och de finns alla i Sverige. Här har jag inte fått några nära vänner att umgås med (förutom en del bloggvänner. Men det är ju annorlunda då man inte träffas i verkliga livet på samma sätt). Jag är jätteglad för din skull att du faktiskt har nära vänner både i England och i Sverige. Jag tror att det betyder väldigt mycket för hur pass bra man trivs i sitt nya land. Du har ju många gånger visat och berättat om de många härliga saker du hittat på med dina tjejkompisar vad gäller middagar, fester, möhippor med mera. Ni verkar vara ett väl sammansatt och underbart gäng. Jag önskar att jag hade lite mer sådant. Ha en underbar helg och alla hjärtans dag imorgon.

Cecilia sa...

Vilket jätte gulligt inlägg!!Vad roligt med ett sånt sammansvetsat gäng som ni verkligen verkar vara.
Ha en trevlig helg!
Kram

Anna, Fair and True sa...

Tänkte på det du skrev att även om du bott i England i tio år så känner du dig fortfarande lika nära vännerna hemma i Sverige. Jag kände också så när jag bodde utomlands och det är faktiskt så att vännerna hemma inte träffades oftare än jag träffade dem eftersom folk har mycket och tiden rinner iväg. Så man behöver inte "missa" något eller förlora närheten bara för att man bor utomlands.
Trevlig helg!

Mia sa...

Hej underbara du! Vad roligt det var att prata på telefon idag. Visst är vänner något man har nära hjärtat med. De är en otrolig viktig del av livet. Ser så otroligt mycket fram emot att hälsa på er i mars. Ha en underbar alla hjärtans dag med din fina familj. Nu ska jag parkera mig i soffan med ett glas champagne som Jens hade med sig för att fira mitt jobb! Kram o puss!

Anne sa...

Vilket fint och klokt inlägg. Jag tror precis att det är så, idag har vänner fått större betydelse för de stora familjerna finns inte på samma sätt (pga flyttar, man rör på sig mer idag och är inte kvar i samma hemby, fler splittrade familjer osv). Ja, precis det du skriver om.
Man kan faktiskt ha lika starka band till vänner som till familjer, jag tycker i alla fall det. Jag har ju inga syskon, men jag har ett par människor som funnits med mig sen riktigt liten och vi är som en familj i sig, oerhört starka band. Jag tror det är ok mer idag, att ha starka band med människor som man inte har "riktiga" familjeband med, man kan ändå vara en familj.
KRAM

photobyjennie sa...

Du har helt rätt- det är märkligt att inte vänner "får ta" en större plats i ens liv. Vilken rikedom för dig att du har så goda vänner!!

Tyvärr gjorde jag en tråkig upptäckt i samband med min pappas sjukdom och död. De vänner jag trodde skulle ställa upp och stötta mig gjorde inte det. Trots att det gått över 1 år sedan river det i mitt hjärta när jag tänker på det och har fått mig att känna mig fjärmad från dem som jag trodde stod mig närmast. Man kan inte tvinga folk till det som det inte orkar med, klarar eller vill -men i svår situation betyder stödet från vänner så mycket. Så kan det bli...

Ha en bra helg!

Anonym sa...

Tack för att du finns. Du är helt enkelt bäst. Finns där för mig i vått & torrt. Många många kramar Malin M

Millan sa...

Simone - ja visst ar vanner viktiga. Aven om man bor nara sin familj saklart! Men kanske far vanskap en annan innebord nar familjen inte finns i narheten. Man behover kanske sina vanner pa ett annat satt da?!
Jag har varit lat o inte lankat ordentligt. Hann inte i gar. Maste gora det till nasta vecka sa att jag bara kan kopiera nasta gang.

Annika - Vandagen ar ju egentligen mycket finare! Jag tror att just Valentines dagen kan innebara lite angest for manga tyvarr... om det inte blir som man har hoppats.
Vanskap maste absolut vardas! Det betyder ju mycket att man i alla fall forsoker halla kontakten med varandra. kram

Taina - tack. Vad skoj! Ja vandagen borde man absolut fira lite mer!

saltis - ja jag haller med. Alla hjartans Dag ar battre pa nagot satt! Jag tror ocksa att det ar en genationsfraga lite grann. Jag vet att flera av mina vanners mammor har kommenterat att de tycker det ar konstigt att vi umgas sa mycket med vara kompisar sjalva. Forr i tiden sa umgicks man nog mest i par och da garna med slakten eller gemensamma vanner och inte sa mycket med sina 'egna' tjejkompisar. Synd egentligen for tank vad mycket skoj man har med sina tjejer! kram

Strandmamman - tack! Och vilken bra ide med en vandag att fira istallet for valentines :-)!!

Desiree - vad gott att du ocksa har nagar nara vanner i sverige. Forstar att det blir roligt for er alla nu nar ni ar pa vag tillbaks till sverige igen! Jag tror helt klart att man trivs battre och har lattare att kanna sig hemma pa ett nytt stalle om man traffar ratt manniskor att umgas med. Det ar ju inte heller antalet vanner utan hur nara man ar som raknas tycker jag! kram!!

Cecilia - ja vanner ar himla viktiga och jag ar valdigt glad att jag har lart kanna mina fina tjejkompisar! Kram

Anna - nej det har du faktiskt ratt i. De stora sakerna ar man ju ofast med pa i alla fall. Men visst kanner jag att jag missar en hel del trots allt... de dar vardagliga fikorna da man kan prata om ditt och datt utan att behova kanna stress och liksom bara ha tid att diskutera de 'stora' amnena... om du forstar vad jag menar... Men samtidigt umgas man ju ratt sa tatt da man faktiskt kommer hem och det ar ju inte heller fel! kram

Millan sa...

Mia - ja det var jatte skoj att pratas vid men ska bli annu skojigare att traffas live snart :-). Sa mysigt!!
Mums for champagne!! Och speciellt mums nar man dricker det for att fira nagot stort som ett nytt jobb! kram

Anne - jag tror ocksa att man i vissa fall kan kanna sig lika nara sina vanner som sin familj. Vannerna tar ju ibland nastan over som surrogatfamilj nar man bor utomlands eller ivag ifran den riktiga familjen. Har man inga syskon sa tror jag ocksa att man kanske har sina vanner som 'surrogatsyskon' pa nagot satt. kram!

photobyjenny - usch vad trist nar man upptacker att vanskapsbanden inte alltid ar sa starka som man trodde. Det ar ju nar nagot sadant hander som vanskapen verkligen testas. Det ar latt att saga att de da inte var nagra riktiga vanner och att du har de battre utan dem... men det ar nog lattare sagt an gjort eftersom man ju blir sa besviken!
Jag gissar att nasta generation kommer ha mer 'tid' for sina vanner eftersom vi i var generation har borjat den trenden lite...

Malin - kram! Och appopa det kan du val ringa nar du ar hemma?? Jag blir ju nervos nar du inte svarar pa mina text ju! xxx

Marianne sa...

Så fint du skriver, Millan! Inte konstigt att du har kvar vännerna ända sedan ni var små, jag tror att du själv är en sann vän mot dina vänner.

Kram!

Millan sa...

Marianne - tack vad gullig du ar! kram